Jump to content

"Vad spelar du just nu?"-tråden


chucky.swe
 Share

Recommended Posts

15 timmar sedan, Gof skrev:

Sitter och väntar på att få den här jävla betan till CS2.

Körde nyligen ut Hogwarts Legacy också. Som stor HP-tönt var det definitivt spelbart, men för mycket collectibles och sån skit istället för mer roligt content.

Jag såg nån sammanfattningsvideo över CS och det visar sig att det enda jag spelat är originalet. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Jag har börjat spela Apex Legends igen. Mitt intresse kommer och går, men just nu är det kul. Jag är inte superduperduktig, kör inga speciella 'strats' eller annat, lirar bara för nöjes skull. Om någon vill ha en spelkamrat, hojta vetja. Kör på PC, kanske man ska tillägga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spelar för stunden, sedan oktober någon gång, Assassin's Creed: Odyssey. Jag har AC1 till PS3 och spelade kanske halva AC3, också på PS3 när det begav sig. Efter det har jag inte spelat något Assassin's Creed förrän jag skaffade Odyssey.

Satan vad det har hänt grejer! Jag har i skrivande stund spelat 50 timmar och jag har kanske utforskat 1/6 av kartan om ens det. Jag har ingen koll på hur långt i main storyn jag kommit heller, men det känns som den fortfarande inte helt tagit fart. Om man kollar på achievements så har jag låst upp 21%, och det brukar ju innehålla en del segdragna på slutet som tar många timmar att slutföra. Med andra ord, jag har en hel del kvar att spela innan jag är klar, och efter det har jag två DLC att spela också!

Men det har som sagt hänt grejer, om jag minns rätt var AC3 inte open world, och ettan var det definitivt inte, vilket Odyssey är. Det är någonting jag gillar skarpt! Om man följer huvudstoryn så tar man sig ju fram genom världen på ett visst sätt, men det är helt upp till mig att börja följa sidoquests och utforska världen helt utan att följa huvudstoryn. Så som sig bör med ett open world-spel. Det finns dessutom en uppsjö med sidoquests, och world events att stöta på, samt oändligt många saker att hitta när man tar sig runt och utforskar världen. Så som grottor, särskilda djur att döda, skeppsvrak och delar av städer att utforska i havet. Det är nästan så jag får Oblivion-vibbar och blir lite orolig att jag aldrig kommer fullfölja storyn tack vare alla sidospår som finns att följa.

Men med det sagt är storyn tillräckligt intressant för att jag hittills ska fortsätta den. Den är inte superb, men den är tillräckligt bra för att man ska vara intresserad, och för att åtminstone jag ska vilja fortsätta framåt och få reda på mer. Jag har hittills också bara lämnat världen en gång för att sugas tillbaka till "verkligheten", och det var en rätt kort stund innan jag kunde komma tillbaka till det roliga. För precis som med de två AC jag spelat tidigare så tycker jag att storyn i "verkligheten" är bra mycket ointressantare än det är att utforska antikens Grekland!

Jag gillar skarpt leveling-systemet och att man får lite attribut man kan använda sig av för att skaffa och levla lite skills. Jag gillar även utrustnings-aspekten av spelet. Där man samlar rustning samt vapen av allt starkare karaktär i takt med att man levlar. Man kan även gå till en smed och få sin rustning uppgraderad på olika vis, vilket ibland kan behövas om man kommit en bit utan att för den sakens skull hittat någon vettig ny utrustning att använda.

Något mer som är nytt sedan sist jag spelade är allt som har med båt och sjöslag att göra. Jag kan segla runt på havet, fram och tillbaka, och utforska nästan hur länge som helst utan att tröttna, framför allt gillar jag att bara segla runt och titta på hur vackert uppbyggd världen är. Själva sjöslagen tyckte jag var roligt ett tag, men jag tröttnade på det ganska snabbt. Men efter att ha undvikit det ganska länge så uppgraderade jag mitt skepp ganska rejält, och då blev striderna löjligt simpla, vilket också gjorde att jag tyckte det var kul att börja segla omkring igen, då jag vid de få tillfällen man blir attackerad snabbt kan eliminera fienden och fortsätta mitt utforskande.

