Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Heh, jag ska också göra kyckling idag... In med marinerade kycklingklubbor i ugnen i en timme, plocka ut dem och häll skyn i en bunke och blanda med creme fraiche, koka till med lite krydda och smack in med en potatisgratäng. Grymt gott. >_<

Det lät avancerat. Tror jag.

Jag vill i princip bara slänga in kycklingen i ugnen med väldigt lite pyssel, det "ska" nästan vara lite dåligt, det är en tradition vi har. Hur marinerar man då, och ska inte sånt göras i evigheter i förväg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät avancerat. Tror jag.

Jag vill i princip bara slänga in kycklingen i ugnen med väldigt lite pyssel, det "ska" nästan vara lite dåligt, det är en tradition vi har. Hur marinerar man då, och ska inte sånt göras i evigheter i förväg?

Mitt var inte menat som något tips alltså utan ville snarare dela med mig vilken kyckling jag skulle göra idag... >_< Ledsen om jag skrev lite luddigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm har en god svampsoppa puttrandes på spisen.

I kronologiskt ordning:

1,5 gul lök

0,5 purjolök

stekt i olivolja

ett tiotal champinjoner

massor av trattkantareller

stekt i smör

svartpeppar

vatten

svampbuljong

en halv creme fraich

timjan

soya

pressad citron

örtsalt

ett par matskedar maizena

sen mixade jag det halvt med mixerstav, inte slät alltså men ändå lite mixad. Jag hade gärna haft i en skvätt torr sherry också men har ingen hemma.

Serveras med rostat bröd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Gjorde en dödligt god och enkel lunch häromdan! Skogschampinjonstuvning med hampanudlar!

DSC_0763_1169106_0.jpg

DSC_0769_1169106_1.jpg

koka pasta

stek champisarna och en halv lök i massor med smör

häll på några nypor mjöl

häll på mjölk eller grädde

häll på lite soja

krydda med muskot, salt och peppar

häll i den kokade pastan i stekpannan på låg värme

låt puttra ihop och rör om

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Finns det något sätt att rädda mat som har lite "bränd" smak?

Jag skulle göra mitt paradnummer i köket (baconsås och spaghetti) men råkade bränna löken lite. Förstod inte det utan fortsatte ändå. Det smakade verkligen inget vidare. :D

Jag fick en portion över som jag besviken slängde in i frysen och märkte med "halvdan baconsås". Nu undrar jag alltså om det finns något jag kan göra för att rädda skiten. En möjlighet skulle kunna vara att krydda lite, för den är helt okryddad nu (sältan i baconet är tillräcklig). Vad ska jag slänga i?

Ingredienserna:

Gjorde baconsås idag, en av två maträtter som jag är riktigt grym på. Verkligen jätteenkelt att göra och smakar svingott!

Skala och hacka lök. Fräs i en panna.

Klipp ner bacon. Stek.

Ha på vetemjöl/maizenaredning/whatever. Vänd runt.

Häll på mjölk. Låt det koka tills det blir såsigt.

Servera med pasta (förslagsvis spagetti) och rikligt med riven parmesanost.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in ett snabbt litet tips här i svamptider. Vid stekning, låt de svettas ur all vätska innan du lägger i en klick smör, resultatet blir en mycket, mycket god svamp. Stek gärna lite lök samtidigt, de binder ihop smakerna otroligt fint tillsammans. Svamp är fan den perfekta basen i sås, grytor och liknande. Stuvning är grymt gott det med, speciellt på macka :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något sätt att rädda mat som har lite "bränd" smak?

Jag skulle göra mitt paradnummer i köket (baconsås och spaghetti) men råkade bränna löken lite. Förstod inte det utan fortsatte ändå. Det smakade verkligen inget vidare. :(

Jag fick en portion över som jag besviken slängde in i frysen och märkte med "halvdan baconsås". Nu undrar jag alltså om det finns något jag kan göra för att rädda skiten. En möjlighet skulle kunna vara att krydda lite, för den är helt okryddad nu (sältan i baconet är tillräcklig). Vad ska jag slänga i?

