Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

Jaha, då skall du vända dig till RCP: <a href="http://www.realclearpolitics.com/epolls/2008/president/national.html" target="_blank">http://www.realclearpolitics.com/epolls/20...t/national.html</a>yes_645834_0.gif

---

Newsflash: Obama vann i Maine i natt och har nu tagit ledningen!! :(

Obama 998 delegater mot Clintons 921 enligt RCP.

Tack igen!

--

Heja Obama!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 3 weeks later...

Clinton gick med i kampen om den demokratiska presidentkandidaturen som klar favorit. Inte som f.d. presidenthustru utan som senator Clinton från New York. "Medtävlarna" kunde med avund se på hennes erfarenhet, kassakista och kontaktnät. Ändå kan kampen ta slut i natt då primärval hålls i bl.a. de folkrika delstaterna Ohio och Texas.

Obama har vunnit de elva(!) senaste primärvalen och redan samlat fler elektorer än Hillary. Enligt de flesta - t.o.m. enligt maken Bill - måste Hillary vinna i båda, annars kan hon lika väl kasta in handduken.

Om striden om den demokratiska kandidaturen fortsätter länge till gynnas John McCain mest. Han har i praktiken säkrat den republikanska kandidaturen. Han kan nu i lugn och ro följa med hur Clinton och Obama sköter jobbet för honom genom att själva uppmärksamma väljarna på varandras verkliga och påhittade brister.

Att Hillarygänget börjar bli desperata märks bl.a. i att de i förra veckan spred ett fotografi där Obama är klädd i traditionella muslimska kläder under en resa i norra Kenya 2006. Obamas kampanjchef beskyllde Clintons läger för att ha spritt bilden men Clintons kampanjchef tog inte åt sig av anklagelserna.

456800_985362_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Vad har hänt? Har någon vunnit? Obama? Clinton? Vart står dom just nu? När inleds presidentvalet?

Är inte så insatt, så det går lika bra att fråga här =)

Förlåt för offtopic, men Kicken, skulle du kunna fixa så att man inte kommer in på Beffo om man råkar klicka på din signatur? Har gjort det otaliga gånger nu.

------

Go Obama, go!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt för offtopic, men Kicken, skulle du kunna fixa så att man inte kommer in på Beffo om man råkar klicka på din signatur? Har gjort det otaliga gånger nu.

------

Go Obama, go!

Jag har försökt och försökt, men det fungerar inte. Jag sätter in en annan länk i den, det fungerar inte. Jag tar bort länken, men då försvinner antingen bilden eller länken fungerar inte. Jag vet verkligen inte vad felet är. Om någon vet, så hjälp mig? Vill heller inte ha kvar det.

Amen lol, fix'd. Tackar mig själv, beffo upload, min hjärna och min familj. Tackar Eudoros samt StellHell som inte låtit bli mig bannad. Jag vill tacka Umberto som med sitt sofistikerade språk lett mig in på andra vägar. Jag vill även tacka Hultenius och sist men inte minst Qouad.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har hänt? Har någon vunnit? Obama? Clinton? Vart står dom just nu? När inleds presidentvalet?

Är inte så insatt, så det går lika bra att fråga här =)

Det återstår primärval ännu. Demokraterna har ingen utsedd kandidat ännu, dock så leder Obama över Clinton just nu. I slutet av augusti håller demokraterna konvent där de officiellt utser deras presidentkandidat. Detsamma gör republikanerna i början av september, dock så är McCain redan säker segrare hos dem.

Den 4 november hålls själva valet och den 20 januari 2009 tillträder den nya presidenten.

13klqf9tga0r.jpg

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad finns det för stora skillnader mellan Obama och Clinton? Vad är det som gör att det är så jämt?

Att de är så lika. Hon kör ju mycket på sin erfarenhet och han på sin förnyelse. "Change" hit och dit. De har lite olika strategier inom Irakfrågan tror jag, och sen vill hon direkt ge alla sjukförsäkring medan han vill gå lite varligare fram.

Mer uttömande svar kan fås av Mr. Umberto. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Hur står det till mellan Obama och McCain? Vem av dem hade vunnit ifall det hade varit val idag?
Jag tror det är så att Obama tar McCain, men McCain tar Clinton.

Enligt undersökningarna är det väldigt jämt just nu men McCain ett litet, litet övertag såväl mot Clinton som mot Obama. Undersökningar och etcetera finns här.

