Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag lagade torsk för första gången idag. Har dragit mig för det eftersom mor och far slutade med det för det är en tråkig fisk och lax både är godare och billigare. Men idag var kilopriset 49:90 här på Sabis i Fältöversten så jag slog till. Det blev över förväntan faktiskt.

Först benade jag ur filéerna och snabbgravade dem i en smet jag drog ihop. Hade mixat en halv matsked salt, en matsked socker, pressad citron, vitvinsvinäger, vitpeppar och rejält med dill. Lät dra i 45 minuter.

Jag lade skivad morot och fänkål i en glasform, blandade med smör, creme fraiche, svart rom av något slag och fiskbuljong och lät koka några minuter i ugnen först. Sedan la jag i de gravade/marinerade torskfiléerna och vätskan som var kvar, blandade om och körde i ugnen i ytterligare 15 minuter. Det blev typ som en gratäng men mer som fisk med en god sås. Mummmzzz

Redigerad av The Dude
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde nyss ihop en ljuvlig kycklinggryta innehållande två skivade kycklingfiléer, en påse fryst wook, en burk majs, två vitlöksklyftor, en halv skivad gurka, två bananer, en halv paprika, några dl matlagningsgrädde, soja, chillisås och kryddor (salt, peppar, curry osv). Hemskt simpelt. Stek kycklingen tills den är genomstekt, släng på wooken, dra ner värmen till önskad effekt, häll på grädden och släng i vad du nu tycket passar. Låt koka på låg värme i en dryg halvtimme och smaka av då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde nyss ihop en ljuvlig kycklinggryta innehållande två skivade kycklingfiléer, en påse fryst wook, en burk majs, två vitlöksklyftor, en halv skivad gurka, två bananer, en halv paprika, några dl matlagningsgrädde, soja, chillisås och kryddor (salt, peppar, curry osv). Hemskt simpelt. Stek kycklingen tills den är genomstekt, släng på wooken, dra ner värmen till önskad effekt, häll på grädden och släng i vad du nu tycket passar. Låt koka på låg värme i en dryg halvtimme och smaka av då och då.

NfKeDXX_1245647_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Bakade egen pizza med Arvid (ja forum-Arvid) i helgen, det är verkligen något man borde göra oftare. Smeten är inte ett dugg komplicerad, och allt blir ju så mycket godare. Och så har man koll på råvarorna, och framför allt, man slipper allt jävla socker i fryspizzorna! Något som jag dock inte mindes från senaste gången var hur mätt man blev sedan, och då menar jag "bramätt". Behövde bara äta riktig mat en gång dagen efter. Plus lite mellanmål.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bakade egen pizza med Arvid (ja forum-Arvid) i helgen, det är verkligen något man borde göra oftare. Smeten är inte ett dugg komplicerad, och allt blir ju så mycket godare. Och så har man koll på råvarorna, och framför allt, man slipper allt jävla socker i fryspizzorna! Något som jag dock inte mindes från senaste gången var hur mätt man blev sedan, och då menar jag "bramätt". Behövde bara äta riktig mat en gång dagen efter. Plus lite mellanmål.

Du får ju berätta vad du hade på pizzan också. :P

Redigerad av Green_Goblin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ju berätta vad du hade i pizzan också. :P

Juste sånnt ska ju vara med i den här tråden också! :alien: Herrgårdsost, champinjoner, gul och orange paprika, och ananas. Eftersom jag inte äter skinka fick halva pizzan bli utan och halva med. Inget märkvärdigt egentligen, enkelt och gott! Tilläggas bör att vi tänkte vara lite ambitiösare i början och köra med jäst istället för bakpulver till degen, samt lite fler ingredienser, men det blev sent på kvällen och vi blev för hungriga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Igår insåg jag att min absoluta favoritfest är när goda vänner lagar mat tillsammans under lång tid. Det var ju alltså nyår igår vilket firades med 8 pers på ett landställe vid en sjö norr om Stockholm. Har nog sällan varit med om något så utsträckt och ambitiöst matlagande och noggranna dryckesval.

I kronologisk ordning exklusive diverse tillbehör:

Snittar - råbiff av skrapad oxfilé (tartar)

Förrätt - hummersoppa på fond som kokat sen lunch

Huvudrätt - Oxfilé, jordärtskockor, sparris, olika långkokade såser

Dessert - något avancerat med mycket hallon

Drink - Old fashion med flera

Vickning - mini-lammfärsbiffar med chevre och karamelliserad lök

Brunch - en fantastisk köttfärssås på bland annat rödvin, såser m.m. som blev över från gårdagen.

