Jump to content

Angående TROMS


Umberto
 Share

Har TROMS gjort sitt? (Läs argumenten i denna tråd innan ställningstagande)  

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Okej, jag ska lägga korten på bordet och säga som det är. Den främsta orsaken till att TROMS spårade ur var pga slapp och oengagerad moderering. Mods och admins borde för länge sen:

1. Styrt upp tråden med några grundregler.

2. Flyttat alla inlägg som var trådmaterial och gjort trådar av dem.

Det går inte skylla ifrån sig med att medlemmarna "slutar följa reglerna efter ett tag" och liknande; det är moderatorns och administratörens uppgift, skyldighet och ansvar att se till att medlemmarna följer reglerna.

Och om det nu är SÅ förbannade jobbigt att den här tråden finns och "spammas" i.. Släng den då i loungen? Loungen slår en låsning.

:doh:

Suck. Det var ju inte spammet som var problemet. Problemet var att medlemmar ställde stora och omfattande frågor i TROMS istället för att skapa nya trådar.

Vad händer om man startar om tråden (låter den förbli låst och gör en ny)? En liknande tråd men som inte kallas TROMS... utan med ett namn som gör att folk förstår innerbörden med den igen. Frågan är ju hur man gör så att den inte faller tillbaka på samma väg, kräver frågan mer än en mening bör frågan ställas i en egen tråd.

Jag är helt klart för en TROMS-tråd som fungerar enligt grundprincipen "svar på frågor man aldrig vågat fråga" men då måste den innehålla regler så att den inte blir forumets allmänna frågetråd igen.

Loungen löper för övrigt mycket stor risk för att "hämma forumets utveckling". Loungen är ju först och främst till för trådar som saknar diskussionsunderlag och jag vet inte hur Maimstream tänkt när han skapade tråden "Vilken kroppsdel tycker du är fulast?". Det är en tråd med ett ämne där många sedan har svarat med personliga åsikter, det borde väl räcka för att postas i Allmänt?

Antingen det, eller så behöver jag en förklaring för var man drar gränsen för diskussionsunderlag, det är väl inte ämnets tyngd?

Jag tror inte loungen hämmar forumets utveckling, snarare tvärtom. Däremot kan loungen, som du skrev, göra så att det blir svårt för användarna att veta vad som ska postas var. Vad gäller Maims tråd så placerade han den väl i loungen eftersom ämnet i sig var ganska trivialt och oseriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 183
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag tror inte loungen hämmar forumets utveckling, snarare tvärtom. Däremot kan loungen, som du skrev, göra så att det blir svårt för användarna att veta vad som ska postas var. Vad gäller Maims tråd så placerade han den väl i loungen eftersom ämnet i sig var ganska trivialt och oseriöst.

Då återstår ju frågan för var gränsen för seriousness går. Maimstreamstråd, en smula oseriös, si, men Allmäntforumet kommer bli väldigt grått om det bara blir diskussioner om liv, död, demokrati och miljöteknik. Alla trådar med lite lätt oseriösa diskussioner behöver ju inte startas i Loungen, bara det finns tillräckligt mycket att diskutera, tillräckligt med diskussionsunderlag? Filosofitråden hamnade ju i Loungen av någon outgrundlig anledning.

Time will tell, vad som behövs i båda delarna är kanske en royal spanking med något regelpådrag så att nya användare lär sig vad som gäller, både i TROMS och Loungen. Å andra sidan, vad gör det om trådar hamnar fel? Det är inte the end of the world och Herr Umberto kan ju alltid flytta tråden om det blir för mycket diskussion :). Nu ska jag sluta prata för mig själv och gå till stranden, blev lite mycket babbel nu.

:doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska lägga korten på bordet och säga som det är. Den främsta orsaken till att TROMS spårade ur var pga slapp och oengagerad moderering. Mods och admins borde för länge sen:

1. Styrt upp tråden med några grundregler.

2. Flyttat alla inlägg som var trådmaterial och gjort trådar av dem.

Det går inte skylla ifrån sig med att medlemmarna "slutar följa reglerna efter ett tag" och liknande; det är moderatorns och administratörens uppgift, skyldighet och ansvar att se till att medlemmarna följer reglerna.