Men det jag framför allt gillar med Odyssey är hur oerhört vacker världen är, hur fint uppbyggd den är och hur detaljerad den är i städerna. Jag kan spendera långa stunder att bara rida runt, eller springa och klättra, och utforska samt se mig omkring, som jag nämnt tidigare har jag spenderat ganska mycket tid på att segla runt på havet bara för att se världen.

Jag gillar även att via storyn, sidoquests och genom att prata med folk i världen lära mig mer om riktiga karaktärer som levt, historier som enligt grekiska mytologin ägt rum samt allmänt lära mig mer om Grekland på den tiden. Vissa saker, historier och karaktärer känner jag igen från historia i skolan samt dokumentärer och historiepodcasts jag lyssnat på. Men det här är helt klart ett riktigt roligt sätt att lära sig på!

 

Utöver Assassin's Creed som är ett spel jag spelar lite mer fokuserat så har jag nyligen spelat Binding of Isaac och Faster than Light som lite mer ströspelande medan man gör annat, jag kanske recenserar dessa någon gång. Annars slöspelar jag för tillfället Vampire Survivors när jag inte vill fokusspela på samma vis som jag gör med Assassin's Creed. Det är ett rätt trevligt omvänt bullet hell spel med så oerhört mycket mer content än man kan tro när man först sätter sig ned och spelar det, helt plötsligt har man börjat låsa upp alla möjliga vapen och utvecklingar samt letar hemligheter som tar fler och fler genomspelningar att hitta. Jag har haft så oerhört många fler timmar skoj med Vampire Survivors än vad jag har rätt till med tanke på att jag köpte det för 24kr på Steam. Jag har dessutom laddat ned det gratis på telefonen, och lirat än fler timmar där då det är ett klockrent mobilspel, och hade jag inte vetat bättre hade jag trott att det utvecklats till telefon och portats på ett snyggt sätt till PC, men det är faktiskt tvärt om. Det är perfekt att dra igång när man sitter i soffan och slökollar på någon trött TV-serie, perfekt om man vill slå ihjäl 30min på lunchen, eller när man nattar dottern och väntar på att hon ska komma till ro och somna. :D

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Klockade in tvåtusen timmar på Hearts of Iron 4 häromdagen.

Har "bara" 621 timmar i Crusader Kings 2 vilket var mitt favoritspel ett tag.

Började köra lite Ironman för att få achievements vilket är helt onödigt. Har kört helt omoddat förutom Expert AI 4.0 några games och även ett game Equestria at War som är en My Little Pony-mod till spelet som är väldigt välgjord. Spelade självklart Equestria och stannade kvar som Harmony (motsvarigheten till Democratic). De blir invaderade av Changelings som är moddens nazi-land. Gameplay är en blandning mellan USA och Sovjetunionen, "demokratiskt" (gimpat) och försvarsinriktat till en början.

Blir lite sugen på att köra en Supremacist-run som Equestria (Solar Empire) vilket är motsvarigheten till Fascist som gör att man kan erövra mer.

I princip är det tvåtusen timmar Sverige, Iran och Peru som alla har roliga formable nations. Den enda WC:n (World Conquest) är med Sverige. I princip slutar jag spela när game:t nått sitt mål vad det nu än är för tillfället. På senare tid har jag fokuserat på Navy vilket jag lärde mig mycket av. Kul att bygga upp en flotta med slagkraft.

Nästa DLC är fokuserat på Norden (Finland och Vinterkriget främst sedan Sverige, Norge och Danmark). Jag är helt säker på att Sverige blir nerfat precis som alla som får ett egengjort "Focus Tree". Det generiska "Focus Tree":t är väldigt bra, men saknar historisk smak.

Endast singleplayer för egen del. Multiplayer är en helt egen liga där det är olika moddar och regler som gäller.

Efter tusen timmar slutade jag vara en noob. Efter tvåtusen timmar skulle jag ändå få stryk av de bästa spelarna i multiplayer. Det achievementet jag är mest stolt över är Kurdistan. De flesta chees:ar genom att spela en stormakt och sedan release:a Kurdistan med alla core-provinser, men jag körde legit och releasade från Frankrike 1 januari 1936 (spelstart) och tog det därifrån. Lyckades på första försöket.

