Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag önskar att man hade mer val om att bli döpt eller inte.

Vad gäller framtida generationer blir det nog ovanligare att bli döpt eftersom sekulariseringen fortsätter. Lär inte döpa mina ungar i alla fall, om jag får några. Det får dem ta beslut om själva.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår verkligen inte. Vad tyder på det?

Det är svårt att förklara men jag tror att kristna och icke-kristna ser sitt barns födelse på olika sätt, men gemensamt är att det möjligt är den bästa upplevelsen i föräldrarnas liv. Däremot handlar kristendomen så mycket om kärlek, och det är lite det jag menar. Att skapa ett nytt liv är verkligen mil över det näst finaste för kristna. Äsch, skit samma, jag kan inte riktigt förklara.

Sedan kan jag meddela till er ateister och även övriga; läs boken "90 minuter i himlen" av Don Piper. Kanske lite mycket kristet för att en ateist ska klara av det, men den är väldigt intressant och jag tror på varenda ord. Inte bara på författarens ord, men även på det ambulansmännen och Dons vänner har gjort och bett.

Den handlar om en kristen man (Don Piper, självbiografi) som är med om en bilolycka och är död i 90 minuter. Ambulansmännen dödsförklarar honom men en pastor blir tillsagd av Gud att be för honom, trots att han är stendöd, och plötsligt ligger han där - söndertrasad med kroppsdelar i andra delar av bilen - och börjar sjunga med pastorn. Man får även följa hans rehabiliteringsresa, och boken gjorde ganska stor påverkan på mig.

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att förklara men jag tror att kristna och icke-kristna ser sitt barns födelse på olika sätt, men gemensamt är att det möjligt är den bästa upplevelsen i föräldrarnas liv. Däremot handlar kristendomen så mycket om kärlek, och det är lite det jag menar. Att skapa ett nytt liv är verkligen mil över det näst finaste. Äsch, skit samma.

Nej, det är inte skit samma. Jag vill veta.

Ok, de ser det på olika sätt, fortsätt. Det enda jag har upplevt att du menar är att kristna ska vara "mer kärleksfulla" och skulle älska sitt barn "mer" eller något sådant?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att förklara men jag tror att kristna och icke-kristna ser sitt barns födelse på olika sätt, men gemensamt är att det möjligt är den bästa upplevelsen i föräldrarnas liv. Däremot handlar kristendomen så mycket om kärlek, och det är lite det jag menar. Att skapa ett nytt liv är verkligen mil över det näst finaste för kristna. Äsch, skit samma, jag kan inte riktigt förklara.

Man behöver inte vara kristen för att älska sitt barn. Att kristna skulle vara bättre föräldrar var bland det värsta jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan kan jag meddela till er ateister och även övriga; läs boken "90 minuter i himlen" av Don Piper. Kanske lite mycket kristet för att en ateist ska klara av det, men den är väldigt intressant och jag tror på varenda ord. Inte bara på författarens ord, men även på det ambulansmännen och Dons vänner har gjort och bett.

Den handlar om en kristen man (Don Piper, självbiografi) som är med om en bilolycka och är död i 90 minuter. Ambulansmännen dödsförklarar honom men en pastor blir tillsagd av Gud att be för honom, trots att han är stendöd, och plötsligt ligger han där - söndertrasad med kroppsdelar i andra delar av bilen - och börjar sjunga med pastorn. Man får även följa hans rehabiliteringsresa, och boken gjorde ganska stor påverkan på mig.

Varför har man aldrig sett en utväxt på en amputerad människa? Hatar Gud dem? Varför är det bara det osynliga som kan "helas"?

---

Tolkar du bibelns berättelse om att jorden skapades på 7 dagar etc. bildligt?

