Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

... hade jag däremot skrivit "jag tror inte att Gud finns" hade jag säkert fått rätt! :lol:

Nej, det hade du verkligen inte. :P Skriver man gud som ett egennamn (Gud, med stor bokstav) hänsyftar man till en gud vars existens man tror på. Att säga "jag tror inte på Gud" blir ungefär som att säga "den bibliska guden finns men jag tror inte på att han finns".

Skrev ett inlägg på ett annat forum om samma sak förut

Vill bara påpeka en språklig grej angående detta med ordet gud. Ordet gud ska aldrig skrivas med stor bokstav, det är inte ett egennamn förrän man syftar till den gud man tror på.

[Ett citat jag valt att ta bort, med samma missbruk av ordet Gud som Siana (och andra) gjorde i denna tråd]

Här skall du skriva gud med liten bokstav. Annars skulle du skriva "den kristna Guden" eller "inom Hinduismen finns det flera Gudar" också.

Exempel på korrekt bruk av ordet gud:

"Jag tror på inte på någon gud" - här berättar jag att jag inte tror på att det finns någon gud

"Jag tror på en gud" - här berättar jag att jag tror på en gud, men inte vilken (ganska korkat att uttrycka sig så)

"Jag tror på Gud" - här berättar jag att tror på en specifik gud, en gud som just kallas Gud inom den religionen och därmed är det ett namn och inte bara en sak. Det kan vara Yahweh (den bibliska för er som inte vet) eller Vishnu beroende på vilken religion personen har som säger det.

"Zeus är en gud inom den grekiska mytologin"

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Åfan. Fast jag tror att uppsatsen handlade specifikt om kristendom, så jag skulle i så fall mena att jag inte tror på den kristna Guden. Däremot skulle faktumet att jag heller inte tror på någon annan gud utebli, men fel skulle jag väl i alla fall inte få. :lol:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hänger inte alls med här nu, vad handlar ens diskussionen om? Hurvida ateism är en tro eller ej? Det är inte EN tro men när man är ateist så TROR/VET man att Gud(ar) inte existerar. EN TRO tolkar jag som en religion och det är ateism då rakt inte. Jag fick fel på en uppsats i religionskunskap för att jag skrev att "min tro är ateism" - hade jag däremot skrivit "jag tror inte att Gud finns" hade jag säkert fått rätt! :lol:

No worry man, det har varit jävligt luddigt både en och två posts bakåt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

"The mildest criticism of religion is also the most radical and the most devastating one. Religion is man-made." Christopher Hitchens

Är anti-teist. Rätt insatt i ämnet också.

Bjuder på en undervisning av PZ Mysers, 'Design vs. Chance', för den som vill få en klick kunskap. Se i HD.

EDIT: Kan f.ö. tipsa om Richard Dawkins youtube-kanal, där många många fullständiga undervisningar och tal är upplagda gratis, älskar gratis kunskap.

http://www.youtube.com/user/richarddawkinsdotnet

Redigerad av Panimala
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...