Jump to content

"Vad spelar du just nu?"-tråden


chucky.swe
 Share

Recommended Posts

Spelar inte så mycket seriöst just nu men när jag gör det blir det Crusader Kings 2!

Måste erkänna att CK2 är ett fantastiskt spel som överträffar Europa Universalis 4. Har spelat det under den senaste tiden och det är ju sjukt kul med intriger och heliga krig m.m. Jag är dock lite nybörjare så har tyvärr inte riktigt lyckats med de "eugeniska programmen" för sina arvingars bästa! :lol:

Gavelkind best succesion law :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 years later...

Bump!!

Nog för att vi har en Senast genomspelade spel, men det kräver ju att man spelat färdigt det ;) Jag tänker också att det kan vara kul att höra vad folk lirar, bara lite kortfattat, istället för att behöva kräma ur sig en hel recension. Det kan vara bra även för mig.

Just nu lirar jag Just Cause 4. Hittills det svagaste av de JC-spel jag kört, nämligen 2, 3 och 4. I grund och botten är det väl samma sorts spel alltihop, men de ändrar lite på spelmekaniken gång till gång. De har behållit vissa element från trean, framförallt wingsuiten, men hur man tar sig framåt i spelet är numera helt oberoende av mängden kaos/förstörelse man orsakar, utan det är geografiskt spridda uppdrag som ska föra en framåt i regioner på kartan. Det kan ha varit ett långsökt system storymässigt i föregående spel och att man nu i fyran försöker få det mer rimligt genom gerillakrig på frontlinjen, men det funkar inte i min mening. Just Cause var alltid ett GTA som inte tog sig själv på särskilt stort allvar, men här vet jag inte längre vad de försöker med. Vissa fåniga element är försvunna medan andra tillkommit, särskilt genom pratradio helt plötsligt.

Än så länge ett ljummet betyg från mig. Trean hade bäst balans mellan nya funktioner och att ändå behålla sin quirkiness, men jag tycker att tvåan har en charm jag inte sett i något av de andra spelen och är det spel jag helst skulle vilja spela igen, och det efter att redan ha tagit platinum i det genom att ha spelat det två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Köpte mig ett Nintendo Switch förra månaden då jag insåg att det inte släppts några bra spel till PC längre.

Håller på att spela igenom Octopath Traveler för stunden och inser att det inte släpps några bra spel över huvud taget längre.

Dags för en ny hobby?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Mark skrev:

Köpte mig ett Nintendo Switch förra månaden då jag insåg att det inte släppts några bra spel till PC längre.

Håller på att spela igenom Octopath Traveler för stunden och inser att det inte släpps några bra spel över huvud taget längre.

Dags för en ny hobby?

Horizon: Forbidden West släpps om en månad, och ettan var det bästa jag spelat sedan Fallout 3. Köp dig en PS4/PS5 och härja loss! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Henkibojj skrev:

Horizon: Forbidden West släpps om en månad, och ettan var det bästa jag spelat sedan Fallout 3. Köp dig en PS4/PS5 och härja loss! :)

Nja, vettefan. Resonemanget jag hade när jag köpte mitt Switch är att där kan jag spela spel som aldrig kommer släppas till PC (ironiskt att jag spelar igenom Octopath Traveler nu, jag vet).

Horizon: Zero Dawn släpptes ju till PC och tar för givet att inom något år lär Forbidden West också släppas till PC, och jag fastnade aldrig för Zero Dawn så det är nog ett no-go.

 

Hur mycket det än svider att säga tror jag att jag är less på spel i överlag. Jag har testat alla "stora" spel som släppts på senare år och jag kan aldrig riktigt finna mig i att spela igenom dessa. T.ex The Witcher 3 ska ju vara "hot shit" och jag har försökt mig på det 4-5 gånger utan att förstå grejen. Undantaget är Red Dead Redemption 2 till PC som gjorde mig helt obrukbar i det verkliga livet i ungefär en vecka. Har Red Dead 2 förstört spel för mig? 😕

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Mark skrev:

Nja, vettefan. Resonemanget jag hade när jag köpte mitt Switch är att där kan jag spela spel som aldrig kommer släppas till PC (ironiskt att jag spelar igenom Octopath Traveler nu, jag vet).

Horizon: Zero Dawn släpptes ju till PC och tar för givet att inom något år lär Forbidden West också släppas till PC, och jag fastnade aldrig för Zero Dawn så det är nog ett no-go.

 

Hur mycket det än svider att säga tror jag att jag är less på spel i överlag. Jag har testat alla "stora" spel som släppts på senare år och jag kan aldrig riktigt finna mig i att spela igenom dessa. T.ex The Witcher 3 ska ju vara "hot shit" och jag har försökt mig på det 4-5 gånger utan att förstå grejen. Undantaget är Red Dead Redemption 2 till PC som gjorde mig helt obrukbar i det verkliga livet i ungefär en vecka. Har Red Dead 2 förstört spel för mig? 😕

Ironiskt att du menar att RDR2 är guds gåva till spelvärlden. Jag blev precis som du helt fast i det men så småningom tyckte jag det var så kasst, bortkastad story att jag inte ville spela vidare. Jag har nästan alla epiloger kvar så de kanske knyter ihop säcken på nåt bra sätt men jag har ingen sympati eller empati för någon av karaktärerna och gameplay blev för repetitivt för mig så jag gick över till annat istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som jag skrivit detta någonstans redan, men min dator har varit inpackad i förrådet i ca 14 månader och jag saknar den som fan.

