Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Wow. Viktig information ftw!

Det är det faktiskt, tyvärr. Många amerikanska väljare ser på såna här relativt orelevanta attribut. Bl.a. utseende, bakgrund, familjeförhållanden och religion står ofta före de politiska frågorna. B)

Obama kommer ju göra så att det blir mer valdeltagare någonsin eftersom alla negrer kommer äntligen ha någon att rösta på som inte är rasist!

Jag tror att det får motsatt effekt och att det kommer att tagga sydstats-KKKare att rösta som galningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så var jag aningen intresserad av politik förut. Jag läste på lite enkelt, ungefär det man lär sig i skolan och en aning mer. Men politik ledde till Palme-mordet, Palme-mordet ledde till frimureri vilket ledde till flera lönnmord och liknande skit. Då det fortfarande existerar, och inte bara i Sverige eller USA, utan i stort sett överallt, så är allt styrt ifrån ett och samma håll. Därav är politiken, tyvärr, död.

Och ja, jag är allvarlig. Och ja, jag är psykiskt störd. Men det har inget med detta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det faktiskt, tyvärr. Många amerikanska väljare ser på såna här relativt orelevanta attribut. Bl.a. utseende, bakgrund, familjeförhållanden och religion står ofta före de politiska frågorna. B)

När vi är inne på triviala (men faktiskt ganska roliga) frågor, stod John Edwards hår i rampljuset ett tag, efter detta klipp som Edwards, vad jag förstått, var ovetande om att det spelades in. (sidospår: älskar kommentaren till filmen: "Al Gore must hate his guts, look at all that HAIRSPRAY!"). Frisyr-affären blev en stor grej, såklart, i USA, och skymde de 'riktiga' frågorna. Edwards skickliga kampanjfolk gjorde denna film som svar. Jag tyckte det iallafall var intressant. Nu blev jag sugen att se de senare säsongerna av Vita Huset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi är inne på triviala (men faktiskt ganska roliga) frågor, stod John Edwards hår i rampljuset ett tag, efter detta klipp som Edwards, vad jag förstått, var ovetande om att det spelades in. (sidospår: älskar kommentaren till filmen: "Al Gore must hate his guts, look at all that HAIRSPRAY!"). Frisyr-affären blev en stor grej, såklart, i USA, och skymde de 'riktiga' frågorna. Edwards skickliga kampanjfolk gjorde denna film som svar. Jag tyckte det iallafall var intressant. Nu blev jag sugen att se de senare säsongerna av Vita Huset.

Haha! :D

Jag måste bifoga den här insändaren som fanns i senaste TIME, den demonstrerar ganska bra hur amerikanerna borde välja sin kandidat:

th_timeinbox_965761_0.png

_____

In other news var det debatt mellan demokraterna häromnatten och Hillary gick hårt åt Obama. Clinton försökte under debatten förstärka sin image som en "förändrare", hon talade bl.a. om att det nu är hög tid för en kvinna i Vita Huset. Hon anklagade Obama för att vara en s.k. "flip-floper", dvs en politiker som "vänder kappan efter vinden", bl.a. anmärkte hon att Obama, som under sin valkampanj till senaten hade varit emot extra finansiering för Irakinvasionen, ändå röstade för ett 300 mrd tillägg i Irakkistan. Obama har tidigare kritiserats för att han saknar erfarenhet och gjorde nu allt för att visa det motsatta. Edwards försökte framstå som medelklassens alternativ, trots att han sedan länge lämnat sina medelklassrötter. I övrigt talade han mycket om kriget i Irak och om sina planer på att snabbt dra trupper ur landet. Edwards försökte också "medla" när de två andra huvudkandidaternas debatt hettade till. Har Edwards redan ställt in siktet på vicepresident-portföljen måntro?

