Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Men du har alltså i äggvitan också?

Heh, ja. Pallar inte bry mig och anser inte att det direkt smakar dåligt :P

spajdermän(efter alla år känns det fortfarande larvigt att skriva ditt nick :lol: (fast det är nog likadant vice versa kan jag tänka mig)): Jag hade kokat makaroner, tinat broccoli, stekt bacon, blandat och haft på massor parmesanost! Mycket gott.

Det känns otroligt larvigt att skriva in flera av de nick som finns här :P Mitt är, åtminstone för mig, ett av de värre. Men så är även det lite av charmen med ett ställe som det här, som man hittade när man var just larvig.

Låter gott. Kanske blir till att prova! :)

Halp!

1 mars bär det iväg till en egen lägenhet, och det jag "oroar" mig mest för är matlagningen.

Är jag själv hemma här hos mor så består min matlagning av typ: Stuvade makaroner med korv, potatismos och korv, renskavsgryta (om jag ska laga så det är mat klar tills de andra kommer hem), random rätt med köttbullar... Ja, mycket mycket enkla saker alltså.

Hur kändes det inför matlagningen när ni flyttade hemifrån? Blir/blev det mycket skräpmat för er?

Matlagning är, eller behöver inte vara, svårt. Jag improviserar nästan jämt och även om jag har en ide om vad jag tycker passar i en viss maträtt kör jag på känsla när det gäller alla mått, det blir liksom roligare så.

Rätta mig om jag har fel, men:

Du kan koka pasta, potatis och ris. Du kan steka korv, köttbullar och hamburgare. Du kan laga en random gryta eller pyttipanna av rester. Du kan laga köttfärssås eller chili con carne. Du kan slänga ihop en enkel brunsås. Listan kan byggas på.

Du kanske inte kan göra varenda sak jag radade upp, men försök bara så ska du se att det nog blir ätbart ändå och nästa gång har du en idé om hur det kan göras bättre. Du kommer inte behöva känna att du tröttnar på en viss maträtt, för det är inte svårt att variera sig.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halp!

1 mars bär det iväg till en egen lägenhet, och det jag "oroar" mig mest för är matlagningen.

Är jag själv hemma här hos mor så består min matlagning av typ: Stuvade makaroner med korv, potatismos och korv, renskavsgryta (om jag ska laga så det är mat klar tills de andra kommer hem), random rätt med köttbullar... Ja, mycket mycket enkla saker alltså.

Hur kändes det inför matlagningen när ni flyttade hemifrån? Blir/blev det mycket skräpmat för er?

Du kan laga mer avancerad mat än vad jag kan och jag har bott i egen lägenhet sedan jag var 16. Jag tror du kommer klara dig bra.

Eftersom den här tråden startades just pga att jag flyttade hemifrån och behövde matlagningstips så kan jag berätta lite hur det såg ut för mig!

Jag kunde som sagt inte laga ett endaste jota. Blev väldigt mycket färdigmat i början, men efter att jag upptäckte att det inte håller i längden ekonomiskt så började jag laga egen mat. Vanlig husmanskost som köttbullar och makaroner, falukorv och potatismos, diverse soppor och gröt är oerhört lätt att göra. Lyxade till det i slutet av veckorna med att äta ute med goda vänner.

Tro mig. Det är egentligen ingenting att oroa sig över. Visst, ibland blev jag lite lat med att diska men det behöver ju inte drabba dig! Det löser sig, dude!

Helvete heller, du åt på frasses 5 dagar i veckan. :mf_doof: :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halp!

1 mars bär det iväg till en egen lägenhet, och det jag "oroar" mig mest för är matlagningen.

Är jag själv hemma här hos mor så består min matlagning av typ: Stuvade makaroner med korv, potatismos och korv, renskavsgryta (om jag ska laga så det är mat klar tills de andra kommer hem), random rätt med köttbullar... Ja, mycket mycket enkla saker alltså.

Hur kändes det inför matlagningen när ni flyttade hemifrån? Blir/blev det mycket skräpmat för er?

Jag har bott hemifrån i drygt ett halvår och äter bara skräpmat som fylle-/bakiskäk. Färdigrätter har jag inte ätit en enda gång.

Mitt största tips i början är att inte vara rädd. Exempelvis kan du alltid koka ris eller potatis och göra någon gryta till. Grytan kan innehålla vad som helst, bara pröva dig fram.

