Jump to content

Amerikanska Presidentvalet 2008


Umberto
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 398
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vart är Ron Paul :mf_doof:

Libertarianen Paul fick bara 10% av rösterna i Iowa så det ser ganska mörkt ut för honom. Primärvalen är ju väldigt "framtunga", dvs de första primärvalen (Iowa, New Hampshire, South Carolina...) är mycket mer betydelsefulla än de som hålls senare (västkusten) så om det inte går bra för kandidaterna i början brukar det vara kört.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DEMOKRATER

obama_964895_0.jpgBarrack Obama

Senator för Illinois. Utrikespolitiskt aktiv, har kritiserat den sittande administrationens biståndspolitik. Utlovar allmän sjukförsäkring och sänkta skatter för låginkomsttagare. Vill avsluta Irakkriget så fort som möjligt. Vill att USA tar en ledande roll i kampen mot klimatförändringen.

Stöds av Oprah. :mf_doof:

Obama for President!!! <_<:doh:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liksom många andra lägger jag min låtsas-röst på Obama. Han har vettiga åsikter, och han är svart. Jag önskar bara att han hade varit en kvinna, det känns som att det vore ett större slag för jämlikheten om en kvinna blev president för världens mäktigaste land, än en svart person. Republikanerna har jag inte mycket till övers för, de känns bakåtsträviga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon av kandidaterna som över huvud taget sagt något om vapenlagarna? Kan nämligen inte hitta något...
Känslig fråga... tror inte någon vill uttala sig om det innan valet då det kan ha _stora_ konsekvenser.

Här är en ganska bra sida för att få en överblick. Denna är bra för mer detaljerad information.

I allmänhet kan man säga att Demokraterna vill införa strängare vapenlagar medan Republikanerna vill fortsätta med de nuvarande lagarna eller rentav införa färre restriktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa hade varit en svart, ensamstående, handikappad, lesbisk kvinna.

Glöm inte bort att hon ska vara ateist och ha gjort abort också. :mf_doof:

Men seriously, det här med att det ska vara en kvinna, svart, ful, läderhäst, etc brukar ibland gå före allt annat och göra allt så irrationellt. Politik är politik, inget mer. En homosexuell president skulle inte automatiskt göra det bättre för gaypersoner, hur mycket än han/hon vill. Det är inte riktigt så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto, jag tycker att det är bra att det finns personer som du som orkar ta fram all denna infon och lägga upp på ett forum, det hjäper oss andra att förstå. Stjärna i hörnet till dig för det :mf_doof:

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om politik och alt som hör till det. Jag har läst på lite om vissa "ämnen" som tillhör politik och kan helt allvarligt säga att politik inte ens fungerar lite, då allt styrs ifrån ett och samma håll. Och det gäller inte bara politik i Sverige, utan alla regeringar, i stort sett.

Men lycka till USA, välj inte en idiot den här gången <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte varit så insatt i detta, men läst ett och annat.

Huckabee känns FÖR galen. Gillade han i början, men han verkar gå för långt. Om man kunde ha en mildare personlighet av honom, men nej. Dessutom vill jag se en demokrat vid posten, nu när Bush varit på topp så länge.

Gillar Obama riktigt mycket som de flesta andra. Som Umberto håller jag med om att USA inte är redo för en kvinnlig president, men däremot tror jag att en svart skulle gå. Obama tycks vara det rätta valet.

Känns som han är klok och vet vad han ger sig in på samt har lösningar på saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto, jag tycker att det är bra att det finns personer som du som orkar ta fram all denna infon och lägga upp på ett forum, det hjäper oss andra att förstå. Stjärna i hörnet till dig för det :)

Tack. Jag har stenkoll på det här valet tack vare mina studier så på så sätt var det inte så ansträngande att skriva ner en liten del. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

REPUBLIKANER

huckabee_964895_4.jpgMike Huckabee

F.d. ärkekonservativ guvernör från Arkansas. Abortmotståndare och stöder traditionella värderingar. Förespråkar undervisning av kreationism i skolorna. Kallar Irakkriget för tredje världskriget. Har av analytiker setts som en mycket kompetent politiker (blev t.ex. vald till USAs 5:e bäste guvernör 2005 av TIME). Var tidigare överviktig men bantade bort 50 kg.

Wow. Viktig information ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...