Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Inte tro. Avsaknad av tro. Ateism betyder inget annat än det.

Oftast, javisst. Men många militanta ateister verkar snarare ha någon sorts positiv/aktiv ateism där man inte bara saknar tro på någon gud utan aktivt har en tro på avsaknaden av en sådan.

Men det är säkert bara en fasad för att få mer uppmärksamhet. Eller vi får hoppas det i alla fall, annars är det lite sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Oftast, javisst. Men många militanta ateister verkar snarare ha någon sorts positiv/aktiv ateism där man inte bara saknar tro på någon gud utan aktivt har en tro på avsaknaden av en sådan.

Men det är säkert bara en fasad för att få mer uppmärksamhet. Eller vi får hoppas det i alla fall, annars är det lite sorgligt.

Ateism ≠ anti-teism.

Jacker has it.. :mf_doof:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att denna gamla (nåja) tråd har dragits upp (vad det verkar i alla fall, har inte tid att kolla bakåt i tråden för tillfället). Själv är jag ateist och kan säga att jag har försökt att ta till mig ignosticismen, men jag kan verkligen inte, jag tror fortfarande stenhårt på att det inte finns en gud. Däremot så är jag inte som jag nämnt tidigare i någon annan tråd längre raelian, detta lade jag på hyllan när jag insåg hur väl bevisad evolutionsteorin är + teorin om kontinentaldrift, det höll inte ihop med hur världen fungerade, så nu är jag alltså som vilket random ateist som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte tro. Avsaknad av tro. Ateism betyder inget annat än det.

Suck, etymologiska detaljer.. ateism är en tro per se då guds existens varken kan bevisas eller motbevisas så eftersom du står totalt utan bevis kan ateism inte beskrivas som något annat än tro.

---

Det känns också som man bör adressera gnället från PK-gänget: Få ateister skulle ha problem med religion om det utövades på ett harmlöst sätt i hemmet eller i någon samlingslokal men religion har i alla tider agerat som en stor stoppkloss i mänskliga samhällen och påverkar än idag allt från politik till vetenskap till sociologi.. med endast en blind tro och någon slags pöblig vördnad som grund. Jag vet faktiskt inte var jag ska fortsätta här eftersom det finns så mycket som borde nämnas men.. religiöst tänkande har nästan aldrig lett till något gott och har en oförtjänt hedersplats i vårt samhälle. Jag letar inte upp kristna och börjar debattera eftersom det både är ohövligt och fruktlöst men att kalla någon som uppmuntrar till rationellt och fritt tänkande ur en sekulär och humanistisk synpunkt är inte "missionerande ateism".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns också som man bör adressera gnället från PK-gänget: Få ateister skulle ha problem med religion om det utövades på ett harmlöst sätt i hemmet eller i någon samlingslokal men religion har i alla tider agerat som en stor stoppkloss i mänskliga samhällen och påverkar än idag allt från politik till vetenskap till sociologi.. med endast en blind tro och någon slags pöblig vördnad som grund. Jag vet faktiskt inte var jag ska fortsätta här eftersom det finns så mycket som borde nämnas men.. religiöst tänkande har nästan aldrig lett till något gott och har en oförtjänt hedersplats i vårt samhälle. Jag letar inte upp kristna och börjar debattera eftersom det både är ohövligt och fruktlöst men att kalla någon som uppmuntrar till rationellt och fritt tänkande ur en sekulär och humanistisk synpunkt är inte "missionerande ateism".

Varför kan inte jag skriva som P-C?

Bra skrivet

Jag letar inte upp kristna och börjar debattera

Jag har verkligen inte hört talas om någon känd ateist som gör detta, eller att det är något vanligt. (okej, Bill Maher gjorde det i Religilous men kom igen, det är en komedifilm) Det enda jag hört är att det finns ungar som precis förstått vad ateism betyder och vill revoltera lite emot de vuxna i sin omgivning.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, etymologiska detaljer.. ateism är en tro per se då guds existens varken kan bevisas eller motbevisas så eftersom du står totalt utan bevis kan ateism inte beskrivas som något annat än tro.

En tro är ju när man tror något. Ateism är att inte tro på Gud, dvs en icke-tro, ej en tro.

Tiden innan Gud någonsin hade dykt upp i någon människas hjärna, flera tusen år sedan, kan man ju säga att alla var ateister.

Man skulle ju inte säga, "Aha, dom hade en tro!". Dom visste ju inte ens vad Gud var för något, så...

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En ateist svarar på frågan om han tror på gud så som kristna ser på honom:

Nej.

Tror han då på någon annan gud i någon annan religion:

Nej.

Hur kan vi då få det till att ateism är en tro? Det är ett val att inte tro på någonting som styr. Man sitter inte som ateist och tänker på hur lite man tror på det hit o dit. Det enda man garanterat gör är att inte tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tro är ju när man tror något. Ateism är att inte tro på Gud, dvs en icke-tro, ej en tro.

Tiden innan Gud någonsin hade dykt upp i någon människas hjärna, flera tusen år sedan, kan man ju säga att alla var ateister.

Man skulle ju inte säga, "Aha, dom hade en tro!". Dom visste ju inte ens vad Gud var för något, så...

Men eftersom du inte kan veta kan du inte säga att du inte tror.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För hjelvitti, det finns olika sorters ateister, ska det vara så svårt att förstå.