Hur ser du på kreationism i jämförelse med evolutionsteorin?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att förklara men jag tror att kristna och icke-kristna ser sitt barns födelse på olika sätt, men gemensamt är att det möjligt är den bästa upplevelsen i föräldrarnas liv. Däremot handlar kristendomen så mycket om kärlek, och det är lite det jag menar. Att skapa ett nytt liv är verkligen mil över det näst finaste för kristna. Äsch, skit samma, jag kan inte riktigt förklara.

Problemet är att kärlek inte på något sätt är något kristendomen har patent på. Man blir kär för att man är människa, inte för att man är kristen. Man tycker att barnafödslar är speciella för att man är människa, inte för att man är kristen. Människor har älskat varandra även innan kristendomen uppfanns och människan kommer att fortsätta älska varandra, oavsett om kristendomen finns kvar eller inte.

Däremot är religion otroligt duktigt på skitsnack och dumheter. (Friska) Människor har naturligt inbyggda spärrar mot att döda folk eller på annat sätt medvetet skada dom. Religion gör att man kan gå runt dessa spärrar eftersom man tror att låtsasvännen i himlen håller med om vad man gör. Det gör att många dumheter kanske inte skulle ha begåtts utan religion. Titta bara på Hitler eller 9/11-kaparna. Religion gör att människor är fördomsfulla mot och nedvärderar varandra (kristna mot homosexuella, muslimer mot kvinnor) och att man ger barn dålig uppväxt med dålig utbildning (föräldrar i USA som hemskolar sina barn för att det inte ska lära sig evolution t.ex.).

Det finns inget gott religion bidrar med som inte skulle funnits annars. Däremot bidrar det med mycket skit.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att all religion inte säger "hata dessa, döda dessa". Det är faktiskt inte alls så många religioner som säger det, ett av de största problemen med vissa religioner är att det växer fram galna fanatiker som tycker att om det i deras heliga bok står att några med en viss läggning, tro, kön eller liknande skall ses ned på så tar de saken steget längre. Det är det farligaste.

Om kristendomen inte gillar homosexuella så är det en sak. Om det står någonstans i Bibeln eller en annan helig skrift att de skall dödas och utrotas så är det en annan. Jag har iallafall aldrig hittat en paragraf i Bibeln där det står att homosexuella skall stekas levande och matas till galna ormar :P

Min poäng: Om en religion fördömer någon/några till helvetet är en sak, om någon troende galning tycker att det är hans plikt är något helt annat. Visst, hade han inte hat sin religion så kanske han aldrig gjort något, men det är inte religionens ansvar eller fel. Är det Marilyn Mansons fel att två killar sköt vilt omkring sig på Columbine? Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att all religion inte säger "hata dessa, döda dessa". Det är faktiskt inte alls så många religioner som säger det, ett av de största problemen med vissa religioner är att det växer fram galna fanatiker som tycker att om det i deras heliga bok står att några med en viss läggning, tro, kön eller liknande skall ses ned på så tar de saken steget längre. Det är det farligaste.

Om kristendomen inte gillar homosexuella så är det en sak. Om det står någonstans i Bibeln eller en annan helig skrift att de skall dödas och utrotas så är det en annan. Jag har iallafall aldrig hittat en paragraf i Bibeln där det står att homosexuella skall stekas levande och matas till galna ormar :whistling:

Min poäng: Om en religion fördömer någon/några till helvetet är en sak, om någon troende galning tycker att det är hans plikt är något helt annat. Visst, hade han inte hat sin religion så kanske han aldrig gjort något, men det är inte religionens ansvar eller fel. Är det Marilyn Mansons fel att två killar sköt vilt omkring sig på Columbine? Nej

Leviticus 20:13:

"If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have done what is detestable. They must be put to death; their blood will be on their own heads."

Homosexuella ska alltså dödas. Smaskigt.

