Jump to content

Angående TROMS


Umberto
 Share

Har TROMS gjort sitt? (Läs argumenten i denna tråd innan ställningstagande)  

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det måste finnas regler som skall efterlevas men återigen, så måste det även finns en gräns för hur hårt och strikt reglerna skall efterlevas.

Det viktigaste är att en moderator/admin neutralt kan bedömma olika situationer som uppstår, utan att blanda in personliga åsikter och/eller enbart koll 100%igt på reglerna. (ex. jag råkar posta 2 post i humortåden på en sida och jag åker på en varning. Engångsföreteelser/misstag kan förekomma utan uppsåt.)

Det tycker jag nuvarande mods/admins gör. Men det finns för få. Det är ett väldigt arbete att ge (ca) tre personer, speciellt när IV kommer. Då vill jag inte veta vilken kris vi kommer gå igenom. Fler mods behövs, och jag tror flera gamla medlemmar är bra lämpade, om de ställer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 183
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

:ph34r:

Han är ju en av de som syns minst.

:P Arvid och Azore är ju de som är allra mest inaktiva.

Det tycker jag nuvarande mods/admins gör. Men det finns för få. Det är ett väldigt arbete att ge (ca) tre personer, speciellt när IV kommer. Då vill jag inte veta vilken kris vi kommer gå igenom. Fler mods behövs, och jag tror flera gamla medlemmar är bra lämpade, om de ställer upp.

Det räcker inte med att det är en gammal medlem, han borde ju åtminstone ha ett litet intresse för GTA-spelen också, och dessutom vara aktiv en del i GTA-delarna. Men visst, en medlem som varit med i tre månader så passar ju inte riktigt.

Sen spelar det ju också en liten roll om man registrerat sig samma dag som man hittade forumet, eller om man hängt på forumet före också. Då känner man ju också (förhoppningsvis) forumet bättre än om man, som jag skrev ovanför, hade registrerat sig samma dag som hittade hit.

Men annars så tycker jag nog att forumet klarar sig rätt bra med Kalle och Stellan i spetsen, och med Nord och då Topp3, som lite "vid sidan om" eller hur jag ska säga så att ni nu förstår.

Men visst kunde det som sagt behövas en eller två mods i GTA-delen. Vill även minnas att Hultenius nämnde nåt om det för en tid sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen, jag finns här fast jag inte skriver.

Kommer ständigt in på forumet för att kolla reports, finns där så åtgärdar jag dessa.

Sen att jag inte har tid att sitta och skumma igenom varenda inlägg i alla forum är en annan femma.

Men jag ska erkänna att när jag är inne så håller jag mesta dels koll på allmänt delen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att TROMS (hehe) skulle behöva en liten omorganisering. Den är bra för småfrågor och sådant, men har även som många här sett saker där som skulle kunna varit berättigade till en egen topic. TROMS hämmar nya trådar ganska mycket, därför är jag inte inloggad så ofta eftersom det nästan alltid är samma gamla trådar som ligger högst upp i Allmänt-forumet. TROMS och Humortråden, varav den sistnämnda man knappt orkar kolla i, bara massa kortposts och smileys...

Men vad är det här snacket om att StellHell har tröttnat? Och Hultenius kommer in och skriver att en neutral medlem skulle bli mod? Är det något på gång eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé. Frågan är hur vi ska göra det här på bästa sätt?

Ptja, det kanske räcker med att det här nu har diskuterats och folk tar det till sig och tänker på vilka frågor som är lämpliga för TROMS och vilka som det bör startas en ny tråd för i fortsättningen..

( :P )

Folk snackar också om att vi behöver mer folk i adminkåren, vilket är en lögn. Jag och kalle är dom mest aktiva, och har varit det sen första dagen vi blev invalda. Jag kan faktist inte säga att jag kan se någon alls som är kompitent nog att platsa, då hela detta forumet har fått en "gängbildning" stämpel på sig. Detta syns så väl, även om folk försöker hålla det hemligt. Vissa håller ALLTID med varandra, och andra håller ALDRIG med varandra, även om den enes åsikt är den enda rätta och sanna åsikten. Skulle någon av dessa personer få en modplats så är det jag som drar härifrån. Jag vill inte se en massa jävla gullandes med ena sidan, och sedan helt befängta varningar till den andra sidan.

