Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Yes, det här är en fortsättning från det här inlägget.

Ja, typ första gången i mitt liv jag filear en abborre, så jag visste egentligen inte hur det skulle bli

tp45yw7ecpaw.jpg

MOHAHAH

uqvfhfh1qjnd.jpg

Lookin' good

3oe35i3sylor.jpg

jsbjd54me8m7.jpg

Ser jävligt bra ut..

9nv812jue439.jpg

Alla fiskar är klara.

Dom med skinn på ska jag äta.

shwpk9o9jpbo.jpg

Min sås.

Blev ganska lyckad trots att vi knappt hade nått hemma.

Lite morötter, lök, fiskbuljong, citron, honung och torkad dill.

zhflvi7ue8uv.jpg

Hackad rödlök och morötter (ej med på bild) som jag ska ha med till min stekta potatis

covyedq1gckm.jpg

Försökte få en cool bild när jag kastade morötterna, potatisen och rödlöken. Blev inge bra.

vn0eq4svtaap.jpg

Smörstekt abborre.

4ejo0td4cazj.jpg

Ta-da !

1g5nt2dvrnkj.jpg

Det var så jävla underbart gott ska ni veta.

Och det gör det så jävla mycket godare när man vet att man fångat fisken själv !

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag vet inte om man kan kalla de här för några tips direkt (tänker inte gå in på några tillagningsdetaljer), men jag tänkte visa vad jag ofta äter.

Pyttipanna med ägg - min absolut mest vanliga maträtt. Jag köper fryst pyttipanna som går jättefort att tillaga, på 5 minuter kan man ha maten klar om man så vill. Jag gillar att käka den med ett eller två ägg, samt någon sallad som gör att det ser lite trevligare ut (just nu var det rucola som fanns i kylen). Den perfekta snabblunchen, som ändå mättar:

pyttipannafk5_1049679_0.jpg

Lax med pasta - man bör få i sig lite fisk också, även om det blir på tok för sällan för mig. Här är en fiskmaträtt jag gillar i alla fall, lax med fullkornspasta och en tjock mildare citronsås:

laxochpastarc5_1049679_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
Hur gör man för att steka laxfilé? En sådan som Tackleberry har gjort ovan. Min blir alltid rå i mitten, sen måste jag smula sönder den och knapersteka. :)

Hm, brukar själv alltid köra i ugn. Men om den blir rå i mitten låter det som att du steker på för hög värme. Här är en video på hur man steker laxfilé!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar också köra i ugnen, men det känns så ovärt om man bara ska ha en bit. Jag ska spana in videon! :)

Om du inte vill köra den i ugn, utan bara i en stekpanna så ha hög värme på först för att ge en fin stek-yta plus godare smak, sänk sedan värmen till 3-4 på plattan (om du har spis som man kan välja mellan 1-12).

Håll koll och vänd filén mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill köra den i ugn, utan bara i en stekpanna så ha hög värme på först för att ge en fin stek-yta plus godare smak, sänk sedan värmen till 3-4 på plattan (om du har spis som man kan välja mellan 1-12).

Håll koll och vänd filén mycket.

Jag har 1-6. Så jag sänker till typ 2:an efter några minuter(?) och steker typ hur länge?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 1-6. Så jag sänker till typ 2:an efter några minuter(?) och steker typ hur länge?

Ganska svårt att säga då det kan beror på tjockleken på fisken. Men ca 3-4 minuter efter att du sänkt värmen.

Om jag inte kokar så grillar alltid min lax, finns ju sådana där grilljärn. Riktigt bra att ha när det är vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Vegetarisk lasagne:

Fyllning

- Krossade tomater

- Créme fraiche

- Riven parmesanost

- En halv zucchini

- En halv aubergine

- Två tärnade tomater

- Två tärnade, gula lökar

- Champinjoner

- Två pressade vitlöksklyftor

- Sambal Oelek

- Sweet chili sauce

- Salt, peppar

- Basilika

Hacka allt som hackas bör, och rör ihop hela fyllningen. Varva den i en ugnsfast form med lasagneplattor, toppa med ett tunt lager fyllning, tomatskivor, riven ost och basilika på toppen. Sätt in i ugnen, 225 grader, ~30 minuter.

post-8685-1247729372_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det godaste kött som finns är enligt mig lamm, till detta gör vi nästan alltid en vitlöks/puré/sås som blir helt gudomlig.

