Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Man ska väl inte äta rå lax? Det kan nämligen finnas parasiter (sök på frysa) i laxen! Laxen ska frysas i några dagar så att dom dör.

Sant det du säger.

Fel av mig.

Det jag egentligen menar är att man ska köpa sig en laxsida istället för att köpa de där frysta portionsfiléerna från findus som innehåller 99% vatten och smakar riktigt illa.

Laxen jag köpte var Salma-lax.

Dyrare än oxfilé i kilopris.

http://www.salma.no/om-salma/kvalitet-og-produksjon

SALMA er en garantert fersk, skinn- og benfri lakseloin, produsert på et av verdens mest moderne oppdrettsanlegg på Bømlo. SALMA er av den ypperste sashimikvalitet og blir blant de internasjonalt mest anerkjente kokker, ansett som den beste laksen i verden.Fra laksen svømmer i sjøen til den er ferdig vakuumpakket, tar det maksimalt 4 timer. SALMA har vitenskaplig dokumenterbare kvalitetsfordeler på farge, kjøttkvalitet, fasthet og smak.
Redigerad av Karatemorfar
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll blir det att laga till paradrätten som jag skrev om på förra sidan - fläskfilé med hasselbackspotatis! Tänkte fixa till en god dragonsås till filén med en liten touch av citron. Blir förhoppningsvis apgott!

edit: Stört gott det ser ut, Karatemorfar. Och läckert upplagt. Hur blev mottagandet från middagsgästerna då, gott antar jag?

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser jädrans gott ut, måste jag säga. Annars är ugnslagad sparris inlindat i parmaskinka en god förrätt. Kom att tänka på den när jag såg baconsparrisen.

Tack!

Ikväll blir det att laga till paradrätten som jag skrev om på förra sidan - fläskfilé med hasselbackspotatis! Tänkte fixa till en god dragonsås till filén med en liten touch av citron. Blir förhoppningsvis apgott!

edit: Stört gott det ser ut, Karatemorfar. Och läckert upplagt. Hur blev mottagandet från middagsgästerna då, gott antar jag?

Mottagande blev VÄLDIGT bra.

Inte en enda var missnöjd och när vi började äta var det knäppt tyst. Och när vi var klara var det inte en enda bit kvar på någon tallrik (perfekt sätt att se ifall folk är nöjda. Är du mätt men det ändå är gott äter du upp det)

Fick två tal där de tackade mig för att jag styrde upp allt. (Jag är den personen i gänget som alltid tar hand om saker. Alltså; alla tillförlitar sig på mig att det ska ske saker)

Och dagen efter fick jag ett varmt sms av en kompis där han tackade väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I morse vevade jag ihop en balja vispgröt (AKA klappgröt™!) av lingon; en traditionell och hederlig finsk rätt.

1,6 l vatten

ca 8 dl lingon

1 rågad dl socker (barn, kvinnor och sverigedemokrater kan ta lite mer socker om de vill)

2 tsk perkele

2,5 dl Mannagryn

En aning salt

Koka upp vatten och bär, låt sjuda i ca 15 minuter. Tillsätt socker och salt och smaka av. Sila bort bären om så önskas ( (:!!!:) omanligt).

Vispa ner mannagryn och perkele i den kokande sörjan. Småkoka under omrörning i 5-10 minuter. Låt svalna. Vispa kraftigt, helst med en elvisp, så att bärgröten blir pösig.

yfquJ.png

Mmmm!

PS. Godast kall. Ds.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I morse vevade jag ihop en balja vispgröt (AKA klappgröt™!) av lingon; en traditionell och hederlig finsk rätt.

1,6 l vatten

ca 8 dl lingon

1 rågad dl socker (barn, kvinnor och sverigedemokrater kan ta lite mer socker om de vill)

2 tsk perkele

2,5 dl Mannagryn

En aning salt

Koka upp vatten och bär, låt sjuda i ca 15 minuter. Tillsätt socker och salt och smaka av. Sila bort bären om så önskas ( (:!!!:) omanligt).

Vispa ner mannagryn och perkele i den kokande sörjan. Småkoka under omrörning i 5-10 minuter. Låt svalna. Vispa kraftigt, helst med en elvisp, så att bärgröten blir pösig.

yfquJ.png

Mmmm!

PS. Godast kall. Ds.

Men åh! Skicka över lite då. Annars får jag be farmor dra ihop en sats. Läskigt god den där gröten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har inte hunnit testa det än. Men min storebror pratade varmt om att ha pesto på grillade mackor - och det låter i alla fall skitgott. Pesto = Jättegott. Grillade mackor = Jättegott.

Det är mycket gott!

spajdermän(efter alla år känns det fortfarande larvigt att skriva ditt nick :lol: (fast det är nog likadant vice versa kan jag tänka mig)): Jag hade kokat makaroner, tinat broccoli, stekt bacon, blandat och haft på massor parmesanost! Mycket gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halp!

1 mars bär det iväg till en egen lägenhet, och det jag "oroar" mig mest för är matlagningen.

Är jag själv hemma här hos mor så består min matlagning av typ: Stuvade makaroner med korv, potatismos och korv, renskavsgryta (om jag ska laga så det är mat klar tills de andra kommer hem), random rätt med köttbullar... Ja, mycket mycket enkla saker alltså.

Hur kändes det inför matlagningen när ni flyttade hemifrån? Blir/blev det mycket skräpmat för er?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halp!

1 mars bär det iväg till en egen lägenhet, och det jag "oroar" mig mest för är matlagningen.

Är jag själv hemma här hos mor så består min matlagning av typ: Stuvade makaroner med korv, potatismos och korv, renskavsgryta (om jag ska laga så det är mat klar tills de andra kommer hem), random rätt med köttbullar... Ja, mycket mycket enkla saker alltså.

Hur kändes det inför matlagningen när ni flyttade hemifrån? Blir/blev det mycket skräpmat för er?

Eftersom den här tråden startades just pga att jag flyttade hemifrån och behövde matlagningstips så kan jag berätta lite hur det såg ut för mig!

Jag kunde som sagt inte laga ett endaste jota. Blev väldigt mycket färdigmat i början, men efter att jag upptäckte att det inte håller i längden ekonomiskt så började jag laga egen mat. Vanlig husmanskost som köttbullar och makaroner, falukorv och potatismos, diverse soppor och gröt är oerhört lätt att göra. Lyxade till det i slutet av veckorna med att äta ute med goda vänner.

Tro mig. Det är egentligen ingenting att oroa sig över. Visst, ibland blev jag lite lat med att diska men det behöver ju inte drabba dig! Det löser sig, dude!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...