True, true - och det gäller även er administratörer. Det finns många veteraner som kan göra lite vad som helst här på forumet, även bryta mot reglerna, utan att ni ger varningar m.m.

Lösningen är att plocka in nån ny/lätt obskyr (no offence) och garanterat neutral medlem till adminkåren! ;)

Jag föreslår tomi, eminem33 eller varför inte Rullaruntrunt ?

Jag måste hålla med både Jacker och Umberto. Tråden innehåller allt för många stora frågor och även frågor som man visst har vågat fråga.

Många av moderatorerna/adminsen borde också bytas ut. Det är bara KalleR och StellHell som man ens märker av. Resten borde få gå!

Håller med till 600%! Topp3 kan dock få stanna bara han blir aktivare (=skriver fler inlägg).

Jag säger inte att ni har fel, men en liten del av poängen med TROMS är ju att man kan ställa frågor där som inte i sig själva är värda en hel topic. I TROMS har jag precis ställt en serie frågor om PS3 och HDTV, som jag i efterhand förstår var tillräckligt diskussionsunderlag för att starta en ny topic i Dator/Teknikforumet. My bad. :ph34r:

Hehe, det var dina frågor som fick mig att starta den här tråden tbh.. (:!!!:)

Som sagt, jag skriver inte så mycket utan bara låser/flyttar/varnar/whatever. När jag är inloggad är det också som anonymous member.

Men skriv mer ffs! 322mr_903783_0.gif

(:!!!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle förmodligen inte bli någon inrotad forumist ändå, just av orsakerna du nämner i tidigare post.

Bara neutrala personer kan bli moderator nu för tiden.

Sen så vill jag ge lite creds till Topp3 som inte nämns ovan, han är nästan den som modererar mest.

Oh, hur kan jag glömma Topp3. Mest aktiva Moderatorn, och håller bra koll på GTA-delarna.

Som en liten bonus vill jag bara slänga in dom 5 senaste sidorna i Report-forumet.

post-282-1190054184_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, hur kan jag glömma Topp3. Mest aktiva Moderatorn, och håller bra koll på GTA-delarna.

Som en liten bonus vill jag bara slänga in dom 5 senaste sidorna i Report-forumet.

Haha, var inte många knop av mig där i slutet av augusti. Får skylla på att jag var nyfyllda 18 och skolan precis hade börjat igen. ^_^

@Umban: Jag skriver om jag känner att jag har något att tillföra, vilket inte är ofta. Plus att det ofta känns som att när man väl skriver försvinner det i laviner av andra (mer eller mindre spammiga) inlägg. =/

Redigerad av Topp3
Grammatik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...
Skrivet (redigerad)

Achtung! evil22_992695_0.gif

Nu känner jag att jag måste dra upp den här tråden igen eftersom TROMS återigen ranting2_994648_0.gif har spårat ur och förvandlats till forumets allmänna frågetråd. Frågor och ärenden som hade fungerat utmärkt som självständiga trådar (och därmed troligtvis gett upphov till djupare diskussioner) behandlas nu i TROMS och, som jag har skrivit i den här trådens startinlägg, motverkar det syftet med ett diskussionsforum. Det är särskilt beklagligt under dessa relativt inaktiva perioder nu på sommaren då forumet ofta är i stort behov av aktivitet. Skärpning!

Personligen vet jag inte exakt VARFÖR folk inte klarar av att skapa en ny tråd om de har en lite mer omfattande fråga. Jag tror INTE det beror på någon form av lathet eftersom man ju ändå skriver ner det man vill få sagt, skillnaden är bara den att man skriver det i TROMS istället för att skapa tråden. Är det någon form av "e-blygsel" då? "VÅGAR" man helt enkelt inte starta en tråd? Är man rädd för "exponeringen"?

ELLER beror TROMSandet på att man på gtasajtens forum tycker att småtrådar är strunttrådar? Ja, DET är inte alls omöjligt och denna inställning måste därför förintas. Även mindre trådar, som kanske bara får 2-3 svar, måste vara värda att skapas.