Enligt analytikerna vann Clinton debatten men trots det leder Obama de senaste opinionsundersökningarna i New Hampshire:

Obama 39 %

Clinton 29 %

Edwards 16 %

Richardson 7 %

Kucinich 2 %

Republikernas sista debatt inför New Hampshire-valet ordnades i natt i Fox News regi. Speciellt i sammanhanget var att Ron Paul inte fick delta! Fair and balanced indeed. :)

Frågor som diskuterades var bl.a. ett nytt skattesystem "fair tax" (plattskatt+konsumtionsskatt), skattesänkningar samt sänkningar av socialförsäkringarna. Huckabee ville avskaffa företagsskatten helt och stänga Guantanamobasen (trots att Guantanamo "is way too hospitable", enligt honom). Han kritiserade president Bushs utrikespolitik och ville "öppna upp" utrikespolitiken och göra amerikanerna mer lyhörda till övriga jorden. McCain berättade flera gånger om sina Vietnam-erfarenheter och om sin orubbliga patriotism och kärlek till landet. Giuliani försökte med att få in så många 9/11-frågor som möjligt. Romney gjorde allt för att framstå som en skattemotståndare och angrep alla de övriga kandidaterna för deras inblandning i tidigare skattehöjningar, han visade också stöd för Bushs utrikespolitik.

Enligt Fox News panel vann Romney debatten men den moderate McCain leder fortfarande opinionsundersökningarna i New Hampshire:

McCain 33%

Romney 27%

Giuliani 14%

Huckabee 11%

Paul 9%

Hunter 1%

Thompson 1%

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det ingen av kandidaterna som ska höjas till skyarna, samtliga är mediahoror som vänder kappan efter vinden, det är inte direkt svart på vitt ( :) ).

"Long before it was the popular thing to do," declared Oprah in each city, Obama "stood with with clarity and conviction against this war in Iraq." It was the biggest applause line in her speech up to that point and good one. Trouble is, it just wasn't true.

When Barack Obama was a state legislator running for the U.S. Senate in Illinois in 2003 opposition to the war in Iraq was extremely popular in African American communities and among the progressive voters he needed in order to win. Brother Obama was on the case, doing what he had to do to sew up that vote early, showing up at local antiwar meetings and rallies, and making speeches like the one opposing "a dumb war" which is now trotted out as evidence of his fervent and prescient antiwar stand.

Bush invaded Iraq in March 2003, and by late May declared "mission accomplished" and victory in "the battle of Iraq" from the deck of the aircraft carrier Abraham Lincoln. With the president riding high in national polls, this reporter checked Obama's campaign web site and noted that all the evidence of and references to candidate Obama's prior opposition to the invasion of Iraq had been deleted. The visionary Barack Obama appeared to be leaning rightward with the prevailing wind, distancing himself from his prior opposition to the war.

After calls to Obama's campaign office yielded no satisfactory answers, we published an article in the June 5, 2003 issue of Black Commentator effectively calling Barack Obama out. We drew attention to the disappearance of any indication that U.S. Senate candidate Obama opposed the Iraq war at all from his web site and public statements. We noted with consternation that the Democratic Leadership Council, the right wing Trojan Horse inside the Democratic party, had apparently vetted and approved Obama, naming him as one of its "100 to Watch" that season. This is what real journalists are supposed to do --- fact check candidates, investigate the facts, tell the truth to audiences and hold the little clay feet of politicians and corporations to the fire.

Facing the possible erosion of his base among progressive Democrats in Illinois, Obama contacted us. We printed his response in Black Commentator's June 19 issue and queried the candidate on three "bright line" issues that clearly distinguish between corporate-funded DLC Democrats and authentic progressives. We concluded the dialog by printing Obama's response on June 26, 2003. For the convenience of our readers in 2007, all three of these articles can be found here.

Four years after senatorial candidate Barack Obama had to be summoned back into open opposition to the war in Iraq, scant weeks after his admission that he would not bring the troops home before the end of 2013, and in the face of dozens of public statements between 2003 and the present advocating an extra hundred thousand bodies to the Army and Marines, a higher Pentagon budget than even Bush is asking for, and the bombing of Iran and Pakistan, history has been rewritten to make Obama an early, consistent and principled voice for peace. This history is written, of course, by the same media that sold us the lies which enabled the war to begin with.

