Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bland de mest intressanta trådarna i GTAsajtens historia:

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...=37936&st=0

Ja juste, den tråden... Fy vad jag avskyr människor som gör religion till något annat än just sin privata tro och börjar debattera och försöka manipulara och pracka på sin dynga till icke troende.

Xoegde och hans bror är två personer som gör världen till ett sämre ställe.

---

Nej jag tror inte på Gud men skulle inte kalla mig ateist heller nu. Har förståelse för religiösa människor, bara inte kristna, muslimer eller någon som grundar sin tro på vad människor förr i tiden har hittat på. Jag förstår och respekterar folk som ser andlighet i vår plats på jorden, tror på att det finns högre väsen och som har bildat sin egen tro.

Jag spottar verkligen på bibeln och koranen och idiotförklara alla som är delaktiga i denna masspsykos.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja juste, den tråden... Fy vad jag avskyr människor som gör religion till något annat än just sin privata tro och börjar debattera och försöka manipulara och pracka på sin dynga till icke troende.

Jag håller i princip med, fast också åt "det andra hållet" - dvs då icketroende försöker "omvända" religiösa. Jag kan delvis förstå det om det handlar om någon form av "religion" som direkt skadar människor (tänk militant islamism, crazy-"kristna" a'la westboro baptist church och vissa sekter etc) men så länge det handlar om tro som inte inkräktar på någon annan människa anser jag att religion är en privatsak och det är upp till var och en att bestämma vad man vill tro - ja, religionsfriheten är ju t.o.m. en av de mänskliga rättigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller i princip med, fast också åt "det andra hållet" - dvs då icketroende försöker "omvända" religiösa. Jag kan delvis förstå det om det handlar om någon form av "religion" som direkt skadar människor (tänk militant islamism, crazy-"kristna" a'la westboro baptist church och vissa sekter etc) men så länge det handlar om tro som inte inkräktar på någon annan människa anser jag att religion är en privatsak och det är upp till var och en att bestämma vad man vill tro - ja, religionsfriheten är ju t.o.m. en av de mänskliga rättigheterna.

Dock inget fel att debattera. Inskränkthet är inte så mycket bättre än det ni nämner ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har förståelse för religiösa människor, bara inte kristna, muslimer eller någon som grundar sin tro på vad människor förr i tiden har hittat på.

[...]

Jag spottar verkligen på bibeln och koranen och idiotförklara alla som är delaktiga i denna masspsykos.

Vänta nu... Hur kan du ha förståelse för dom men ändå idiotförklara dom? :lol:

Vi borde tvinga tillbaka Xogede, var verkligen roligt att läsa i den där tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller i princip med, fast också åt "det andra hållet" - dvs då icketroende försöker "omvända" religiösa. Jag kan delvis förstå det om det handlar om någon form av "religion" som direkt skadar människor (tänk militant islamism, crazy-"kristna" a'la westboro baptist church och vissa sekter etc) men så länge det handlar om tro som inte inkräktar på någon annan människa anser jag att religion är en privatsak och det är upp till var och en att bestämma vad man vill tro - ja, religionsfriheten är ju t.o.m. en av de mänskliga rättigheterna.

Jag anser att vetenskap är den rätta metoden och tycker det är helt bizarrt att många skolor i USA likställer evolutionslära med skapelseberättelsen. Så primitivt!

Att säga att evolutionen är så som det har gått till är det enda rätta, vill man ha den kristna versionen så får man gå någon annan stans. De flesta sunda kristna nekar heller inte till saker som vi idag bevisar om vårat ursprung med mera, så det behöver ju inte handla om att "omvända".

Sen är jag också emot att så många konfirmerar sig bara för att det är skoj. Man borde inte uppmuntra religion till barn.

Vänta nu... Hur kan du ha förståelse för dom men ändå idiotförklara dom? :lol:

Vi borde tvinga tillbaka Xogede, var verkligen roligt att läsa i den där tråden.

Jag har förståelse för folk som grundar sin religion på egna övertygelser/andliga upplevelser, vad man kommit fram till i filosofiska diskussioner... men inte om man tror på hittepåberättelserna om jesus etc i bibeln.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock inget fel att debattera. Inskränkthet är inte så mycket bättre än det ni nämner ovan.

