Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

P-Cs supergoda, svinbilliga och asenkla grönsakssoppa.

4 portioner

1st sötpotatis

3st potatis

2st gul lök

1st fänkål

1st palsternacka

2st grönsaksbuljongstärningar

en skvätt vitt vin

1/2 chilifrukt

en liten skvätt soja

2st vitlöksklyftor

Grovhacka löken och fänkålen, finhacka chilin och vitlöken. Dabba i 1-2msk oliv- eller rapsolja i kastrullen och fräs tillsammans en liten stund så att fänkålen och löken mjuknar. Häll upp med vatten men snåla gärna med mängden. Soppan får ju inte bli för vattning och om du häller på för mycket för att sen hälla av så går du miste om den goda chilifonden. Dra på plattan. Under tiden så skalar och grovhackar du sötpotatisen, palsternackan och potatisen. Vissa gillar att smaksätta när allt har kokat klart men jag brukar göra det innan. Vet inte om det är någon skillnad riktigt men det känns som att smaken breder ut sig mer. Släng i en skvätt vitt vin, lite, lite soja och en-två buljongtärningar. Låt koka i 15 minuter eller tills sötpotatisen känns mjuk och fin. Rör om ordentligt och smaka av med svartpeppar och salt. Servera gärna med nybakat bröd!

mat.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Det är alltid lika härligt med ett långkok puttrandes på spisen.

Just nu innehåller grytan 1 kg högrev i bitar, 1,5 kg fläskotlett i bitar, 6 paprikor, 2 buljongtärningar, 4 gullökar, 1 hel vitlök, mycket balsamvinäger, 1 stor chili, 1 burk tomatkross och en halvliter vatten. Nu får det koka ett par timmar, sedan kan grytan förbereda sig på att bli kryddad med örter, peppar, socker, salt, mer syra och vad som nu kan behövas.

Edit: Satfläsk vad gott det blev. En halvtimme innan jag tog av den från plattan tillsatte jag: timjan, rosmarin, svartpeppar, socker, mer chili, salt, fiskolja, en burk krossade tomater till, lite rök-essens samt mer balsamvinäger. Nu ska den få stå och kallna och sedan stå kvar i gjutgärnsgrytan något dygn i kylen för att få det där lilla härliga tillskottet av järn, som både är gott och nyttigt. Sedan tüsentals frysta matlådor.

post-1487-0-14202100-1345835072.jpg

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Dude är kingen. När kommer du till Lund igen? Ta en bärs?

Äsch då, det är ingen komplicerad matlagning som karatemorfars! Det gäller bara att ha schysta råvaror, den rätta kryddan och komma ihåg att tillfredsställa grundsmakerna. Det sistnämnda är något jag tycker att många glömmer. Många smakar nog bara av med salt men lika viktigt är syran och sötman enligt mig. Jag gillar även att ta ha i lite fisksås eller liknande i de flesta grytor. Det ska tydligen ska motsvara den där femte grundsmaken umami även om den är rätt svårdefinierad. Men viktigast är vinäger eller citron eller vin i nästan allt!

Jag kommer nog inte till Lund på länge. Var där för en månad sen och hälsade på min farmor-in-law, men snart flyttar faktiskt min sista familjemedlem ifrån trakten (Malmö) och resorna dit lär bli få. Men om du är i Stockholm någon gång så kan vi såklart ta en bärs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch då, det är ingen komplicerad matlagning som karatemorfars! Det gäller bara att ha schysta råvaror, den rätta kryddan och komma ihåg att tillfredsställa grundsmakerna. Det sistnämnda är något jag tycker att många glömmer. Många smakar nog bara av med salt men lika viktigt är syran och sötman enligt mig. Jag gillar även att ta ha i lite fisksås eller liknande i de flesta grytor. Det ska tydligen ska motsvara den där femte grundsmaken umami även om den är rätt svårdefinierad. Men viktigast är vinäger eller citron eller vin i nästan allt!

Jag kommer nog inte till Lund på länge. Var där för en månad sen och hälsade på min farmor-in-law, men snart flyttar faktiskt min sista familjemedlem ifrån trakten (Malmö) och resorna dit lär bli få. Men om du är i Stockholm någon gång så kan vi såklart ta en bärs!

Om man har oliver i grytan så brukar alltid oliver med fisk (har glömt precis vilken fisk) sätta det hela till rätta. Gjorde det själv i någon kycklinggryta och det var delish.

Äsch, tycker att antingen någon släkting eller du får flytta till lund så vi kan ta en öl! Kommer jag till stockholm någongång så jävlar. Du kanske kan PM:a dina kontaktuppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har oliver i grytan så brukar alltid oliver med fisk (har glömt precis vilken fisk) sätta det hela till rätta. Gjorde det själv i någon kycklinggryta och det var delish.

