Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Ser grymt ut! (:

___

Okej - jag har en massa rödbetor, potatis, och a whole lotta' rädisor. Jag tänkte komplettera potäterna och rötbetorna med ett gäng andra rotfrukter och köra allt i ugn (applicera olja+flingsalt, och när det är fem minuter kvar flytande honung), men vad gör man med rädisor? Kan man basera en rätt på dem?

Skiva dem tunt, låt ligga i kalt vatten och blanda dem med rotfruktsröran när den är klar. Ha gärna i lite dill i. I sallader överlag, i synnerhet med potatis tycker jag dom passar utmärkt antingen som klyfter eller skivat. Annars är ju en klassiker att bara äta dem med smör och lite salt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Att göra bearnaisesås är ju lite av en konst, men syndigt gott!

Jag har misslyckats flera gånger (den har skurit sig) men har nu trimmat metoderna, så följer ni detta bör ni lyckas.

4 pers (man brukar räkna ett ägg och 50g smör p/p)

Utrustning:

2 kastruller

1 sil

1 visp

1 glas/motsvarande behållare

Ingredienser:

200g smör

4 äggulor

2 msk dragon

2 msk persilja

1 msk vitvinsvinäger

2 hackade sharlottenlökar

1 dl vatten

salt

10 vitpepparpepparkorn

Utförande:

Smält smöret i en ena kastrullen. Koka upp vattnet i den andra tillsammans med den hackade löken, dragon, persilja, vitpepparkorn och vinägern. Koka detta på hög värme tills vätskemängden har reducerats till ca 1/4. Sila av avkoket till en annan behållare, skölj ur kastrullen och häll tillbaka avkoket.

Nu börjar de kritiska momenten. Se till att avkoket inte håller för hög värme (max runt 60 grader). Separera gulorna från äggen och blanda i dessa med avkoket, ha medelhög värme på plattan och börja röra långsamt med vispen. Detta ska nu koagulera lagom mycket, det ska hinna bli ganska tjockt men absolut ingen äggröra, det ska stiga till kanske dubbla volymen. När man känner sig nöjd tar man av kastrullen från plattan och ställer på ett underlägg.

Smöret ska nu vara smält, skiktat (protein och salt ligger som en vit sörja i botten) och ha ungefär samma temperatur som resten av såsen. Häll ytterst långsamt ner smöret i den andra kastrullen medan du vispar som en galning. Ta med allt fett men så lite av det vita som möjligt (man kan ha i även det men proteinet tunnar ut såsen). När detta är klart så smaka av och salta efter behag och såsen är klar! Se för fan till att inte eftervärma för då är risken att det skär sig väldigt stor.

Om såsen skär sig kan man rädda detta genom att ta en ny kastrull där man lägger i en ny äggula, rör denna så den koagulerar precis som tidigare och häll åter igen ytterst långsamt ner den skurna såsen häri under omrörning.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Frysta wokgrönsaker borde bannlysas.

---

En god gratäng kommer här. Skär ca 5-6 potatisar i skivor och koka dem mjuka. Förväll sojafärs, ca 3-4 dl torr färs. Köper du fryst sojafärs så är det bara att hälla hela förpackningen i botten av en ugnsform. Ovanpå lägger du potatisen. Gör en sats bechamelsås, typ hälften av den mängden man har i lasagne. Häll den ovanpå färsen och potatisen. Högst upp lägger du hackad gul lök, pressad vitlök, salt/peppar och riven ost. Har i ugn på 200°C tills den får en fin färg på ovansidan. Sinnessjukt gott och lätt att laga. Vill man ha vanlig färs så kan man naturligtvis ha det också.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll har jag tänkt fixa en liten nobelmiddag till mig och Kvinnan. Har någon förslag på något som är gott och lite lyxigt men ändå inte alltför krångligt? Eller ja, krångligt och krångligt... Det enda kravet är egentligen att det inte får innehålla allt för många ingredienser eftersom jag helt enkelt inte orkar släpa hem en massa skumma grejer, varav hälften blir stående i skåpen... You follow me? :rolleyes: Vitt vin ska drickas till förresten.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fläskfilé med hasselbackspotatis och dragonsås är ju riktigt smarrigt och inte så krångligt. Vitt vin passar väl dessvärre inte så bra till så det kanske inte är något vidare tips... Men just detta är mitt svar på Kebabs chili con carne, drar ofta ihop det vid lite finare middagsbjudningar och blir alltid rövgott!

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lagar i skrivande stund en fisksoppa som jag tror kommer bli grymt god!