Ingredienserna:

Haha, gillar verkligen att det är din paradrätt. Kommer ihåg att du nämnde i en annan tråd att du var en "sucker" för den där. :D

Apropå ditt problem, jag vet inte hur det riktigt skulle gå till att neutralisera den brända smaken. Nu må du vara fattig student, men det är väl inga problem att göra en ny portion? :P Brända råvaror brukar ju oftast ha en väldigt skarp och karaktäristisk smak, i synnerhet faktiskt lök. Bränd vitlök är inge vidare, uuh.

Lösningen skulle ju i och för sig kunna vara att steka på lite ny lök och blanda ner, då kommer det bli godare, även om du tillsätter någonting annat som förflyttar fokuset riktigt. Kanske lite finhackad chili tillsammans med den nya löken för att få en ny twist på det. Men då måste du ju ändå "laga" maten, då kan du nog lika gärna göra nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med kräftor, alltså! Det står att man ska tina dem i två-tre dagar i kyl, men jag köpte mina i eftermiddags, och tänkte äta dem imorgon kväll. Funkar det? Borde jag snabbtina - ha utanför kylen - ett tag?

Jag tror verkligen inte du ska förvara dem i rumstemp alls. Fisk/kräftor ruttnar snabbt!

Det blir nog asbra så länge de hunnit tina och det gör de nog. Vill du dela en halva Skåne Akvavit med mig btw?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror verkligen inte du ska förvara dem i rumstemp alls. Fisk/kräftor ruttnar snabbt!

Det blir nog asbra så länge de hunnit tina och det gör de nog. Vill du dela en halva Skåne Akvavit med mig btw?

True, bra poäng... Och tack för erbjudandet, men det är lugnt - var på Systemet idag och köpte själv en flaska sprit. Dock inte Skånes, en okryddad från... Reimersholme?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

True, bra poäng... Och tack för erbjudandet, men det är lugnt - var på Systemet idag och köpte själv en flaska sprit. Dock inte Skånes, en okryddad från... Reimersholme?

Aiigght!

Det är även Reimersholms som gör Skåne!, och Bäska Droppar, och Hallands Fläder m.m. jag trodde bara de sysslade med kryddat brännvin? De okryddade som finns på bolaget utgörs väl mest av Absolut, Explorer, Smirnoff, Renat, Kosken och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Efter att ha bott första veckan som student så var jag redan trött på all snabbmat och skräp. Prövade mig på en kycklinggryta, aldrig riktigt prövat det tidigare faktiskt. Kändes ganska roligt att stå där och hacka zucchini medan de andra som bor här häpnade stod brevid medan de kokade sina snabbmakaroner. Gott som fan blev det i alla fall!

Ganska simpel, hacka och fräs gul lök och kycklingfilé. När de får färg, tillsätt grönsaker såsom zucchini, paprika, purjolök (jag lade i hela småtomater senare). Tillsätt vatten och grädde och kryddor (jag använde b l a örtsalt, någon krydda som bestod av persilja, vitlök, gräslök mm, aromat, grönsaksbuljong, grönsaksfond). Ät med ris och njut! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Ganska simpel, hacka och fräs gul lök och kycklingfilé. När de får färg, tillsätt grönsaker såsom zucchini, paprika, purjolök (jag lade i hela småtomater senare). Tillsätt vatten och grädde och kryddor (jag använde b l a örtsalt, någon krydda som bestod av persilja, vitlök, gräslök mm, aromat, grönsaksbuljong, grönsaksfond). Ät med ris och njut! :lol:

Ser grymt ut! (:

___

Okej - jag har en massa rödbetor, potatis, och a whole lotta' rädisor. Jag tänkte komplettera potäterna och rötbetorna med ett gäng andra rotfrukter och köra allt i ugn (applicera olja+flingsalt, och när det är fem minuter kvar flytande honung), men vad gör man med rädisor? Kan man basera en rätt på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...