Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nej, det är inte skit samma. Jag vill veta.

Ok, de ser det på olika sätt, fortsätt. Det enda jag har upplevt att du menar är att kristna ska vara "mer kärleksfulla" och skulle älska sitt barn "mer" eller något sådant?

Det menar jag verkligen inte. Det är jättesvårt att förklara. Jag skrev till en början att "Somliga kanske ser sitt barns födelse som sin livs upplevelse, men jag tror att en kristen värderar den stunden mer i och med deras tro och känner mer". Jag menar att hela kristendomen kretsar kring en sak, kärlek, och är ganska enkelt i jämförelse med personer som inte är troende. I kristendomen handlar det om ingenting annat. Många kristna träffar varandra i tonåren, gifter sig när de är 25 och skaffar barn. Det är liksom "deras" (nu skriver jag inte vårt, för exakt så är det inte för mig) liv och mål med livet. En kristen 91:a jag känner, berättade för mig att när han var tillsammans med sitt ex hade han i åtanke att leva livet ut med henne. Hur ska jag säga, man bryr sig inte om så mycket annat, och alla kristna har något gemensamt - tron på Gud.

En icke-kristens liv handlar om mer än bara kärlek, den gemensama kärna som kristna har gemensamt finns inte riktigt utan livets cirkel är liksom så mycket större.

Jag har verkligen svårt att förklara med bokstäver, ni kanske tycker jag är helt dum i huvudet men jag menar i alla fall inte att en kristen är en bättre förälder.

Man behöver inte vara kristen för att älska sitt barn. Att kristna skulle vara bättre föräldrar var bland det värsta jag hört.

Det har jag inte sagt eller skrivit och det var inte det jag menade. Verkligen inte.

Däremot är religion otroligt duktigt på skitsnack och dumheter. (Friska) Människor har naturligt inbyggda spärrar mot att döda folk eller på annat sätt medvetet skada dom. Religion gör att man kan gå runt dessa spärrar eftersom man tror att låtsasvännen i himlen håller med om vad man gör. Det gör att många dumheter kanske inte skulle ha begåtts utan religion. Titta bara på Hitler eller 9/11-kaparna. Religion gör att människor är fördomsfulla mot och nedvärderar varandra (kristna mot homosexuella, muslimer mot kvinnor) och att man ger barn dålig uppväxt med dålig utbildning (föräldrar i USA som hemskolar sina barn för att det inte ska lära sig evolution t.ex.).

1. Uttala dig inte om saker du inte är medveten om. Efter att ha läst boken "90 minuter i himlen" gick jag från att vara intresserad av religion till det stadiet jag är i nu. Uppenbarligen finns det pålitliga berättelser om himlariket.

2. Det är bevisat att Jesus fanns. Sedan att han kunde gå på vatten etc. är ju däremot mer svårbevisat. De äldsta funna texterna är från ~90 e.Kr., som jag tror är skrivet (eller berättat till en som kunde skriva) av Mattheus eller Markus.

3. Du kan inte alls lita på kristna, aight? Hur sjukt det än låter, och trots att du vägrar tro, måste du acceptera att kristna får besvarade böner. Jag är tvärsäker på att religion inte är ett påhitt som har lurat hälften, eller vad det nu är, av världens befolkning. Jag tycker att du bör sluta med dina överdrivna ateismfasoner, fine, du tror inte på någonting. Acceptera det liksom kristna accepterar din åsikt. Det må vara svårt för dig/er att föreställa er en "osynlig man i himlen", men lika svårt är det för mig att föreställa mig hur världen har kommit till annars. Big Bang - omöjligt. Även innan jag blev religös, trodde jag stenhårt på att det måste finnas någon som har gjort detta.

4. Kristendom, och religion överlag, handlar extremt mycket om tolkningar. Den absolut största synden inom kristendom är att döda, och ingen uppmanar någon till det. Religion har orsakat dödsfall, det medger jag men jag tror att det sällan handlar om kristendom.

Vissa tolkar religion överdrivet fel, men för vissa är den viktig.

Om någon idiot då "talar" med gud och tror att det han hör i huvudet faktiskt är gud, då är det faktiskt religionens fel.

Läs ovanstående svar. Tycker det är synd att du inte är öppen för andras åsikter, jag menar att du är så kritisk till så lite du vet. Man är inte idiot om man ber eller tror på Gud.