Ett annat tips som jag använder ofta när fantasin tryter är stekt ris. Koka helt enkelt upp ris och kläck i ett ägg eller två och en skvätt soja, sedan kan du ha i precis det du är sugen på. (ärtor, kött, bacon, lök, svamp, tomater, kyckling... är tips på vad jag ofta slänger i)

För de där dagarna då man verkligen inte orkar laga mat har jag bacon/fläsk och bruna bönor eller blodpudding hemma, det är billigt, går snabbt och är gott!

Tycker du om tacos är taco-kryddorna en genväg till att få god kryddad köttfärs, med lite ris, tacosås och grönsaker blir det mums!

Så långt jag sträcker mig med "färdigrätter" är pyttipanna. Har man ett par stekta ägg, rödbetor och inlagd gurka till blir det en helt okej måltid. Dock brukar jag fylla på i pannan med eget kött och morötter exempelvis, men det är inte nödvändigt.

Som sagt, det stora tipset är att inte vara rädd för att bara slänga ihop något, gör du inte något väldigt konstigt så lär det inte bli värre än att det går att äta, och så testar du något annorlunda nästa gång! :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Är kock ikväll! Det som det skall bjudas på är hasselbackspotatis, ox- och/eller fläskfilé, sparris med citrondragonsås och så tänkte jag även försöka svänga ihop en hemgjord bearnaisesås. Har aldrig gjort en egen bea förut och det verkar ju vara rätt knivigt att få den att inte skära sig, men det ska nog gå bra! Har även tänkt knåpa ihop något bröd men det återstår att se om jag köper en baguette som jag rostar i ugn eller om jag degar ihop något själv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har efter flytt till eget hus blivit gormetkock. Dock bara på helgerna, funkar inte att låga fin mat på natten till matlådor. Stor förtjänst till frugan som är utbildad kock, även om det bara är för ätt fråga saker för jag är noga med ätt laga det mesta själv.

Jävla HTC ätt vilja skriva ä istället för a..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har efter flytt till eget hus blivit gormetkock. Dock bara på helgerna, funkar inte att låga fin mat på natten till matlådor. Stor förtjänst till frugan som är utbildad kock, även om det bara är för ätt fråga saker för jag är noga med ätt laga det mesta själv.

Jävla HTC ätt vilja skriva ä istället för a..

Nice! Vad lagas det för något då?

---

Jag gjorde en episk köttgryta igår. Ett riktigt stor- och långkok!

Ingredienser:

bacon (ett paket)

gullök (3 st)

vitlök (4 st i stora bitar som kokade sönder)

chilli (2 st små men extremt starka, kör man vanlig spansk peppar eller så är det kanske det dubbla)

skogschampinioner (ett par handfull)

grytbitar av nöt (1kg)

Bayersk öl (50 cl)

vatten (ett par, tre deciliter)

lagerblad (3st)

mörk oxbuljong (1 st)

köttbuljong (1 st)

timjan (rätt mycket)

svartpeppar (lagom)

hickoryrökextrakt (några få droppar)

paprika (en gul och en röd)

morrötter (5 små)

Allt utom paprikan och morötterna kokade typ 2 timmar! Köttet ska börja falla isär tycker jag blir bäst så att den blir något homogen men ändå finns bitar kvar. Grönsakerna kom i sist och behövde kanske 20 min för att bli mjuka. Sen serverades allt med creme fraiche i och ljust bröd till samt ett gott rödvin! Succé.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man verkligen kalla det för gryta när man äter som en soppa? :hm:

Det är inte ofta jag får tillfälle att säga det, men du bl-...

----------------------------------

Dagens middag blev en succé. En sådan succé att köttet inte räckte till efter ett flertal påbackningar. Imorgon blir det att sno ihop mockarutor... :naughty:

Redigerad av Eudoros
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Vad lagas det för något då?

Det har än så länge blivit;

Porterstek (med vitlökskroketter)

Rostbiff (med hasselbackspotatis)

Wienerschnitzel (egen klyftpotatis)

Schweizerschnitzel (egen klyftpotatis)

Yakitori (basmatiris)

Fläskfilé och lantkorv-grillspett (bakpotatis)

Blåmusslor och pilgrimsmusslor i vitvinssås

Kyckling enchiladas

Chicken Lolipop (med äggnudlar wokat med grönsaker)

Honungsmarinerade tjocka revben (det som var kvar av kroketterna :P)

Kommer inte ihåg om det har blivit nått mer lite lyxigare, har käkat tacos som judar på helgen, sen har vi börjat slarva nu dom senaste helgerna med fest/kalas/bortbjudna/whatever så har inte blivit så mycket lagat.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

ouf, har stått i tre timmar och gjort en episk korma-gryta. Så jävla många kryddor jag aldrig använt förut som typ spiskummin och gurkmeja men fan vad gott det blev. Gjorde också naanbröd till. Gjorde nog lite för mycket dock. Vi åt oss fördärvade och det är ändå typ 60% kvar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Har på senaste tiden varit väldigt sugen på att prova att göra en hemmagjord pizza från scratch, med alla tillbehör. Dvs göra egen pizzadeg, egen tomatsås, egen pizzasallad, egen kebabsås, bla bla bla.

