Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

Åh, fick en äcklig eftersmak i munnen av dem där reklamen. John McCain har ungefär samma sex appeal som Jan Björklund.

Heh, perhaps. Björklund är dock en utmärkt politiker imo.

--

On topic: Nu har McCain utsett sin vicepresidentkandidat och det blev 44-åriga Alaskaguvernören Sarah Palin. Detta är ett oväntat val eftersom Palin inte har figurerat i förhandsspekulationerna. Man får anta att McCain genom att välja henne försköker fiska röster av kvinnor och fd Hillary-anghängare. Ett ganska smart drag.

sarah_palin2_1042222_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Heh, perhaps. Björklund är dock en utmärkt politiker imo.

Ursäkta att jag fortsätter att gå off-topic, men tycker inte man kan kalla en politiker som överdriver fakta i internationella undersökningar om skolan så att det verkar som Sverige är sämst i världen vad gäller en massa olika sorters skolproblem. Men det är ett smart sätt att få igenom en agenda genom att gång på gång påpeka hur dåligt allt är.

Ladda ner och lyssna på SRs dokumentär "Kris i skolan" här: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=3238. Även fast jag vet att du inte gillar Sveriges public service-bolag...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, en kul grej för alla som har tittat på Battlestar Galactica nån gång:

Heh - har inte sett det, men det var skrämmande likt! Är rollerna de samma som i TV-serien?

Nu har republikanerna halvt fått ställa in sitt partikonvent pga orkanen Gustav.

T.ex. Bush och Cheney kommer inte att delta öht.

Spontant låter det som goda nyheter för demokratiska partiet, amirite?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh - har inte sett det, men det var skrämmande likt! Är rollerna de samma som i TV-serien?

Nja, inte riktigt men det finns vissa likheter:

"The parallels continue! McCain is a military man who spent time in a Vietnam prison camp, the character of Col. Tigh is a military man who spent time in a Cylon prison camp. Sarah Palin comes from a family of school teachers, the character of Laura Roslin was school teacher before becoming Secretary of Education (and then later President)."

[...]

"[However, we must consider the] Battlestar Galactica scenario: McCain could also be killed when the Cylons return and wipe out most of humanity with a nuclear weapon. In Battlestar, the 42 officials in line ahead of Secretary of Education Laura Roslin fail to check in, and she assumes the presidency. She has no foreign policy experience, either."

http://tighroslin.com/ ^_^

Spontant låter det som goda nyheter för demokratiska partiet, amirite?

Ja, det kan man lugnt säga. Nu kommer republikanerna förmodligen att gå miste om ett flera dagar långt PR-tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan man lugnt säga. Nu kommer republikanerna förmodligen att gå miste om ett flera dagar långt PR-tillfälle.

Men samtidigt så målar McCain upp en omtänksam och empatisk sida, då han nu har bestämt sig för att inte hålla några politiska tal den första dagen på republikanernas partikonvent (som börjar idag, om jag förstått det rätt) för att "det inte är tid för partipolitik", typ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men samtidigt så målar McCain upp en omtänksam och empatisk sida, då han nu har bestämt sig för att inte hålla några politiska tal den första dagen på republikanernas partikonvent (som börjar idag, om jag förstått det rätt) för att "det inte är tid för partipolitik", typ.

Javisst, men jag tror ändå att den publiciteten är mycket marginell i jämförelse med ett stort partikonvent med celebra talare. Dessutom ska man komma ihåg att demokraterna naturligtvis också använder Gustavstormen för att bravera framför kamerorna.

Hur skulle valet påverkas ifall McCain helt plötsligt får en hjärtattack och dör? Skjuter man upp valet tills Republikanerna har fått en ny representant, eller tar bara hans framtida Vicepresident över?

Bra fråga.

Valet skulle definitivt inte skjutas upp eftersom det står skrivet i den amerikanska grundlagen att presidentval SKA hållas vart 4e år, tisdagen efter den första måndagen i November; det ska mycket till för att det ska ändras.