Borde man införa regler i TROMS? Ptja, vetefan om regler är lösningen men någon form av "normer" borde definitivt inrättas. Vad sägs t.ex. om ett så enkelt rättesnöre/'gentlemens agreement' som att 'frågor/ärenden som sträcker sig över 2 rader är för stora för TROMS och bör därför få en egen tråd'? Vidare föreslår jag att alla, förutom de allra mest grundläggande, frågorna om teknik (inkl köpråd) m.m. från och med nu bannlyses från TROMS. Helvete, vi har ju en hel avdelning för sådana diskussioner. Använd den!

Till sist tycker jag att en några veckors testlåsning av TROMS vore på sin plats, för att se hur det påverkar skapandet av nya trådar m.m.

Think about it.

Har ni uppfattat mig korrekt rätt? Vad tycker ni om detta då just nu?

Tack på förhand ifrån Umberto. :lol:

--

edit:

Jag skummade lite snabbt igenom de ca 10 nyaste sidorna i TROMS och hittade åtminstone ett tiotal inlägg som jag antingen tycker är trådmaterial eller som borde ha tagits i en annan tråd (t.ex. skoltråden när det gäller utbildningsfrågor osv).

Den här tråden däremot är värd beröm. Frågan är något de flesta här på forumet hade ställt i TROMS men TS valde att starta en egen tråd. Kudos!!

Tyvärr har forumets dumhetssektion varit inne och förstört i tråden men ja.. You get the point. ;)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Achtung! evil22_992695_0.gif

Nu känner jag att jag måste dra upp den här tråden igen eftersom TROMS återigen ranting2_994648_0.gif har spårat ur och förvandlats till forumets allmänna frågetråd. Frågor och ärenden som hade fungerat utmärkt som självständiga trådar (och därmed troligtvis gett upphov till djupare diskussioner) behandlas nu i TROMS och, som jag har skrivit i den här trådens startinlägg, motverkar det syftet med ett diskussionsforum. Det är särskilt beklagligt under dessa relativt inaktiva perioder nu på sommaren då forumet ofta är i stort behov av aktivitet. Skärpning!

Personligen vet jag inte exakt VARFÖR folk inte klarar av att skapa en ny tråd om de har en lite mer omfattande fråga. Jag tror INTE det beror på någon form av lathet eftersom man ju ändå skriver ner det man vill få sagt, skillnaden är bara den att man skriver det i TROMS istället för att skapa tråden. Är det någon form av "e-blygsel" då? "VÅGAR" man helt enkelt inte starta en tråd? Är man rädd för "exponeringen"?

ELLER beror TROMSandet på att man på gtasajtens forum tycker att småtrådar är strunttrådar? Ja, DET är inte alls omöjligt och denna inställning måste därför förintas. Även mindre trådar, som kanske bara får 2-3 svar, måste vara värda att skapas.

Borde man införa regler i TROMS? Ptja, vetefan om regler är lösningen men någon form av "normer" borde definitivt inrättas. Vad sägs t.ex. om ett så enkelt rättesnöre/'gentlemens agreement' som att 'frågor/ärenden som sträcker sig över 2 rader är för stora för TROMS och bör därför få en egen tråd'? Vidare föreslår jag att alla, förutom de allra mest grundläggande, frågorna om teknik (inkl köpråd) m.m. från och med nu bannlyses från TROMS. Helvete, vi har ju en hel avdelning för sådana diskussioner. Använd den!

Till sist tycker jag att en några veckors testlåsning av TROMS vore på sin plats, för att se hur det påverkar skapandet av nya trådar m.m.

Think about it.

Har ni uppfattat mig korrekt rätt? Vad tycker ni om detta då just nu?

Tack på förhand ifrån Umberto. :lol:

--

edit:

Jag skummade lite snabbt igenom de ca 10 nyaste sidorna i TROMS och hittade åtminstone ett tiotal inlägg som jag antingen tycker är trådmaterial eller som borde ha tagits i en annan tråd (t.ex. skoltråden när det gäller utbildningsfrågor osv).

Den här tråden däremot är värd beröm. Frågan är något de flesta här på forumet hade ställt i TROMS men TS valde att starta en egen tråd. Kudos!!

Tyvärr har forumets dumhetssektion varit inne och förstört i tråden men ja.. You get the point. ;)

Du har ett flertal bra punkter. Jag tror det lutar mot att folk inte riktigt vet om deras fråga är värd en egen tråd och på så sätt inte vill bli uthängda som "korkade". Då känner dom väl att dom hällre är på den säkra sidan och postar i TROMS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...