After years of dishing out celebrity gossip and advice on relationships, decorating, cuisine, fashion and what books to read, Oprah fits nicely into the corporate PR juggernaut behind the Obama campaign. Winfrey didn't become a billionaire by speaking truth to power. She is a master marketer whose skill is assembling and influencing vast audiences on behalf of her corporate sponsors. She knows how to stick to a script, or if need be how to write one. Oprah skillfully employs fake controversies such as Obama's alleged "lack of experience" to draw attention away from questions of real import, like her candidate's serial equivocations on war, peace, health care and NAFTA. She helps create the illusion of difference between Hillary Clinton and Barack Obama when the two are, on almost every issue closer than Siamese twins.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar att demokrater vs. republikaner verkligen känns som en kamp mellan det goda och det onda.

Huckabee som Darth Vader och Obama som Luke Skywalker.

Fast nu rimmar ju iof Obama med Osama vilket lär ge rejäla minuspoäng för demokraterna. :)

Ärligt talat så var jag aningen intresserad av politik förut. Jag läste på lite enkelt, ungefär det man lär sig i skolan och en aning mer. Men politik ledde till Palme-mordet, Palme-mordet ledde till frimureri vilket ledde till flera lönnmord och liknande skit. Då det fortfarande existerar, och inte bara i Sverige eller USA, utan i stort sett överallt, så är allt styrt ifrån ett och samma håll. Därav är politiken, tyvärr, död.

Och ja, jag är allvarlig. Och ja, jag är psykiskt störd. Men det har inget med detta att göra.

hahhahahahaha...

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så var jag aningen intresserad av politik förut. Jag läste på lite enkelt, ungefär det man lär sig i skolan och en aning mer. Men politik ledde till Palme-mordet, Palme-mordet ledde till frimureri vilket ledde till flera lönnmord och liknande skit. Då det fortfarande existerar, och inte bara i Sverige eller USA, utan i stort sett överallt, så är allt styrt ifrån ett och samma håll. Därav är politiken, tyvärr, död.

Och ja, jag är allvarlig. Och ja, jag är psykiskt störd. Men det har inget med detta att göra.

Du glömde nämna att 9/11 var ett "inside job", väldigt viktigt och relevant i det här sammanhanget. :)

You FAIL, lol!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så var jag aningen intresserad av politik förut. Jag läste på lite enkelt, ungefär det man lär sig i skolan och en aning mer. Men politik ledde till Palme-mordet, Palme-mordet ledde till frimureri vilket ledde till flera lönnmord och liknande skit. Då det fortfarande existerar, och inte bara i Sverige eller USA, utan i stort sett överallt, så är allt styrt ifrån ett och samma håll. Därav är politiken, tyvärr, död.

Och ja, jag är allvarlig. Och ja, jag är psykiskt störd. Men det har inget med detta att göra.

Palme utvecklade politiken massor. Sen att det var ett hårt bakslag för demokratin när han dog är ju sant, men... men... vart fan vill du komma din dumme jävel?

Det mördas ju näsan aldrig politiker i Sverige och de 99% politiker som kan göra sitt arbete utan hot håller nog det hela igång i allra högsta grad, så vad fan pratar du om? Sätt på SVT24 eller nåt och sluta låtsas komma med djupa insikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Palme utvecklade politiken massor. Sen att det var ett hårt bakslag för demokratin när han dog är ju sant, men... men... vart fan vill du komma din dumme jävel?

Det mördas ju näsan aldrig politiker i Sverige och de 99% politiker som kan göra sitt arbete utan hot håller nog det hela igång i allra högsta grad, så vad fan pratar du om? Sätt på SVT24 eller nåt och sluta låtsas komma med djupa insikter.

Det är precis som med alla andra inskränkta personer, de undviker andras åsikter utan håller sig bara till sina egna. "Det är bäst att snacka med sig själv, man får de bästa svaren då". :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...