Dessutom har jag aldrig droppat en atombomb. Bara det är ett achievement så man kanske ska ta den någon gång snart.

2 flugor i en smäll och droppa på Danmark som Sverige kanske som är ett eget achievement. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Henkibojj skrev:

"Danskjävlar!!!"

Jag förstod faktiskt ingenting av det där men... kul att du har roligt, antar jag. Fast, 2000 timmar? Är det sunt? :o

Nej, men det finns de som har mer. Har sett någon med 5000.

Acvhievementet heter "Med Plutonium...". :D

-

För att förtydliga lite mer om HoI4 så är det ett "grand strategy"-spel under 2:a världskriget.

Så mycket grand strategy som CK och EU är det inte, mer RTS-element med inslag av micro för att styra divisioner. Utspelar sig under en mycket kortare tid än de andra Paradoxspelen så det är förståeligt.

Som sagt spelar jag single-player så det blir mer likt turn-based som Civ för egen del. Pause-micro!

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, dibel skrev:

Acvhievementet heter "Med Plutonium...". :D

Ha! Snyggt. Det finns en trofé för att få brons på något i Rayman (5) Legends: "När vi gräver guld i USA". Väldigt snillrikt namn och tyder starkt på att det inte bara är googleöversatt, vilket det ofta kan vara.

Jag vet inte att jag eller någon annan har reflekterat så mycket över att låten beskriver guld och vi tänker på det som "= vinst", vilket vi ju fick, men inte av valören guld utan brons istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Tänkte bara svänga in och dela med mig av något av det värsta jag utsatt mig för, någonsin. Elden Ring kan slänga sig i väggen med de futtiga 145h det tog att fixa alla achievements i. This sum OG shit right here som krävde 188h och en del av min själ.
 

Bara DS2 och 3 som måste fixas nu. Sedan har jag 100% på alla Fromsoftware (förutom Demon Souls då jag icke orkar köpa mig ett ps5).A1E30CBC-5664-46E5-A9AE-4607BDE13269.thumb.jpeg.f6d4c42fe092b2c59cd044f26a78292b.jpeg

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2023-05-01 at 23:03, eXotic skrev:

Jag spelar för stunden, sedan oktober någon gång, Assassin's Creed: Odyssey. Jag har AC1 till PS3 och spelade kanske halva AC3, också på PS3 när det begav sig. Efter det har jag inte spelat något Assassin's Creed förrän jag skaffade Odyssey.

Satan vad det har hänt grejer! Jag har i skrivande stund spelat 50 timmar och jag har kanske utforskat 1/6 av kartan om ens det. Jag har ingen koll på hur långt i main storyn jag kommit heller, men det känns som den fortfarande inte helt tagit fart. Om man kollar på achievements så har jag låst upp 21%, och det brukar ju innehålla en del segdragna på slutet som tar många timmar att slutföra. Med andra ord, jag har en hel del kvar att spela innan jag är klar, och efter det har jag två DLC att spela också!

Men det har som sagt hänt grejer, om jag minns rätt var AC3 inte open world, och ettan var det definitivt inte, vilket Odyssey är. Det är någonting jag gillar skarpt! Om man följer huvudstoryn så tar man sig ju fram genom världen på ett visst sätt, men det är helt upp till mig att börja följa sidoquests och utforska världen helt utan att följa huvudstoryn. Så som sig bör med ett open world-spel. Det finns dessutom en uppsjö med sidoquests, och world events att stöta på, samt oändligt många saker att hitta när man tar sig runt och utforskar världen. Så som grottor, särskilda djur att döda, skeppsvrak och delar av städer att utforska i havet. Det är nästan så jag får Oblivion-vibbar och blir lite orolig att jag aldrig kommer fullfölja storyn tack vare alla sidospår som finns att följa.

Men med det sagt är storyn tillräckligt intressant för att jag hittills ska fortsätta den. Den är inte superb, men den är tillräckligt bra för att man ska vara intresserad, och för att åtminstone jag ska vilja fortsätta framåt och få reda på mer. Jag har hittills också bara lämnat världen en gång för att sugas tillbaka till "verkligheten", och det var en rätt kort stund innan jag kunde komma tillbaka till det roliga. För precis som med de två AC jag spelat tidigare så tycker jag att storyn i "verkligheten" är bra mycket ointressantare än det är att utforska antikens Grekland!