Nu blev nog det mesta luddigt, och kanske väldigt puckat skrivet. Trots allt är jag helt normal, precis som du R2, fast vi tror på olika saker.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

1. Uttala dig inte om saker du inte är medveten om. Efter att ha läst boken "90 minuter i himlen" gick jag från att vara intresserad av religion till det stadiet jag är i nu. Uppenbarligen finns det pålitliga berättelser om himlariket.

Jag vet mycket väl vad kristendomen är. Jag var själv troende, döpt och konfirmerad innan jag vaknade upp.

Allt snack om himlariket finns det bättre förklaringar för. En felaktig dödsförklaring är betydligt simplare och det är väldigt vanligt med hallucinationer när man dör. Det hela faller också på att liknande berättelser finns även vad det gäller andra religioner. Om du (helt utan någon form av bevisning) tar fel håll av Ockhams rakkniv när det gäller kristendomen finns det ingen anledning att inte göra det när det gäller islam, scientologi eller någon annan religion.

2. Det är bevisat att Jesus fanns. Sedan att han kunde gå på vatten etc. är ju däremot mer svårbevisat. De äldsta funna texterna är från ~90 e.Kr., som jag tror är skrivet (eller berättat till en som kunde skriva) av Mattheus eller Markus.

Det finns skilda åsikter om Jesus' vara eller inte vara. Det som finns är texter skrivna 90 år efter hans påstådda död och en tom grav. Det är inga stenhårda bevis vi talar om. Trots att alla barn vid den här tiden skulle skattskrivas finns han inte med i registrena där o.s.v. Att det är bevisat skulle jag inte påstå även om jag mycket väl kan tro att han fans.

Att han kunde gå på vatten, göra mirakel och att han föddes av oskulden Maria är dock som du säger inte alls bevisat på något sätt och måste därför antas vara falskt tills det är bevisat.

3. Du kan inte alls lita på kristna, aight? Hur sjukt det än låter, och trots att du vägrar tro, måste du acceptera att kristna får besvarade böner. Jag är tvärsäker på att religion inte är ett påhitt som har lurat hälften, eller vad det nu är, av världens befolkning. Jag tycker att du bör sluta med dina överdrivna ateismfasoner, fine, du tror inte på någonting. Acceptera det liksom kristna accepterar din åsikt. Det må vara svårt för dig/er att föreställa er en "osynlig man i himlen", men lika svårt är det för mig att föreställa mig hur världen har kommit till annars. Big Bang - omöjligt. Även innan jag blev religös, trodde jag stenhårt på att det måste finnas någon som har gjort detta.

Jag kan lita på kristna, men på grunden att dom är människor - inte att dom är kristna.

I bibeln står det bokstavligen att Jesus säger att om man ber om något och själv tror på det så kommer bönen att bli sann. Varför får inte amputerade människor nya armar när dom ber? Varför blir det inte världsfred när en kristen ber om det och tror på det?

Det verkar som (delvis från min egen erfarenhet) att böner blir besvarade ungefär hälften av gångerna eller i fall då det var det mest sannolika resultatet. Gud verkar vara lika bra på att besvara böner som han är på att få jämna tal med en tärning - otroligt bra hälften av gångerna och helt värdelös andra halvan. I båda fallen utan egentlig duktighet.

Angående Big Bang måste jag påpeka att det på din ålder verkar som att din fysiklära sträcker sig till grundskolans slut. Du har verkligen inte tillräcklig kunskap för att på något sätt kunna avfärda Big Bang. Ibland talar alla bevis mot en och inga med en - då är det dags att omtänka situationen och för en gångs skull utgå från vad vi faktiskt vet.

Säg inte att du också tror på en bokstavlig tolkning av genesis och Noahs ark? Inget illa menat men där talar vi verkligen ignorans i så fall.

4. Kristendom, och religion överlag, handlar extremt mycket om tolkningar. Den absolut största synden inom kristendom är att döda, och ingen uppmanar någon till det. Religion har orsakat dödsfall, det medger jag men jag tror att det sällan handlar om kristendom.

