Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga i men, vad är det som gjorde att John McCain blev republikaneras kandidat istället för Ron Paul? Jag har läst på diverse amerikanska sidor och fått ett intryck av att Ron Paul var väldigt populär? Vad är det för skillnad mellan dem två?

Ron Paul är libertarian, vilket är en sorts blandning mellan konservatism och liberalism. Med andra ord är han inte lika höger som en "vanlig" republikan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ron Paul är libertarian, vilket är en sorts blandning mellan konservatism och liberalism. Med andra ord är han inte lika höger som en "vanlig" republikan.

Nja, rent ekonomiskt är han mer höger än de flesta republikaner. Hans ekonomiska grundtankar bygger ju på kraftiga nedskärningar av statens verksamhet (t.ex. avskaffande av bidragssystemen, avskaffande av minimilöner, avskaffande av kartellagar, prislagar etc), dvs extrem frimarknadspolitik. Dessutom vill han att USA ska bedriva en isolationistisk utrikespolitik, dvs att landet slutar leka världspolis och att USA lämnar internationella organisationer (t.ex. FN).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men vafan. Nu kom jag på en sak som min bror just sade. Obama har förstört för oss svenskar på en brutal nivå.

Han har förstört meningen med kortspelet NEGER OCH PRESIDENT.

Hah ja. Spelade det så sent som igår och en klasskompis sa så smart.

"Det spelar ju ingen roll vem som vinner, han blir ju ändå neger" :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...
Skrivet (redigerad)
Fucking hell. Bara 600 rösters marginal i Minnesota för Al Franken.

=Recount.

Tänkte bara bumpa tråden och uppmärksamma herrskapet i Kungliga Intresseklubben om att NU, efter 8 månader av rättsprocesser, har det sista senatorsvalet äntligen avgjorts. Fd komikern Al Franken från Minnesota vann över republikanernas Norm Coleman med 312 röster och det gör att demokraterna har 60 senatorer i senaten; under våren gick nämligen en av republikanernas senatorer, Arlen Specter, över till demokraterna. Det innebär att senaten nu är filibuster-säker* och demokraterna kan i princip styra och ställa lite som de behagar. Förutsatt att de håller samman... :confused:

*) En filibuster går ut på att försena och förhindra ett lagförslag eller en utnämning i oändlighet genom att maratontala. Ingen får avbryta en amerikansk senator när han/hon talar – såvida inte 60 senatorer röstar för att avsluta debatten.

Anteckna.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara bumpa tråden och uppmärksamma herrskapet i Kungliga Intresseklubben om att NU, efter 8 månader av rättsprocesser, har det sista senatorsvalet äntligen avgjorts. Fd komikern Al Franken från Minnesota vann över republikanernas Norm Coleman med 312 röster och det gör att demokraterna har 60 senatorer i senaten; under våren gick nämligen en av republikanernas senatorer, Arlen Specter, över till demokraterna. Det innebär att senaten nu är filibuster-säker* och demokraterna kan i princip styra och ställa lite som de behagar. Förutsatt att de håller samman... :(

*) En filibuster går ut på att försena och förhindra ett lagförslag eller en utnämning i oändlighet genom att maratontala. Ingen får avbryta en amerikansk senator när han/hon talar – såvida inte 60 senatorer röstar för att avsluta debatten.

Anteckna.

Hur många senatorer sitter i senaten totalt?

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många senatorer sitter i senaten totalt?

Då jag också undrade det där så googlade jag snabbt:

Sedan 1960 finns 100 senatorer. Skulle en omröstning i senaten utfalla med lika röstetal, har talmannen – det vill säga USA:s vicepresident – utslagsrösten; om denne ej är närvarande vid omröstningen faller förslaget.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...