Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

@IceCandy: Att köpa färdig pizzasås måste ju vara dyrare än att köpa krossade tomater på burk, lök och chili. Och vitkål är ju bland det billigaste man kan köpa, kostar några kronor kilot. Jag lovar dig att du i längden sparar (mycket!) på att laga allt själv mot att köpa halvfabrikat.

Kan fresta med en bild jag tog på en pizza jag gjorde i somras, noomnomnom:

post-1487-0-03038000-1314861907.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Lyckades övertala mor min att köpa hem "pizzamix" (dvs någon pulverblandning som blir till deg av vatten) och lite annat. Fick dock köpa en del själv, olivolja vägrande hon kosta på sig med motiveringen att en flaska kostar 40 spänn. :D

Tycker resultatet blev helt okej. Pizzan i sig blev fullt ätbar och rätt god, borde dock dragit på lite mer fyllning och varit mer hänsynslös med kryddningen. Däremot blev mitt försök till pizzasallad och kebabsås bedrövligt, salladen gick inte ner alls. Får kirra en mortel eller något att spanka vitkålen med tills den liknar en riktig pizzasallad. :D Skippade kebabtänket och körde vitlökssås istället, det kändes lättare. Fick inte ihop något tilltalande resultat och mina fingertoppar luktade vitlök i 3 dygn. Ugh.

Nästa gång gör jag nog tvärt om - köper någon färdig sås + sallad men bakar degen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härom dagen så åt jag en räksallad med färska räkor (15 kr/kg) här i Norge. Win.

Av skalen gjorde jag en räkfond. (rödlök, vitlök, dill, vitvin och vatten.)

Idag lagade jag en sås av fonden med grädde och crème fraîche.

Såsen serverade jag till smörstek pangasiusfilé (snarare smörkokt eftersom jag vid stekning använder myyyycket smör, vilket ni borde testa, speciellt vid stekning av ägg och lax.) och kokt broccoli.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Ska käka middag med en kompis ikväll. Det blir antagligen hemmapizza [pizzakit + drivor med tillbehör/topping]. :drools

Hur funkar det med pizza om man ska vara nyttig och hoppa över kolhydrater? En pizzabotten är ju inte så stor del av pizzan. Men innehåller mycket mjöl. Men det man har på är inte vidare rikt på kolhydrater. Är jag taskig om jag föreslår pizza som middag? :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska käka middag med en kompis ikväll. Det blir antagligen hemmapizza [pizzakit + drivor med tillbehör/topping]. :drools

Hur funkar det med pizza om man ska vara nyttig och hoppa över kolhydrater? En pizzabotten är ju inte så stor del av pizzan. Men innehåller mycket mjöl. Men det man har på är inte vidare rikt på kolhydrater. Är jag taskig om jag föreslår pizza som middag? :ph34r:

Är väl lite att fråga om man kan laga fläskfilé med få proteiner. Bjud på något annat om det är så viktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är sjukt trött på att värma upp rester till lunch dagar då man inte jobbar, så jag har bestämt mig för att börja experimentera lite själv!

Idag köpte jag chorizokorv, champinioner, potatis och dill. Resultatet blev underbart gott!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag uppfann jag en sås/mousse!

Ingredienser:



  • 500g jordärtskockor
  • 400g gorgonzolaost
  • 3 dl grädde
  • salt
  • svartpeppar




  1. Skala och skär jordärskockorna i tunna skivor.
  2. Koka dessa i 10 minuter i rejält med vatten.
  3. Häll av vattnet och mixa skockorna med stavmixer till en slät puré.
  4. Ställ på plattan igen, häll på grädde, lägg i osten och låt den smälta tills allt kokar och är slätt
  5. Mal i rätt mycket svartpeppar och smaka av med salt

Brutalt god sås/puré/mousse med mycket enkla medel att ha till kött; i mitt fall fläskfilé och majskolvar.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nyckelordet till alla soppor, grytor och liknande är chili!

Tag en-två färska chilifrukter och en stor gullök. Hacka chilin fint och gulöken ganska grovt.

Häll i en rejäl dos olja eller smör (jag lagar alltid mat med olja) och låt bli varmt.

Släng i chilin och löken och låt dom gifta sig ett tag.

Sådär, nu har du en svingod chiligrund som kommer kännas genom hela rätten istället för bara när du råkar bita i en bit av frukten! Kan göras vid sidan av och hällas i eller så kan du bara slänga i grönsaker och vatten efteråt och låta koka.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Lyckades övertala mor min att köpa hem "pizzamix" (dvs någon pulverblandning som blir till deg av vatten) och lite annat. Fick dock köpa en del själv, olivolja vägrande hon kosta på sig med motiveringen att en flaska kostar 40 spänn. :D

Tycker resultatet blev helt okej. Pizzan i sig blev fullt ätbar och rätt god, borde dock dragit på lite mer fyllning och varit mer hänsynslös med kryddningen. Däremot blev mitt försök till pizzasallad och kebabsås bedrövligt, salladen gick inte ner alls. Får kirra en mortel eller något att spanka vitkålen med tills den liknar en riktig pizzasallad. :D Skippade kebabtänket och körde vitlökssås istället, det kändes lättare. Fick inte ihop något tilltalande resultat och mina fingertoppar luktade vitlök i 3 dygn. Ugh.

Nästa gång gör jag nog tvärt om - köper någon färdig sås + sallad men bakar degen själv.

Den absolut lättaste vitlökssåsen jag vet är 2 dl Creme Fraiche, pressa i 1-2 vitlöksklyftor, och en gnutta salt.

Löjligt enkelt men väldigt gott! Passar till det mesta :)

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev det? Mor min testade att göra olika sorters fyllda paprikor en period i somras, men hade köttfärs eller en veggo-blanding i. Wok såg gott ut att ha i!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blev det? Mor min testade att göra olika sorters fyllda paprikor en period i somras, men hade köttfärs eller en veggo-blanding i. Wok såg gott ut att ha i!

För att vara första gången någonsin jag tillagade det så tycker jag att det blev över förväntan! Jag använde gårdagens överblivna köttfärs till fyllningen. Kryddade det med lite svartpeppar och curry, och rörde sedan ihop det med en äggula (för att få det lite mustigare.) Paprikan i sig smorde jag in i olivolja, salt och peppar för att sedan körda den i ugnen på 225 grader i ungefär 20 minuter. När allting var klart fyllde jag den med köttfärsen och lite riven ost.

Ska försöka med någon annan fyllning någon dag framöver hade jag tänkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Den här tråden passar väl bäst till min fråga:

Jag köpte en Frödinge Kladdkaka igår för att ta med till jobbet som nattfika till kollegorna. Den stod framme några timmar och när passet slutade så var det några bitar kvar som jag tog med hem och stoppade in i frysen. Det står på kartongen att den ska helst inte frysas ner igen efter att ha stått framme. Är den säker att äta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här tråden passar väl bäst till min fråga:

Jag köpte en Frödinge Kladdkaka igår för att ta med till jobbet som nattfika till kollegorna. Den stod framme några timmar och när passet slutade så var det några bitar kvar som jag tog med hem och stoppade in i frysen. Det står på kartongen att den ska helst inte frysas ner igen efter att ha stått framme. Är den säker att äta?

Jag tror nog inte att det är någon större fara.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...