Innehåller i kronologisk ordning:

olivolja

vitlök

gul lök

purjolök

dillfrön

saffran

vatten

hummerfond

fiskbuljong

morrot

selleri

skållade och skalade färska tomater

svartpeppar

timjan

potatis

vitt vin

grädde

laxfiléer i stora bitar

Just nu är jag på steget innan potatisen. När den kommit i tänkte jag låta det koka i 10 min, sen ha i vin och grädde, koka upp, smaka av, lägga i laxbitarna, koka upp igen och sen ta av från platta och låta stå några minuter. Vad tror ni, kommer det bli gott eller (w00t)

@P-C: Mat är högprioriterat för mig! Studentmat är nog främst som den är för att studenter just flyttat hemifrån och inte har en aning om hur man lagar mat.

Edit! Färdigt!

post-1487-087797600 1292011050.jpg

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nudlar och svampsås är det enda jag kan laga i princip. Har hittat på hur man gör det själv, eftersom vi har så begränsat med matgrejer hemma så är det inte tal om att följa recept med konstiga ingredienser.

1. Koka nudlar

2. Stek fläskkött en stund

3. I med svamp, typ champinjoner

4. I med andra grönsaker om man vill, typ paprika

5. Stek en stund

6. Häll i matlagningsgrädde

7. Häll i soja

8. Krydda skiten med Aromat och Piffi Allkrydda

9. ÄT!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Tänkte lägga upp recept och hur man lagar nyårsmiddagen jag lagade till ett gäng på 11 personer.

Förrätt:

Laxtartar (rå lax)

Köp en laxfilé, allra helst färsk från fiskbilen/delikatessdisken på Coop/Maxi.

Alltså inte Findus frysta.

Jag köpte 600gr färsk och det räckte till 11 personer + skulle räckt till 2 till.

Shalottenlök

Färsk dill

Citron

Olivolja

Vitpeppar

Havssalt

Toastat bröd.

Hacka laxen fint och lägg ner i en bunka.

Samma procedur med shalottenlök och dill (easy on the dill)

I med en skvätt olivolja (mest till för att blöta upp röran eftersom det blir ganska torrt)

Salta, peppra och pressa i lite citron.

Toasta brödet, stansa ut en cirkel med ett whiskeyglas

"Ägga" upp, piffa upp med dill och lite havssalt.

--------------------------

Huvudrätt:

Canard A l'orange (ankfilé med apelsinssås)

Ankbröstfilé (1 filé på 2 personer) ("fransk portion")

Apelsiner (ca apelsiner för sås till 4 pers)

Sparris

Bacon

Amedinpotatis eller mandelpotatis

Koka potatisarna med skal. Koka tills nästan klara.

Linda in sparris i bacon. Lägg på en plåt, ha lite olivolja över, salt och peppar och droppa lite citron över.

Snitta fettkappan på ankbröstet. Det ska bli små fyrkanter. Se till att ha haft ankan ute i rumstemperatur i 1-2 timmar.

Salta och peppra hela ankan.

Stek ankan hårt, i PYTTELITE olja (hög värme. jag hade styrka 6 av 6 på våran spis (vi har sån där gammal, inte glas))

Stekte kanske i 5 minuter. Bränn inte.

Vänd och stek försiktigt på köttsidan.

1-2 minuter

Fettet som blir över, ta vara på. Väldigt exklusivt och gott.

Lägg ankan på en plåt och ställ i ugnen på 180 grader i ca 10-13 minuter.

Pressa apelsinerna och plocka med lite fruktkött.

Häll i ca 0.5 dl vatten.

Häll på ca 50 gram socker.

Har ni flytande kycklingfond så ta en liten skvätt. Men var försiktiga, den är salt som fan.

Koka ner såsen tills den är ganska tjock.

Om ni vill så sila den.

Montera ner ca 40-50 gram smör.

Dela potatisarna på mitten

Lägg potatisarna i en stekpanna med lite smör och lite fett från ankan. (Fettet som blir över kan hällas på burk och ställas i kylskåp och användas senare till annan mat)

Stek.

Kolla ankan.

Har ni en stektermometer ska den vara 52-53 grader i kärntemperatur.

Är ni grymma känner ni på ankan med fingret om den är klar.

Är ni töntar så börjar ni skära upp ankan mellan de små fyrkanterna som ni tidigare snittade. Skivorna ska vara ca 0.5 cm tjocka.

ANKAN SKA VARA RÖD I MITTEN.

--

--

----------------------

Dessert körde jag tre olika ostar med fikonmarmelad och honung.

Allt det här la jag ut lite mindre än 800 norska kronor för.

Ankbrösten betalade jag 45,- för 2 stycken. Allt som allt 6 stycken, så det gjorde totalsumman mycket, mycket mindre än om jag hade köpt dessa för "ordinarie" pris.

Laxfiléen på 600gr betalade jag dock 130,- norska kronor för.

Tog sedan 150,- norska kronor i betalt för maten och arbetet.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...