Ursäkta? Ska vi behöva bestämma om en fråga är viktig nog för en egen topic och sen ta den frågan och alla svar som hör till just den frågan och skapa en ny topic, för varje jävla fråga någon frågat i troms? Du inser ju inte själv hur mycket arbete det är, då folk har haft troms som en frizon att posta sina frågor utan att behöva ta sig mödan till att skapa en topic och skriva mer utförliga svar. Du skulle hellre vilja se en TROMS på 100 sidor och 50 bannade medlemmar istället då? För det är ju det du förutspråkar. "Tvinga medlemmarna att följa reglerna" för att troms ska vara som du vill att den ska vara.

:doh:

Suck. Det var ju inte spammet som var problemet. Problemet var att medlemmar ställde stora och omfattande frågor i TROMS istället för att skapa nya trådar.

..och detta är såklart Admin/Modsens fel menar Herr Umb.

Jag är helt klart för en TROMS-tråd som fungerar enligt grundprincipen "svar på frågor man aldrig vågat fråga" men då måste den innehålla regler så att den inte blir forumets allmänna frågetråd igen.

..och igen så blir det vi som måste ha sista ordet om frågan är viktig nog eller inte. Den kommer med 100% säkerhet att glida tillbaka till TROMS i vilket fall.

Jag tror inte loungen hämmar forumets utveckling, snarare tvärtom. Däremot kan loungen, som du skrev, göra så att det blir svårt för användarna att veta vad som ska postas var. Vad gäller Maims tråd så placerade han den väl i loungen eftersom ämnet i sig var ganska trivialt och oseriöst.

Loungen hämmar på det sett att den drar allas uppmärksamhet till sig. Alla forum i Allmänt just nu har blivigt mindre aktiva sedan Loungen öppnades.

Det är mina $0.02.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Loungen hämmar på det sett att den drar allas uppmärksamhet till sig. Alla forum i Allmänt just nu har blivigt mindre aktiva sedan Loungen öppnades.

Men så är det ju med det mesta som är nytt.

Nytt->hype ett tag->det lugnar ner sig och allt återgår till det vanliga.

..förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Vilket liv det blev, kom ihåg att det bara är stängt på test(?)

Nu postade jag aldrig i den tråden särskilt mycket då jag är mer självständig vad gäller att finna fakta. Så jag har inga känslomässiga band till TROMS. :doh: Om det startas en ny liknande tråd tycker jag nog ändå att den kan läggas i allmänt...

Tycker nog inte det är någon fara med "döda trådar efter ett tag" heller, för som någon tidigare skrev orkar man väl aldrig kolla igenom alla sidor i TROMS? Det var i alla fall inget problem innan den här tråden tillkom vad jag minns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab sade något som väckte min uppmärksamhet. TROMS har varit mer än bara en tråd att ställa frågor. Det har varit grymt bra för allmänbildande också. Jag kan tänka mig att extremt många av de på forumet har lärt sig minst en hel del nya saker genom den tråden. Visst, den kanske gör så att nya trådar inte kommer upp, men en tråd för generella småfrågor är bra. Vi har fått en heldel nya trådar på sistone som har haft bra diskussionsunderlag.

Och om det nu är SÅ förbannade jobbigt att den här tråden finns och "spammas" i.. Släng den då i loungen? Loungen slår en låsning.

Grattis till din mest seriösa post på... ja, nånsin, vågar jag påstå. Keep up the good work! :)

Håller med dig om det mesta utom att TROMS slängs in i loungen - det är fel av tre anledningar. För det första är spamtrådsproblemet kvar eftersom man fortfarande inte har några regler. För det andra "missbrukar" vi loungen genom att slänga in en tråd som spårat ur och sätter "oseriös"-stämpel på medan den får fortsätta som den gjorde mot slutet. Fel helt enkelt. För det tredje är kanske inte postcounten det viktigaste som finns på ett forum, men det visar ändå en hel del om hur pass aktiv man är. Skulle alla dess poster subtraheras blir det en hel del för många av oss:

Kebab 621

Vice. 503

RavenE 467

Henkibojj 338

StellHell 331

Tweak 327

eXotic 302

Och det är ändå bara "klubb 300" i TROMS. Jag gillade TROMS riktigt skarpt, och jag vill verkligen ha en ny sådan tråd. Det handlar bara om att sätta upp regler. Mina förslag:

1. Tråden är (nästan) bara till för frågor som antingen är för pinsamma för att man ska ha vågat fråga det förr, eller vara så pass triviala (OBS! Ej samma sak som oseriösa!) för att man ska starta en egen tråd om det (= 3 poster och sedan att tråden dör).

