Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Äntligen har någon försökt göra något åt WBC >_<

3630363_1036374_0.jpg

Brand där i helgen, $10 000 i skador.

[youtube-old]_3lfsdIEoS8[/youtube-old]

lol, Håller faktiskt med där 2:30 finns det en skylt som säger "America is doomed!", Men sen om vi snackar som samma orsak vet jag inte.

Har dom en egen kanal eller laddar dom upp filmer?

EDIT: oj, andra gången jag skriver och får en ny sida!! XD

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Efter att nyss ha läst ut Scott Adams bok "God's Debris" i ett streck kan jag med all säkerhet säga att mitt liv aldrig kommer bli detsamma igen. Hela min världsbild har blivit utmanad och den tro jag har haft innan känns meningslös och ihålig. Låt mig dock betona att jag inte har frälsts i den benämningen att jag nu ska gå med i någon organiserad religiös församling utan snarare att jag nu ifrågasätter min tidigare tro att vetenskapen kan förklara allting. I korthet kan man väl säga att jag har insett att det finns mycket den mänskliga hjärnan inte kan greppa och i och med att tid/rymd är oändlig så kan man säg att vi inte vet någonting om något egentligen. Jag har varit väldigt arrogant som trott att universum kan förklaras genom vetenskapliga definitioner. Vetenskapliga definitioner finns för att definiera matematiken, inte verkligheten. Detta låter kanske lite väl flummigt men det förändrar ingenting egentligen, jag har bara lärt mig att vara lite mer ödmjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja/Ja/Kanske

Jag är inte kristen som en "tvättäkta" kristen, men däremot är jag helt annorlunda än mina kompisar t.ex. Jag är medlem i en kristen förening, dock inte i en kyrka, dricker inte, svär inte och har på sistonde även fått en liten annorlunda syn på sex. Jag brukar be, men ingen i min familj är kristen utan raka motsatsen. Jag har dock vänner på annat håll som är det och där kan jag prata om sådant. Allt av dessa exempel och min kristna sida har kommit på sistonde.

Träffar jag en kristen och de frågar om jag är det, brukar jag sällan säga ja men jag säger att jag tvekar lite grann, men jag tycker fortfarande att det låter för, hm, negativt. Jag är troende och tror inte bara på Gud för att tro men känner mig som sagt idag inte som riktigt "äkta". Inte 100%, men kanske 70-80%.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att nyss ha läst ut Scott Adams bok "God's Debris" i ett streck kan jag med all säkerhet säga att mitt liv aldrig kommer bli detsamma igen. Hela min världsbild har blivit utmanad och den tro jag har haft innan känns meningslös och ihålig. Låt mig dock betona att jag inte har frälsts i den benämningen att jag nu ska gå med i någon organiserad religiös församling utan snarare att jag nu ifrågasätter min tidigare tro att vetenskapen kan förklara allting. I korthet kan man väl säga att jag har insett att det finns mycket den mänskliga hjärnan inte kan greppa och i och med att tid/rymd är oändlig så kan man säg att vi inte vet någonting om något egentligen. Jag har varit väldigt arrogant som trott att universum kan förklaras genom vetenskapliga definitioner. Vetenskapliga definitioner finns för att definiera matematiken, inte verkligheten. Detta låter kanske lite väl flummigt men det förändrar ingenting egentligen, jag har bara lärt mig att vara lite mer ödmjuk.

Jag har inte sett filmen men jag tycker din uppenbarelse är trams. Man kan få uppenbarelser av filmer, böcker, lsd-trippar på mattor med indisk musik, religiösa predikan, resor med fantastiska människor... MEN, det är fortfarande bara de vetenskapliga förklaringarna som består, allt annat kan lika gärna bara vara saker du fått för dig, övertygelser som kommit till dig av slumpmässiga anledningar. Jag ser inget som tyder på att vi inte KAN förklara allt med forskning. Den går ju framåt hela tiden och är inom många ämnet extremt avancerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är religion en stor del av mitt liv, så jag har alltid tyckt att det har varit viktigt för mig att trivas med den tron jag har. Och i flera år har jag trott på den kristna guden, dock inte på kristendomen då den har blivit förändrad och editerad så många gånger (Bibeln, alltså) att man inte längre vet vad som är sant och vad som inte är det. Lilith, till exempel. Hon var med i Bibeln fram till 1600talet (tror jag att det var) och hon var en viktig person. Nu kan du inte hitta henne bland några kristna texter alls, vilket djupt stör mig.