Vi satte igång vid 12-tiden med att öppna en starköl och skala hummer. Sen fortsatte det med matlagning, många skratt, krossat porslin, matorgasmer, cigarrer, sabrerad champagne och den smått absurda grejen att vid 03-tiden på nyårsafton sätta sig till bords igen och avnjuta de kanske godaste i burgarväg vi upplevt.

Det satte pricken över i på en ganska brutal mathelg över julen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det pilgrimsmusslor med syrlig avacadomousse till förrätt, konjaksflamberad oxfilé med grönpepparsås och hasselbackspotatis till huvudrätt och hemmagjord italensk glass med hallon och jordgubbar till efterrätt. Jag stod för oxfilén och lyckades steka den perfekt medium-rare/medium! Är alltid lite nervös för att understeka eller översteka kött, men lyckades bra den här gången.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår insåg jag att min absoluta favoritfest är när goda vänner lagar mat tillsammans under lång tid. Det var ju alltså nyår igår vilket firades med 8 pers på ett landställe vid en sjö norr om Stockholm. Har nog sällan varit med om något så utsträckt och ambitiöst matlagande och noggranna dryckesval.

I kronologisk ordning exklusive diverse tillbehör:

Snittar - råbiff av skrapad oxfilé (tartar)

Förrätt - hummersoppa på fond som kokat sen lunch

Huvudrätt - Oxfilé, jordärtskockor, sparris, olika långkokade såser

Dessert - något avancerat med mycket hallon

Drink - Old fashion med flera

Vickning - mini-lammfärsbiffar med chevre och karamelliserad lök

Brunch - en fantastisk köttfärssås på bland annat rödvin, såser m.m. som blev över från gårdagen.

Vi satte igång vid 12-tiden med att öppna en starköl och skala hummer. Sen fortsatte det med matlagning, många skratt, krossat porslin, matorgasmer, cigarrer, sabrerad champagne och den smått absurda grejen att vid 03-tiden på nyårsafton sätta sig till bords igen och avnjuta de kanske godaste i burgarväg vi upplevt.

Det satte pricken över i på en ganska brutal mathelg över julen!

Håller verkligen med, att bara lägga en hel dag åt att fixa en grym middag och få göra det tillsammans med goda vänner på det där sättet är bland det bästa jag vet. Blev inte hummersoppan en aning bitter? Har för mig att skaldjursskal inte ska ligga i för länge, fonden kan anta en besk ton.

Igår blev det pilgrimsmusslor med syrlig avacadomousse till förrätt, konjaksflamberad oxfilé med grönpepparsås och hasselbackspotatis till huvudrätt och hemmagjord italensk glass med hallon och jordgubbar till efterrätt. Jag stod för oxfilén och lyckades steka den perfekt medium-rare/medium! Är alltid lite nervös för att understeka eller översteka kött, men lyckades bra den här gången.

Förrätten låter grym. Jag gillar verkligen avokado. Alla har råd att äta avokado då och då och är gott som det är men kan även kännas riktigt lyxig i en anrättning som denna.

Dock måste jag ifrågasätta svenskens förkärlek till oxfilén. Har vi verkligen inte mer fantasi än så? Visst går det ner, men det är knappast den godaste biten kött man kan stoppa i sig om jag får framföra min ödmjuka åsikt. Dessutom finns det i samma prisklass (nu räknar jag på 300-400 kr/kg vilket jag vet är ett lite naivt då många mataffärer säljer vackade/frysta sydamerikanska diton för under 200 kr/kg) betydligt godare, ovanligare och roligare alternativ. I mitt tycke, är en oxfilé som inte är perfekt tillagad oätbar och inte är det vidare lätt för noviskocken att tillaga den till perfektion - inte svårare än att tillaga en fin fisk (gös, röding, piggvar (!!!), torsk), anka eller vilt.

Jag hade inte planerat någon middag över huvudtaget då enda planen var att glida över på en fest vid 22-tiden men kände mig ändå lite sugen. Så jag drog in och hetshandlade på Lidl 15 minuter innan stängning och lyckades skrapa ihop en trevlig 3-rätters i all sin enkelhet:

instagram_1255756_0.jpg

Förrätt: spenatsoppa med krispigt äpple och pocherade vaktelägg (helt sjukt att Lidl säljer vaktelägg (12 st för 1,39€!)

