Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Slängde ihop ett långkok idag.

Står på spisen nu och gör sin grej!

800 gram högrev

1 gul lök

1 röd lök

3 vitlöksklyftor

4 morötter

1 kålrot

1 palsternacka

3 champinjon

3 shi-takesvamp

2 portobellosvamp

1 näve torkade trattkantareller

1 knippe timjan

3 enbär

2 lagerblad

En skvätt rödvin (ca 30 cl)

Vatten

1 (33cl) porter öl

Lite, lite whiskey mot slutet. (laphroaig för rökig smak)

---------------------

Putsa köttet fritt från senor och fett.

Bryn köttet i smör på ganska hög värme. Bryn i omgångar. Aldrig mer än halva stekpannan får vara full.

Häll över allt kött i en gryta, helst en gjutjärn om det finns att tillgå.

Häll på kallt vatten, nästan dubbelt så mycket som kött och låt koka bortåt en timme. Avlägsna allt skum som kommer på toppen.

Stek vitlök och lökarna i smör i samma panna som köttet utan att göra rent. Det här kan göras under tiden köttet står och kokar.

Hacka upp alla andra grönsaker i bitar efter smak.

Efter ungefär en timme tillsätt alla grönsaker i köttgrytan, häll på vatten så det täcker nästan 5-6 centimeter.

Koka, koka och koka på låg värme.

Avlägsna skum här också.

Efter ungefär en timme tillsätt rödvinet, enbär, timjan och lagerblad

Koka 20 minuter.

Tillsätt ölen och koka ungefär 40-60 minuter.

Red av grytan om så önskas med maizena eller vetemjöl.

Serveras med kokt potatis och en mörk öl.

Dorothy Goodbody's Wholesome Stout för mig.

Redigerad av Karatemorfar
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ihop ett långkok idag.

Står på spisen nu och gör sin grej!

800 gram högrev

1 gul lök

1 röd lök

3 vitlöksklyftor

4 morötter

1 kålrot

1 palsternacka

3 champinjon

3 shi-takesvamp

2 portobellosvamp

1 knippe timjan

3 enbär

2 lagerblad

En skvätt rödvin (ca 30 cl)

Vatten

1 porter öl

Lite, lite whiskey mot slutet.

Låter nice! Hur länge står det på spisen? Fyller man på vatten efter ett tag (kan tänka mig att jävligt mycket ångar iväg)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter nice! Hur länge står det på spisen? Fyller man på vatten efter ett tag (kan tänka mig att jävligt mycket ångar iväg)?

Editerade in instruktioner i min post.

Jag satt köttet på kokning innan ett, ca 12.40 och nu precis hällde jag i ölen. Ger den ungefär 40 minuter till att koka, så lite mer än 3 timmar totalt på spisen.

Tillsätta vatten görs om köttet inte blir riktigt mört. Då får det bara koka längre.

Eller om man stormkokar.

Vid kokning på lägre temp så försvinner inte vattnet lika fort.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ihop ett långkok idag.

Står på spisen nu och gör sin grej!

Fan vad inspirerad jag blev nu, låter sjukt gott! Du lyckades inte ta en bild på skapelsen?

Själv har jag tänkt göra en porterstek nu någon dag. Det har blivit en av mina personliga favoriter, otroligt gott. Ska försöka ta några bilder på den när det blir av! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad inspirerad jag blev nu, låter sjukt gott! Du lyckades inte ta en bild på skapelsen?

Själv har jag tänkt göra en porterstek nu någon dag. Det har blivit en av mina personliga favoriter, otroligt gott. Ska försöka ta några bilder på den när det blir av! :D

Tyvärr ingen bild. En gryta blir ju heller inte så fin på bild.

Kan bjuda på våran nyårsmiddag. Syns bilderna?

Chilismörbakad hummer, smör och gräslöksslungad hummerklo och hummersoppa:

Karamelliserad palsternacka, morotspuré, slow-cooked oxfilé i sex timmar, sparris och rödvinsglace:

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ihop ett långkok idag.

Står på spisen nu och gör sin grej!

800 gram högrev

1 gul lök

1 röd lök

3 vitlöksklyftor

4 morötter

1 kålrot

1 palsternacka

3 champinjon

3 shi-takesvamp

2 portobellosvamp

1 näve torkade trattkantareller

1 knippe timjan

3 enbär

2 lagerblad

En skvätt rödvin (ca 30 cl)

Vatten

1 (33cl) porter öl

Lite, lite whiskey mot slutet. (laphroaig för rökig smak)

---------------------

Putsa köttet fritt från senor och fett.

Bryn köttet i smör på ganska hög värme. Bryn i omgångar. Aldrig mer än halva stekpannan får vara full.

Häll över allt kött i en gryta, helst en gjutjärn om det finns att tillgå.

Häll på kallt vatten, nästan dubbelt så mycket som kött och låt koka bortåt en timme. Avlägsna allt skum som kommer på toppen.

