Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Det är så man skäms för hur lite man faktist kan laga.

Käk jag gör om jag inte har någon som kan laga till hands är Nudlar eller mackor i smörgåsgrill. :D

Bara får några år sedan så var det jag som lagade mat till hela familjen här hemma, men som med allt annat så tappar man intresset så nu blir det pizza om jag ska bjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka få tummen ur nu när jag är ledig och ensam hemma.

Tagliatellepasta, fläskfilé, diverse grönsaker och kryddor, grädde, crème fraiche och vitt vin vitt vin är ungefär det jag har hemma just nu. Får väl inhandla lite mer saker sen kanske. Men fan så mycket roligare det är att laga till fler än en själv!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag skall köpa biff i morgon. Är hemma själv och kylskåpet är helt tomt. Tänkte fara till stan' i morgon för att köpa Guinness Draught till matlagningen men tyvärr strejkar busschauförerna. Biff stekt i Guinness och.. någon god salladröra, anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag skall köpa biff i morgon. Är hemma själv och kylskåpet är helt tomt. Tänkte fara till stan' i morgon för att köpa Guinness Draught till matlagningen men tyvärr strejkar busschauförerna. Biff stekt i Guinness och.. någon god salladröra, anyone?

Vikta lövbiffar med röra emellan, skitgott. Hackad saltgurka, senap, och pepparrotsvisp med någon bra bas plus salt och peppar passar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beundransvärd kokkonst (och foton) av Axel där.

Jag är imponerad. -_-

Gröt, Lätt snabbt billigt!

Gröt=frukost. ^_^

--

Sen jag flyttade hemifrån har jag blivit ganska mycket bättre på det här med matlagning MEN i mitt ungkarlskök är ändå grundregeln att "om det tar längre än ca 20 minuter att tillreda = GTFO". Trots det försöker jag undvika snabbmat/micromat och strävar efter att hålla kosten åtminstone någotsånär hälsosam + att det ska ätas åtminstone ett mål varm mat varje dag, inga undantag.

Denna vecka serverades följande:

Måndag: Spaghetti Bolognese

Tisdag: Spaghetti Bolognese igen

Onsdag: Wienerschnitzel och umm... pulvermos :doh:

Torsdag: Åt på restaurang (italienskt)

Fredag: Currykyckling och couscous

Lördag: Pennepasta och chilikorv

Söndag: Rester från fredag och lördag

Imorgon Idag blir det antagligen någon form av pasta igen. Yum! :doh:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att tråden börjar bli aktiv igen :doh:.

Nu har jag som mål, att när jag flyttar tillbaka till Skellefteå igen så ska jag bannemig lär mig laga mat fo' real.

Många smarriga tips ni har postat här, kommer nog att ta mig en titt då jag själv står i köket nästa gång :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att tråden börjar bli aktiv igen :doh:.

Nu har jag som mål, att när jag flyttar tillbaka till Skellefteå igen så ska jag bannemig lär mig laga mat fo' real.

Många smarriga tips ni har postat här, kommer nog att ta mig en titt då jag själv står i köket nästa gång :doh:

Frasses räknas inte som att laga mat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan jag få för mig o göra tex fläskfilé med kroketter eller nå kul, fast de är oftast när jag är full som jag brukar orka göra något sånt=P

Annars brukar de bli de gammla vanliga, tonfisk på burk, tomatsås, creme fresh mm o bara kastar ihop de i stekpannan och om jag känner att jag orkar kokar jag nudlar till de..

Fast nyss drog ja tummen ur röven och stekte ägg o bacon! Första klassens mat :unsure:

De smakade faktiskt nå alldeles enastående! Men nu e de så jeffla tomt i kyllskåpe så blir nog inge mer idag förutom nå knäckebrömacker me hamburgardressing på ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tagliatelle med schnitzelbitar från kotlett. Sås gjord på mellangrädde, lök, paprika och ärtor.

nqtuhjr89u1z.jpg

Kasslerpytt. Sås bestående av lätt crem fraiche blandat med chili och ketchup.

10lsy2c84o5r.jpg

Laxfilé med potatis samt sås gjort på gräddfil och rom. Laxen är riktigt god och jävligt lätt att laga

gsbk3d7bzns5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuskmiddag. <_<

Damn you, jag som precis åt!

Tagliatelle med schnitzelbitar från kotlett. Sås gjord på mellangrädde, lök, paprika och ärtor.

Kasslerpytt. Sås bestående av lätt crem fraiche blandat med chili och ketchup.

Laxfilé med potatis samt sås gjort på gräddfil och rom. Laxen är riktigt god och jävligt lätt att laga

Damn, inspirerande! Bra såser också :)

edit: Gjorde för några dagar sedan om soppan jag postade förut till en plätt-smet, och stekte upp. Serverade det med lingonsylt, mjölk och sallad. Gott blev det! :o

z3svtdztn3be.jpg

Lättlagat - Färskpasta med skogssvampsås (finns färdig att köpa), broccoli och stekta äpplen

v8uj81cohgna.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fuskfrukost för några dagar sen. :)

Tallriksmodellen, schmallriksmodellen! Ruskigt gott ser det ut att vara :P

Middag ikväll! Eget recept jag tänkte ut under en lång promenad med Marvin. Det är en slags gratäng av tomat, banan, quornfiléer (kan bytas ut mot kycklingfiléer om man vill äta kött), med ett täcke av tomatsås. Det är rätt lätt att laga mat. Såsen är gjord på créme fraiche, oregano, krossade tomater, chilisås, sambal oelek, timjan, paprikapulver, salt och peppar. Lade sedan ner quornfiléer, banan och tomat som på bilden, i en ungsfast form. Täckte allt med såsen, och strödde på lite oregano (mest för syns skull), och ställde in i ugnen. Ca 225 grader, i ungefär 25 minuter. Åt med ris, och en sallad med fetaost och oliver.

ytfj4c0ne1uc.jpg

msqzvckjcpjl.jpg

vn1a25ndheyq.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...