Agnostisk/svag/negativ/implicit ateism = AVSAKNAD AV TRO. Man menar sig inte veta någonting. Man har ingen gud, men man säger inte heller att det inte finns några.

Stark/positiv/explicit ateism = TRO på att det inte finns några gudar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men eftersom du inte kan veta kan du inte säga att du inte tror.. :lol:

Hmm.. va? Jag kan inte veta nej, lika lite som jag kan veta att universum är tomt på älvor, men varför menar du att jag inte kan säga att jag "inte tror"?

Låt säga så här... daggmaskar tror inte på Gud, deras "hjärnor" är inte kapabla till det. Har dom en tro då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För hjelvitti, det finns olika sorters ateister, ska det vara så svårt att förstå.

Agnostisk/svag/negativ/implicit ateism = AVSAKNAD AV TRO. Man menar sig inte veta någonting. Man har ingen gud, men man säger inte heller att det inte finns några.

Stark/positiv/explicit ateism = TRO på att det inte finns några gudar.

Fel...

(A)gnosticism handlar om att veta.

  • Svag/Agnostisk Ateist = En person som säger sig inte vara absolut vetande (alltså, är öppen för att han/hon/det existerar) om guds existens, men tror inte att han/hon/det existerar.
  • Stark/Gnostisk Ateist = En person som säger sig absolut veta att gud inte existerar.

    2 former av Ateister:
    1. Gnostisk (vetande) Ateist (ej troende)
    2. Agnostisk (ej vetande) Ateist (en troende)

    2 former av Teister:

    [*]Gnostisk (vetande) Teist (troende)

    [*]Agnostisk (icke vetande) Teist (troende)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fel...

(A)gnosticism handlar om att veta.

  • Svag/Agnostisk Ateist = En person som säger sig inte vara absolut vetande (alltså, är öppen för att han/hon/det existerar) om guds existens, men tror inte att han/hon/det existerar.
  • Stark/Gnostisk Ateist = En person som säger sig absolut veta att gud inte existerar.

    2 former av Ateister:
    1. Gnostisk (vetande) Ateist (ej troende)
    2. Agnostisk (ej vetande) Ateist (en troende)

    2 former av Teister:

    [*]Gnostisk (vetande) Teist (troende)

    [*]Agnostisk (icke vetande) Teist (troende)

    Kom med en källa, för varken Wikipedia eller ateism.se håller med om det där. Stark ateism är en övertygelse om att det inte finns några gudar, dvs. en stark tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom med en källa, för varken Wikipedia eller ateism.se håller med om det där. Stark ateism är en övertygelse om att det inte finns några gudar, dvs. en stark tro.

Men vi kom ju fram till att ateism inte är en TRO. Right? Kolla bara vad Patrik skrev.

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Agnostic_atheism

http://www.youtube.com/watch?v=RIKeC9k2-Jg - Jag vet inte om du gillar youtube-videos. Men hon förklara detta rätt bra.

"Det finns ingen motsättning mellan att vara både agnostiker och svag ateist på samma gång, och en del ateister kallar sig därför "agnostiska ateister". - www.ateism.se

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vi kom ju fram till att ateism inte är en TRO. Right? Kolla bara vad Patrik skrev.

"Det finns ingen motsättning mellan att vara både agnostiker och svag ateist på samma gång, och en del ateister kallar sig därför "agnostiska ateister". - www.ateism.se

Vi kom fram till? Jag var inte medveten om att vi satt och beslutade policy.

Jag vill aldrig kalla ateism, oavsett form, för en tro. Det känns dock inte som att man (språk)tekniskt kan undvika det när det gäller stark/positiv/explicit/gnostisk ateism.

"Det finns ingen motsättning mellan att vara både agnostiker och svag ateist på samma gång, och en del ateister kallar sig därför "agnostiska ateister". - www.ateism.se

Men jag har ju för bövelen inte skrivit något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har ju för bövelen inte skrivit något annat.

Du skrev att Agnostisk Ateism inte är en tro men att Stark Ateism är det? Det är ju inte den rätta definitionen på agnostisk ateism/gnostisk ateism?

Edit: Sålänge Patriks post inte blivit respondad med varför han skulle ha fel, så har vi väl kommit så långt att hans ord är det rätta hittills?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Det är övertygelsen i positiv mening att det inte finns några gudar. Där den svaga ateismen enbart säger att det inte finns tillräckliga grunder för att tro, menar den starka ateismen att det finns skäl att tro att all gudstro är falsk" - ateism.se

=

Stark ateism: Övertygelse (något jag anser man kan kalla tro, även om det är ett dumt uttryck i sammanhanget)

Svag ateism: Ingen tro inblandat alls (vilket jag aldrig har sagt eller kommer säga emot)

Nu måste det vara väldigt glasklart vad jag tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hänger inte alls med här nu, vad handlar ens diskussionen om? Hurvida ateism är en tro eller ej? Det är inte EN tro men när man är ateist så TROR/VET man att Gud(ar) inte existerar. EN TRO tolkar jag som en religion och det är ateism då rakt inte. Jag fick fel på en uppsats i religionskunskap för att jag skrev att "min tro är ateism" - hade jag däremot skrivit "jag tror inte att Gud finns" hade jag säkert fått rätt! :lol:

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...