Äsch, tycker att antingen någon släkting eller du får flytta till lund så vi kan ta en öl! Kommer jag till stockholm någongång så jävlar. Du kanske kan PM:a dina kontaktuppgifter?

PM:ade mina credentials

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Senapsgriljerad lax med kall gurksås är ju aldrig fel... Du behöver:

*2 - 3 frysta laxfiléer

*dijonsenap

*slotts originalsenap

*ströbröd

*gräddfil

*en vanlig gurka

*mandelpotatis

*salt & peppar

*ugnssäker form

*flytande becel att smöra in formen med

Börja med att tina laxen och slå på ugnen på 225 grader; laxen får vara lätt frusen i mitten då den åker in i ugnen.

Nu ska du tillreda senapsblandningen, vilket du gör genom att du tar 1 matsked dijonsenap och 2 matskedar slotts originalsenap, och blandar de väl med en vanlig sked. Oavsett hur mycket senap du har, så ska man alltid ha dubbelt så mycket originalsenap som dijon, eftersom dijonsenap är väldigt stark. Då senapen är blandad kan den få stå i kylen.

Därefter ska du göra gurksåsen. Först häller du upp ett paket gräddfil (3 dl) i en djuptallrik. Salta och peppra lite lätt. Sen ska du skära en gurkbit efter eget tycke och smak, men mycket ger god smak. Gurkbiten ska du skära i fina bitar, eller strimla, och röra ner i gräddfilen. Ställ sedan in i kylskåpet.

Smöra nu in en ugnssäker form och lägg laxfiléerna däri (ifall de är tillräckligt upptinade). Ta sedan fram senapsblandningen och stryk på ett fint och jämt lager över alla filéer. Endast ovansidan behöver täckas, för smaken blir riktigt bra ändå. Då senapen är applicerad, så häller du på ett jämt lager ströbröd över senapen. Därefter ska fisken in i ugnen i 20 - 25 minuter på 225 grader.

Till detta serveras med framgång lite vitt vin och kokt mandelpotatis. Underbart god och enkel rätt! :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Klar fisk gratäng som man värmer i ugnen och man tar ut den när det blivit guld brunt och den ser god ut. det är potatis mos på sidorna och i mitten är det sås och fisken är under såsen i botten. tipps är att låta den stå lite och svallka sig för den är gör het i början. på paketet är det tipps om att man kan lägga på en dill kvist och räkor men då menar dom nog mer lyxiga fredags maten så du kan använda räk ost istället på vardagen så blir det också lite billigt. fisk gratängen kostar ofta 25 kronor men beror på vart man köper den.

post-6917-0-69193700-1354929907.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klar fisk gratäng som man värmer i ugnen och man tar ut den när det blivit guld brunt och den ser god ut. det är potatis mos på sidorna och i mitten är det sås och fisken är under såsen i botten. tipps är att låta den stå lite och svallka sig för den är gör het i början. på paketet är det tipps om att man kan lägga på en dill kvist och räkor men då menar dom nog mer lyxiga fredags maten så du kan använda räk ost istället på vardagen så blir det också lite billigt. fisk gratängen kostar ofta 25 kronor men beror på vart man köper den.

post-6917-0-69193700-1354929907.jpg

Tyvärr något jag äter som standard. confused_1181149_0.gif Tycker dock Coops version utav den fungerar helt okej. mf_doof_1186830_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Klar fisk gratäng som man värmer i ugnen och man tar ut den när det blivit guld brunt och den ser god ut. det är potatis mos på sidorna och i mitten är det sås och fisken är under såsen i botten. tipps är att låta den stå lite och svallka sig för den är gör het i början. på paketet är det tipps om att man kan lägga på en dill kvist och räkor men då menar dom nog mer lyxiga fredags maten så du kan använda räk ost istället på vardagen så blir det också lite billigt. fisk gratängen kostar ofta 25 kronor men beror på vart man köper den.

post-6917-0-69193700-1354929907.jpg

2 bitar torsk (3-pack, WTF?!), ett paket dill, 2,5dl grädde, en halv tub kaviar (Ejderns är perfa, måste vara stark). 4-5 potatis (mjölig), Mjölk.

Skala och dela potatisen, lägg skiten i en kastrull och börja koka upp.

Lägg fisken i mitten av en ugnsform (jag hoppas för din skull att du tinat den innan)

Blanda grädde, dill och kaviar i en bunke. Häll skiten över fisken.

200°C i circus 20 minuter. under dessa 20 minuter ska potatisen koka sönder, och du ska dra fram till elvisp och hälla i mjölken tills du fått ditt potatismos.

Enda fiskrätten som jag aldrig kan få nog av. Jag gillar nämligen inte fisk i vanliga fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...