Stek vitlök och lökarna i smör i samma panna som köttet utan att göra rent. Det här kan göras under tiden köttet står och kokar.

Hacka upp alla andra grönsaker i bitar efter smak.

Efter ungefär en timme tillsätt alla grönsaker i köttgrytan, häll på vatten så det täcker nästan 5-6 centimeter.

Koka, koka och koka på låg värme.

Avlägsna skum här också.

Efter ungefär en timme tillsätt rödvinet, enbär, timjan och lagerblad

Koka 20 minuter.

Tillsätt ölen och koka ungefär 40-60 minuter.

Red av grytan om så önskas med maizena eller vetemjöl.

Serveras med kokt potatis och en mörk öl.

Dorothy Goodbody's Wholesome Stout för mig.

Låter lite som en långkokt porterstek.

Har man inte tid så tycker jag folk ska testa en hederlig porterstek som är klar på 1-1½ timme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en skitgod och simpel kräftsoppa igår. Den kanske inte ser så aptitlig ut men den var verkligen god och hur enkel som helst att göra!

Huvudingredienserna var kräftstjärtar, rivna morötter, crème fraîche, mycket dill och räkost. Jag hade gärna velat ha i hela räkor med men det hade jag tyvärr inget av hemma. Inte så nyttigt direkt men god mat som bara tar en halvtimme att göra. Nybakat vitt bröd passade perfekt till.

post-10629-0-72831500-1326026026.jpg

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ha hjälp från er med ett recept hittar inte det på nätet just det receptet jag letar efter. Det är så jag har letat efter Rigatoni den där pasta rätten men problemet är att jag hittar inte den sorten utan får bara upp vegetarisk recept om den. Den jag letar eller söker efter är med nå skinka eller vad det var med nå ost sås över alltså man blandar pastan o skinkan eller vad det nu är med pastan o sen med den där såsen eller täcker över eller vad man ska säga.

Hoppas ni vet vilken sort jag menar för den jag hittar är bara med köttfärs kyckling eller fisk till eller med massa grönsaker i. Vet att jag fick det mycket i skolan förut när jag var lite mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ha hjälp från er med ett recept hittar inte det på nätet just det receptet jag letar efter. Det är så jag har letat efter Rigatoni den där pasta rätten men problemet är att jag hittar inte den sorten utan får bara upp vegetarisk recept om den. Den jag letar eller söker efter är med nå skinka eller vad det var med nå ost sås över alltså man blandar pastan o skinkan eller vad det nu är med pastan o sen med den där såsen eller täcker över eller vad man ska säga.

Hoppas ni vet vilken sort jag menar för den jag hittar är bara med köttfärs kyckling eller fisk till eller med massa grönsaker i. Vet att jag fick det mycket i skolan förut när jag var lite mindre.

Låter som helt vanlig pasta med skinksås. Om du fick det i skolan måste det nästan vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja ha hjälp från er med ett recept hittar inte det på nätet just det receptet jag letar efter. Det är så jag har letat efter Rigatoni den där pasta rätten men problemet är att jag hittar inte den sorten utan får bara upp vegetarisk recept om den. Den jag letar eller söker efter är med nå skinka eller vad det var med nå ost sås över alltså man blandar pastan o skinkan eller vad det nu är med pastan o sen med den där såsen eller täcker över eller vad man ska säga.

Hoppas ni vet vilken sort jag menar för den jag hittar är bara med köttfärs kyckling eller fisk till eller med massa grönsaker i. Vet att jag fick det mycket i skolan förut när jag var lite mindre.

Spaghetti Carbonara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som helt vanlig pasta med skinksås. Om du fick det i skolan måste det nästan vara det.

Nja stog alltid Rigatoni när man kollade matsedeln.

Spaghetti Carbonara?

Nix inte det ska vara sån där pasta som är rör formad eller vad man ska säga man blandar allt det där sen sån där ost sås eller vad det nu kan vara som ska ligga som ett täcke över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet vad du menar, och jag tror faktiskt att de kallade det för rigatoni på min skola med. Det är ju lite konstigt eftersom rigatoni enligt google är en sorts pasta.

Testa att söka på makaronigratäng. Exempelvis det här receptet verkar vara snarlikt den maträtten jag minns.

http://www.recept.org/Makaronigratang.html

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet vad du menar, och jag tror faktiskt att de kallade det för rigatoni på min skola med. Det är ju lite konstigt eftersom rigatoni enligt google är en sorts pasta.

Testa att söka på makaronigratäng. Exempelvis det här receptet verkar vara snarlikt den maträtten jag minns.

http://www.recept.org/Makaronigratang.html

Kollade bland bilder på Makaronigratäng som du länkade o måste säga det är jäkligt lik o receptet verkar stämma överräns med det som ska vara i. Tack som fan kebab!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...