Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jadu. Du har egentligen rätt. Men måste man diskutera för att få en annan att byta religon eller ja, tro. Vi kan diskutera varför det alltid blir vilda diskussioner kring religon eller varför några inte anser sig vara kristna trots att de är konfirmerade och varför ens konfirmationen är som en 'lek' istället vad den bör vara. Osv...

Eftersom att det är det som kyrkan gör den till. De gör det så attraktivt de bara kan att konfimera sig med olika sorters temakonfirmationer och så vidare. Jag fick fotbollskonfirmation, en klasskompis fick åka till Malta och konfimera sig.

Att få 4000 + en mp3 för 3200, en veckas läger med skitmånga bra kompisar och swimmingpool och en tränarutbilding samt fotbollsträning är ingenting man tackar nej till precis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Som en vis man en gång sa, "Människan är svag och behöver nåt att tro på."!

Just ja, det var jag som sa det till min lillebror.

Vissa människor behöver bara en mening med livet, och vill inte att det ska vara turen som gjorde att vi finns här idag.

Det där är bra sagt. Min Samhällslärare sa något liknande en gång. Han är bäst. <3

Edit:

Tweak: Orka hora sig för religion. :)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag tror inte på Gud eller någon högre makt. Samtidigt kan jag ju inte veta, men jag finner hela teorin högst osannolik. Jag ser inte ateism som en "tro", men votade det iaf.

Mina föräldrar är ateister/agnostiker, jag är inte döpt, jag har inte tagit konfirmationen. In fact - igår så ansökte jag om utträde ur svenska kyrkan. Tajming. Nu vill jag höra på lite visa ord av skribb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på Gud utan på ödet. Den enda tro jag har är min egen. Jag har bett till Gud och jag ångrar det. Jag ger fan i Gud eftersom han inte existerar eller är Gud satan själv. För mig är Gud en flykt från verkligheten, en tro i jakten på styrka. Det är tron på något som ger styrka inte Gud. Jesus var säkert en hyvens man, men jag har aldrig träffat varken han eller Gud. Gud eller kristendommen skyddar mig inte från något. Mitt öde blir som det blir endå. Jag tror på mig själv, inte på någon jävla Gud.

Om jag nu skulle bli sjuk tänker jag inte heller be till Gud. Om Gud existerar skall han skydda mig trots att jag ej tror på honom, om ej, kan han fara åt helvete. Gud är en massmördare om han nu existerar.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tweak: Orka hora sig för religion. ;)

Käft! :mellow:

Det var rätt grymt faktiskt. Vår tränare som hade oss fotbollskonfirmander hade fixat en match mot ett vanligt lag, ett år äldre än oss. Det enda de visste var att de skulle möta ett lag från kyrkan. Och hur låter det liksom? Vi spelade lite på det och alla gjorde korstecknet när de gick in på plan och såg allmänt mesiga ut. De trodde antagligen att det skulle bli världens lättaste match mot de töntiga kristna. :) Jag gjorde mål efter 10 sekunder, vi vann med 11-0.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror inte på gud, och tro det eller ej, jag är inte anonym...

Jag har aldrig trott på det, och jag har haft stora diskussioner med kristna kompisar. Jag köper det inte, och om nån frågar mig förstår jag inte hur man kan göra det som, inget illa menat.

Känner igen det där, har haft ett par diskussioner med en muslimsk polare, men iofs är han en idiot, inte för att han är muslim, utan för andra skitsaker som han har hävt ut sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på gud, en slags personlig gud. Väldigt svårt att förklara hur denne ter sig, men ungefär som en stor kraft med liv och kärlek, flummigt nog. Jag är inte kristen, är inte döpt, eller medlem i svenska kyrkan (vad jag vet), men jag har inget emot den. Tvärtom, jag tycker att den i ett alltmer sekulariserat samhälle behövs. Inte bara som ett ställe där man kan gå och be till Gud, men som ett andrum, ett forum för tro och religion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hur uppstår medvetande. naturlagar osv. från en totalt random explosion som "big bang"?

Big Bang är bara en teori. Man vet inte hur allting kom till. Det betyder inte att religionen har rätt i den frågan. Det är också bara en teori.

Edit: Jag hoppas ni förstår vad jag menar samt att jag tolkade Deltanators inlägg rätt. :) Vart lite osäker.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hur uppstår medvetande. naturlagar osv. från en totalt random explosion som "big bang"?

hur uppstår medvetande, naturlagare osv. från en skäggig gubbe som pekar och säger att han vill ha det?

Och hur kunde han göra det på sju (?) dagar?

Men jag menar ju såklart inte att bara för att jag inte tror på gud så ska ingen annan heller göra det...

itr-ychtt-front_978247_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på gud, en slags personlig gud. Väldigt svårt att förklara hur denne ter sig, men ungefär som en stor kraft med liv och kärlek, flummigt nog. Jag är inte kristen, är inte döpt, eller medlem i svenska kyrkan (vad jag vet), men jag har inget emot den. Tvärtom, jag tycker att den i ett alltmer sekulariserat samhälle behövs. Inte bara som ett ställe där man kan gå och be till Gud, men som ett andrum, ett forum för tro och religion.

Jag är lite inne på den linjen också. Inte just det om en personlig gud, men jag tycker att väldigt många är väldigt snabba med att förkasta allting som religion och tro står för och för med sig. Även om jag idag inte har något behov av att tro betyder det ju inte att andra, kanske på något sätt svagare människor, inte behöver det, eller att jag vid en jobbig situation i framtiden gärna skulle besöka en kyrka eller annat religiös gudstjänstlokal och ta del av all hjälp som finns att få där.

Att som skribb snöa in på alla hemskheter folk gjort i namnen av sina religioner genom historien och som fortfarande utförs känns som en litet väl enkel väg ut, precis som att köpa alla svaren religioner påstår sig ha.

Edit: Och precis lika dumt som att hålla på som Cyprez gör i denna tråden, att tro att man kan äga upp Gud genom att säga att han är dum som inte räddade Jesus. Det är inte precis det som Svenska Kyrkan idag står för. Give it up, will you.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...