Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Näe men hade inte kyrkovalet kunna påverka något mer än kyrkan hade jag lätt röstat på det minst omtyckta partiet då jag inte tycker om sättet kyrkan ser på folk som inte är djupt troende trots det kristna budskapet.

Var får du det ifrån? Svenska kyrkan som organisation gör mycket för att förbättra levnadsstandarden för utsatta människor, utan att nödvändigtvis försöka "pracka på" någon kristendomen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va!?

Det finns en anledning till att främlingsfientliga partier ställer upp i kyrkovalet och det är för att folk som tänker som du ger dem en god chans att få någon form av makt. Helt ärligt, okej att du inte gillar svenska kyrkan liksom men vill du verkligen se en kyrka där i värsta fall folk utan "svenskt" ursprung inte är välkomna? Glöm inte att det också är många svenskars skattepengar som går till spillo. Okej, det är enkelt att gå ur svenska kyrkan men ska folk verkligen behöva göra det bara för att du och många andra har röstat dumt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en anledning till att främlingsfientliga partier ställer upp i kyrkovalet och det är för att folk som tänker som du ger dem en god chans att få någon form av makt. Helt ärligt, okej att du inte gillar svenska kyrkan liksom men vill du verkligen se en kyrka där i värsta fall folk utan "svenskt" ursprung inte är välkomna? Glöm inte att det också är många svenskars skattepengar som går till spillo. Okej, det är enkelt att gå ur svenska kyrkan men ska folk verkligen behöva göra det bara för att du och många andra har röstat dumt?

:cry:

OM kyrkan INTE hade någon slags MAKT skulle jag rösta på det omtyckta alternativet för att jag ändå inte tycker om kyrkan.

NU ska jag INTE rösta eftersom att jag INTE bryr mig om kyrkan det minsta och ska gå ur så fort jag börjar skatta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:cry:

OM kyrkan INTE hade någon slags MAKT skulle jag rösta på det omtyckta alternativet för att jag ändå inte tycker om kyrkan.

NU ska jag INTE rösta eftersom att jag INTE bryr mig om kyrkan det minsta och ska gå ur så fort jag börjar skatta.

:cry:

Om kyrkan inte hade någon makt skulle det inte finnas någon anledning att rösta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:cry:

Om kyrkan inte hade någon makt skulle det inte finnas någon anledning att rösta.

:cry:

Jo för de som är med i kyrkan och vill veta hur de ska bete sig för att komma till himlen den närmaste tiden.

Problemet med kyrkan är att den har politisk makt. Hade den bara makt över sig själv vore det så himla mycket trevligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:cry:

Jo för de som är med i kyrkan och vill veta hur de ska bete sig för att komma till himlen den närmaste tiden.

Problemet med kyrkan är att den har politisk makt. Hade den bara makt över sig själv vore det så himla mycket trevligare.

:cry:

Jag tror du missförstår vad kyrkovalet är till för. Sen har kyrkan inte alls någon egentlig politiskt makt (något vi kan tacka faktumet att folk inte röstat som idioter genom åren för), däremot får de en massa pengar genom kyrkskatt som de ska använda till något vettigt. Med något vettigt menar jag såklart inte att gå runt och halleluljah på stan för att rekrytera folk, utan kanske skänka pengar till hälsorättsorganisationer och liknande.

Nej, jag ber dig inte att rösta, kyrkovalet är faktiskt ganska obetydligt egentligen. MEN att rösta på främligsfientliga partier man egentligen inte tror på är så jävla dumt och onödigt att det inte kan bemötas med något annat än :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:cry:

Jag tror du missförstår vad kyrkovalet är till för. Sen har kyrkan inte alls någon egentlig politiskt makt (något vi kan tacka faktumet att folk inte röstat som idioter genom åren för), däremot får de en massa pengar genom kyrkskatt som de ska använda till något vettigt. Med något vettigt menar jag såklart inte att gå runt och halleluljah på stan för att rekrytera folk, utan kanske skänka pengar till hälsorättsorganisationer och liknande.

Nej, jag ber dig inte att rösta, kyrkovalet är faktiskt ganska obetydligt egentligen. MEN att rösta på främligsfientliga partier man egentligen inte tror på är så jävla dumt och onödigt att det inte kan bemötas med något annat än :cry:

:)

Yes they have.

Annars förstår jag inte vad som är problemet för alla som inte bryr sig om kyrkan men inte vill att ett parti som SD ska vinna där.

Om du går omkring och tror att kyrkan inte har någon politisk makt är du blind och kan endast bemötas med en :cry: .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes they have.