Problemet är att jag inte har råd med detta, eftersom det kostar skjortan då vi inte har någonting hemma. Provade att övertala mor min till att köpa hem ingredienserna, men hon sa stopp efter att jag bara hunnit säga vitkål och olivolja, då det är alldeles på tok för dyrt med bara det.

Så nu har jag gett upp idén att utföra detta, och tänker istället köra med gamla trista halvfabrikat då det fungerar ekonomiskt. Därför vill jag ha tips på sådana! Har förstått att det finns både pulverdeg och typ djupfryst deg. Har någon provat detta och kan någon rekommendera det ena eller det andra? Vad har ni för förslag på färdig tomatsås? Ketchup vill jag helst undvika, så om någon känner till en färdig tomatsås som är mer för pizza-ändanmål, kom med förslag! Finns det färdiggjord pizzasallad att köpa på typ hemköp? Funderar lite på om det kanske inte borde finnas kring samma hylla som färdiggjord potatissallad och såna där små burkar med beasås.

Hur gör man en egen kebabsås med så få och billiga ingredienser som möjligt? Har hittat massvis av recept, men folk verkar generellt ha väldigt delade åsikter om vad som en kebabsås bör innehålla.

Så tips uppskattas! Bor nära både Lidl och hemköp, så det spelar inte så stor roll om det är eldorado eller något tyskt hejsanhoppsanmärke från Lidl. Oh, och säg inte att jag lika gärna kan köpa en turkpizza om jag skall köra med fabrikat, för jag vill verkligen freestyla ihop något (till viss del) eget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har på senaste tiden varit väldigt sugen på att prova att göra en hemmagjord pizza från scratch, med alla tillbehör. Dvs göra egen pizzadeg, egen tomatsås, egen pizzasallad, egen kebabsås, bla bla bla.

Problemet är att jag inte har råd med detta, eftersom det kostar skjortan då vi inte har någonting hemma. Provade att övertala mor min till att köpa hem ingredienserna, men hon sa stopp efter att jag bara hunnit säga vitkål och olivolja, då det är alldeles på tok för dyrt med bara det.

Så nu har jag gett upp idén att utföra detta, och tänker istället köra med gamla trista halvfabrikat då det fungerar ekonomiskt. Därför vill jag ha tips på sådana! Har förstått att det finns både pulverdeg och typ djupfryst deg. Har någon provat detta och kan någon rekommendera det ena eller det andra? Vad har ni för förslag på färdig tomatsås? Ketchup vill jag helst undvika, så om någon känner till en färdig tomatsås som är mer för pizza-ändanmål, kom med förslag! Finns det färdiggjord pizzasallad att köpa på typ hemköp? Funderar lite på om det kanske inte borde finnas kring samma hylla som färdiggjord potatissallad och såna där små burkar med beasås.

Hur gör man en egen kebabsås med så få och billiga ingredienser som möjligt? Har hittat massvis av recept, men folk verkar generellt ha väldigt delade åsikter om vad som en kebabsås bör innehålla.

Så tips uppskattas! Bor nära både Lidl och hemköp, så det spelar inte så stor roll om det är eldorado eller något tyskt hejsanhoppsanmärke från Lidl. Oh, och säg inte att jag lika gärna kan köpa en turkpizza om jag skall köra med fabrikat, för jag vill verkligen freestyla ihop något (till viss del) eget.

Pizzadeg är ju väldigt billigt att göra själv. Funkar ju även med rapsolja om man vill vara lite ekonomisk. Tar ju bara sin stilla tid att jäsa. Kör fyllning av tomatpuré på burk, krydda med salt, peppar och kanske något starkt som sambal olek. Sen så är det bara att riva över massor av någon billig gouda-ost (finns ju massa 2kg-ostar för runt 60:-) och toppa med de grönsaker man kanske har hemma: svamp, aubergine, tunt skivad potatis, oliver osv.

Har gjort det flera gånger och tycker mest att det är osten som kostar.

Billig kebabsås kan du göra på fil, majonäs, (stark) ajvar och vitlök.

---

Matlagningstips: Om ni vill ha något gott till lax så stek kokad svartrot och rå fänkål i rejält med smör och strö över flingsalt. Sjuuukt gott.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...