Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Kan aldrig se framför mig en kvinnlig president. Må det bli vem som helst, men bara inte hon. Det känns bara...så..fel. Okej, hon har bra åsikter etc. men ändå, att se en kvinna leda USA känns inte rätt just nu.

Men för fan. Jag säger inte att det inte skulle passa. Men äsch, orka diskutera. skit im ina lägg bara.

Du menar alltså att det känns fel men skulle ändå passa?

Jo, vi får nog skita i dina inlägg i framtiden så fruktansvärt dumma som de är. :innocent: Sluta ändra dina åsikter hela tiden så kanske det blir lite mer lättförståeligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen skiter ja fullstänndigt i vad som händer i USA Men skulle iofs vara kul om bush får lämmna tronen.

Han måste lämna ifrån sig presidentposten eftersom han redan suttit som president under 2 perioder.

Edit: En sak jag funderat över är hur relistiskt det egentligen är att en svart person eller kvinna blir president, jag menar, förstår verkligen amerikanerna inte att republikanerna inte är det bästa alternativet?

Vad är det som republikanerna skulle göra så mycket bättre än demokraterna?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror personligen att Hillary Clinton tar platsen som demokraternas representant, medan McCain tar platsen hos republikanerna. Efter det tror jag faktiskt att McCain tar titeln som president, ärligt talat tror jag att det finns för många "rednecks" och andra i USA som har svårt att rösta på en kvinna till att bli president. Synd om jag har rätt, för jag vill inte se att någon spelar vidare på alla de misstag som W. Bush gjort under sin period.

Japp. Jag tror också att hon kommer att ha mycket, mycket svårt att bli president om hon blir vald. Inte nödvändigtvis pga att hon är kvinna men eftersom hon känns som en arvtagare i Bush-Clinton-Bush-Clinton-dynastispelet.

Vad är det som republikanerna skulle göra så mycket bättre än demokraterna?

Tre punkter. Säkerhetspolitik, skattesänkningar och konservatism.

*Många amerikaner är skrämda till att inbilla sig att USA kommer att bli sönderbombat av terrorister med en demokratisk president vid makten eftersom man inte tror att demokraterna "har vad som krävs" för att sköta försvars- och säkerhetsfrågor. Detta är naturligtvis något som republikanerna använder sig av i sin valprop.. *host* valreklam. Gammal, hederlig scaremongering!

Jämför t.ex. med den här valreklamen från 2004:

Eller den här: (iofs inte reklam men iaf)

[youtube-old]MU4t9O_yFsY[/youtube-old][youtube-old]y-otr6rf6gM[/youtube-old]

*Republikanerna sänker skatter oavsett hur det går med välfärden, ekonomin och statsskulden. Detta är för många ett fullt tillräckligt starkt argument för att rösta på republikanerna. Pengar!!! Wee!

*Konservativa, kristna värderingar är något som väger tungt för många väljare i USA. Republikanerna är vanligtvis de mest konservativa.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Konservativa, kristna värderingar är något som väger tungt för många väljare i USA. Republikanerna är vanligtvis de mest konservativa.

För att flika in i det där, väger abortfrågan sjukt tungt. En vän till mig (som gjort en abort) besökte en familj i USA. Hon berättade om sitt ingrepp för en lite mer liberal familjemedlem, och blev starkt avrådd från att berätta det för resten av familjen, då de baserade sitt val på den presidentkandidat som var emot fri abort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt Romney har hoppat av. McCain är väl praktiskt taget republikanernas presidentkandidat nu?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=740832

Mycket intressant. Det var nyss en analytiker på CNN som sa att det här troligtvis är republikanernas sätt att tidigt försöka bilda en stark, enad front medan demokraterna kommer att fortsätta slåss sinsemellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Awright, liten update igen då. :confused:

Obama vann i natt i Washington, Nebraska, Lousiana och på Jungruöarna vilket gör att han nu knappar in på Clinton! Enligt Real Clear Politics har Clinton nu 1111 delegater mot Obamas 1096.

Hos republikanerna vann Huckabee(!) primärvalen i både Lousiana och Kansas. McCain vann valet i Washington och leder med 724 delegater mot Huckabees 232.

Information om "Super delegates"-systemet som demokraterna använder:

[youtube-old]_kZ9jxALmH0[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Awright, liten update igen då. >_<

Obama vann i natt i Washington, Nebraska, Lousiana och på Jungruöarna vilket gör att han nu knappar in på Clinton! Enligt Real Clear Politics har Clinton nu 1111 delegater mot Obamas 1096.

Hos republikanerna vann Huckabee(!) primärvalen i både Lousiana och Kansas. McCain vann valet i Washington och leder med 724 delegater mot Huckabees 232.

Information om "Super delegates"-systemet som demokraterna använder:

[youtube-old]_kZ9jxALmH0[/youtube-old]

Vet du någon amerikansk undersökning som visar vilken av kandidaterna de vill ha som president?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du någon amerikansk undersökning som visar vilken av kandidaterna de vill ha som president?

Om du menar nationellt, demokrater vs republikaner, så var det en stor poll här i veckan som visade att McCain skulle vinna mot såväl Clinton som mot Obama om det var presidentval idag. Å andra sidan visade de flesta undersökningarna inför primärvalet i New Hampshire att Obama skulle ta hem spelet men det gick på motsatt sätt och Clinton vann. Man ska alltså inte ta undersökningarna på allt för stort allvar.

Den här sidan är bra för undersökningar: http://www.presidentpolls2008.com/

Wikipedia har också ganska bra coverage:

Dems

Reps

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du menar nationellt, demokrater vs republikaner, så var det en stor poll här i veckan som visade att McCain skulle vinna mot såväl Clinton som mot Obama om det var presidentval idag. Å andra sidan visade de flesta undersökningarna inför primärvalet i New Hampshire att Obama skulle ta hem spelet men det gick på motsatt sätt och Clinton vann. Man ska alltså inte ta undersökningarna på allt för stort allvar.

Den här sidan är bra för undersökningar: <a href="http://www.presidentpolls2008.com/" target="_blank">http://www.presidentpolls2008.com/</a>

Wikipedia har också ganska bra coverage:

Dems

Reps

Tackar, nationellt - republikaner och demokrater blandat - var det jag tänkte på. Var ska jag klicka om jag vill se det? Hittar bara uppdelade undersökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, nationellt - republikaner och demokrater blandat - var det jag tänkte på. Var ska jag klicka om jag vill se det? Hittar bara uppdelade undersökningar.

Jaha, då skall du vända dig till RCP: http://www.realclearpolitics.com/epolls/20...t/national.htmlyes_645834_0.gif

---

Newsflash: Obama vann i Maine i natt och har nu tagit ledningen!! :(

Obama 998 delegater mot Clintons 921 enligt RCP.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...