Jump to content

Blev tjocka personer mobbade förr i tiden?


Desmar
 Share

Recommended Posts

Att tjocka personer är utsatta i dagens samhälle är det ju ingen tvekan om. Som ungdom och barn blir man ofta retad om man är tjock. Och när man blir äldre så kollar folk alltid lite snett eller så.

Jag vet att fetman har ökat lavinartat på den senaste tiden, och att tjockisar inte alls var lika förekommande för hundra år sedan. Men självklart har det ju funnits ett fåtal fettos även förr.

Jag vet att för ett bra tag sedan så visade fetma att man var rik och hade råd med mat osv, gällde detta även ute bland folket?

För om jag levde då det var knapert och fick se en tjockis spatsera förbi med brunsås runt käften skulle jag bli vansinnig.

Så, blev tjockisar mobbade, retade och utstötta även förr i tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, tjockhet visade som du sade att man var rik. Även majoriteten av kungar och adelsmän var tjocka.

Kvinnorna följde helre en tjock adelsman än en spinkig bonde.

Och visst, de fattiga bönderna hatade de rika adelsmännen.

Precis som man idag hatar staten :whistling:

Adeln, borgarna och bönderna bodde oftast också avskilt från varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, man bör väl skilja på fetma och fetma. En lagom stor kroppshydda hos vuxna män har genom alla tider betraktats som ett tecken på auktoritet, status och makt och gör det än i våra dagar. Se bara på vår tids företagsledare och toppolitiker osv. För att inte tala om hur olika fiktiva "ledare" inom t.ex. film och tv-serier ofta porträtteras; relativt ofta är polischefen, chefsredaktören, skeppskaptenen, mafiabossen eller superskurken eller vad det nu kan vara en lite rundlätt man. Dock har fetma alltid varit mycket mindre accepterat bland kvinnor eftersom storlek är ett okvinnligt attribut.

Men visst, det är klart att om man låter fetman/övervikten gå för långt så leder det oftast till omgivningens kritiska reaktioner och så har det nog alltid varit.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, man bör väl skilja på fetma och fetma. En lagom stor kroppshydda hos vuxna män har genom alla tider betraktats som ett tecken på auktoritet, status och makt och gör det än i våra dagar. Se bara på vår tids företagsledare och toppolitiker osv. För att inte tala om hur olika fiktiva "ledare" inom t.ex. film och tv-serier ofta porträtteras; relativt ofta är polischefen, chefsredaktören, skeppskaptenen, mafiabossen eller superskurken eller vad det nu kan vara en lite rundlätt man. Dock har fetma alltid varit mycket mindre accepterat bland kvinnor eftersom storlek är ett okvinnligt attribut.

Men visst, det är klart att om man låter fetman/övervikten gå för långt så leder det oftast till omgivningens kritiska reaktioner och så har det nog alltid varit.

Mja, fetma hos kvinnor har väl alltid vart ett "no-no", men mullighet och kurvor är ju något som i urminnes tider porträtterat kvinnan. Kolla bara på Venus från Willendorf t.ex. Fruktbarhet och fylliga former är ju kvinnan personifierad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På iaf medeltiden betydde det om man var tjock var man rik eftersom den som hade pengar kunde äta gott och mkt mat. :)

Samma sak på rommartiden (tror jag mig ha läst någonstans). Men dagens ideal kommer nog leva kvar länge, nu när det även vetenskapligt sett inte ses som hälsosamt med för mycket fläsk...

Samma som för 100 år sedan då det ansågs fattigt att ha solbränna eftersom det bara var arbetarna som tvingades jobba ute och svettas, och därmed blev solbrända... Idag vill väl ingen gå likblek. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår verkligen inte att Admin / Moderator låter er spamma trådar som ni gör, så idiotskt. Skulle börja dela ut varningar direkt

Tyvärr har folk svårt att hålla sig när en väl har börjat. Allt efter P-Cs inlägg skulle gått och väl kunna raderas... Toleransnivån på det här forumet är rätt hög eftersom det ofta blir lite spammigt på många håll, därför delas inte varningar ut då det skulle bli så mycket jobb.

Äru tjock eller!?

Onödigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...