Jump to content

Angående TROMS


Umberto
 Share

Har TROMS gjort sitt? (Läs argumenten i denna tråd innan ställningstagande)  

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ärade medmedlemmar,

Jag tycker att "Tråden om saker du alltid velat veta men.." (hädanefter kallad TROMS) är i stort behov av någon form av regler, eller liknande, som reglerar vilken typ av frågor som kan/får ställas i tråden. Orsaken är att onödigt många (mer omfattande) frågor/ämnen som hade varit utmärkt "trådmaterial" nu behandlas i TROMS och det motarbetar tanken med ett diskussionsforum imo. Det har gått så långt att nästan alla "ämnen" av frågerkaraktär numera tas i TROMS.

Ja, varför skapa nya trådar öht? Skriv i TROMS. whoco5_718772_0.gif:rolleyes:

That's all folks!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 183
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Sant, TROMS (fyndigt namn) borde låsas och slängas i papperskorgen då den, som du säger stjäl "trådmaterial"

Kommer inte på frågan.

Du kommer snabbt tröttna på alla jävla topics som kommer skapas;

Har en fråga

om en grej

Ja, jag undrar vad som händer om <whatever> gör <whatever>.

Hoppas jag får svar snabbt.

@T: Känner inte för att införa några regler i en sådan topic. Detsamma gäller numera Humortråden.. Folk är så jävla envisa, och vägrar förnya sig. Inte en jävel bryr sig om reglerna i Humortråden längre, och jag och kalle har tröttnat. Skulle vi göra vad reglerna säger skulle i princip alla som skrivigt i Humortråden vara bannade nu.

Som forumet ser ut idag så är det lika lätt att införa mindre regler (dom vanliga, spamma inte, bla bla, rasism/nazism, bla bla kan alla) i topicar är som att försöka lära utvecklingsstörda barn ett nytt språk.

Och just nu är det ni medlemmar som är dom utvecklingsstörda barnen som varken vill eller kan lära er ett jävla skit, och vill att det ska vara som det brukar.

Både jag, kalle och restan har flera gånger försökt ruska liv i forumet, och få det på nya ben. Men det är alltid en jävla massa segdragna konservativa idiotjävlar som absolut vägrar, och på längre sikt drar med sig alla ner i samma gamla skit igen.

Vi har tröttnat på att mamma på alla, och hoppades att folk skulle mogna till sig, vilket aldrig hände. Nu gör man det som måste göras (i princip bara rapporteringar och saker man ser själv). Finns ingen anledning att försöka få folk att sluta, när dom är så inbitna i sina egna egon att dom inte bryr sig.

Folk snackar också om att vi behöver mer folk i adminkåren, vilket är en lögn. Jag och kalle är dom mest aktiva, och har varit det sen första dagen vi blev invalda. Jag kan faktist inte säga att jag kan se någon alls som är kompitent nog att platsa, då hela detta forumet har fått en "gängbildning" stämpel på sig. Detta syns så väl, även om folk försöker hålla det hemligt. Vissa håller ALLTID med varandra, och andra håller ALDRIG med varandra, även om den enes åsikt är den enda rätta och sanna åsikten. Skulle någon av dessa personer få en modplats så är det jag som drar härifrån. Jag vill inte se en massa jävla gullandes med ena sidan, och sedan helt befängta varningar till den andra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte på frågan.

Du kommer snabbt tröttna på alla jävla topics som kommer skapas;

Har en fråga

om en grej

Ja, jag undrar vad som händer om <whatever> gör <whatever>.

Hoppas jag får svar snabbt.

@T: Känner inte för att införa några regler i en sådan topic. Detsamma gäller numera Humortråden.. Folk är så jävla envisa, och vägrar förnya sig. Inte en jävel bryr sig om reglerna i Humortråden längre, och jag och kalle har tröttnat. Skulle vi göra vad reglerna säger skulle i princip alla som skrivigt i Humortråden vara bannade nu.

Som forumet ser ut idag så är det lika lätt att införa mindre regler (dom vanliga, spamma inte, bla bla, rasism/nazism, bla bla kan alla) i topicar är som att försöka lära utvecklingsstörda barn ett nytt språk.

Och just nu är det ni medlemmar som är dom utvecklingsstörda barnen som varken vill eller kan lära er ett jävla skit, och vill att det ska vara som det brukar.

Både jag, kalle och restan har flera gånger försökt ruska liv i forumet, och få det på nya ben. Men det är alltid en jävla massa segdragna konservativa idiotjävlar som absolut vägrar, och på längre sikt drar med sig alla ner i samma gamla skit igen.

Vi har tröttnat på att mamma på alla, och hoppades att folk skulle mogna till sig, vilket aldrig hände. Nu gör man det som måste göras (i princip bara rapporteringar och saker man ser själv). Finns ingen anledning att försöka få folk att sluta, när dom är så inbitna i sina egna egon att dom inte bryr sig.

Folk snackar också om att vi behöver mer folk i adminkåren, vilket är en lögn. Jag och kalle är dom mest aktiva, och har varit det sen första dagen vi blev invalda. Jag kan faktist inte säga att jag kan se någon alls som är kompitent nog att platsa, då hela detta forumet har fått en "gängbildning" stämpel på sig. Detta syns så väl, även om folk försöker hålla det hemligt. Vissa håller ALLTID med varandra, och andra håller ALDRIG med varandra, även om den enes åsikt är den enda rätta och sanna åsikten. Skulle någon av dessa personer få en modplats så är det jag som drar härifrån. Jag vill inte se en massa jävla gullandes med ena sidan, och sedan helt befängta varningar till den andra sidan.