Bibeln uppmanar på många ställen till att döda folk. Jag känner till de 10 budorden, men det står också på åtskilliga ställen att man ska döda folk som inte lyssnar på präster (Deuteronomy 17:12), häxor (Exodus 22:17), homosexuella (Leviticus 20:13), spådamer (Leviticus 20:27), sådana som slår eller svär mot sina föräldrar (Exodus 21:15, Leviticus 20:9), har sex före äktenskap (Leviticus 21:9), är otrogna (Leviticus 20:10), inte kan bevisa sin oskuld på bröllopsnatten (Deuteronomy 22:20-21) [här är det alltså omvänd bevisbörda som gäller, omänskligt] och så vidare. Jag skulle kunna hålla på minst lika länge till.

Formuleringen i dessa texter är självklar. Det står inte att dom ska då, det står att dom ska dödas. "Must be put to death". Det står inte "kommer att dö" eller "kommer att brinna i helvettet". Det finns inget annat sätt att tolka det på, tyvärr.

Vissa tolkar religion överdrivet fel, men för vissa är den viktig.

Läs ovanstående svar. Tycker det är synd att du inte är öppen för andras åsikter, jag menar att du är så kritisk till så lite du vet. Man är inte idiot om man ber eller tror på Gud.

Jag vet mycket väl. Läs ovan.

Jag tycker inte är idiot om man ber till gud. Däremot är man idiot om man får för sig att man får svar och då lyder, t.ex. om man får svar att man ska döda någon. Det är rent objektivt inget annat än schizofreni.

Nu blev nog det mesta luddigt, och kanske väldigt puckat skrivet. Trots allt är jag helt normal, precis som du R2, fast vi tror på olika saker.

Jag tror inte på något. :whistling:

Jag tittar på vad vi kan mäta och se. Vet vi inget så vet vi inget - ingen idé att fylla igen luckor med vidskepelse.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nvm.

Edit: Jag sa bara att det är 50/50 ang. böner, ena gången får du det du ber om och andra gången får du inte det. Det som jag undrade över är varför man inte ifrågasätter gud om man inte får det man behöver och varför man är så säker över att det är gud som ger en det man ber efter om man nu får det man frågar efter.

Det var ganska exakt det som du sa, R2. Det var därför jag tog bort det. :whistling:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Big Bang - omöjligt. Även innan jag blev religös, trodde jag stenhårt på att det måste finnas någon som har gjort detta.

Låt mig gissa... Du har, liksom många andra kristna, gått och fått för dig att Big Bang- teorin grundar sig på att "ingenting" exploderade och blev allting? Och du anser att allting är för komplicerat för att inte ha en skapare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till I Lol vill jag bara påpeka att Eva inte var första kvinnan på jorden, utan att Lilith var det. Tyvärr så är det inte många som känner till detta då hon raderades totalt ur Bibeln på... Jag tror att det var kring 1400-1600-talet, men minns inte exakt. Iallafall, hon var före Eva.

Hon var även ormen i trädet, inte Satan :whistling: Dock var hon Satans budbärare då

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till I Lol vill jag bara påpeka att Eva inte var första kvinnan på jorden, utan att Lilith var det. Tyvärr så är det inte många som känner till detta då hon raderades totalt ur Bibeln på... Jag tror att det var kring 1400-1600-talet, men minns inte exakt. Iallafall, hon var före Eva.

Hon var även ormen i trädet, inte Satan :whistling: Dock var hon Satans budbärare då

Okej, Bibeln är Guds ord. Gud läste alltså upp för människan vad denne skulle skriva ner men eftersom Gud är bättre och större än människan på alla sätt kan människan omöjligen ha uppfattat Guds ord till 100% = major failure!

Sen att det faktiskt fanns 12 evangelium från början i nya testamentet verkar vara något många har förbisett..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Bibeln är Guds ord. Gud läste alltså upp för människan vad denne skulle skriva ner men eftersom Gud är bättre och större än människan på alla sätt kan människan omöjligen ha uppfattat Guds ord till 100% = major failure!

Japppp. Och trots att Gud är allvetande och kunde ha förutsett det så skrev människan ner fel och därför finns alla hundratals motsägelser i bibeln, redan från början av Genesis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att det finns en jävla massa som aldrig kom med i Bibeln som skulle varit med och det finns en jävla massa viktigt som fanns med i Bibeln som tagits bort. Därför tar jag inte Bibeln på fullaste allvar nu :whistling:

EDIT: På tal om Genesis så finns det två härliga citat i Genesis som är viktiga för rastafari :unsure:

Genesis 1:11 "And God said, Let the earth bring forth grass, the herb yielding seed, and the fruit tree yielding fruit after his kind, whose seed is in itself, upon the earth: and it was so."

