Jump to content

Angående TROMS


Umberto
 Share

Har TROMS gjort sitt? (Läs argumenten i denna tråd innan ställningstagande)  

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 183
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag förstår absolut hur ni resonerar.. Men ändå tycker jag det är tråkigt att se den låst. Tycker absolut att det ska finnas en tråd för dessa småfrågor, känns som att det är en massa skojiga frågor som aldrig kommer ställas nu. :D

Indeed, det finns ju trots allt frågor som är så små så att folk säkert (när vi har glömt TROMS-dagarna) börjar skälla och rapportera... så var det ju innan och själva anledningen till att tråden skapades. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår absolut hur ni resonerar.. Men ändå tycker jag det är tråkigt att se den låst. Tycker absolut att det ska finnas en tråd för dessa småfrågor, känns som att det är en massa skojiga frågor som aldrig kommer ställas nu. :D

Indeed, det finns ju trots allt frågor som är så små så att folk säkert (när vi har glömt TROMS-dagarna) börjar skälla och rapportera... så var det ju innan och själva anledningen till att tråden skapades. :lol:

When you put it that way.. ptja. Om man ser på det en bit framöver så kommer det nog sluta så.

"Hur stor är jorden?"

"Jorden är xxx mil i diameter"

"Ah, okej"

*Tråden dör ut*

Hela första sidan kommer att täckas med massa döda trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag tror tvärtom.. Ingen kommer våga/orka starta de små trådarna. Jag gillade TROMS jättemycket, den främjade mitt allmänbildande. :lol:

Där tror jag också problemet sitter.

Det borde finnas en riktlinje av något slag. confused0006_853228_1.gif

Typ: "Frågor som liknar denna *exempel* kan tas i TROMS. Övriga frågor tas i en egen topic."

Fast.. kanske blir för mycket regel-aktigt. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, de flesta frågorna i TROMS var ändå sådana som man snabbt kunde googla fram svar på om man bara lade ner lite tid på't. Jag minns hur jag många gånger tänkte ställa någon fråga i TROMS men så googlade jag en liten stund eller läste på wiki och hittade relativt snabbt svar på mina frågor. Många av frågorna i TROMS var sådana som inte hade där att göra, det kunde t.ex. handla om olika datorfrågor och köpråd och liknande, dessa frågor var direkt off-topic. Allra värst var det när folk skrev extremt långa inlägg och gjorde rena trådstarter I tråden. TROMS spårade ur och blev forumets allmänna frågetråd och som Hultenius skrev hämmar en sådan tråd forumets utveckling så jag är glad och nöjd över att den nu är låst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker okej att den är låst på test, men tycker ändå att en sådan tråd tillför mycket. Personligen kommer jag själv att stå över att skriva massa frågor, då jag absolut inte tycker att de alla har något syfte i en egen tråd.

TROMS gör forumet lite socialare och gör nytta i att finnas, men reglerna i den kan helt klart skärpas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, jag tror tvärtom.. Ingen kommer våga/orka starta de små trådarna. Jag gillade TROMS jättemycket, den främjade mitt allmänbildande. :lol:

Mitt med, var skulle man annars fråga såna här frågor? En egen tråd?

Äsch, de flesta frågorna i TROMS var ändå sådana som man snabbt kunde googla fram svar på om man bara lade ner lite tid på't.

Ja, men bara för att man inte satte upp några regler. Nu blev det en få-svar-snabbt-tråd för att folk var slöa. Om det fanns regler som sade att man bara fick ställa frågor som man verkligen inte vågat ställa, eller underliga frågor (som i exemplet ovan).

Jag tycker okej att den är låst på test, men tycker ändå att en sådan tråd tillför mycket. Personligen kommer jag själv att stå över att skriva massa frågor, då jag absolut inte tycker att de alla har något syfte i en egen tråd.

TROMS gör forumet lite socialare och gör nytta i att finnas, men reglerna i den kan helt klart skärpas.

Håller med fullständigt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab sade något som väckte min uppmärksamhet. TROMS har varit mer än bara en tråd att ställa frågor. Det har varit grymt bra för allmänbildande också. Jag kan tänka mig att extremt många av de på forumet har lärt sig minst en hel del nya saker genom den tråden. Visst, den kanske gör så att nya trådar inte kommer upp, men en tråd för generella småfrågor är bra. Vi har fått en heldel nya trådar på sistone som har haft bra diskussionsunderlag.

Och om det nu är SÅ förbannade jobbigt att den här tråden finns och "spammas" i.. Släng den då i loungen? Loungen slår en låsning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra poänger! Tråden har ju inte haft någon direkt regelskrift vilket kanske är anledningen till att det har postats olika sorters frågor (de som passar, alltså små, och sådanna som inte passar, de som kräver en egen tråd).

Vad händer om man startar om tråden (låter den förbli låst och gör en ny)? En liknande tråd men som inte kallas TROMS... utan med ett namn som gör att folk förstår innerbörden med den igen. Frågan är ju hur man gör så att den inte faller tillbaka på samma väg, kräver frågan mer än en mening bör frågan ställas i en egen tråd.

--

Loungen löper för övrigt mycket stor risk för att "hämma forumets utveckling". Loungen är ju först och främst till för trådar som saknar diskussionsunderlag och jag vet inte hur Maimstream tänkt när han skapade tråden "Vilken kroppsdel tycker du är fulast?". Det är en tråd med ett ämne där många sedan har svarat med personliga åsikter, det borde väl räcka för att postas i Allmänt?

Antingen det, eller så behöver jag en förklaring för var man drar gränsen för diskussionsunderlag, det är väl inte ämnets tyngd?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...