Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag sade inte att vårt samhälle är strikt baserat på bibeln, utan att det till stor del är baserat på kristna värderingar. De här värderingarna anses inte särskilt kristna idag, och strider inte mot humanistiska värderingar, eller vetenskap, för den delen. Sedan vet jag inte vad du vill säga med den sista paragrafen om Iran och USA, var det kopplat till mitt förra inlägg på något sätt?

Vad jag menar är att man för flera hundra år sedan gav upp kristendomen som modell för hur samhället ska styras, och ersatte det med modernare och mer rationella tankar. Som du själv skrev lever många av de kristna budskapen inte kvar, helt enkelt för att de inte antogs från bibeln. Bara för att de är lika betyder inte det att de är samma sak.

Det sista var ett modernt exempel på hur det blir när religösa värderingar styr samhällen eller stora folkgrupper. Hade våra värderingar också varit grundade i religion hade det förmodligen sett ut på ett liknande vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad jag menar är att man för flera hundra år sedan gav upp kristendomen som modell för hur samhället ska styras, och ersatte det med modernare och mer rationella tankar. Som du själv skrev lever många av de kristna budskapen inte kvar, helt enkelt för att de inte antogs från bibeln. Bara för att de är lika betyder inte det att de är samma sak.

Det sista var ett modernt exempel på hur det blir när religösa värderingar styr samhällen eller stora folkgrupper. Hade våra värderingar också varit grundade i religion hade det förmodligen sett ut på ett liknande vis.

Jag menade inte att kristendomen idag är en modell för hur samhället styrs, och jag håller med dig om att det vore föråldrat, dumt, och att det bara sklle leda till något ont om det var på det sättet. Det jag yrkar på är att många av dess värderingar fortfarande genomsyrar samhället idag. Bra värderingar om medmänsklighet som, som sagt, går i hand med de som humanismen förespråkar. Eller håller du inte med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inte att kristendomen idag är en modell för hur samhället styrs, och jag håller med dig om att det vore föråldrat, dumt, och att det bara sklle leda till något ont om det var på det sättet. Det jag yrkar på är att många av dess värderingar fortfarande genomsyrar samhället idag. Bra värderingar om medmänsklighet som, som sagt, går i hand med de som humanismen förespråkar. Eller håller du inte med?

Jo, det stämmer. Men det är inte därifrån de kommer, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag tror de flesta av oss här känner till vem VenomFangX är - en av de mest kända kristna fundementalisterna på YouTube. Här är hans kanal.

För nån vecka sedan postade han en film där han påstår att han ska lämna YouTube och stänga ned sin kanal p.g.a. han och hans familj blivit hotad till livet tillsammans med personlig information om var han bor, o.s.v. Här är filmen:

[youtube-old]p6P1yPi4ANQ[/youtube-old]

Jag tänkte posta en längre text här om det hela, men jag känner mig lat för tillfället. Dessa filmer säger inprincip vad jag har att säga om det hela:

DonExedous2

[youtube-old]F-1pti4sZ00[/youtube-old]

thunderf00t

[youtube-old]H6KWOWR9rqw[/youtube-old]

Den här gånger så bryr jag mig inte om honom längre. Han har idiotförklarat sig själv flera gånger om redan. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Angående kristendom bland interner på fängelser så är det ofta så, framför allt i USA där fängelserna är tuffa och straffen långa, så hittar många intagna Gud under fängelsetiden. Många söker sig till prästerna i fängelset och Gud och Jesus kanske ibland är den enda trösten de har i fängelset. Det betyder inte alls att personerna i fråga skulle vara kristna när de begick sina brott. Och om de nu var det så förstår jag inte på vilket sätt deras tro skulle ligga bakom det onda de gjort, för det verkar som att videon vill få folk att tro att tro gör folk till kriminella. Hyffsat välgjort och intressant i övrigt.

En stor del av USAs befolkning är kristna, plus att tro är vanligare bland folk som är fattiga, har dålig utbildning, dåligt socialt, o.s.v., och det är denna grupp som begår flest brott i alla samhällen. Så, rent logiskt borde många vara troende redan då de åker in.

Men som Saleen säger handlar det inte om att religion får än att begå brott, snarare att ateister inte är mer benägna att begå brott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, människor i samhällets underklasser som har det dåligt ställt både ekonomiskt och socialt tappar antingen tron, eller så hittar de den för tröst. Folk som har det bra ställt "behöver" inte tro eftersom de har "allt" och är nöjda så, de dränker sina sorger med pengar som de spenderar i materiella ting. De har låtit Satan och hans köplust bosätta sig i deras själar. Många rika människor använder knappast sina pengar till att hjälpa de som har det dåligt och blir orättvist behandlade i världen. Nej, priset av att ha så mycket pengar blir oftast girighet och ondska. Det finns människor som begår brott såsom rån, inbrott och liknande för att få ihop pengar så att de kan försörja sina älskade eftersom de inte har något annat val. Jag försvarar det verkligen inte eftersom de skadar sina medmänniskor men det finns ofta en godare tanke bakom. Det jag tycker är mest fel är att familjer tvingas att sova på järnvägsspår och tigga på gator medans enskilda personer tävlar om vilka som kan hälla ut dyrast champagne eller köpa de lyxigaste båtarna. Det är vilsna själar och när en person blir för besatt av pengar och ondska så är det klart att den tappar tron på det goda.

Seriöst, vad fan svamlar du om? Är konsumtionssamhället ett resultat av ateism? Vad har du fått det ifrån?

Du började stycket med att säga att underklassen tappar tron, och du avslutar det med att säga att överklassen trappar tron.

Satan och själar? Oj oj, blir bara bekymrad när jag hör kristna människor predika.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...