Annars förstår jag inte vad som är problemet för alla som inte bryr sig om kyrkan men inte vill att ett parti som SD ska vinna där.

Om du går omkring och tror att kyrkan inte har någon politisk makt är du blind och kan endast bemötas med en :cry: .

Men kom igen, väldigt dålig argumentation. Du säger åtskilliga gånger att kyrkan har politisk makt och ser det som en självklarhet, men du dumförklarar folk utan att förklara varför kyrkan har någon politisk makt.

Eller hitta diskussioner överallt.

Fortsätt här, eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt här, eller något.

Nja, det här har egentligen inget med om någon är religiös att göra, jag blir bara så lack på att det verkar har blivit det nya indie att tracka ner på religion hela tiden. Nej, jag tycker inte det är okej att religiösa människor försöker konvertera folk till sin religion genom lögner, men på samma sätt är det inte okej att bara basha på från "andra sidan" heller. Många verkar ha fått för sig att alla kristna är fanatiska jesusdyrkare som lever hela sitt liv för att hylla den store och liknande, men kom igen, att tro sånt är fan att ha värre världsuppfattning än vilken Jehovas Vittnen-medlem som helst.

Min poäng är: Ska det bashas, snälla, gör det, det brukar bli kul diskussioner MEN det är inte okej att bara tracka ner på motparten bara för att de inte har några egentliga motargument.

Titta nu skrev jag ett inlägg utan att gå offtopic, jag vinner!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det här har egentligen inget med om någon är religiös att göra, jag blir bara så lack på att det verkar har blivit det nya indie att tracka ner på religion hela tiden. Nej, jag tycker inte det är okej att religiösa människor försöker konvertera folk till sin religion genom lögner, men på samma sätt är det inte okej att bara basha på från "andra sidan" heller. Många verkar ha fått för sig att alla kristna är fanatiska jesusdyrkare som lever hela sitt liv för att hylla den store och liknande, men kom igen, att tro sånt är fan att ha värre världsuppfattning än vilken Jehovas Vittnen-medlem som helst.

Min poäng är: Ska det bashas, snälla, gör det, det brukar bli kul diskussioner MEN det är inte okej att bara tracka ner på motparten bara för att de inte har några egentliga motargument.

Titta nu skrev jag ett inlägg utan att gå offtopic, jag vinner!

Jag håller verkligen med det du säger (varenda ord, egentligen - det värmer alltid att läsa inlägg som skulle kunna vara tagna ur ens egna tankevärld), och den delen av mitt inlägg (det du citerade) var inte på något sätt en pik mot dig - eller ens ett argument i debatten. Bara ett sätt att försöka avstyra en eventuell diskussion om religion mot en mer passande tråd än Klagomuren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller verkligen med det du säger (varenda ord, egentligen - det värmer alltid att läsa inlägg som skulle kunna vara tagna ur ens egna tankevärld), och den delen av mitt inlägg (det du citerade) var inte på något sätt en pik mot dig - eller ens ett argument i debatten. Bara ett sätt att försöka avstyra en eventuell diskussion om religion mot en mer passande tråd än Klagomuren.

Indeed. Diskussionen kring religion är mycket större än 3 meningar på en klagomur. En 300 sidors debatt låter rimligare.

MEN, argumentet att inte alla kristna är extremreligiösa är lite svagt, eftersom att ens tro på kristendomens guds existens, i sin enklaste form, är enligt mig, extremt.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det här har egentligen inget med om någon är religiös att göra, jag blir bara så lack på att det verkar har blivit det nya indie att tracka ner på religion hela tiden. Nej, jag tycker inte det är okej att religiösa människor försöker konvertera folk till sin religion genom lögner, men på samma sätt är det inte okej att bara basha på från "andra sidan" heller. Många verkar ha fått för sig att alla kristna är fanatiska jesusdyrkare som lever hela sitt liv för att hylla den store och liknande, men kom igen, att tro sånt är fan att ha värre världsuppfattning än vilken Jehovas Vittnen-medlem som helst.

Min poäng är: Ska det bashas, snälla, gör det, det brukar bli kul diskussioner MEN det är inte okej att bara tracka ner på motparten bara för att de inte har några egentliga motargument.

Titta nu skrev jag ett inlägg utan att gå offtopic, jag vinner!

Jag vet ju inte om det där var riktat mot mig men i såna fall har du missuppfattat mig.

Jag har absolut ingenting emot religion. Tycker det är skitbra när folk tror på något och därför lever ett lite bättre liv (oftast) och blir av med rädslan för döden. Men själv tror jag inte på något.

