Jump to content

Berätta om era "egenheter"


Maxz
 Share

Recommended Posts

Första sorteringen är att syna, det är sant. Men den riktiga klassificeringen går endast att göra via knackning (med långfingernageln för att förtydliga). Om man nu inte vill provsmaka, vilket kan vara slöseri på äpple.

Olika färger och sorter har ju sitt intervall av smaker och konsistens också.

Ett mjukt grönt äpple kan vara så sjukt äckligt, medan det även finns helt fasta och saftiga som nästan ser likadana ut.

(mörk)Röda försöker jag helt undvika, mycket ofta både mjuka och mjöliga.

Blandsorterna kan vara både och, men jag tror fortfarande att favoriten ligger någonstans här mitt emellan perfekt rött och perfekt grönt.

Ååh, äpplen. :D

mr_tobbes tillvägagångssätt känns rätt spot on på mig också, måste jag säga. Är extremt kräsen med äpplen (äter sällan upp ett "äckligt" äpple), och även om det är morsan som sköter inköpen äter jag inga när de är dåliga. Favoriterna är Royal Gala #4173 (röda, är dock väldigt varierande i konsistensen), Granny Smith (gröna, levererar så gott som alltid en fin konsistens och en härlig syrlighet) samt min absoluta favorit, Pink Lady. Pink Lady är äppelsorternas kung, men finns så väldigt sällan i affärer (mest runt alla hjärtans dag, även om de kan finnas då och då annars). De är så sjukt krispiga så att det är löjigt, de är liksom lite knottriga i skalet av all krispighet, och deras smak är underbar. Inte lika syrlig som Granny Smith, och deras blandade röd/gröna skal är att älska.

Eh, äpplen är goda. Typ. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röda Royal Gala ska det ju vara! :innocent:

Ett mer gult Royal Gala faller mig helt i smaken, men ofta är de väl uppdelade i en okej sida medan den andra är för röd och så vidare? Jag är inte mycket för röda äpplen, jag vill kunna ta en tugga och med hjälp av spänsten i fruktköttet rycka bort en större bit och höra ett perfekt ljud. Det går oftast inte med röda äpplen.

---

Jag var helt galen i äpplena du beskriver felshoe, men jag tröttnade på den syrliga smaken. Men konsistensen på såna äpplen är ju perfekta, jag letar hybrider nu.

---

Marquis:

Orgasm.

Pink-lady-apples_w480_1101832_0.jpg

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mer gult Royal Gala faller mig helt i smaken, men ofta är de väl uppdelade i en okej sida medan den andra är för röd och så vidare? Jag är inte mycket för röda äpplen, jag vill kunna ta en tugga och med hjälp av spänsten i fruktköttet rycka bort en större bit och höra ett perfekt ljud. Det går oftast inte med röda äpplen.

---

Jag var helt galen i äpplena du beskriver felshoe, men jag tröttnade på den syrliga smaken. Men konsistensen på såna äpplen är ju perfekta, jag letar hybrider nu.

:innocent:

Kanske dags för "Den stora tråden om äpplen"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget slår ett rikigt syrligt, rikigt grönt Granny Smith.

Ohyes, det jag levde på förut.

Som sagt dock, syrligheten blev tjatig, det är nästan så att skalet på dem kan kännas segt att genomtränga, och att ytan blir lite fettig. Vilket jag störde mig på en del till slut.

---

Alla verkar dock ha gemensamt att vi inte köper varorna till vårt stora intresse själva...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast blir det så att varje gång jag skriver nånting fel i en mening så brukar jag radera hela meningen och skriva om den istället för att gå tillbaka i texten och korrigera det lilla felet.

Alternativt:

Jag var tue och spelade fotboll

(Så raderar jag fram till "tue" och skriver om resten)

:innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

Haha det gör jag med faktiskt. Ofta har man två av varje pålägg, då äter man varannan så att måltiden blir varierad. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

Haha, det gör jag också. :o

Har tänkt på det mer och mer den senaste tiden. :hmm:

----

När jag knäpper skjortor så börjar jag med översta knappen, sen tar jag varannan knapp neråt, och knäpper sedan de resterande knapparna (de jag hoppat över) nerifrån och upp.

Fast.. det kanske de flesta gör? Tänkte på det i fredags när jag skulle fotas. :ph34r:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har märkt en sak som jag tycker är lite småjobbig.

Om jag ska sova eller ligger i sängen och kanske känner att där är en smula eller något annat sånt och sen inte känner den mer men jag vet att den finns där, då måste jag liksom ta bort det fastän att jag inte känner det mer. Alltså, jag stör mig om jag vet att det finns en smula i min säng som jag inte känner,

Knäpp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är sjukt dålig på att hålla vad jag lovar mig själv.

Me too!

Jag ogillar kakor och andra bakverk gjorda av gamla personer. Måste vara trauma från när jag var liten och hittade hår i en kaka som farmor hade bakat :ph34r:

Ser bara hur hår och skin och annan äckelhet blandas in i degen.. uusch..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

Jag gör tvärtom. Oftast käkar jag rostade mackor och då börjar jag alltid med den som ser godast ut, eftersom den då har som mest värme kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

Jag brukar göra något liknande.

Jag älskar att ha mycket smör på mina mackor, så dom med mest smör spar jag till sist. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag är allergisk mot kärnfrukter, nötter och morötter. Men jag brukar ändå äta något av de ibland! :ph34r:

Dock är det bara korsallergi, så jag får bara svullna läppar, blåsor i munnen, och så kliar det i gommen och öronen. Men ibland kan man inte låta bli! :o

Får det där av kiwi, men jag älskar kiwi. Ibland är man allt dummer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En klurig grej jag gör är att alltid äta mackorna i "rätt" ordning. "Rätt" innebär att man börjar med den minst goda och går uppåt. Undantaget är dock om två av mackorna har samma pålägg, för då äter jag så att jag alltid får ett annat pålägg där emellan. Ett annat undantag är att om den godaste mackan är en knäckemacka så äter jag den ändå inte sist eftersom man då får så mycket jobbiga smulor i munnen som sabbar tandborstningen (det är oftast på morgonen som jag äter mackor).

På tal om mack-egenheter äter jag oftast runt mina mackor först - äter av kanten tills endast ett mittparti återtår, som jag vördnadsfullt inmundigar. Dock håller jag omedvetet på att gradvis gå ifrån det här, jag håller nog på att bli vuxen.. ):

Får det där av kiwi, men jag älskar kiwi. Ibland är man allt dummer.

Amen. Visserligen har jag bara mild kiwiallergi - mindre svettningar i ansiktet, svider i munnen - men I love the kiwi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om mack-egenheter äter jag oftast runt mina mackor först - äter av kanten tills endast ett mittparti återtår, som jag vördnadsfullt inmundigar. Dock håller jag omedvetet på att gradvis gå ifrån det här, jag håller nog på att bli vuxen.. ):

Så brukar jag också göra! Fast jag äter inte runt hela, låter en liten bit vara kvar som man kan hålla i ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...