Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vilken bad-ass inställning. Varför?
För att det är Mordos.

Jag drömde en natt att jag fick tala med Gud. Han var formad som ett inåtvänt kupoltak med tre ögon, vad som sades kommer jag inte ihåg. Finns det någonstans där jag kan få veta vad det betyder eller kan jag lika gärna nu konstantera att jag är knäpp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken bad-ass inställning. Varför?

Religion har förstört liv för folk oftare och mer än vad det har hjälpt. Fast det är bara min syn på det, så ni får tycka vad ni vill. Jag gillar inte idén att folk kan döda för ett ting som vetenskapligt inte har blivit bevisat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Religion har förstört liv för folk oftare och mer än vad det har hjälpt. Fast det är bara min syn på det, så ni får tycka vad ni vill. Jag gillar inte idén att folk kan döda för ett ting som vetenskapligt inte har blivit bevisat ännu.

Religion är inte enformigt. Visst är det du säger sant till viss del, men det gäller bara kulter som scientologi och annan fanatisism. Många trivs bra med sin religion som livsfilosofi och moralisk guide. Problem uppstår när man tar det steget längre än så, och börja göra politik och lagar av det. Och, som vi talat om i tråden, kreationism och dess anhängare som vandaliserar kunskap bara för att de tycker det inte går ihop med deras tro.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och moralisk guide.

Moralisk guide, aye? Jag tror itne folk får inte sin moral ifrån religion, det finns väldigt många saker som bibeln/andra "heliga" skrifter säger är rätt/fel som folk blundar för och väljer bort samt väljer det de tycker verkar bra. Småplockar lite, sådär.

Edit: De hittar det dem tycker om och upptäcker det inte. Typ om ni förstår.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moralisk guide, aye? Jag tror itne folk får inte sin moral ifrån religion, det finns väldigt många saker som bibeln/andra "heliga" skrifter säger är rätt/fel som folk blundar för och väljer bort samt väljer det de tycker verkar bra. Småplockar lite, sådär.

Edit: De hittar det dem tycker om och upptäcker det inte. Typ om ni förstår.

:(

Religion är i grund och botten en moralisk guide där du hålls till svars för dina handlingar av en övre auktoritet (gud).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar tillbaka tidigare påståenden om religion, pga. bristande kaffekopp med nykokat kaffe - rakt på benen, armar, tröja och ansikte, hårddisk som inte fungerar alls, myggbett som aldrig förr, dator nummer två bara laggar, ramlat i trappan och fått grus i ögat.

Någon där uppe gillade inte mitt påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moralisk guide, aye? Jag tror itne folk får inte sin moral ifrån religion, det finns väldigt många saker som bibeln/andra "heliga" skrifter säger är rätt/fel som folk blundar för och väljer bort samt väljer det de tycker verkar bra. Småplockar lite, sådär.

Edit: De hittar det dem tycker om och upptäcker det inte. Typ om ni förstår.

Dude, den moral svenska samhället är baserad på är till stor del kristen moral. Även din, skulle jag sätta mina pengar på. Det har sina historiska rötter från när Sverige fortfarande var ett kristet land (vilket vi ioförsig officiellt sett är ännu idag, med med begreppet ’kristet land’ menar jag att huvuddelen av befolkningen är utövande kristna), och vi tog efter Bibeln, kyrkan, och att man typ skulle fråga sig ”What would Jesus do?” när man ställdes inför ett etiskt problem. För att försöka bevisa min tes, skulle jag vilja snabbt gå igenom det som brukar kallas sammanfattningen av Guds lag, dvs. det som är viktigast i den kristna moralen. De tio budorden, och snabbt beskriva hur pass fastankrat buden är i det svenska samhällets, vår, moral.

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

- Detta budord värderas inte så mycket av samhället, då den gemensamma uppfattningen i samhället är att man inte ska tro på Gud.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

- Hädelse är rätt accepterat i dagens samhälle – Det är inget som man direkt uppmuntrar, men det är inget man mer än rynkar åt näsan för, direkt. Jag är ingen historiker, men på ’kristendomens tid’ var detta verkligen inte okej.

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

- Sabbatsdagen, söndagen, är väl helig på det sättet Gud menade att den skulle vara, att man skulle vila. Den är röd i almanackan, och väldigt få jobbar.

4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

- Det är allmänt accepterat att man respekterar sin far och mor. Den andra satsen är väl mer tveksam, att det är Gud som bestämmer huruvida man lever eller dör.

5. Du skall inte dräpa.

- Väldigt självklar regel i dagens samhälle.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

- Också betraktat som allmänt kefft enligt samhället.

