Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

Varje forum med självaktning måste ha en sån här tråd (och jag måste förstärka mitt rykte som långpostare) så:

I denna tråd diskuterar vi det amerikanska presidentvalet 2008. Vem blir Bush's efterträdare? Kommer USA (och världen?) att fortsätta med republikanskt ledarskap eller blåser förändringens vindar i Washington? Håll gärna tråden fri från onödiga inlägg, är ni varken insatta i valet öht eller om ni inte bryr er - låt bli att kommentera! Svårare än så är det inte. :shifty:

Om vi börjar med att titta på huvudkandidaterna:

DEMOKRATER

obama_964895_0.jpgBarrack Obama

Senator för Illinois. Utrikespolitiskt aktiv, har kritiserat den sittande administrationens biståndspolitik. Utlovar allmän sjukförsäkring och sänkta skatter för låginkomsttagare. Vill avsluta Irakkriget så fort som möjligt. Vill att USA tar en ledande roll i kampen mot klimatförändringen.

Stöds av Oprah. :D

clinton_964895_1.jpgHillary Clinton

F.d. First Lady, nu senator för New York. Hatad av många republikaner trots att hon är en ganska moderat demokrat, dvs hon håller sig till den politiska mitten. Är för fri abort. Röstade för Irakinvasionen men vill nu stegvis dra de amerikanska trupperna ur landet. Har konstruerat omfattande planer för att reformera sjukvården i USA. Stöds av Michael Moore.

edwards_964895_2.jpgJohn Edwards

Senator för North Carolina, var Kerrys vicepresident-kandidat 2004. Stödde Irakinvasionen men ångrar det idag. Driver främst frågor om sjukvård och fattigdomsbekämpning. Stöds av många fackorganisationer.

REPUBLIKANER

mccain_964895_3.jpgJohn McCain

71-årig senator för Arizona. Vietnamveteran, var krigsfånge. Stöder Irakkriget. Är positiv till att USA inte undertecknat Kyoto-avtalet. Moderat republikan som kan vinna röster även av demokrater. Har arbetat för reformer inom kampanjfinansiering.

huckabee_964895_4.jpgMike Huckabee

F.d. ärkekonservativ guvernör från Arkansas. Abortmotståndare och stöder traditionella värderingar. Förespråkar undervisning av kreationism i skolorna. Kallar Irakkriget för tredje världskriget. Har av analytiker setts som en mycket kompetent politiker (blev t.ex. vald till USAs 5:e bäste guvernör 2005 av TIME). Var tidigare överviktig men bantade bort 50 kg.

romney_964895_5.jpgMitt Romney

F.d. guvernör för Massachusetts. Mormon. Organiserade OS i Salt Lake City 2002 och fick mycket beröm för sitt arbete. Lyckades med att bli guvernör i demokratstaten Massachusetts. Vill skicka fler trupper till Irak. Stark motståndare till homosexuella äktenskap.

giuliani_964895_6.jpgRudy Giuliani

F.d. borgmästare för New York. Framträdde mycket i media i samband med 9/11. Blev vald till "Person of the year 2001" av TIME. Driver främst frågor om bekämpning av brott och terrorism. Han är mycket liberal för att vara republikan; t.ex. stödjer han såväl fri abort samt homosexuellas rättigheter.

Bilder:usaval.se

TABELL MED SAMTLIGA KANDIDATERS ÅSIKTER

________________________________________________________________

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det förvånar mig själv hur lite jag vet om det här valet. Visst, jag är endast insatt i Sveriges politik och inget annat lands, men det känns dock att man borde kunna lite om just USA's.

Jag tycker att Obama verkar cool, och har gett ett bra intryck på mig hittils, nog min favorit. Tycker även att det är häftigt att en kvinna klättrat så långt (men det är ju trots allt Hillary).

