Jump to content

Berätta om era "egenheter"


Maxz
 Share

Recommended Posts

När vi ändå talar om respekt och musikstilar.

Jag har noll respekt för folk som enbart gillar indierock/pop/skitmusik, och enbart techno/dance. Indiefjollor stör jag mig på bara för att de försöker för hårt att vara indie. Techno/dance är bara för hjärndött. Typ, Drum n' Bass förstår jag, där är det lite mer. Men 90% av techno och dance är liksom.. "EVERYTIME WE TOUCH I GET THIS FEELING" UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ UNTZ

Jag menade de två som olika ting. Då menar jag, att jag ogillar indie människor, och folk som älskar techno/dance. De två människoslagen.

Men sen är det ju skillnad på att gilla indierock/pop/bra musik och att gå in stenhårt för att vara indie som skitnödiga, pretentiösa, osäkra människor gör. Och såna fjantar finns ju inom alla musikgenrer.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får lov att hålla med på den punkten, jag vet inte vad ni klassar som "intelligent musik"? Handlar det om texten eller, handlar det om hur komplicerade riff och shit?

Både och eller antingen eller. Komplicerad musik (dvs riff, trumteknik etc) som man ändå kan digga riktigt hårt är den musiken jag gillar. Såna var Metallica förr. Texten får gärna vara djup men inte pretentiöst poetisk utan nån egentlig betydelse (typ Bilddagboken-fjortistexter, jag har inga exempel just nu). Pink Floyd tycker jag har mycket intelligenta texter på sina håll, The Wall är ett klockrent exempel. Däremot är de inte särskilt übertekniska i sina musikarrangemang, men eftersom låtarna är bra och väldigt sköna så kompenseras den biten väldigt mycket, även med texterna borträknade.

Iron Maiden är inte (i min enkla mening) särskilt avancerade i varken text eller gitarriff, men jag gillar dem ändå för att de har ett antal riktigt bra låtar. Den stora nackdelen jag tycker de har är att de låter likadant genom nästan alla skivor (let the bashing begin, Iron Maiden-fans!). Alltså MÅSTE inte musik ha avancerade texter eller riff för att jag ska gilla dem, men jag har mer respekt för såna som lyssnar på sån musik som uppfyller de "kraven".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men sen är det ju skillnad på att gilla indierock/pop/bra musik och att gå in stenhårt för att vara indie som skitnödiga, pretentiösa, osäkra människor gör. Och såna fjantar finns ju inom alla musikgenrer.

Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party.

De kallas wannabe:s och är lika outhärdliga i alla musikstilar, speciellt i det som för närvarande är mainstream. Indie var ju motsatsen till MS tills det blev "inne" att vara "utanför", så det blev mainstream in reverse istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party.

Du syftar (utseendemässigt) på min polare Philip?

http://photos-e.ll.facebook.com/photos-ll-...493676_1834.jpg

http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc...123484_2770.jpg

Att klä sig "indie" är så sjukt mycket mer intressant än din industrial-stil med nästan bara svarta kläder...

Henkibojj: varför kallas de wannabes? En wannabe är ju någon som aldrig kommer med något eget, jag skulle snarare vilja kalla det modet man ser på indieklubbar t.ex. för väldigt nyskapande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratar givetvis om de som har lusekofta, basker-liknande-stoner-mössa, enbart cheapmonday jeans som är tre storlekar för små, röda converse på sig och lyssnar enbart på Laakso, Mando Diao och Bloc Party.

Hur många "såna" har du träffat...? Känns inte igen här.

Dude: Många är ju rena kopior av varandra, inom det nyskapande.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henkibojj: varför kallas de wannabes? En wannabe är ju någon som aldrig kommer med något eget, jag skulle snarare vilja kalla det modet man ser på indieklubbar t.ex. för väldigt nyskapande.

Jag tog det på hans definition. Folk som försöker så fanatiskt att vara "samhöriga" med gruppen är inte egna på nåt sätt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Bojj: Du måste förstå och respektera att alla människor inte har samma förhållande till musik som du verkar ha.

Jag vet. Det är därför jag skriver det i den här tråden och inte Klagomuren eller nån musiktråd.

Men du får aldrig nått svar? :naughty:

Inte förrän tidigt nästa morgon:

funny-pictures-cat-wakes-you-and-asks-for-a-cheeseburger1_1097226_0.jpg

(AFAIK håller Umb fortfarande på med ICHC-språk med sin katt... ;P )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...