Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

@Umb: Fast lamm går ju ute och betar och är lyckliga hela livet så man behöver inte ha dåligt samvete för det iaf!

Vad menar du med "lamm" förresten? Jag vet att man på vissa håll i Sverige (bl.a. på Gotland) kallar alla får för lamm, oavsett om de är "fårungar" eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "lamm" förresten? Jag vet att man på vissa håll i Sverige (bl.a. på Gotland) kallar alla får för lamm, oavsett om de är "fårungar" eller ej.

Jag menar lamm i sin rätta bemärkelse, fårungar alltså. Får när de blir äldre ska smaka kofta har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack! Det där receptet är perfekt för oss ungkarlar med kylskåpen fulla av parmesanostar och pressade auberginer! Tack än en gång, min gode man! ;):D

Oj, så lite så! Det är fruktansvärt enkelt att laga väldigt många olika sorters rätter, imo. Krävs bara lite snusförnuft, fantasi, och råvaror. Det sistnämnda kanske man inte alltid har, men det skadar inte att ta ~tio minuters tankearbete till vad man kan laga för mat under veckan, skriva en lista, och plocka på sig det när man är och handlar. Internet är också en bra inspirationskälla. (Den här meningen startade som ett svar till Umberto, men slutade som ett generellt svar till folk som tycker att det är svårt/tråkigt att laga mat)

Fast lamm går ju ute och betar och är lyckliga hela livet så man behöver inte ha dåligt samvete för det iaf!

Det visste jag inte, tack för infon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Nu var det länge sen jag lagade mat själv då jag bott hemma hela sommaren men idag var det bara jag i lägenheten och var sugen på att improvisera ihop något.

Det blev en soppa innehållandes följande ingredienser adderade i kronologisk ordning, vad köket hade att erbjuda kan man säga:

olivolja

smör

gul lök

vitlök

vatten

grönsaksbuljong

sötpotatis

röd paprika

morot

chili

sambal oelek

svartpeppar

paprikapulver

ingefära

citron

grädde

persilja

Mixat med mixerstav. Det blev riktigt riktigt gott och rejält med rester för senare tillfällen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag ska på kräftskiva om ett tag och behöver mattips. Värden har lite skämtsamt sagt att jag inte kommer in om jag inte har någon form av skaldjur med mig.

Problemet är inte skaldjuren i sig. Jag gillar skaldjurssmaken väldigt mycket. Men jag klarar inte av allt mek med att äta just oskalade kräftor med kräftsaft rinnande längst underarmarna och ständig hunger och allt det innebär.

Så, jag tar tacksamt emot förslag på enklare skaldjursbaserade rätter jag kan äta istället. Skaldjurspaj var tydligen inte bra nog enligt värden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska på kräftskiva om ett tag och behöver mattips. Värden har lite skämtsamt sagt att jag inte kommer in om jag inte har någon form av skaldjur med mig.

Problemet är inte skaldjuren i sig. Jag gillar skaldjurssmaken väldigt mycket. Men jag klarar inte av allt mek med att äta just oskalade kräftor med kräftsaft rinnande längst underarmarna och ständig hunger och allt det innebär.

Så, jag tar tacksamt emot förslag på enklare skaldjursbaserade rätter jag kan äta istället. Skaldjurspaj var tydligen inte bra nog enligt värden.

Räkor kanske? Inte lika kladdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska på kräftskiva om ett tag och behöver mattips. Värden har lite skämtsamt sagt att jag inte kommer in om jag inte har någon form av skaldjur med mig.

Problemet är inte skaldjuren i sig. Jag gillar skaldjurssmaken väldigt mycket. Men jag klarar inte av allt mek med att äta just oskalade kräftor med kräftsaft rinnande längst underarmarna och ständig hunger och allt det innebär.

Så, jag tar tacksamt emot förslag på enklare skaldjursbaserade rätter jag kan äta istället. Skaldjurspaj var tydligen inte bra nog enligt värden.

Halva grejen är ju slabbet och meket.

Om du är mer mån om att äta än smaken så lägger du ur kräftorna på papper eller en handduk så det mesta av spadet rinner undan, du slipper rinnet på underarmarna men förlorar mycket smak pga. det.

Om du inte äter något i huvudet kan du också ta av stjärtarna och klorna så slipper du massa skräp på din tallrik.

Sist men inte minst köper du dig ett par skaldjursbestick.

Anser ju att kräfta hör till en kräftskiva, annars funkar ju grillad hummer. Skitgott med lite pressad citron över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju precis det jag inte gillar, därför jag besvärade mig med att skriva ett inlägg.

Jag kommer inte skala någonting med händerna vid matbordet.

Det finns ju färdigskalade kräftstjärtar att köpa, att lägga dem på en smörgås, kex eller annat passande är grymt gott.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...
Kyckling, extremt enkelt (i princip tina upp -> strö på nåt -> ugn, klart), BILLIGT, femton pers. GO!

Oh. And for the record. Jag har fem timmar på mig.

Heh, jag ska också göra kyckling idag... In med marinerade kycklingklubbor i ugnen i en timme, plocka ut dem och häll skyn i en bunke och blanda med creme fraiche, koka till med lite krydda och smack in med en potatisgratäng. Grymt gott. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...