Jump to content

Berätta om era "egenheter"


Maxz
 Share

Recommended Posts

Är det bara jag som brukar ha tvn på i bakgrunden utan att kolla på något program? :angry:

Tänkte på det nu, jag har nyss sett klart på ett program men låter tvn stå på. Det är.. skönt att ha något ljud i bakgrunden.

Har tv'n precis bervid datorn... eller ja, så som jag sitter så är den precis framför mig, brukar alltid ha den igång ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är totalt värdelös på datum. Har alltid trott att det beror på att jag är lat och att det alltid finns någon annan som kan hålla reda på det åt mig, men... På senare tid har jag insett att jag verkligen bara är skitkass på't. Jag kan inte ens säga mina syskons födelsedatum sådär på rak arm - jag måste alltid tänka efter och "chansa". :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är totalt värdelös på datum. Har alltid trott att det beror på att jag är lat och att det alltid finns någon annan som kan hålla reda på det åt mig, men... På senare tid har jag insett att jag verkligen bara är skitkass på't. Jag kan inte ens säga mina syskons födelsedatum sådär på rak arm - jag måste alltid tänka efter och "chansa". :innocent:

Jag vet bara när en i min familj fyller år - min tvillingbror.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varenda gång jag har en egen snusdosa så måste jag _ALLTID_ vända till etiketterna så dom sitter åt rätt håll.

Alltså så att den där grejen som visar hur många gram dosan är på och så att streckkoden och namnet på dosan sitter ordentligt!

Blir helt förstörd om det inte är så! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varenda gång jag har en egen snusdosa så måste jag _ALLTID_ vända till etiketterna så dom sitter åt rätt håll.

Alltså så att den där grejen som visar hur många gram dosan är på och så att streckkoden och namnet på dosan sitter ordentligt!

Blir helt förstörd om det inte är så! :P

Haha, jag känner igen mig! Dock inte på snusdosor eftersom jag inte snusar, men jag rättar ofta till sådant på kryddburkar/andra sorters förpackningar. :)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Bymp.

Jag har svårt för att respektera folk som inte har musiksmak, har jag märkt. Folk som bläddrar i sin iPod som när man frågar vad de lyssnar på säger "inget speciellt" eller "allt möjligt". Man börjar prata musik, och snart kommer man fram till att människan ifråga inte har nån musikpreferens eller -smak över huvud taget. Jag kan respektera folk som gillar opera, schlager, reggae, glorymetal, ja, vad som helst, bara de tycker om en speciell musikstil. Folk som snappar upp låtar från radio, teve, film etc och slänger alltihopa i en enda skräpmapp och lyssnar på om dagarna, dem har jag svårt för att ta på allvar. Tommy Körberg blandat med filmthemet från The Rock, Sagan om Ringen, Celine Dion, senaste Metallica-radiolåten, Håkan Hellström, tre best of-låtar av Iron Maiden, nån singel eller två från Stadium Arcadium, samt givetvis en stor pyts Rix FM-låtar.

Vet inte varför, men jag antar att musiken har så pass stor del av mitt liv att jag ser ner på folk som saknar den delen. Jag själv lyssnar numera på ganska bred musik - av fem favoritgrupper tillhör de kanske fyra olika musikstilar, men gemensamt för alla banden är att de är sofistikerade och professionella på ett eller annat sätt i sin musik.

Metallica vet ni ju är (eller har åtminstone varit, så slipper vi den diskussionen) skickliga.

Red Hot Chili Peppers har en jäkla skicklig trummis, en jäkla skicklig basist, en jäkla skicklig gitarrist och så skriver de bra musik. På senare tid har de mesat ner sig lite.

Pink Floyd är kanske enkla i sina rent tekniska detaljer, men deras texter är jäkligt intelligenta och det är väldigt skön musik att lyssna på.

Kort sagt, jag lyssnar på intelligent musik, och de som uppenbarligen inte gör det klassar jag som dumma i huvudet och har väldigt svårt för att respektera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bymp.