Varmrätt: ankbröst, ärtpuré, cognacssås

Efterrätt: mjölkchokladpannacotta, pistagepraliné, hallonsås

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller verkligen med, att bara lägga en hel dag åt att fixa en grym middag och få göra det tillsammans med goda vänner på det där sättet är bland det bästa jag vet. Blev inte hummersoppan en aning bitter? Har för mig att skaldjursskal inte ska ligga i för länge, fonden kan anta en besk ton.

Nej den blev inte något bitter, smakade helt underbart! Jag hade inte hört talas om att skaldjursfond kan bli bitter om den kokar länge men jag kan inte utesluta att vi hade känt det om vi hade haft fler humrar och/eller stormkokade, den småputtrade eller vilade större delen av tiden.

Gällande oxfilé håller jag med om att det är överskattat (jag köper det aldrig pga priset (inte jag som satte menyn igår)) men jag förstår inte vad du menar med att det skulle på det minsta sätt vara svårt att tillaga - om du inte väger in någon sorts för dig subjektiv smak-per-krona-faktor då är det ju en annan sak. Brukar själv använda ugnstermometer de få gånger jag tillagar det och alltid få det lagom genomstekt.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svensken har för dålig fantasi och är sen barnsben uppväxt med att fläskfilé är fredagslyx och oxfilé är en gång per år lyx.rolleyes_1184336_0.gif

Själv blev det Casatiello med en sallad och avocado/räkröra till förrätt, stekt potatiskaka, gräddsås och nötstek till varmrätt och en hallonpannacotta till efterrätt. Superbt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Hej mina vener.

Någon som är vegetarian eller käkar mycket vegetariskt? Isåfall, har ni några favoriträtter eller tips? :)

Gör en vegitarisk risotto (det vet du väl hur man gör. Använd jordärtskocka) koka en kronärtskocka, ta bort innersta bladen, lägg i risotton, ost på, gratinera i ugnen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Nu tänkte jag bumpa eftersom jag vill utöka min repertoar och önskar hittepå från er.

-

För att själv bidra med något kan jag tipsa om Baconlasagne för 8 personer/serveringar.

http://www.arla.se/recept/lasagne-med-bacon-for-flera/

Skär+fräs lök med bacon, häll på tomat och smula ned hönsbuljong. Varva lasagneplattor med ostsås och tomatlökbaconet, strö över ost och släng in i ugn. Klart efter en halvtimme eller när osten ovanpå ser färdig ut. Det är grymt gott och jag ser det lite grann som en lyxrätt eftersom jag sällan orkar laga den. Lite fånigt med tanke på att det är rätt enkelt. Det enda som kanske tar tid är att skära och fräsa den där jädra löken.

Lustigt nog var länken död förra gången jag skulle laga den så jag fick leta upp den på WayBackMachine, och det funkade! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänkte jag bumpa eftersom jag vill utöka min repertoar och önskar hittepå från er.

-

För att själv bidra med något kan jag tipsa om Baconlasagne för 8 personer/serveringar.

http://www.arla.se/recept/lasagne-med-bacon-for-flera/

Skär+fräs lök med bacon, häll på tomat och smula ned hönsbuljong. Varva lasagneplattor med ostsås och tomatlökbaconet, strö över ost och släng in i ugn. Klart efter en halvtimme eller när osten ovanpå ser färdig ut. Det är grymt gott och jag ser det lite grann som en lyxrätt eftersom jag sällan orkar laga den. Lite fånigt med tanke på att det är rätt enkelt. Det enda som kanske tar tid är att skära och fräsa den där jädra löken.

Lustigt nog var länken död förra gången jag skulle laga den så jag fick leta upp den på WayBackMachine, och det funkade! :D

Låter gött, men det känns märkligt med så mycket ingredienser (1,2 kilo krossade tomater! :o ) och så bara två paket bacon. Känns köttmängden underdimensionerad när man äter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter gött, men det känns märkligt med så mycket ingredienser (1,2 kilo krossade tomater! :o ) och så bara två paket bacon. Känns köttmängden underdimensionerad när man äter?

Ibland undrar man vart all bacon tog vägen ja, men det är inget som gör maträtten sämre för den är jäkligt god. Det går nog att slänga i ett paket till.

Det finns en pizza från Åbylunds som är så inijäääsiken god alltså, den skulle jag kunna äta hur ofta som helst. Det blir bara några gånger per år, förstås, men det var först tredje gången som jag förstod att det inte finns en enda bit kött på. Ingen skinka. kebab, ox-/fläskfilé eller något annat. Bara ost, fårost, tomatsås, färska tomater och en del annat. Så det kanske inte är så konstigt att jag inte märker av baconbrist i denna maträtt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...