Nu gissar jag lite på mängderna, vi brukar göra den till rätt många och man mäter inte så noga. Men uppskattningsvis till 4 personer:

  • Skala klyftorna av 3 normalstora vitlökar (mycket vitlök)
  • Koka upp 2 dl grädde och 1 dl Creme Fraiche i en kastrull. Mängderna här är valfria beroende på hur fet/lyxig man vill göra den.
  • Lägg i vitlöksklyftorna och låt detta koka en god stund tills vitlöken blir mjuk. Det tar väl minst 10 minuter men såsen mår bara bra av att stå på plattan länge så kör på.
  • Plocka fram en stavmixer och kör i kastrullen tills allt är en jämn puré.
  • Koka upp igen och red såsen med maizena. Mängden här får man testa sig fram med men det är bara att ha i någon tesked i taget och röra om under kokning tills såsen har en önskvärd konsistens.
  • Pressa i en skvätt citron och lite salt, smaka av såsen och tillsätt mer av dessa tills den blir perfekt. Ju mer creme fraiche desto mindre citron. Såsen ska inte vara syrlig utan bara en touch av det.

ÄT!

Till den här såsen kan det vara bra att ha en brun sås av skyn från lammet, rödvin och lite så men det är en annan kurs.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vegetarisk lasagne:

Fyllning

- Krossade tomater

- Créme fraiche

- Riven parmesanost

- En halv zucchini

- En halv aubergine

- Två tärnade tomater

- Två tärnade, gula lökar

- Champinjoner

- Två pressade vitlöksklyftor

- Sambal Oelek

- Sweet chili sauce

- Salt, peppar

- Basilika

Hacka allt som hackas bör, och rör ihop hela fyllningen. Varva den i en ugnsfast form med lasagneplattor, toppa med ett tunt lager fyllning, tomatskivor, riven ost och basilika på toppen. Sätt in i ugnen, 225 grader, ~30 minuter.

Stort tack! Det där receptet är perfekt för oss ungkarlar med kylskåpen fulla av parmesanostar och pressade auberginer! Tack än en gång, min gode man! :):)

Det godaste kött som finns är enligt mig lamm, till detta gör vi nästan alltid en vitlöks/puré/sås som blir helt gudomlig.

Nu gissar jag lite på mängderna, vi brukar göra den till rätt många och man mäter inte så noga. Men uppskattningsvis till 4 personer:

  • Skala klyftorna av 3 normalstora vitlökar (mycket vitlök)
  • Koka upp 2 dl grädde och 1 dl Creme Fraiche i en kastrull. Mängderna här är valfria beroende på hur fet/lyxig man vill göra den.
  • Lägg i vitlöksklyftorna och låt detta koka en god stund tills vitlöken blir mjuk. Det tar väl minst 10 minuter men såsen mår bara bra av att stå på plattan länge så kör på.
  • Plocka fram en stavmixer och kör i kastrullen tills allt är en jämn puré.
  • Koka upp igen och red såsen med maizena. Mängden här får man testa sig fram med men det är bara att ha i någon tesked i taget och röra om under kokning tills såsen har en önskvärd konsistens.
  • Pressa i en skvätt citron och lite salt, smaka av såsen och tillsätt mer av dessa tills den blir perfekt. Ju mer creme fraiche desto mindre citron. Såsen ska inte vara syrlig utan bara en touch av det.

ÄT!

Till den här såsen kan det vara bra att ha en brun sås av skyn från lammet, rödvin och lite så men det är en annan kurs.

Personligen undviker jag att äta lamm eftersom de är så jävla gulliga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lamm är onekligen gott, men det har en förmåga att alltid bli torrt och segt.. :)

Hm, jag har faktiskt aldrig fått torrt eller segt lamm. Ska man vara riktigt avancerad så köper man en hel stek och grillar länge, görs det rätt så blir det fantastiskt mört och fint. Den ska vara rätt så rare i mitten. Fast jag har för mig att det tar typ 40 minuter så det krävs rätt stor grill.

Men standardvarianten är ju att köpa lammstek i skivor fast med ben och allt och bara grilla på. Putsa bort allt fett på utsidan, det ska inte bli torrt iaf. Du kanske grillar för länge? Råkat ha salt i marinaden?

@Umb: Fast lamm går ju ute och betar och är lyckliga hela livet så man behöver inte ha dåligt samvete för det iaf!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...