Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Supertuesday. Den stora dagen! I dag och i natt håller 24 delstater primärval samtidigt vilket gör att man med stor sannolikhet kommer att få fram vinnarkandidater. Hos republikanerna lutar det mot McCain* medan det hos demokraterna kan gå hur som helst.

Go go Obama! yes_645834_0.gif

* btw. Ultrakonservativa högerhäxan Ann Coulter tycker att McCain inte är tillräckligt konservativ:

[youtube-old]HuTqgqhxVMc[/youtube-old] :teehee:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Supertuesday. Den stora dagen! I dag och i natt håller 22 delstater primärval samtidigt vilket gör att man med stor sannolikhet kommer att få fram vinnarkandidater. Hos republikanerna lutar det mot McCain* medan det hos demokraterna kan gå hur som helst.

Var det inte 24 stater? Och det är riktigt spännande, måste jag säga! När blir röstningen klar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte 24 stater? Och det är riktigt spännande, måste jag säga! När blir röstningen klar?

Ja, du har rätt. 24 ska det vara, jag skrev fel.

Röstningen förväntas bli klar under morgonen (amerikansk tid, dvs på eftermiddagen i Europa) fast jag tittar just nu på CNN och de sa nyss att rösträkningen på västkusten antagligen kommer att dröja längre än så.

Obama ser ut att vinna i Georgia nu btw!

edit: Nu tog Hillary Oklahoma och Tennessee! :teehee:

edit igen: Obama vinner Illinois, dvs sin hemstat.

Inga är vettiga, åt helvete med hela skiten.

takeyourbizelsewhere_966649_0.jpg

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde på radio nu att Clinton verkar spöa Obama... tråkigt. De sa att allt pekar på att hon kommer stå som demokraternas kandidat, men att Obama fortfarande har en chans.

Edit: nu sa de förvisso att det var väldigt jämnt. JAJA.

Det stod då klart att Obama och Clinton i princip delat på potten med ett slutresultatet på 591 delegater för Clinton och 476 för Obama.

De amerikanska experterna bedömer nu att supertisdagen inte var avgörandet utan snarare bara början på en lång strid om vem som ska bli demokraternas presidentkandidat.

Hmm. Go Obama!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan aldrig se framför mig en kvinnlig president. Må det bli vem som helst, men bara inte hon. Det känns bara...så..fel. Okej, hon har bra åsikter etc. men ändå, att se en kvinna leda USA känns inte rätt just nu.

Varför inte, inte för att jag vet så mycket om dem olika kandidaternas idéer men en kvinna som president är ju inte så fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt dum i huvudet?

Duuh! Hon är ju kvinna!111 :innocent:

---

Det är snudd på otroligt men fortfarande finns det ingen självklar vinnare i något av partierna!

Hillary vann i natt men det är fortfarande så jämt mellan henne och Obama att vad som helst kan hända. Obama leder i antalet vunna delegater totalt men Clinton har ett större antal superdelegater. Det som talar för Obama är att nästa omgång primärval kommer att hållas i delstater där han förväntas ha starkt stöd: Louisiana, Nebraska, Maine, Washington DC, Maryland, Virginia, Washington, Wisconsin och staten där Obama föddes, Hawaii.

McCain har tagit en behaglig ledning i och med att han vann ett antal viktiga delstater men hans seger var ändå inte så överlägsen som man kanske hade väntat sig. Framförallt i sydstaterna gick det dåligt för honom - han anses ju vara alltför liberal av många konservativa, och sådana finns det gott om i Sydstaterna. Sydstaterna röstade i stället på Huckabee vilket gjorde att Huckabee vann hela fem delstater där nere. Om McCain vinner republikanernas kandidatur så är konservative Huckabee en mycket möjlig vicepresidentkandidat för att på så sätt "balance the ticket".

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror personligen att Hillary Clinton tar platsen som demokraternas representant, medan McCain tar platsen hos republikanerna. Efter det tror jag faktiskt att McCain tar titeln som president, ärligt talat tror jag att det finns för många "rednecks" och andra i USA som har svårt att rösta på en kvinna till att bli president. Synd om jag har rätt, för jag vill inte se att någon spelar vidare på alla de misstag som W. Bush gjort under sin period.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan aldrig se framför mig en kvinnlig president. Må det bli vem som helst, men bara inte hon. Det känns bara...så..fel. Okej, hon har bra åsikter etc. men ändå, att se en kvinna leda USA känns inte rätt just nu.

Alltså. Vad menar du? Hennes kön gör att hon blir dålig?

Fan vad svårt det är att inte köra med något personangrepp, men jag kan väl försöka ge dig chansen att svara först. Damn!

Edit till din post: Men hur dum är du egentligen? Det är klart det känns OVANT eftersom att det aldrig skett innan, och just därför är det DAGS nnu. VARFÖR skulle det inte passa med en kvinna?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. Vad menar du? Hennes kön gör att hon blir dålig?

Fan vad svårt det är att inte köra med något personangrepp, men jag kan väl försöka ge dig chansen att svara först. Damn!

Edit till din post: Men hur dum är du egentligen? Det är klart det känns OVANT eftersom att det aldrig skett innan, och just därför är det DAGS nnu. VARFÖR skulle det inte passa med en kvinna?

Men för fan. Jag säger inte att det inte skulle passa. Men äsch, orka diskutera. skit im ina lägg bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...