2. Sök på Google först

3. Skapa hellre en ny tråd om du tror att det finns diskussionsunderlag

4. A-L-L-A teknikfrågor är bannlysta från TROMS v.2 och ska istället postas i D&T-forumet.

Mitt förslag är att starta en ny tråd med samma struktur som TROMS fast med fler regler. Gärna en länk till TROMS 1 i första inlägget på TROMS 2.

Okej, jag ska lägga korten på bordet och säga som det är.

Håller med om nästan allt, men jag kan inte säga att det är admins/mods fel att det blev som det blev. Finns inga tydliga regler från början så är det inte underligt att det spårar ur. Speciellt när tråden fick beskrivningen "frågor som är för små för en egen topic". Då blev det Allmänt + Spel + D&T + Musik, Film och Grafik-forumen i en och samma topic eftersom folk ställde frågor de inte tyckte var tillräckligt stora, trots att de var det. Förr fanns det ju ett tabu mot att starta nya trådar men varför det kvarstår är konstigt.

...ännu konstigare är varför folk i GTA-forumen, främst IV, säger "okej, tråden kan låsas" så fort man fått svar. Vaddå, är det fult att skapa nya trådar så att man så fort någon fått svar ska låsa trådarna?! Varifrån kommer denna sneda syn på diskussionsforum?! :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar själv skarpt troms och läser alltid allting i denna tråd! Ofta nu med nya "konstiga" trådar orkar jag inte alls läsa men när de är i troms läser jag det alltid. Vill ha kvar troms utan en massa regler. Okej att några få regler styr upp det som att man helst ska göra ny tråd.

Troms kommer antagligen tillbaka (regler eller ej) och den kommer förmodligen ändå gå tillbaka till sitt rätta jag som humortråden i princip gjort.

undrar dock varför det ska skapas en ny tråd, varför inte bara uppdatera förstaposten och ändra namnet? Tycket det är onödigt med v.2, det förändrar inget!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska lägga korten på bordet och säga som det är. Den främsta orsaken till att TROMS spårade ur var pga slapp och oengagerad moderering. Mods och admins borde för länge sen:

1. Styrt upp tråden med några grundregler.

2. Flyttat alla inlägg som var trådmaterial och gjort trådar av dem.

Det går inte skylla ifrån sig med att medlemmarna "slutar följa reglerna efter ett tag" och liknande; det är moderatorns och administratörens uppgift, skyldighet och ansvar att se till att medlemmarna följer reglerna.

Ursäkta? Ska vi behöva bestämma om en fråga är viktig nog för en egen topic och sen ta den frågan och alla svar som hör till just den frågan och skapa en ny topic, för varje jävla fråga någon frågat i troms? Du inser ju inte själv hur mycket arbete det är, då folk har haft troms som en frizon att posta sina frågor utan att behöva ta sig mödan till att skapa en topic och skriva mer utförliga svar. Du skulle hellre vilja se en TROMS på 100 sidor och 50 bannade medlemmar istället då? För det är ju det du förutspråkar. "Tvinga medlemmarna att följa reglerna" för att troms ska vara som du vill att den ska vara.

Jag menar naturligtvis inte egen tråd för VARJE fråga i TROMS utan bara för de som är mer omfattande. Det finns många "frågor" i TROMs som är tiotals rader långa och ser ut som vanliga trådstarter, dessa borde ni ha flyttat och gjort till egna trådar. Sen behöver ni ju inte banna dem som bryter mot eventuella regler, oftast räcker det med några arga tillsägelser för att få medlemmarna att förstå vad som gäller.

doh.gif

Suck. Det var ju inte spammet som var problemet. Problemet var att medlemmar ställde stora och omfattande frågor i TROMS istället för att skapa nya trådar.

..och detta är såklart Admin/Modsens fel menar Herr Umb.

Mja, på sätt och vis. Ni kunde ha infört regler eller förklarat för medlemmar att "den där frågan passar inte i den här tråden" osv. :D

Jag är helt klart för en TROMS-tråd som fungerar enligt grundprincipen "svar på frågor man aldrig vågat fråga" men då måste den innehålla regler så att den inte blir forumets allmänna frågetråd igen.