Skillnaden mellan religion och Marilyn Manson är att Marilyn Manson vet vi existerar. Religion säger åt människor att i himmelen finns det en snäll och allsmäktig gud och om du talar med honom kommer han att ge dig svar. Om någon idiot då "talar" med gud och tror att det han hör i huvudet faktiskt är gud, då är det faktiskt religionens fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt kristendomen så är det Guds uppgift att se till att de dör, inte andra människors. Och om någon hör röster i huvudet så behöver inte det vara religionens fel, då är personen helt enkelt störd och hade det inte varit "Guds röst" så hade det varit andra röster som sagt åt honom/henne att göra något.

Och till din kommentar att religion aldrig gjort något bra: Joho du, lille vän. Jag vet att utan religion så hade jag lagt mig ner och gett upp för länge sedan. Det var kristendomen (på den tiden jag trodde att den var rätt för mig) som fick mig att inte bokstavligt talat skjuta mig själv. Så religion hjälper många människor över hela världen. Men visst har det fört med sig en del negativitet också, det går inte att förneka

EDIT: Ska sova nu. Kollar och svarar imorgon bitti

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt kristendomen så är det Guds uppgift att se till att de dör, inte andra människors. Och om någon hör röster i huvudet så behöver inte det vara religionens fel, då är personen helt enkelt störd och hade det inte varit "Guds röst" så hade det varit andra röster som sagt åt honom/henne att göra något.

Why even bother put it in the book then? Om nu kristna går runt och dödar homosexuella så gör dem ju egentligen bara "guda vilja" igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Leviticus 20:13:

"If a man lies with a man as one lies with a woman, both of them have done what is detestable. They must be put to death; their blood will be on their own heads."

Ahh.. Gamla testamentet.. Judarnas heliga bok... Världens mest berömda sagobok.

-Arkar (båtar) som rymmer 2 av alla världens djur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Noas_ark

-Personer som uppmanar havet att gå åt sidan och skapa en väg genom det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Moses

-En frukt från ett träd som är roten till allt ont och dessa två personer är mänsklighetens första. http://sv.wikipedia.org/wiki/Adam_och_Eva_(Bibeln)

-Två personer som är 80+ år gamla som föder sina barn vid den åldern. http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham

Tyvärr är det här det enda jag kommer ihåg från "försöket att hjärntvätta barn" i lågstadiet, japp ni

hörde rätt. Är iaf bra att dem har slutat med sånt trams nu. En nackdel är ju tyvärr att barnen

inte får höra allt längre och fatta vad Bibeln egentligen är.

Kanske inte såg ut såhär i svenska skolor för nio år sen, men iaf i Svenskfinska<-- (bara för er som inte vet om Finlands tvåspråkighet)

Nya testamentet (kristendomens heliga bok, skriven efter Jesu födelse), är mer filtrerat från sådant och mer accepterande till olika saker. Har aldrig sett något som tyder på att man skall döda/någon skall dö i det.

Bibeln (Guds bok) innehåller allt skit. Dock lite omändrad och omtolkad så att den skall vara passlig

att läsa för alla.

Edit: Och nej. Jag har låst ut kristendomen ur mitt liv och smält ner nyckeln till guld dildosar.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bibeln (Guds bok) innehåller allt skit. Dock lite omändrad och omtolkad så att den skall vara passlig

att läsa för alla.

Gamla Testamentet handlar om att bryta ner folk och få dom att tro att det de gör är synd och att de alla ska plågas i all evighet. Nya Testamentet försöker sedan bygga upp människor genom att säga att trots de är hemska människor så förlåter den gode guden dem för sina synder bara man tror på honom. Klassisk hjärntvättningspsykologi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gamla Testamentet handlar om att bryta ner folk och få dom att tro att det de gör är synd och att de alla ska plågas i all evighet. Nya Testamentet försöker sedan bygga upp människor genom att säga att trots de är hemska människor så förlåter den gode guden dem för sina synder bara man tror på honom. Klassisk hjärntvättningspsykologi.

Korrekt. Har inte sagt något annat heller. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...