Så en kväll så satt jag och läste igenom diverse olika religioner, för att se vilken som faktiskt är jag och som faktiskt har samma syn på allt som jag har. Jag läste igenom Buddhism, Hinduism, olika former av Satanism (LaVeys är fucked up :( ), Islam osv osv, jag läste verkligen allt ag kunde hitta. Bibliotek är bra ibland :confused:

Iallafall så hittade jag en religion som verkligen har samma syn på precis allt som jag har har. Politik, Gud, människor, djur, världen... Allt. Så (håna mig gärna nu, ni skulle inte bli de första och det gör mig inget :) ) jag har ni börjat läsa på mycket mer om Rastafari för att tillslut kunna personifiera mig med den religionen. Allt jag vet hittills om den stämmer in precis på mig och mitt sätt att tänka :D

Jeflar vad långt detta blev nu då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite utdrag från rastafari @ wikipedia:

"Det innebär att rastafarianerna är motståndare till abort och i allmänhet även till preventivmedel"

"Rastafarianer garanteras evigt liv om de följer de föreskrifter som ses som ursprungligt afrikanska. Exempel på detta är att äta vegetariskt och att inte använda tobak eller alkoholhaltiga drycker, att tillbe Selassie och att inte klippa håret"

"Att röka marijuana under rituella former ses som ett sätt att komma Jah närmare."

"Föreställningarna om ett kommande Harmagedon som endast de rättfärdiga överlever liknar till viss del Jehovas Vittnens uppfattning"

"Kvinnor anses i allmänhet vara lägre stående än männen – en uppfattning som är lika mycket jamaicansk som rastafariansk. Kvinnorna deltar inte i männens rituella sammankomster, utan anordnar egna religiösa sammankomster."

You go girl!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite utdrag från rastafari @ wikipedia:

"Det innebär att rastafarianerna är motståndare till abort och i allmänhet även till preventivmedel"

"Rastafarianer garanteras evigt liv om de följer de föreskrifter som ses som ursprungligt afrikanska. Exempel på detta är att äta vegetariskt och att inte använda tobak eller alkoholhaltiga drycker, att tillbe Selassie och att inte klippa håret"

"Att röka marijuana under rituella former ses som ett sätt att komma Jah närmare."

"Föreställningarna om ett kommande Harmagedon som endast de rättfärdiga överlever liknar till viss del Jehovas Vittnens uppfattning"

"Kvinnor anses i allmänhet vara lägre stående än männen – en uppfattning som är lika mycket jamaicansk som rastafariansk. Kvinnorna deltar inte i männens rituella sammankomster, utan anordnar egna religiösa sammankomster."

You go girl!!

Sen vet vi ju alla att Wiki är såååååå pålitligt :confused:

Motståndare till abort stämmer dock, och jag anser att det är barnamord. Dock vill jag inte att det ska förbjudas då det i vissa fall kan vara för barnets, och förälderns/föräldrarnas bästa.

Delen med evigt liv kan jag rätta till lite också. Rastafari tror på något som kallas för Everliving, som everlasting bara det att man för alltid kommer att leva i sin egen kropp. Dock måste du förtjäna det och bli utsedd av Jah.

Marijuana är andrahandsvalet, cannabis går före. Och man ska göra det vid ritualer, helt korrekt, men det är inget tvång utan bara ett "hjälpmedel".

Harmagedon existerar i religionen, som i de flesta andra religioner, och det innebär att Jah med våra förfäder kommer att komma tillbaka och straffa de som förtjänar det och prisa de som förtjänar det.

Och det med att kvinnor är lägre? Nej, det har faktiskt inget med rastafari att göra, även om de flesta tror det. Det är jamaicanskt, vilket folk automatiskt drar ihop med rastafari. Så den delen är bara missuppfattad :(

Och sist, men inte minst: Jag är kille ;)

Och som sagt, jag läser fortfarande för att lära mig så mycket som möjligt om denna religion :)

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för syn på sex?