Det har du rätt i men debatten skall ske på ett sätt där båda sidor förstår och respekterar varandra.

Jag anser att vetenskap är den rätta metoden och tycker det är helt bizarrt att många skolor i USA likställer evolutionslära med skapelseberättelsen. Så primitivt!

Att säga att evolutionen är så som det har gått till är det enda rätta, vill man ha den kristna versionen så får man gå någon annan stans. De flesta sunda kristna nekar heller inte till saker som vi idag bevisar om vårat ursprung med mera, så det behöver ju inte handla om att "omvända".

Sen är jag också emot att så många konfirmerar sig bara för att det är skoj. Man borde inte uppmuntra religion till barn.

Jag har förståelse för folk som grundar sin religion på egna övertygelser/andliga upplevelser, vad man kommit fram till i filosofiska diskussioner... men inte om man tror på hittepåberättelserna om jesus etc i bibeln.

OK

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd kicken! :confused: Hoppas inte undersökningen förstör all debatt bara.

Jag tror inte på Gud, och jag är har ingen religion. Fast jag konfimerade mig så jag räknas nog som kristen.

Nej, då är du inte Kristen.

En konfirmation eller ett dop räcker inte för att man ska kunna se sig som Kristen.

Att vara Kristen innebär att du tror på det Kristna budskapet och dess lära.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar varför muslimer är så känsliga angående deras religion. Titta på YouTube t.ex., där är muslimerna aktiva som fan på att flagga och försöka ta bort videor som de tycker "förolämpar" deras tro. Vilksteckningarna är en helt absurd historia, där är ett gott exempel på hur religösa försöker pracka sina värderingar på andra. Jag menar, vad skulle hända om muslimer "känner sig kränkta" av att det serveras fläsk i skolor och andra offentliga matställen? Är muslimer inskränkta eller bara konservativa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, då är du inte Kristen.

En konfirmation eller ett dop räcker inte för att man ska kunna se sig som Kristen.

Att vara Kristen innebär att du tror på det Kristna budskapet och dess lära.

I min mening är man bara kristen om man följer Westborobaptisternas lära. Alla andra är inte sanna kristna.

Jag undrar varför muslimer är så känsliga angående deras religion. Titta på YouTube t.ex., där är muslimerna aktiva som fan på att flagga och försöka ta bort videor som de tycker "förolämpar" deras tro. Vilksteckningarna är en helt absurd historia, där är ett gott exempel på hur religösa försöker pracka sina värderingar på andra. Jag menar, vad skulle hända om muslimer "känner sig kränkta" av att det serveras fläsk i skolor och andra offentliga matställen? Är muslimer inskränkta eller bara konservativa?

Det är så deras religion är bara. Koranen är otroligt fientlig mot icke-muslimer. Och om detta inte räcker som svar, leta inte efter ett bättre, för det finns det egentligen inte. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svenska Kyrkan ser nog mig som kristen i alla fall. :)

I helvete. Om de visste att du inte var kristen skulle de ändå hålla käften då de får skattepengar av dig.

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,

himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,

hans enfödde Son, vår Herre,

vilken är avlad av den helige Ande,

född av jungfrun Maria,

pinad under Pontius Pilatus,

korsfäst, död och begraven,

nederstigen till dödsriket,

på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,

uppstigen till himmelen,

sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,

därifrån igenkommande till att döma

levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,

en helig allmännelig kyrka,

de heligas samfund, syndernas förlåtelse,

de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men fatta att du inte är kristen, då? Du förstör ju pollresultaten.

Tillhör man ett kristet samfund så är enligt nationalencyklopedin kristen

kris`ten adj. kristet kristna

ORDLED: krist-en

1 som har att göra med kristendomen: den kristna tideräkningen; passusen om ~ etik i läroplanen

HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. kristin; ur grek. Khristianos 'Kristusanhängare'

2 som bekänner sig till kristendomen el. tillhör ett kristet samfund: ett kristet folk

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...