Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

Clinton vann med ca 55 % av rösterna mot Obamas 45%. :) Segern gör att Clinton hålls kvar i presidentvalsstriden åtminstone till nästa primärval om två veckor men Obama har fortfarande en klar ledning totalt sett. Det återstår nio primärval.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Clinton vann med ca 55 % av rösterna mot Obamas 45%. :lol: Segern gör att Clinton hålls kvar i presidentvalsstriden åtminstone till nästa primärval om två veckor men Obama har fortfarande en klar ledning totalt sett. Det återstår nio primärval.

Gah! Hade hoppats att Obama skulle ge Clinton dödsstöten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nu har Barack Obama valt sin vicepresidentkandidat och det blev 65-årige Delaware-senatorn Joseph "Joe" Biden.

Han anses komplettera Obama på områden där Obama bedömts som svag, nämligen inom utrikes- och säkerhetspolitiken. Till skillnad från Obama var Biden för Irakkriget och hans son är på väg till Irak. Biden kritiseras ibland som för pratsam men han anses vara bra på att ta den vita arbetarklassen som Obama haft svårt med. Han har en lång politisk karriär bakom sig, han valdes in i kongressen 1972 bara 29 år gammal.

IMG_1380_1040500_0.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Joe_biden

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit friheten att se ett par tal. Bl.a så har jag sett Obamas tal back in 2004 som gjorde honom "känd" utanför de politiska kretsarna. Och oh, det var ett riktigt, riktigt bra tal han framförde. Såg även nyss Hillarys och Bill Clintons stödjetal och kan bara hålla med i allt de säger. Mycket bra tal. Sedan såg jag två "halva" tal av John McCain varav ett som diskuterades flitigt i amerikansk tv. Det roliga var att han verkligen sög på just det talet som tydligen skulle vara ett av hans bättre. Han använde sig ju bl.a av Obamas slogan, fast gjorde om den. Det var nästan skrattretande. Däremot såg jag ett annat tal som var bättre strukturerat, men jag gillar inte alls hans framföring och retfulla skratt.

Valet av Joe Biden har jag väl ingenting att säga om då jag inte är så himla fördjupad i det. Att han inte valde Hillary kan ses som både positivt och negativt, men Joe Biden var ett bra val när man väl tänker efter. Hoppas nu bara att Obama går hela vägen. Detta ska tydligen bli oerhört jämt och de lär inte skilja många procent när presidenten väl väljs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska tydligen bli oerhört jämt och de lär inte skilja många procent när presidenten väl väljs.

Men vi far hoppas att dem extra procenten hamnar pa demokraternas Obama!, jag stodjer demokraterna framst for att fa ett slut pa Amerikas bullshit-krig och fa hem dem trupperna som sverige nu har dar borta.

Sen anser jag vall ocksa att demokratisk politik ar val mycket battre an republikansk politik...

Min tanke ar bara att Obama kommer att bli pressad att fortfarande satsa mycket pengar inom militaren enbart for att Ryssland haller pa att rusta upp vilket suger med tanke pa deras halso-tjotahejti problem.

Det ar anda ganska kul hur vi svenskar verkar vara riktigt intresserade av val av nya presidenter i USA, kan det vara sa att sverige vill vara ett litet Svemerika?! >_<

Egentligen skiter ja fullstänndigt i vad som händer i USA Men skulle iofs vara kul om bush får lämmna tronen.

Om?

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vi far hoppas att dem extra procenten hamnar pa demokraternas Obama!, jag stodjer demokraterna framst for att fa ett slut pa Amerikas bullshit-krig och fa hem dem trupperna som sverige nu har dar borta.

Sen anser jag vall ocksa att demokratisk politik ar val mycket battre an republikansk politik...

Min tanke ar bara att Obama kommer att bli pressad att fortfarande satsa mycket pengar inom militaren enbart for att Ryssland haller pa att rusta upp vilket suger med tanke pa deras halso-tjotahejti problem.

Det ar anda ganska kul hur vi svenskar verkar vara riktigt intresserade av val av nya presidenter i USA, kan det vara sa att sverige vill vara ett litet Svemerika?! >_<

Det är ju så att förändringar kommer att märkas även för Sverige beroende vem som blir president. Så självklart är det ganska hypat. Nu är det inte jätte-ultra-mega-stora förändringar, men allt från börsen till svenska trupper och krigsfrågor. Så, det är väl bara bra att så många är intresserade.

En grej jag stör mig på är att svensk media skriver ca 90% om Obama och Demokraterna, dom är ju inte särskilt objektiva.

Man får väl passa på att läsa amerikansk media?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ar anda ganska kul hur vi svenskar verkar vara riktigt intresserade av val av nya presidenter i USA, kan det vara sa att sverige vill vara ett litet Svemerika?! :)

Det är nog svensk media som hypar upp det här mer än en Svensson är intresserad av det tror jag. Det är ju knappast så att man hör folk disskutera om Förenta staternas presidentval på tunnelbanan t.ex. >_<

En grej jag stör mig på är att svensk media skriver ca 90% om Obama och Demokraterna, dom är ju inte särskilt objektiva.

Kan bero på att han var så himla förhandstippad. Det tog mycket längre tid innan jag enns visste vilka som skulle kandidera för republikanerna. Känns nästan som vissa hade bestämt redan i förväg att det skulle bli en demokartisk president, men nu när det är jämnare fick man slänga in lite om McCain också...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väl passa på att läsa amerikansk media?

Det är egentligen på samma sätt där. Obama har blivit medias favorit och det kändisskapet har McBush börjat utnyttja i sin valreklam:

[youtube-old]KOrmOvHysdU[/youtube-old]

Det som jag dock "stör" mig lite på är att det är en sån EXTREMT stor bevakning av det amerikanska valet i svenska medier. Visst är det ett viktigt och intressant val, även för omvärlden, men... geez.

Inatt ska jag, som den politikmissbrukare jag är, titta på DNC igen btw. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men sedan får vi ha i åtanke att demokraternas konvent pågår och är en av anledningarna varför flera, inklusive Obama, syns väldigt mycket i media. Vi får väl se hur det blir sedan när republikanernas drar igång, men jag kan tro att Obama kommer ha en större roll i media, även då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...