Spännande att både en svart och en kvinna kan bli USA's ledare i samma val.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

obama_964895_0.jpgBarrack Obama

Senator för Illinois. Utrikespolitiskt aktiv, har kritiserat den sittande administrationens biståndspolitik. Utlovar allmän sjukförsäkring och sänkta skatter för låginkomsttagare. Vill avsluta Irakkriget så fort som möjligt. Vill att USA tar en ledande roll i kampen mot klimatförändringen.

Stöds av Oprah. :D

Heja Barrack Obama! :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara grymt roligt om antingen blatten eller Clinton vinner. Nog för att det finns många negerhatare men med tanke på hur mycket alla gillade Bill så borde ju folk lita på hans fru.

Ännu en republikans seger skulle jag gråta över. Hatar verkligen det amerikanska folket för deras deras idioti när de röstade fram Bush två gånger. Lika smart som att ge utrikesministern fredspriset under Vietnamkriget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man lär sig någonting varje dag! Jag har alltid trott att varenda kandidat stället upp i själva valet, men så var det ju tydligen inte. Att man röstade fram representanter för Demokraterna och Republikanerna visste jag faktiskt inte :D .

Hur som haver! Jag tror och hoppas innerligt att Obama vinner hela racet. Jag har å andra sidan inte läst eller hört mycket om de andra, men han är den som har gjort bäst intryck på mig;

-Allmän sjukförsäkring

-Vill avsluta kriget

-Han är svart, som sagt någonting USA behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sätter min lilla förmögenhet (6430 kr) på att valet vinns av en snuskigt rik, tokkristen halvnazist. Någon som vågar sätta emot?

- "Konrad" på Aftonslasken's forum. Jag tyckte det var lite roligt. :shifty:

-----

Av demokraterna tycker jag att Obama låter vettigast. Att USA ska ta en ledande roll mot klimatförändringen låter ytterst positivt. Clinton känns inte rätt på något sätt, vet inte riktigt varför. Edwards gillar jag också, men jag tror han har för lite stöd. Kort sagt: Jag hoppas på Obama.

Av republikanerna är det helt klart Ron Paul som jag sympatiserar mest med. Han vill minska statens makt, och är även emot "War on Drugs". Han vill också gå ut ur FN och NATO, och det förstår jag verkligen inte mig på. :DTV4-inslag om honom. Huckabee är precis vem jag inte vill se på presidentposten. Högerkristen, evolutions-förnekare och abortmotståndare. Giuliani verkar också okej, en ganska liberal republikan.

*edit*

Ordbyte.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Obama ligger ju onekligen bra till i valet, då han verkar vara en av folkets favoriter. Och han stödjs av en av världens största TV-personligheter - har inte med politik att göra men med tanke på hur media-beroende vi är så lär vi åtminstånde veta vem Oprah är. Television rules the Nation after all.

Fast jag skall inte uttrycka mig för mycket då jag inte är så insatt i valet som jag igentligen borde vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

obama_964895_0.jpgBarrack Obama

Senator för Illinois. Utrikespolitiskt aktiv, har kritiserat den sittande administrationens biståndspolitik. Utlovar allmän sjukförsäkring och sänkta skatter för låginkomsttagare. Vill avsluta Irakkriget så fort som möjligt. Vill att USA tar en ledande roll i kampen mot klimatförändringen.

Stöds av Oprah.

Han låter iaf lite bättre som vill förändra klimatet och stoppa Irakkriget. De andra låter det som att en del av dom stödjer Irakkriget <_< .

Hoppas att Barrack Obama vinner valet :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också en av dem som inte är 100% insatt i USA's politik, men är fortfarande intresserad av det till viss del.

Om jag vore Amerikansk medborgare idag så skulle jag nog rösta på Barrack Obama.

Han vill ha fri sjukvård. Sjukvården har jag fått en känsla av att det är ett stort problem i USA och det är något som deras ledare borde ta tag i. Alla som sett på "Sicko" har fått en inblick hur det kan se ut.

Ut ur Irakkriget, låt Irak forsöka stå på egna ben. Jag har inte riktigt förstått varför USA ska stanna kvar där fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...