Genesis 3:18 "... thou shalt eat the herb of the field."

^^

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att det finns en jävla massa som aldrig kom med i Bibeln som skulle varit med och det finns en jävla massa viktigt som fanns med i Bibeln som tagits bort. Därför tar jag inte Bibeln på fullaste allvar nu :whistling:

Fast det där är inte riktigt sant. Man hittade dödshavsrullarna 1947 och kunde bekräfta att allt man hittade (delar av alla bibelböcker utom Ester) var likadant som dåtidens biblar (=Bibeln hade inte blivit så omskriven som alla påstod).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där är inte riktigt sant. Man hittade dödshavsrullarna 1947 och kunde bekräfta att allt man hittade (delar av alla bibelböcker utom Ester) var likadant som dåtidens biblar (=Bibeln hade inte blivit så omskriven som alla påstod).

Det vet jag också, och det stämmer bra. Men det som stör mig är att det finns så många dokument, kritiska, som inte kom med i Bibeln, bland annat dokument ifrån lärjungarna och andra pålästa män som sägs bevisa att Jesus inte var Guds son. Naturligtvis så kunde ju inte de komma med i Bibeln >_<

Sen stör jag mig rejält på det med Lilith.........

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och i så fall, vem skapade skaparen?

Svaret du kommer få på den frågan är nåt i stil med "gud är oändlig, den perfekta cirkeln, Alfa och Omega". Men problemet med det är att det egentligen inte svarar på frågan, den kvarstår t.o.m. Varför är det "logiskt" att det materiella universumet behöver en skapare, men inte något så intelligent och perfekt som gud?

Förresten, är det inte per definition omöjligt att vara oändlig och existera utanför tid och rum (som troende brukar säga gud gör)? Vad jag vet är "oändligt" definerat av... just tid och rum. >_<

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet jag också, och det stämmer bra. Men det som stör mig är att det finns så många dokument, kritiska, som inte kom med i Bibeln, bland annat dokument ifrån lärjungarna och andra pålästa män som sägs bevisa att Jesus inte var Guds son. Naturligtvis så kunde ju inte de komma med i Bibeln >_<

Sen stör jag mig rejält på det med Lilith.........

Är det Apokryferna du pratar om nu? I så fall är jag inte så påläst om just den delen.

Och visst, Bibeln är sig lik men själva kristendomen är ju väldigt förändrad. Ledare satte sig ju ner på 300-talet och bestämde i princip hur Bibeln skulle tolkas, vad kristendomen skulle innebära och allt sådant. Sådana som inte höll med fick smaka på piskan, i princip. Så kristendomen idag är inte alls samma som den runt år 0, men själva Bibeln är sig hyfsat lik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla era frågor behandlas i The God Delusion. Läs den för tusan!

Ska nog läsa den så fort jag får tag i den. Jag älskar att läsa böcker om religion, både kritiska och upplysande. Snabb fråga bara, borde jag ta den översatt till svenska eller på engelska? >_<

Och R2D2: Ja, det är just de jag syftar på. Kan inte så mycket, men kan lite om de. Men det som stör mig är all korruption inom kristendomen, som du i stort sett nämner. Allt de gjort om, alla lögner som inte tagits med eller gjorts om, alla historier som förändrats osv osv. Det verkligen stör mig oändligt mycket

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska nog läsa den så fort jag får tag i den. Jag älskar att läsa böcker om religion, både kritiska och upplysande. Snabb fråga bara, borde jag ta den översatt till svenska eller på engelska? >_<

Jag läser den (tyvärr) på svenska. Jag säger tyvärr eftersom jag inte kan föreställa mig Dawkins mysiga röst i huvudet när det är på svenska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och R2D2: Ja, det är just de jag syftar på. Kan inte så mycket, men kan lite om de. Men det som stör mig är all korruption inom kristendomen, som du i stort sett nämner. Allt de gjort om, alla lögner som inte tagits med eller gjorts om, alla historier som förändrats osv osv. Det verkligen stör mig oändligt mycket

Exakt. Kristendomen är ganska rolig. Katolska kyrkan som sålde fribiljetter till himlen till exempel, skrattretande.

Jag läser den (tyvärr) på svenska. Jag säger tyvärr eftersom jag inte kan föreställa mig Dawkins mysiga röst i huvudet när det är på svenska. >_<

Sett filmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...