Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag kan inte säga att det är svårt, men vill gärna att det inte ska vara krångligt. Med det menar jag att t.ex. pulversås även gör allt runt om så mycket lättare. Jag behöver bara tänka på ett köpa hem en sak, jag behöver bara en kastrull och en visp för att tillaga den och sen blir det inte mycket disk. Jag behöver göra maten så fort och smidigt som möjligt ibland, då blir det gärna pulvervarianten. På helger/lediga kvällar kan jag dock tänka mig att göra något mer avancerat (då gärna något som är gott att spara, för att göra mycket och sedan förvara i matlådor).

Skulle uppskatta om du kunde ge lite fler tips, gärna med mer exakta mått också. Eftersom jag inte är kock och rätt så oerfaren inom matlagning känns det rätt så svårt att "gå på känsla".

Jobbar man som kock så tänkter man automatiskt "det där kan väl vem som helst göra", men la nyss på luren efter att ha snackat med en polare som ringde och frågade hur man kokade ägg " :confused: " tänkte jag men kom även på att det kanske inte är så jävla lätt för "utomstående" att fixa käk, tänkte genast på det jag skrev här, så jag tar väl till 80% tillbaks att matlagning inte är svårt.

Visst kan jag ge tips på matlagning med mått, bara fråga på, får ofta beröm av gäster för min mat :D (ja jag skryter om det, gillar att få beröm för min mat)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde baconsås idag, en av två maträtter som jag är riktigt grym på. Verkligen jätteenkelt att göra och smakar svingott!

Skala och hacka lök. Fräs i en panna.

Klipp ner bacon. Stek.

Ha på vetemjöl/maizenaredning/whatever. Vänd runt.

Häll på mjölk. Låt det koka tills det blir såsigt.

Servera med pasta (förslagsvis spagetti) och rikligt med riven parmesanost.

:(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Har haft huset för mig själv ett tag nu, och då har det oundvikligt blivit en del matlagning! (och fotograferande av den). Sjukt kul är det, nästan så man är sugen på att göra en kokbok.

Färskpasta med tomat och chili-citron-limesås.

Quornbitar med quinoa, och en grönsallad med fetaost, soltorkade tomater och oliver.

Pasta- och tonfiskgratäng

Pangasiusfilé (vietnamesisk hajmal), ris och en sås av röd paprika, söt chili, och gul lök. Serverat med körsbärstomater och kokade morötter

Omelett med banan och curry

Soppa med rotfrukter, röda linser, purjolök, och diverse kryddor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.

Gör en kokbok. I'd buy it.

Det har han faktiskt! Och tack, det värmer att höra. Känns bara som ett grymt stort projekt att ta tag i, och jag känner att jag inte har tid just nu.

Herregud! Du är grym. Jag bodde också själv i en vecka, jag levde på fil och mikrovärmt.

Hade jag inte tyckt att det var grymt kul att laga mat, hade jag också gjort det! Snabblagat, och gott :)

Över förväntan ja.

Riktigt grym verkar du vara. =)

Och så snyggt du skär morötterna. De flesta skär rakt ner, men att snitta dem från sidan gör att det bla. ser finare ut vid servering...

Jag är ingen mästerkock, men rätt kreativ :P

Och tack för morotskommentaren; en udda, men ack så trevlig kommentar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget riktigt tips men, det är nära på, om man köper rimmat bogfläsk och sedan röker det i en rök(rökspån, använd några enstaka enris kvistar för skogssmak)

Alternativt så använder ni grillen, tänder den som vanlig och när kolet är klart (en vit, askig färg) lägger du på rökspån och stänger locket, sedan lägger ni in bogfläsket i röken/grillen och väntar.. (det är den delen jag inte kommer ihåg riktigt, det räcker med en sisådär 10-15 minuter kanske.)

Observera: Kanske inte är så speciellt populärt där nere i stockholm o så, ni vet, brandvarnare o sånt skit, det ryker ganska mycket... (så det görs på egen risk)

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon skrev längre bak i tråden, Ajvar Relish.

Koka pasta, häll av vattnet och häll tillbaka pastan i kastrullen.

Tillsätt Ajvar, kräftstjärtar och grädde.

Värm upp och red av med maizena eller mjöl.

Pasta är även det lättaste du kan laga, och det finns såååå mycket olika saker du kan göra.

En pastasås är extremt lätt att göra.

Det enda du egenligen behöver är grädde/mjölk och vad som hittas hemma. (Bacon, salami, skinka, broccoli, kött, fisk)

Enkelt att göra, går snabbt och är gott.

Perfekt för en lat person.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har man bara gjort kycklingssås med pasta samt färsbiffar med potätsallad under veckan. Men ska försöka på mig något mer avancerat då man blir ensam hemma snart igen.

AngryAxel: Visst fan är det roligt att laga mat! Dina bilder är grym inspiration ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till 100%!! Har blivit något av en standardlunch. Galet gott, nyttigt, och lättlagat. Men nu har jag slut på lingonsylt (w00t)

Idag blev det iallafall strömmingsflundror till middag.

Vad det lika himelskt gott som de ser ut? ;)

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde ihop en lätt måltid för ett par timmar sen bestående av; filmjölk, havregryn, cornflakes, crunchy-flingor, valnötter, mandarin, kanel och hallonsylt. Gott var det, men det kanske börjar bli dags att handla något riktigt käk. Frågan är bara vad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...