Jag anser att sex är en ganska fin gåva som man inte bör slösa med. Jag tycker dock inte att man bör vänta tills man har gift sig, men däremot inte ligga runt med random tjejer på skoltoaletten o.s.v. Nu vill jag gärna dela de stunderna och utnyttja den gåvan vi har fått med en tjej jag verkligen älskar.

Förr brydde jag mig inte direkt, då var jag mer som en "vanlig tonåring", om ni förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att nyss ha läst ut Scott Adams bok "God's Debris" i ett streck kan jag med all säkerhet säga att mitt liv aldrig kommer bli detsamma igen. Hela min världsbild har blivit utmanad och den tro jag har haft innan känns meningslös och ihålig. Låt mig dock betona att jag inte har frälsts i den benämningen att jag nu ska gå med i någon organiserad religiös församling utan snarare att jag nu ifrågasätter min tidigare tro att vetenskapen kan förklara allting. I korthet kan man väl säga att jag har insett att det finns mycket den mänskliga hjärnan inte kan greppa och i och med att tid/rymd är oändlig så kan man säg att vi inte vet någonting om något egentligen. Jag har varit väldigt arrogant som trott att universum kan förklaras genom vetenskapliga definitioner. Vetenskapliga definitioner finns för att definiera matematiken, inte verkligheten. Detta låter kanske lite väl flummigt men det förändrar ingenting egentligen, jag har bara lärt mig att vara lite mer ödmjuk.

Eller är det bara som så att du insett nåt nytt? Jag har länge levt med tanken att det finns delar av universum som ligger utanför vår sinnesuppfattning, vår perception, vår logik och uppfattningsförmåga. Vi är trots allt bara däggdjur på en ynka planet med begränsad hjänkapacitet. Vem har sagt att våran intelligens är oändlig? Tänk andra, små djur som myror - saker som gravitation, fusion och andra naturliga fenomen i universum liger långt, långt borta från deras uppfattningsförmåga. Precis samma sak gäller oss, fast såklart med något annat än gravitation, o.s.v.

Den enda verklighet som finns för oss är just den vi kan uppfatta, och sättet vi uppfattar den på. Och det är egentligen det enda som spelar oss någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min tro? Jag tror på livet. Lev livet så länge den varar. Knulla runt om du vill, plugga om du vill, satsa på en hobby om du vill, gör vad du vill så länge det inte skadar någon eller något. Finns gud? Inte enligt mig. Vad händer efter döden? Vet inte, vill inte ens tänka på det. Men kan du förklara varför du finns? Nej, varför skulle jag ens vilja förklara det? Va unik istället, gå inte runt med en bibel i handen och påstå att gud skapat oss, gör nåt vettigare med livet.

Man får tro på vad man vill så länge man håller det för sig själv. Orkar inte med människor som försöker tala för mig vad jag ska tro på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser att sex är en ganska fin gåva som man inte bör slösa med.

Så.. du tror inte att sex bara är något som människan (alla andra djur med för den delen) har för att vi ska fortplanta oss så att inte våran ras dör ut?

Sen tror jag inte det spelar det ingen roll om du älskar någon du har sex med. Är du kåt så är du kåt. Jag tror nog de flesta djurarterna kör på den vägen.

Jag tror alltså att inte en val är smart nog att verkligen ta sig en funderare över om han verkligen älskar sin val-tjej innan han sätter på'nna.

Edit: Vart mycket "jag tror". Jag orkar inte ändra. Ni får forumulera om meningerna själva.

(du behöver inte svara, jag kände bara för att skriva hur ja tänker) :)

Men jag dömer ingen. ;)

-länk-

Touché!

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns gud? Inte enligt mig.

Gah, sluta spinn vidare på den idiotiska trådtiteln. De kristna kallar sin gud för Gud och hinduerna kallar sin gud för Gud. "Någon gud" ska du skriva.

Jag tillhör kristendom men tror inte på någon gud.

Tycker att konfirmation är ett av det löjligaste och onödigaste påhitten som finns.

Och på vilket sätt är du då kristen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...