Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag är döpt i kyrkan så jag har inget val?

Att vara döpt gör än lika mycket kristen som att värma en panpizza i mikorn gör än till en kock. ;)

Jag är också döpt, men inte fan kallar jag mig kristen. Skulle kunna "odöpa" mig, och jag planerar dessutom att gå ur kyrkan.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag hoppas inte att du tror att jag skojar? :confused:

Det är fullaste allvar, cannabis går faktiskt före marijuana. Varför det är så har jag dock inte läst på om, ska kolla upp det >_<

Det är jävligt bra att åtminstone veta litegran om det man pratar om innan man öppnar käften... Dessutom anser jag att det är ganska underligt av dig att bara läsa runt om olika saker för att hitta något som passar dig ungefär. Tänk själv istället för att snöa dig in på att hitta det perfekta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är jävligt bra att åtminstone veta litegran om det man pratar om innan man öppnar käften... Dessutom anser jag att det är ganska underligt av dig att bara läsa runt om olika saker för att hitta något som passar dig ungefär. Tänk själv istället för att snöa dig in på att hitta det perfekta.

Jag tänkte själv rätt länge. Men hur ska jag veta vilken religion jag tillhör om jag inte vet något om någon religion? Blir lite svårt att göra mitt val då, don't you think? :confused:

Dessutom var det inget "insnöande", om uttrycket tillåts. Ja kände bara att religionen jag för tillfället hade inte var jag, det kändes inte rätt. Så jag letade runt bland mååååånga olika religioner, läste och övervägde, och efter en hel del om och men så hittade jag en som passar mig >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte själv rätt länge. Men hur ska jag veta vilken religion jag tillhör om jag inte vet något om någon religion? Blir lite svårt att göra mitt val då, don't you think? :confused:

Dessutom var det inget "insnöande", om uttrycket tillåts. Ja kände bara att religionen jag för tillfället hade inte var jag, det kändes inte rätt. Så jag letade runt bland mååååånga olika religioner, läste och övervägde, och efter en hel del om och men så hittade jag en som passar mig >_<

Med din logik så är ju alla religioner lika "sanna".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med din logik så är ju alla religioner lika "sanna".

Nej nej, lilla vän, låt mig förklara min logik för dig :confused:

Jag hoppade inte bara ifrån kristendomen till rastafari, utan jag har länge känt att det är något som inte hör ihop emellan mig och kristendomen. Först och främst så vägrade jag kalla mig kristen då jag tyckte att kristendomen är så omgjord och korrupt (Bibeln, tex, det saknas en massa viktiga saker nu som tex Lilith) men jag påstod fortfarande att jag trodde på den kristna guden. I mitt eget huvud lät det galet, men det var den bästa förklaringen jag kunde komma på, hur mycket jag än ogillade den. Så för några veckor sedan så började jag tänka till och bestämde mig för att leta runt lite bland diverse religioner (bibliotek är underbara ibland) för att se vilka religioner som fanns och vad jag verkligen trodde på. Och av en ren slump, faktiskt, så snubblade jag över rastafari och det bara... Passade in >_<

Att "alla religioner är lika 'sanna'" varierar ifrån person till person. Jag anser att min religion är sann (vilket då också gör att kristendomen, judendomen och Islam innehåller vissa sanna element), men vad man själv väljer att tro på är helt ens eget val. Jag tror på mitt, andra tror på deras. Så som sagt, vilken religion som är mer eller mindre "sann" varierar från person till person >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att "alla religioner är lika 'sanna'" varierar ifrån person till person. Jag anser att min religion är sann (vilket då också gör att kristendomen, judendomen och Islam innehåller vissa sanna element), men vad man själv väljer att tro på är helt ens eget val. Jag tror på mitt, andra tror på deras. Så som sagt, vilken religion som är mer eller mindre "sann" varierar från person till person :confused:

Nej.

Man väljer inte vad man tror på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inget som tyder på att vi inte KAN förklara allt med forskning. Den går ju framåt hela tiden och är inom många ämnet extremt avancerad.

Inom kvantmekaniken skulle jag, med uppbackning av decennier av forskning, vilja hävda att det i en given tidpunkt inte går att bestämma en partikels exakta rörelsemängd och position samtidigt. Det går endast att statistiskt bestämma var den borde vara. Tysken Werner Heisenberg insåg detta, postulerade Heisenbergs osäkerhetsprincip/obestämdbarhetsprincip, och har fått nobelpriset för just detta. Vad detta har för konsekvens är att vi inte kan veta om verkligheten i sub-atomära system är deterministisk eller ej, dvs. att den följer den 'självklara' orsak-verkan-principen, kausaliteten. För det vardagliga livet har det såklart ingen som helst inverkan på oss, men det är sjuligt intressant att läsa om, och grubbla över. Denna film är en bra inkörsport om man vill veta mer om kvantmekanik!

[youtube-old]EpSqrb3VK3c[/youtube-old]

edit: tog bort första stycket i din kvot, för att förtydliga vad jag svarade på!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Man väljer inte vad man tror på.

Visst, vissa är uppvuxna med en viss religion och tar automatiskt den. Men förutom de fallen så förstår jag inte hur du resonerar. Det är väl ingen som säger "du ska tro på detta eller detta"? Självklart blir man påverkad av andra, men det är fortfarande ens eget val i början. Vill man tro på vetenskapen för att man själv tycker att den är mest övertygande så gör man det, men tycker man att en viss religion verkar mer vettig så ror man ju på den. Eller har jag fel? :confused:

Och har jag det så snälla förklara hur du tänker så att jag förstår >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[youtube-old]ReMaP0FrMLc[/youtube-old]

-----------------------

Jag såg att det stod "1,3 miljarder kineser saknar en bibel" (med en liten kinesunge på bild) som reklamlänk på bibel.se och det gör mig förbryllad. Ska man försöka rekrytera hela jävla kina? Om man som kines verkligen vill läsa igenom bibeln så tror jag inte att det är det svåraste uppdraget någonsin att fåtag i en.