7. Du skall inte stjäla.

- För att fatta mig kort; 7, 8, 9 är moderna än idag. Grundtanken i 10 likaså, även om mina nästa inte har så många oxar att ha begär till. Eller det beror väl på hur man menar ’begär’ – Om min granne har köpt en ny gräsklippare kanske jag har begär till att låna den, eller köpa en likadan. Men det är nog en feltolkning, och att det nog snarare innebär att man inte ska ta något som är hans/hennes.

8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

- Andra Moseboken, Bibel 2000.

Vidare tecken på kristna företeelser i vårt moderna, sekulariserade samhälle? Tja, kolla bara på alla lov och högtider vi har. Hur många av dem är inte kristna? Vidare när man talar om moral i Bibeln kan man utan svårigheter dra fram många, många exempel där personerna i Bibeln agerat på ett kasst sätt; för att ta exempel, står det i Första Moseboken om Lot, Abrahams brorson, som flydde med sina två döttrar till grottor efter att deras stad förstörts. Väl i grottorna söp döttrarna honom full, och han gjorde de båda gravida. Hemskt, verkligen, men självklart ska detta inte tolkas som kristen moral. Gamla Testamentet består till stor del av beskrivningar av hur dåtidens folk, särskilt hebréerna, levde i sitt patriarkala, ojämställda, och keffa samhälle, och borde inte på något sätt ses som en moralisk guide för hur man ska leva. Bara en historisk beskrivning av en händelse, som sagt. Lots beteende hade inget med kristendmo att göra.

Jag vill bara avsluta det korta redogörandet med att jag inte på något sätt kallar mig kristen, och har ingen som helst tro på den gud som Bibeln målar upp. Men samtidigt har jag märkt att det är väldigt vanligt att racka ner på kristendomen som religion nuförtiden, utan att man egentligen tänker på vad kristendomen innebär.

</rant>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, den moral svenska samhället är baserad på är till stor del kristen moral.

Nej, inte riktigt. På medeltiden hade Sverige, liksom övriga Europa, sin syn på livet och hur samhället ska styras strikt baserat på bibeln. Detta ledde till att man brände folk på bål, inte tillät kunskap som gick emot bibeln, o.s.v. Det var ett fundementalt samhälle med andra ord och Europa sjönk in i "den mörka åldern". Det var på 1600-/1700- talet under upplysningstiden som Europa och västvärlden började anta humanistiska och demokratiska värden samt vetenskap som Sverige och resten av västvärlden började bli vad det är idag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningen

Titta på teokratier som Iran och se hur frihet, mänskliga rättigheter, m.m värderas där... Eller USA, som förvisso är en sekulär demokrati på pappret, men titta bara på antalet kristna och sedan vad många har för värden och moral.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte riktigt. På medeltiden hade Sverige, liksom övriga Europa, sin syn på livet och hur samhället ska styras strikt baserat på bibeln. Detta ledde till att man brände folk på bål, inte tillät kunskap som gick emot bibeln, o.s.v. Det var ett fundementalt samhälle med andra ord och Europa sjönk in i "den mörka åldern". Det var på 1600-/1700- talet under upplysningstiden som Europa och västvärlden började anta humanistiska och demokratiska värden samt vetenskap som Sverige och resten av västvärlden började bli vad det är idag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningen

What bitch said.

Plus att den moraliska kod som behandlades under Upplysningen kom från den grekiska kulturen tusentals år innan.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte riktigt. På medeltiden hade Sverige, liksom övriga Europa, sin syn på livet och hur samhället ska styras strikt baserat på bibeln. Detta ledde till att man brände folk på bål, inte tillät kunskap som gick emot bibeln, o.s.v. Det var ett fundementalt samhälle med andra ord och Europa sjönk in i "den mörka åldern". Det var på 1600-/1700- talet under upplysningstiden som Europa och västvärlden började anta humanistiska och demokratiska värden samt vetenskap som Sverige och resten av västvärlden började bli vad det är idag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplysningen

Titta på teokratier som Iran och se hur frihet, mänskliga rättigheter, m.m värderas där... Eller USA, som förvisso är en sekulär demokrati på pappret, men titta bara på antalet kristna och sedan vad många har för värden och moral.

Jag sade inte att vårt samhälle är strikt baserat på bibeln, utan att det till stor del är baserat på kristna värderingar. De här värderingarna anses inte särskilt kristna idag, och strider inte mot humanistiska värderingar, eller vetenskap, för den delen. Sedan vet jag inte vad du vill säga med den sista paragrafen om Iran och USA, var det kopplat till mitt förra inlägg på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...