..och igen så blir det vi som måste ha sista ordet om frågan är viktig nog eller inte. Den kommer med 100% säkerhet att glida tillbaka till TROMS i vilket fall.

Nej, det tror jag inte - och OM den gör det så beror det på slapp och passiv moderering.

Jag tror inte loungen hämmar forumets utveckling, snarare tvärtom. Däremot kan loungen, som du skrev, göra så att det blir svårt för användarna att veta vad som ska postas var. Vad gäller Maims tråd så placerade han den väl i loungen eftersom ämnet i sig var ganska trivialt och oseriöst.

Loungen hämmar på det sett att den drar allas uppmärksamhet till sig. Alla forum i Allmänt just nu har blivigt mindre aktiva sedan Loungen öppnades.

Som RavenE skrev beror det troligtvis på att loungen är ny. Inom några månader lär situationen ha stabiliseras.

Då återstår ju frågan för var gränsen för seriousness går. Maimstreamstråd, en smula oseriös, si, men Allmäntforumet kommer bli väldigt grått om det bara blir diskussioner om liv, död, demokrati och miljöteknik. Alla trådar med lite lätt oseriösa diskussioner behöver ju inte startas i Loungen, bara det finns tillräckligt mycket att diskutera, tillräckligt med diskussionsunderlag? Filosofitråden hamnade ju i Loungen av någon outgrundlig anledning.

Time will tell, vad som behövs i båda delarna är kanske en royal spanking med något regelpådrag så att nya användare lär sig vad som gäller, både i TROMS och Loungen. Å andra sidan, vad gör det om trådar hamnar fel? Det är inte the end of the world och Herr Umberto kan ju alltid flytta tråden om det blir för mycket diskussion :). Nu ska jag sluta prata för mig själv och gå till stranden, blev lite mycket babbel nu.

:)

Man startar tråden där man tror att den ska ligga, beroende på hur den utvecklas kan mod/admin sedan flytta den till ett lämpligare forum.

1. Tråden är (nästan) bara till för frågor som antingen är för pinsamma för att man ska ha vågat fråga det förr, eller vara så pass triviala (OBS! Ej samma sak som oseriösa!) för att man ska starta en egen tråd om det (= 3 poster och sedan att tråden dör).

2. Sök på Google först

3. Skapa hellre en ny tråd om du tror att det finns diskussionsunderlag

4. A-L-L-A teknikfrågor är bannlysta från TROMS v.2 och ska istället postas i D&T-forumet.

Mitt förslag är att starta en ny tråd med samma struktur som TROMS fast med fler regler. Gärna en länk till TROMS 1 i första inlägget på TROMS 2.

Jag håller med om allt. Dessutom borde man kanske ha en regel om hur långa frågorna får vara.

...ännu konstigare är varför folk i GTA-forumen, främst IV, säger "okej, tråden kan låsas" så fort man fått svar. Vaddå, är det fult att skapa nya trådar så att man så fort någon fått svar ska låsa trådarna?! Varifrån kommer denna sneda syn på diskussionsforum?! :doh:

Ja, det där är lite märkligt. Även om en fråga är besvarad bör tråden förbli öppen imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

undrar dock varför det ska skapas en ny tråd, varför inte bara uppdatera förstaposten och ändra namnet? Tycket det är onödigt med v.2, det förändrar inget!

Inte spelat GTA IV? En fresh start betyder mycket. När Humortråden spårade ut blev det en v. 2 och det har väl inte varit något problem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna göra en tråd i stil med "Om Google inte ger svaret", samt ha en bra beskrivning på att (större) diskussionsfrågor bör postas i egna trådar istället?

Det låter bra. Det enda jag kan komma på som är negativt är att det finns folk som skulle skriva "öh, kunde du inte ens hitta det, jag hittade det ju jättelätt!?"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då :(

Men inget med Google i namnet. Då blir det så stelt.

Jag ser inte varför topicnamnet inte skulle kunna få innefatta Google. Det blir väl inte stelt alls?

"Om inte Google ger svaret" blir ett bra topicnamn, med de reglerna ni föreslagit.

Skulle nu vilja veta vad n0f är, då Weener och Jacker skrev en del om just 'n0f' i en topic i loungen, och jag kunde inte hitta någon information via google. Tråden om saker du alltid velat veta (well alltid velat veta, wth?) men aldrig vågat fråga, vart är du?

'Om inte Google ger svaret', kom hit!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...