Edit: Jag fick bara känslan av att man ville pumpa in biblar i kina....

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har minsann sett dig svära här på forumet. >_<

Men jag dömer ingen. :confused:

Länken fungerar inte. >_<

Men som jag skrev är det något jag har börjat med sedan i slutet på juli. Möjligt att din länk är ifrån tidigare.

Så.. du tror inte att sex bara är något som människan (alla andra djur med för den delen) har för att vi ska fortplanta oss så att inte våran ras dör ut?

Nej, det tror jag verkligen inte. En riktig kristen kan välja att ha sex och bli "en" med sin person först vid ett äktenskap, och då skaffa barn. Den stunden delar dem gemensamt till varandra och skapar tillsammans det absolut finaste man kan - ett nytt liv. Somliga kanske ser sitt barns födelse som sin livs upplevelse, men jag tror att en kristen värderar den stunden mer i och med deras tro och känner mer. Det är svårt och förklara, och jag är inte jätteinsatt.

Sen tror jag inte det spelar det ingen roll om du älskar någon du har sex med. Är du kåt så är du kåt. Jag tror nog de flesta djurarterna kör på den vägen.

Nej, jag kommer med all säkerhet till himlen ändå. Det gör jag nog om jag svär eller dricker också. Men det handlar om att det känns rätt. Enligt Bibeln finns det rum för misstag (och nu menar jag generellt, inte bara angående sex för det är för mig den största tolkningen. Vissa bryr sig inte, vissa väntar och vissa gör som jag). Det kanske är ganska ospecieltl för dig, men mer speciellt för mig att ha sex.

Ja, är man kåt så är man men sen är man kåt olika ofta. För mig är det mer och mer sällan. Att "göra det på egen hand" ses ju egentligen som samma sak, men som en vän sa till mig, så är det ju självklart svårt att hålla sig. Helst bör det undvikas, men det är inte det Kristendomen bygger på liksom.

Jag vet inte exakt, men jag gissar på att en ekorre inte kan vara muslim. Jag tror att de är ganska likgiltiga och inte tänker så mycket. De lär ju inte kunna läsa och har nog svårt att förstå, i och med att de inte tänker logiskt vad som har hänt år 0 och därefter.

Jag tror alltså att inte en val är smart nog att verkligen ta sig en funderare över om han verkligen älskar sin val-tjej innan han sätter på'nna.

Nej, det tror som sagt inte jag heller. Och jag tror inte djur är troende, utan att det är något mänskligt. Djur finns ju i religionerna, men det är liksom inte utövarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folket här har för stor tilltro till människans förmåga att kunna ha kunskap om saker. Jag är övertygad (eller ja, så övertygad som jag som människa KAN vara) om att vi människor inte kan veta något och att vetenskap och forskning alltid måste ses som ett antagande; detta eftersom vi inte kan bevisa verkligheten och dess natur. Och som sagt:

Mmm.. Och egentligen är ju allt en teori, t.o.m. själva verkligheten, existensen och framförallt vetandet. Därför bör man betvivla allt man vet och också vara öppen för att kärnan i ens vetande kan vara osanning.

Jag tror att man i absoluta termer inte kan veta vad man vet eftersom det alltid förhåller sig till vad människor uppfattar som sanning. Detta, om man tänker att det finns en strävan efter sanning i vetandet. Det man KAN veta är hur det man vet förhåller sig till det som andra vet men hur DET sedan förhåller sig till högre grader av sanning är en fråga som naturligtvis inte går att besvara eftersom antagandet om högre grad av sanning bara är ett antagande. Dvs om vi inte vet att någonting finns "där ute" så har vi inga skäl att utgå från att det finns där. Och OM det finns så är vi ändå inte i en position att få syn på det och därför är hela den här diskussionen meningslös.

Så resonerar jag.

--

Jag anser att sex är en ganska fin gåva som man inte bör slösa med. Jag tycker dock inte att man bör vänta tills man har gift sig, men däremot inte ligga runt med random tjejer på skoltoaletten o.s.v. Nu vill jag gärna dela de stunderna och utnyttja den gåvan vi har fått med en tjej jag verkligen älskar.

Det var fint skrivet och jag håller i princip med; dock inte pga religiösa övertygelser men iaf.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länken fungerar inte. >_<

Men som jag skrev är det något jag har börjat med sedan i slutet på juli. Möjligt att din länk är ifrån tidigare.

Mja, 7 juli är det senaste jag kan hitta. Du snacka minsann inte i nattmössan! :confused:

Jamen, om man slår ner en person i en gränd, utan vapen som ger ljud ifrån sig, och utan några vittnen, hur fan kan snuten få reda på det fem sekunder efter dådet och efterlysa en? Om man skjuter en person mitt på gatan, även utan några poliser i sikte så ringer väl de övriga polisen, och på så sätt blir man efterlyst. Men det går ju inte utan vittnen, undantagsvis om offret inte är jävligt snabb?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, 7 juli är det senaste jag kan hitta. Du snacka minsann inte i nattmössan! :confused:

Sedär. Nu är det som sagt ingenting (undantagsvis fitta, böghora, horbögfittaäckelskit - alltså inget i stil med fan, jävlar, satan, helvete etc. >_< ).

Saleen: förklarar imorgon. Nu ska jag kissa och sen se på TV. Godnatt mina kära vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...