Jag gillar skarpt leveling-systemet och att man får lite attribut man kan använda sig av för att skaffa och levla lite skills. Jag gillar även utrustnings-aspekten av spelet. Där man samlar rustning samt vapen av allt starkare karaktär i takt med att man levlar. Man kan även gå till en smed och få sin rustning uppgraderad på olika vis, vilket ibland kan behövas om man kommit en bit utan att för den sakens skull hittat någon vettig ny utrustning att använda.

Något mer som är nytt sedan sist jag spelade är allt som har med båt och sjöslag att göra. Jag kan segla runt på havet, fram och tillbaka, och utforska nästan hur länge som helst utan att tröttna, framför allt gillar jag att bara segla runt och titta på hur vackert uppbyggd världen är. Själva sjöslagen tyckte jag var roligt ett tag, men jag tröttnade på det ganska snabbt. Men efter att ha undvikit det ganska länge så uppgraderade jag mitt skepp ganska rejält, och då blev striderna löjligt simpla, vilket också gjorde att jag tyckte det var kul att börja segla omkring igen, då jag vid de få tillfällen man blir attackerad snabbt kan eliminera fienden och fortsätta mitt utforskande.

Men det jag framför allt gillar med Odyssey är hur oerhört vacker världen är, hur fint uppbyggd den är och hur detaljerad den är i städerna. Jag kan spendera långa stunder att bara rida runt, eller springa och klättra, och utforska samt se mig omkring, som jag nämnt tidigare har jag spenderat ganska mycket tid på att segla runt på havet bara för att se världen.

Jag gillar även att via storyn, sidoquests och genom att prata med folk i världen lära mig mer om riktiga karaktärer som levt, historier som enligt grekiska mytologin ägt rum samt allmänt lära mig mer om Grekland på den tiden. Vissa saker, historier och karaktärer känner jag igen från historia i skolan samt dokumentärer och historiepodcasts jag lyssnat på. Men det här är helt klart ett riktigt roligt sätt att lära sig på!

 

Utöver Assassin's Creed som är ett spel jag spelar lite mer fokuserat så har jag nyligen spelat Binding of Isaac och Faster than Light som lite mer ströspelande medan man gör annat, jag kanske recenserar dessa någon gång. Annars slöspelar jag för tillfället Vampire Survivors när jag inte vill fokusspela på samma vis som jag gör med Assassin's Creed. Det är ett rätt trevligt omvänt bullet hell spel med så oerhört mycket mer content än man kan tro när man först sätter sig ned och spelar det, helt plötsligt har man börjat låsa upp alla möjliga vapen och utvecklingar samt letar hemligheter som tar fler och fler genomspelningar att hitta. Jag har haft så oerhört många fler timmar skoj med Vampire Survivors än vad jag har rätt till med tanke på att jag köpte det för 24kr på Steam. Jag har dessutom laddat ned det gratis på telefonen, och lirat än fler timmar där då det är ett klockrent mobilspel, och hade jag inte vetat bättre hade jag trott att det utvecklats till telefon och portats på ett snyggt sätt till PC, men det är faktiskt tvärt om. Det är perfekt att dra igång när man sitter i soffan och slökollar på någon trött TV-serie, perfekt om man vill slå ihjäl 30min på lunchen, eller när man nattar dottern och väntar på att hon ska komma till ro och somna. :D

Ett sjukt bra spel, faktiskt det första jag spelade i serien (ja jag var ca ett decennium sen) om man inte räknar in demon till Unity som jag hade. Blir nästan lite avundsjuk för det spelet var en riktig upplevelse som jag drog ut på så länge det bara gick 😄

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
2024-01-16 at 06:17, knurra skrev:

Kör just nu min tredje eller fjärde spelomgång på GTA V. Har kört lite online också men fastnar inte för det på samma sätt

Nice. Jag spelade igenom 4:an häromveckan. Har bara spelat femman en gång på PS3, men äger det på Steam så den finns i pipelinen.

Just nu är det dock Crusader Kings 2 som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...