Jag har svårt för att respektera folk som inte har musiksmak, har jag märkt. Folk som bläddrar i sin iPod som när man frågar vad de lyssnar på säger "inget speciellt" eller "allt möjligt". Man börjar prata musik, och snart kommer man fram till att människan ifråga inte har nån musikpreferens eller -smak över huvud taget. Jag kan respektera folk som gillar opera, schlager, reggae, glorymetal, ja, vad som helst, bara de tycker om en speciell musikstil. Folk som snappar upp låtar från radio, teve, film etc och slänger alltihopa i en enda skräpmapp och lyssnar på om dagarna, dem har jag svårt för att ta på allvar. Tommy Körberg blandat med filmthemet från The Rock, Sagan om Ringen, Celine Dion, senaste Metallica-radiolåten, Håkan Hellström, tre best of-låtar av Iron Maiden, nån singel eller två från Stadium Arcadium, samt givetvis en stor pyts Rix FM-låtar.

Vet inte varför, men jag antar att musiken har så pass stor del av mitt liv att jag ser ner på folk som saknar den delen. Jag själv lyssnar numera på ganska bred musik - av fem favoritgrupper tillhör de kanske fyra olika musikstilar, men gemensamt för alla banden är att de är sofistikerade och professionella på ett eller annat sätt i sin musik.

Metallica vet ni ju är (eller har åtminstone varit, så slipper vi den diskussionen) skickliga.

Red Hot Chili Peppers har en jäkla skicklig trummis, en jäkla skicklig basist, en jäkla skicklig gitarrist och så skriver de bra musik. På senare tid har de mesat ner sig lite.

Pink Floyd är kanske enkla i sina rent tekniska detaljer, men deras texter är jäkligt intelligenta och det är väldigt skön musik att lyssna på.

Kort sagt, jag lyssnar på intelligent musik, och de som uppenbarligen inte gör det klassar jag som dumma i huvudet och har väldigt svårt för att respektera. :)

Det låter väldigt konstigt... :). Jag kan lyssna på allt från hardcore till soundtracket från Band of Brothers när jag åker till skolan, och, ja..

Känns bara dumt att idiotförklara folk som har en såpass bred musiksmak att de kan lyssna på vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kort sagt, jag lyssnar på intelligent musik, och de som uppenbarligen inte gör det klassar jag som dumma i huvudet och har väldigt svårt för att respektera. :)

Herregud vad töntigt. Och om man nu ska uppföra sig elitistiskt verkar du ju inte precis ha utforskat ditt eget musikintresse särskilt grundligt, det finns mer än fem band här i världen, säger killen som är sjukt insnöad på indierock, men jag får väl föra alla de du stör dig på:s talan.

Edit: Fast jag tänkte efter lite Henkibojj. Kom på att det jag störde mig på i din post var inte det faktum att du stör dig på folk med, i din mening, tråkig musiksmak - det kan jag också göra, absolut, utan mer det som tobbe är inne på här under - den uppenbara självgodheten och dumheten i att älska 5 band och nöja sig med det, samtidigt som man klagar på andra.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den som lyssnar på intelligent musik har väl snarare lärt sig att uppskatta musik inom alla breda vrår av genrer (nåväl, med vissa undantag).

Det är ju i mångas tycken extremt överskattade band du listar upp också. Att definiera hela sig själv med några band är inget annat än trångsynt.

Och ja, jag lyssnade bara på Neil Young i två år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan också döma folk rätt hårt på deras musiksmak, fast kanske mer tydligt är att jag uppskattar folk med intressant musiksmak väldigt mycket.

Någon som har Metallica, RHCP och Pink Floyd som favoriter klassar inte jag inte som intressant. Intelligent vet jag inte inte heller, känns som band som en ganska korkad och ung person skulle kunna ha som idoler. (jag säger inte att du är det).

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå talar om respekt och musikstilar.

Jag har noll respekt för folk som enbart gillar indierock/pop/skitmusik, och enbart techno/dance. Indiefjollor stör jag mig på bara för att de försöker för hårt att vara indie. Techno/dance är bara för hjärndött. Typ, Drum n' Bass förstår jag, där är det lite mer. Men 90% av techno och dance är liksom.. "EVERYTIME WE TOUCH I GET THIS FEELING" UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att det är svårt att förstå sig på mitt tankesätt eftersom jag själv inte riktigt hänger med på varför jag gör så, men jag antar att jag respekterar folk som "snöat in sig" mer än folk som inte gjort det alls, oavsett musikstil. Jag antar att jag är rätt elitistisk på det sättet, men jag lyssnar ju på fler band än fem, såklart. Men alla har vi ju favoritband - åh, undantaget de jag av nån anledning klassar som idioter :) - och jag postade ju bara några, just för att de tillhör olika musikgenrer.