Det jag däremot stör mig på gällande kyrkor och folk inom kristendomen (och islam) är att tror man inte som de när man pratar om något så är man oftast förtappad och det är synd om mig som "inte ser den riktiga sanningen".

WTF då!? "Den riktiga sanningen"!? Jag har då aldrig någonsin i hela mitt liv sett något som talar för en gud som styr allt. Det enda jag sett bevis på är att vi hamnade här av en slump. (om än hyffsat svaga iom tidens gång)

Den enda religion jag skulle kunna tänka mig att sälla mig till är Buddhismen. Det är den enda där man får välja o vraka lite hur man vill bara man lever "snällt".

Känns inte det mycket bättre än att behöva leva efter regler uppsatta för 2000 år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det här har egentligen inget med om någon är religiös att göra, jag blir bara så lack på att det verkar har blivit det nya indie att tracka ner på religion hela tiden. Nej, jag tycker inte det är okej att religiösa människor försöker konvertera folk till sin religion genom lögner, men på samma sätt är det inte okej att bara basha på från "andra sidan" heller. Många verkar ha fått för sig att alla kristna är fanatiska jesusdyrkare som lever hela sitt liv för att hylla den store och liknande, men kom igen, att tro sånt är fan att ha värre världsuppfattning än vilken Jehovas Vittnen-medlem som helst.

Min poäng är: Ska det bashas, snälla, gör det, det brukar bli kul diskussioner MEN det är inte okej att bara tracka ner på motparten bara för att de inte har några egentliga motargument.

Titta nu skrev jag ett inlägg utan att gå offtopic, jag vinner!

Jag vill klaga på att jag svarade i Religionstråden istället! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MEN, argumentet att inte alla kristna är extremreligiösa är lite svagt, eftersom att ens tro på kristendomens guds existens, i sin enklaste form, är enligt mig, extremt.

Men alla är väl inte extremreligiösa? Tycker det är svagt att man skall behöva bli kallad extrem om man som en vanlig medelsvensson som kan tänka sig att det finns ett andligt väsen utan att det på något större sätt påverkar ens sätt att leva, gentemot de religiösa fanatiker som låter tron ta över deras levnadssätt och iom det kan kallas extrema, imo.

Att du sedan tycker att en tro på en gud i dess enklaste form är något extremt är givetvis vad du tycker.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar inte poängen med kyrkovalet, varför inte bara rösta om kyrkan ska finnas kvar eller inte? :/

De som har rösträtt i kyrkovalet är medlemmar i Svenska Kyrkan, så rimligtvis vill de att kyrkan ska finnas kvar.

Var får du det ifrån? Svenska kyrkan som organisation gör mycket för att förbättra levnadsstandarden för utsatta människor, utan att nödvändigtvis försöka "pracka på" någon kristendomen.

+1

:cry:

OM kyrkan INTE hade någon slags MAKT skulle jag rösta på det omtyckta alternativet för att jag ändå inte tycker om kyrkan.

NU ska jag INTE rösta eftersom att jag INTE bryr mig om kyrkan det minsta och ska gå ur så fort jag börjar skatta.

Jag kan inte förstå varför du är medlem när du nu är så anti-religiös.

:cry:

Jo för de som är med i kyrkan och vill veta hur de ska bete sig för att komma till himlen den närmaste tiden.

Problemet med kyrkan är att den har politisk makt. Hade den bara makt över sig själv vore det så himla mycket trevligare.

Nästan alla större instanser och organisationer har ett visst politiskt inflytande. Sveriges Radio, IKEA, Volvo, Kungahuset, Svenska islamiska samfundet, Aftonbladet, APB... you name it.

Det är väl bara bra att kyrkan ställer sin makt under ett visst demokratiskt inflytande så att även medlemmarna kan göra sina röster hörda..

Nja, det här har egentligen inget med om någon är religiös att göra, jag blir bara så lack på att det verkar har blivit det nya indie att tracka ner på religion hela tiden. Nej, jag tycker inte det är okej att religiösa människor försöker konvertera folk till sin religion genom lögner, men på samma sätt är det inte okej att bara basha på från "andra sidan" heller. Många verkar ha fått för sig att alla kristna är fanatiska jesusdyrkare som lever hela sitt liv för att hylla den store och liknande, men kom igen, att tro sånt är fan att ha värre världsuppfattning än vilken Jehovas Vittnen-medlem som helst.

Min poäng är: Ska det bashas, snälla, gör det, det brukar bli kul diskussioner MEN det är inte okej att bara tracka ner på motparten bara för att de inte har några egentliga motargument.

Titta nu skrev jag ett inlägg utan att gå offtopic, jag vinner!

Håller med.