Förra veckan förklarade Clinton att hon är öppen för en gemensam ticket med Obama som hennes vicepresident men det förslaget avvisades snabbt och skarpt av Obama. Han förklarade att han inte kämpar om vicepresidentposten utan naturligtvis om presidentstolen. En gemensam ticket är dock inte alls utesluten men kandidaterna kommer knappast att diskutera det innan en av dem har vunnit. I en undersökning som TIME gjorde för några veckor sedan visade det sig att det skulle skada Obamas chanser om han valde Clinton till sin running mate. Å andra sidan skulle det hjälpa Clinton om hon väljer Obama till sin vicepresidentkandidat, enligt undersökningen. Klart är i alla fall att en gemensam ticket, Obama-Clinton eller Clinton-Obama antagligen skulle försvåra för McCain och republikanerna. Ett annat förslag som har diskuterat är Obama-Edwards med Clinton som utrikesminister, Clinton är ju trots allt den med större politisk erfarenhet och alldeles särskilt när det gäller det utrikespolitiska.

I övrigt är det en lugnare period i valkarusellen just nu, nästa primärval hålls nämligen inte förrän den 22.4. McCain, som redan vunnit GOPs nominering, använder tiden till att i lugn och ro förstärka sin utrikespolitiska erfarenhet, i förra veckan besökte han Frankrike, UK och Mellanöstern. McCains popularitet har ökat sen han (teoretiskt) vann nomineringen, många politiska korrespondenter har redan börjat utpeka honom som USAs nästa president och det är givet att han kommer att bli en mycket stark motståndare för de splittrade demokraterna. Två omständigheter som kan försvåra för McCain är om den amerikanska ekonomins situation förvärras ytterligare eller om läget i Irak försämras - det är ju faktorer som väljarna lätt förknippar med den sittande presidenten och det republikanska partiet och därmed också med McCain.

Vad finns det för stora skillnader mellan Obama och Clinton? Vad är det som gör att det är så jämt?

Jag skulle säga att den allra största orsaken till att det är så jämt ligger i att de båda är innovationer inom den amerikanska politiken. Aldrig förr har en kvinna eller en svart man varit så nära att bli president och nu finns det plötsligt två på samma gång. Ironic.

------

Avslutar med några klipp:

[youtube-old]M70emIFxETs[/youtube-old]

Children. En mycket omdebaterrad reklamfilm som Hillary sände i Texas.

[youtube-old]MaP9eiWuX3s[/youtube-old]

Raining McCain. Republikanernas svar på Obama-girl, eh? ;)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår verkligen inte hur folk köper såna där reklamfilmer. Den första, alltså. ;)

För övrigt kollade jag på hela Obamas tal 'A More Perfect Union' häromdagen, som finns på youtube. Det har liknats vid Martin Luther Kings "I Have A Dream..". Det var bra.

*edit* länk: http://www.youtube.com/watch?v=pWe7wTVbLUU :P

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Idag och inatt är det primärval i den största kvarvarande staten Pennsylvania (sjätte störst i landet) och så här ser sista opinionsunderökningarna ut:

Rasmussen Clinton +5.0

InsiderAdvantage Clinton +10.0

Zogby Tracking Clinton +6.0

Suffolk Clinton +10.0

PPP (D) Obama +3.0

Strategic Vision ® Clinton +7.0

Quinnipiac Clinton +7.0

SurveyUSA Clinton +6.0

Mason-Dixon Clinton +5.0

Det är vinna eller försvinna för Clinton. Kommer hon att lyckas? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste på Aftonbladets hemsida igår att McCain vinner presidentvalet oavsett. Kan borde de verkligen säga det redan nu?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/article2297037.ab

Nja, även om amerikanerna brukar ha en tendens att välja de hrm.. "sämre" kandidaterna tycker jag det är för tidigt att uttala sig om den saken och det där är bara spekulationer. Det är iofs klart att den här långa primärvalskarusellen hos demokraterna skapar djupa sprickor i partiet. Det kan rentav leda till att de demokrater som sympatiserar med den demokrat som INTE blir nominerad kan komma att rösta på McCain. Dessutom har McCain det klassiska republikanska trumfkortet SKATTESÄNKNINGAR i sin ficka. Det senaste är att han utlovar fortsatta skattesänkningar och han vill se till att de skattesänkningar som Bush har gjort blir bestående. Dessutom lovar han att helt slopa bensinskatten under de tre sommarmånaderna juni-augisti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...