Partierna har egna bestämmelser om hur man ska gå till väga om deras kandidat avlider under valkampanjen och det som skulle hända vid ett dödsfall är att partiet skulle kalla till en kriskongress där man utser en ny alternativ presidentkandidat. Förmodligen skulle man då välja vicepresidentkandidaten men detta är inte ett måste. Den gamla vicepresidentkandidaten skulle då utse en ny vicepresidentkandidat.

Källa: J.A. Best - The choice of the people

edit: Doh. Skrev fel..

------

Lite roligheter igen då:

Innan Obamas tal på partikonventet förra veckan uppmanade den evangeliskt kristna och konservativa organisationen "Focus on the Family" att folk skulle be till Gud om hällregn under Obamas tal (som hölls utomhus) för att förstöra stämningen och tv-sändningarna av det hela. Det ironiska i sammanhanget är att det var en vacker och varm dag i Denver när Obama höll sitt tal. NU, däremot, kom organen Gustav och vände uppochner på hela republikankonventet! Haha, oh the irony.

[youtube-old]ohxdvio9n2Q[/youtube-old]Klippet. Pray for rain!

[youtube-old]Hj6cPE8zmlE[/youtube-old]CNNs inslag. I slutet har uppladdaren infogat ett klipp ur dokumentären Jesus Camp.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag inte är ganska inne i allt detta men har en fråga:

När får man veta vem som vann?

Imorron har jag för mig.. men vill att någon ska kunna bekräfta detta.

Kan tyvärr inte söka just nu ( MOBIL INTERNET )

Menar du vem som vinner valet? Det får man ju inte veta förrens den 4 november, dagen som man röstar.

Eller har jag fel? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag inte är ganska inne i allt detta men har en fråga:

När får man veta vem som vann?

Imorron har jag för mig.. men vill att någon ska kunna bekräfta detta.

Kan tyvärr inte söka just nu ( MOBIL INTERNET )

I november får man reda på vem som vinner presidentvalet - det som pågår just nu är de båda partiernas (demokraterna vs. republikanerna) konvent, där de officiellt utser sina kandidater (trots att det varit känt sedan månader tillbaka). Demokraternas konvent har ägt rum, och kandidaten Barack Obama valdes. Republikanernas pågår just nu, men dess första dag sköts upp (eller blev inställd, jag vet inte riktigt), på grund av orkanen Gustav som nu ikväll sveper in över USA. John McCain kommer att officiellt väljas till republikanernas kandidat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hähä! :o

Verkar ju ändå som hon har lyckats vända det till sin fördel på något sätt, i alla fall ser det ut så i svenska medier... Sen kommer ju antagligen inte en random högeramerikan säga "god bless her" till en random tonåring som blir gravid utan äktenskap. ^_^

Ja, det beror väl lite på hur man ser det. Hela grejen är ju att hon alltid har varit för att sexualundervisningen enbart ska lära ut avhållsamhet och helt strunta i att nämna preventivmedel. Hon har också som guvernör i Alaska kraftigt strypt budgetar för center för tonårsmammor och sett till att ungdomar inte ska få gratis kondomer. Då är det ganska underhållande att hennes dotter går och blir ett strålande exempel på att sådant inte fungerar - hade hon haft tillgång till sådant hade det ju aldrig hänt. Abort vill hon inte alls tillåta heller.

Sen tror jag att snacket om giftemål och sådant mycket är en PR-grej. Jag är tveksam till om dottern Palin verkligen kommer att gifta sig med pappan utan det är nog mest bara ett PR-drag för att vända det till något positivt. Om det lurar någon är jag dock osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara extremt komiskt om dottern valde att göra abort eller om pappan gick ut i media och sa att han inte vill gifta sig. Haha. xD

Jag såg Palins tal tidigare idag och.. nej usch, jag gillar henne inte, hon verkar så falsk och tillgjord på något sätt.

I natt är det dags för McCain att acceptera nomineringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...