Även om jag inte håller med dig helt har du flera poänger. Stora delar av mod/adminkåren bör dock bytas ut. Nytt folk kanske är mer "peppade" på att hålla ordning?

*Väntar på Hultan*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om jag inte håller med dig helt har du flera poänger. Stora delar av mod/adminkåren bör dock bytas ut. Nytt folk kanske är mer "peppade" på att hålla ordning?

*Väntar på Hultan*

Mjovars. Det svåra är vilka som skulle tillträda. Hultenius har i mina ögon inte alls så stor hum om vem som är vem just nu. Och jag kan inte äns räkna på en hand vilka jag äns skulle klara av som "partners".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att ni har fel, men en liten del av poängen med TROMS är ju att man kan ställa frågor där som inte i sig själva är värda en hel topic. I TROMS har jag precis ställt en serie frågor om PS3 och HDTV, som jag i efterhand förstår var tillräckligt diskussionsunderlag för att starta en ny topic i Dator/Teknikforumet. My bad. :ph34r: Att trådnamnet gäller saker man varit för blyg/feg för att fråga är ett rättesnöre, inte en regel. Det är så jag ser det.

Humortråden däremot, där ser jag att en del krafttag behöver tas. Jag besöker den ganska sällan, och Stell/Kalle är trötta på att röja upp där. Det bästa folk kan göra för att få ordning i tråden är helt enkelt att säga till själv. En rapport är väl det som egentligen ska göras, men fatta vad mycket extrajobb det blir för adminkåren. Säg till felarna istället, så rättar sig väl de felande personerna.

Håller med Stell till största del i hans svar, men det där om "alltid/aldrig hålla med" är lite osanning. Personligen har jag nog aldrig hållit någon bakom ryggen "bara för att". Antagligen för att jag inte har nån på forumet som jag är tillräckligt kompis med för att bli "orättvist medhållande". (Vad är ordet för det? Fanatisk? Gaah!) Jag har heller inte varit tvärt motstridig mot någon "bara för att", även om Stell och jag varit i luven på varandra ett fåtal gånger. Fast då har det gällt ämnen, inte personer. Major difference. (EDIT: Vilka menar du håller alltid folk bakom ryggen, och tvärtom, då?)

Säg till de som gör fel, gå inte till admins eller rapporteringar om det. "Bättre att stämma i bäcken..." :P

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjovars. Det svåra är vilka som skulle tillträda. Hultenius har i mina ögon inte alls så stor hum om vem som är vem just nu. Och jag kan inte äns räkna på en hand vilka jag äns skulle klara av som "partners".

Det skulle förmodligen inte bli någon inrotad forumist ändå, just av orsakerna du nämner i tidigare post.

Bara neutrala personer kan bli moderator nu för tiden.

Sen så vill jag ge lite creds till Topp3 som inte nämns ovan, han är nästan den som modererar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle förmodligen inte bli någon inrotad forumist ändå, just av orsakerna du nämner i tidigare post.

Bara neutrala personer kan bli moderator nu för tiden.

Det låter som att en ny mod i så fall skulle vara en nykomling på max tre månaders medlemskap, som vid första anblick "verkar bra". Om det inte är nån som synts mycket, vad kan man då bedöma personer efter? Deras stavning? :ph34r: Själv tror jag att en ny moderator skulle bli någon som är riktigt gammal medlem, som inte är så kontroversiell och som inte dragit negativ uppmärksamhet till sig (dvs. helst utan varningar och utan tidigare groll).

Och varför skulle gamla medlemmar inte kunna vara neutrala? Jag vet inte att jag är oneutral i nån forumfråga, såvida det inte gäller gränsfall för vad de nuvarande reglerna säger. (Och det kan man ju inte klandra någon för - att ta den ena sidan istf den andra när reglerna är otydliga.)

:P

Han är ju en av de som syns minst.

Vanliga medlemmar ser inte vem som låst/flyttat en tråd, såvida personen inte säger "jag flyttar" eller "jag låser". Topp3 kanske gör rätt mycket jobb som vi inte ser. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

StellHell syns mest av alla i adminkåren, ja. Det betyder inte att övriga inte gör sitt jobb.

Nej, det sa jag inte heller. Tycker att Kalle och Stell gör ett bra jobb, men de andra får gärna visa sig lite mer också.

Vanliga medlemmar ser inte vem som låst/flyttat en tråd, såvida personen inte säger "jag flyttar" eller "jag låser". Topp3 kanske gör rätt mycket jobb som vi inte ser. :ph34r:

Det är en möjlighet. Men de flesta trådar skapas ju på rätt plats, så på den fronten är det inte så mycket jobb. Förutom de perioderna då forumet invaderas av P12:or.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En totalt nykomling kan inte kliva upp som admin/moderator.

Det måste ju vara en forumit som känner till forumet, dess invånare och jargongen i forumet.

Håller med om att forumet måste struktureras upp en del, men det finns en dubbelmoral här som jag inte kan förstå.

Så fort det blir krafttag så blir det ramaskri om hur hårda reglerna är och att sådant här inte kan accepteras och när det väl blir lite slappare så gnälls det över detta.

Det måste finnas regler som skall efterlevas men återigen, så måste det även finns en gräns för hur hårt och strikt reglerna skall efterlevas.

Det viktigaste är att en moderator/admin neutralt kan bedömma olika situationer som uppstår, utan att blanda in personliga åsikter och/eller enbart koll 100%igt på reglerna. (ex. jag råkar posta 2 post i humortåden på en sida och jag åker på en varning. Engångsföreteelser/misstag kan förekomma utan uppsåt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...