NUMERA är Red Hot jäkligt överskattade. Förr var de underskattade i min mening, tills de blev mainstream i och med Californication.

NUMERA är Metallica rätt överskattade också, eftersom de inte är lika skillade som förr. Men hey, har man hållit på i trettio år kanske man inte bör begära alldeles för mycket. Egentligen handlar det inte om att de är överskattade utan snarare att de passerat bäst-före-datum.

Pink Floyd får folk tycka vad de vill om, jag själv lyssnar väldigt mycket på deras texter och tycker att de är djupare än den pundarstämpel jag ofta hör folk ge dem.

För att jag ska "respektera" folk måste de inte ha snöat in sig på ett visst antal band, eller bara lyssna på hårdrock/indie/whatever. Det jag söker hos folk som anser sig vara musikintresserade är att de "ska" lyssna på nån form av "intelligent" musik, antingen det handlar om texter, gitarrsolon, trumteknik, skickliga skalor eller helt enkelt musikaliskt skolade och kunniga musiker.

Vi tar ett exempel: Låt säga att jag hör en extremt simpel men catchy låt på radio (tänk RixFM), och jag gillar den. Möter jag sen en person med tio gig sån musik inlagd på sin iPod och inte lyssnar på annat har jag svårare för att respektera en sådan person, än om jag möter en annan med tio gig Dragonforce eller vad som helst. Note: Jag lyssnar inte på Dragonforce, men jag vet att de är skickliga. Trots att själva låtarna må falla mig i smaken bättre hos Mr. RixFM så kopplar jag bättre med Mr. Dragonforce, för att jag anser att Dragonforce är duktiga på det de gör och har välskrivna musikstycken.

Alltså gillar jag bättre folk som lyssnar på "intelligent" musik, OM - (och det här är ett mycket viktigt "om") - personen ifråga inser att musiken är "intelligent". Vad jag antar att pudelns kärna är, är att jag kopplar bättre med musikaliska personer än omusikaliska. Så långt att jag till och med kan förakta omusikaliska. Deras musiksmak är en indikation på hur pass musikaliska de är, och lyssnar de på 40 000 random låtar brukar det också vara så att de varken kan sjunga eller spela nåt instrument, än mindre prata skalor och stämmor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå talar om respekt och musikstilar.

Jag har noll respekt för folk som enbart gillar indierock/pop/skitmusik, och enbart techno/dance. Indiefjollor stör jag mig på bara för att de försöker för hårt att vara indie. Techno/dance är bara för hjärndött. Typ, Drum n' Bass förstår jag, där är det lite mer. Men 90% av techno och dance är liksom.. "EVERYTIME WE TOUCH I GET THIS FEELING" UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ

Jag vet inte om det känns rätt att bunta ihop Cascada med "indierock/pop/skitmusik".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade de två som olika ting. Då menar jag, att jag ogillar indie människor, och folk som älskar techno/dance. De två människoslagen.

Aight. Tja, jag skulle säga emot mig själv om jag sa att man inte borde döma folk efter vilken musik de lyssnar på. Jag har noll respekt och förståelse för folk som lyssnar på följande seriöst:

- Speed/död/svart/självmordsmetal

- NRJs senaste hitlista

- Extremt pretantiös och obskyr experimentell musik med vindklockor och statisk elektricetet som instrument som personen i fråga vet att de flesta inte fattar men glatt skryter med att han/hon gör det

- House/klubbmusik

- Enbart en artist som de avgudar och vet allting om

- "American Pie"-rock (Blink 182, plus44 etc.)

Detta gäller bara innan jag lärt känna personen. Jag har många kompisar som har riktigt jäkla gräslig musiksmak men vem bryr sig då? Om det däremot är någon som sätter på Disturbed eller någon annan kass speedmetal på en fest så bryr jag mig inte om den personen överlever natten eller inte.

Men jag fattar inte vad ni menar med "intelligent musik"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...