Personligen har jag börjat irritera mig på 2000-talets missionerande ateism. Många av dessa moderna och jätteförnuftiga trend-ateister brukar vara snabba med att klaga på Jehovas och liknande grupper för att de aktivt försöker pracka sin tro på andra människor men sedan använder de (ateisterna) ändå nästan exakt samma metoder för att sprida sin tro. Det hela känns väldigt hypokritiskt. När man ser lite närmare på det är det egentligen inte mycket som skiljer fundamentalisterna från hardline-ateisterna. Båda parter har en stark övertygelse om att de sitter inne med alla svaren. "Så-här-är-det"-attityden ( :cry: ) flödar och ryggdunkandet inom gruppen antar orgieartade former.

Det jag däremot stör mig på gällande kyrkor och folk inom kristendomen (och islam) är att tror man inte som de när man pratar om något så är man oftast förtappad och det är synd om mig som "inte ser den riktiga sanningen".

Hah, det är ju ungefär samma sak med många ateister. Om en person tror på Gud betraktas han/hon av ateister som en person som inte ser den RIKTIGA sanningen.

Känns inte det mycket bättre än att behöva leva efter regler uppsatta för 2000 år sedan?

YTTERST få kristna lever idag enligt 2000 år gamla "regler".

----

Alla borde förresten se South Park s06e08; citerar slutet:

[Vatican City, day. The clergy mill around in the ruins of the

Vatican.]

ITALIAN CARDINAL

Gone! It's all gone!

BRITISH CARDINAL

Well, thanks a lot, Father Maxi. You've

killed our religion.

PRIEST MAXI

No I didn't! All that's dead are your

stupid laws and rules! You've forgotten

what being a Catholic is all about.

This... book. You see, these are just

stories. Stories that are meant to

help people in the right direction.

Love your neighbor. Be a good person.

That's it! And when you start turning

the stories into literal translations

of hierarchies and power, well... Well,

you end up with this. People are losing

faith because they don't see how what

you've turned the religion into applies

to them! They've lost touch with any

idea of any kind of religion, and when

they have no mythology to try and live

their lives by, well, they just start

spewing a bunch of crap out of their

mouths!

RICHARD

...What was that last bit?

PRIEST MAXI

Look, I, I'm proud to be a Catholic.

But I'm a Catholic in the real world.

In today's world! It's time for you

all to do that, too. It is time... for

change.

[stan's house, after the telecast]

RANDY

He's right, Sharon. We don't have to

believe every word of the Bible. They're

just stories to help us to live by.

We shouldn't toss away the lessons of

the Bible just because some assholes

in Italy screwed it up.

SHARON

O Randy, I don't wanna put food up my

butt anymore.

RANDY

Gang, I think maybe we, owe God an apology.

STAN

Does this mean we have to go to church

on Sundays again?

RANDY

No. It means we get to, son. It means...

we get to.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen har jag börjat irritera mig på 2000-talets missionerande ateism. Många av dessa moderna och jätteförnuftiga trend-ateister brukar vara snabba med att klaga på Jehovas och liknande grupper för att de aktivt försöker pracka sin tro på andra människor men sedan använder de (ateisterna) ändå nästan exakt samma metoder för att sprida sin tro. Det hela känns väldigt hypokritiskt. När man ser lite närmare på det är det egentligen inte mycket som skiljer fundamentalisterna från hardline-ateisterna. Båda parter har en stark övertygelse om att de sitter inne med alla svaren. "Så-här-är-det"-attityden ( :mf_doof: ) flödar och ryggdunkandet inom gruppen antar orgieartade former.

Ateister som säger sig sitta inne på alla svar och säger sig vara övertygad om något är lika okunniga och obildade som de religiösa människor som säger samma sak. Gnostiska människor.

2000-talets "missionerande ateism" är antagligen den som drivs av människor som Richard Dawkins, Sam Harris, PZ Myers, Christopher Hitchens etc. (Glöm inte att ALLA dessa personer är AGNOSTISKA atiester) Den pratar egentligen mer för ett sekulärt samhälle och att människor ska tänka för sig själva istället för att tro saker utan några grunder överhuvudtaget. Även att atiester i många länder ska få samma rättigheter som religiösa människor.

sprida sin tro.

Inte tro. Avsaknad av tro. Ateism betyder inget annat än det.

Att du sedan tycker att en tro på en gud i dess enklaste form är något extremt är givetvis vad du tycker.

Vi kan ju skippa diskussionen och bara säga att du får tycka vad du vill så får jag tycka vad jag vill.

http://www.youtube.com/watch?v=-QW-QGhg0PY...re=channel_page

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...