 

Med andra ord spelas ingenting nu, utöver Settlers of Catan på mobilen då och då. ^_^

 

Får hoppas att vi hittar ett bra hus att flytta till snart! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Just nu har jag tre spel som jag spelar:

1. Red Dead Redemption 2
2. Mount & Blade II: Bannerlord
3. Enderal

Tekniskt sett är väl det sista egentligen en mod, men det är lite som att säga "Blood & Wine" till Witcher 3 "bara" är ett DLC. Enderal är helt fristående och absolut enormt.

Sen går jag igenom skräckspel efter skräckspel på min stream samt Horizon Zero Dawn dawn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Jag fick tag på Mafia: Definitive Edition i sprillans skick till PS4 för bara €9 och det har jag plöjt oavbrutet i två veckor nu. Digitalt kostar det fortfarande 450 kr var man än letar. Fysiska media alltså, vad kung det är. Känns otroligt att jag missat det här spelet, jag menar, visst såg jag brorsan spela ettan på PC dåförtiden men jag tänkte väl inte så noga på hur likt det är alla GTA-spel jag fastnat så mycket för. Nu i efterhand känner jag mig ganska korkat fanatisk när man tänker på hur bra en helt annan studio klarade av samma typ av spel.

Jag spelade Horizon Forbidden West så snart det var släppt och plöjde ca 90 timmar i det på en månad för att slippa bli spoilad. Sen dess har jag inte orkat tänka på det över huvud taget och blir lite illamående så snart jag ser något om det på Youtube. Så idiotisk sista tredjedel a att jag inte kan göra annat än känna mig besviken och hoppas att jag kommer få nån slags andra andning för det om nåt år för att samla troféer, men ärligt talat räcker det ganska väl som det blev. Får hoppas trean blir bättre, men det verkar inte så.

Jag är nära en platinum i Bionic Commando iallafall, det är roligt att jag fick tag på det efter så många år. Även det kostade en spottstyver, bara €6 :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

För skojs skull trackar jag allt jag lirat under detta år och hittills ser det ut såhär. Inget spel har varit dåligt och jag har fallit totalt för Fromsoftwares releaser.

 

Spelåret 2022

Tony Hanks Proskater 1+2
Doom
It takes two 
Inside
Ori and the blind forest
Ori and the will of the wisps
Dark Souls
Elden Ring
Dark Souls 3
Dark Souls 2
BloodBorne
Cuphead - DLC
 
Köpte ett PS4 enkom för att få spela Last of Us, men med tanke på min besatthet av Soulsspelen ville jag dra igenom Bloodborne först. Mästerverk!
 
Kör igenom Last of Us nu och efter det har jag Sekiro, Last of Us part 2, Days Gone, God of War, Spider-Man och Shadow of the Colossus att lira igenom. Tur jag har semester i en månad till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2022-04-27 at 12:33, antepanteboy skrev:

Elden Ring. Det förtär hela mitt liv... 130h in hittills och har klarat 40/42 achievements. 

Jag lirar också Elden Ring nu! Himla festligt spel. Jag kommer däremot knappt någon vart, men det gör det inte mindre roligt för den sakens skull. Inte att det är särskilt svårt egentligen, det är bara lite väl många spår att följa, och för varje spår jag följer, upptäcker jag något annat, så tappar till sist bort vad jag egentligen ska göra. Därför slutar det väl för det mesta upp med att jag dödar jättar på löpande band och levlar upp med mina nyförvärvade runor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Efter att inte ha testat det på 20 år hittade jag Crysis 1 i mitt bibliotek. Testar på min laptop från 2014 och jo fan, det rullar ju. Rätt underhållande är det också, så det är väl tur att jag köpt Crysis 2 till PS3. Återstår att se om jag gör något av trean och till vilken plattform.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har fastnat i ett jobbigt läge i Brütal Legend där en bugg förstör sparfilen efter att man har 78% klarat spel. Jag var beredd på detta och har följt guider för hur man ska få platinum trots det, och det är inte alldeles för svårt, men efter att ha hittat och klarat alla garage, utsiktspunkter, stunthopp och något mer har jag bara kommit till 119/120 av en annan typ av samlarobjekt. Eftersom sparfilen är på brytpunkten kommer jag att behöva klara av hela resten av spelet i en enda sittning för om jag stänger av kommer sparfilen att försvinna. Jag måste alltså först leta igenom alla 120 igen för att se vilken jag missat, (vilket i sig är en bugg för jag har ju kryssat dem en efter en) och sedan sitta tre timmar och kötta resten. Suck.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...