Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Jag förstår inte alls klagomålen över vad Zlatan sa, vilket mer eller mindre är att det får finnas någon måtta över hur mycket pengar som kan slussas över till damfotbollen från herrarna och varför de alltid ska ha samma uppmärksamhet som herrarna. Herrarna betalar redan för damerna, vilket jag väl kan köpa i viss utsträckning, men var i ligger rimligheten att pengarna herrarna drar in ska användas till bonusar till damerna? Det är väl ingen som tycker att herrfotbollen ska betala skyttelandslagets bonusar, varför ska de betala damfotbollens? Finns ingen som helst logik i det, och när Pia Sundhage då börjar klaga på en "bristande värdegrund" och spelarna stämmer in med "jag har aldrig känt mig så liten"...så vad i helvete. Någon jävla måtta får det finnas, och tycker ni inte om det så kan vi ha två separata fotbollsförbund och se hur det går för damerna då (ledtråd: inte så bra).

Jag tycker rent av att det är lite underhållande att de i och med detta är med och förstör den privilegierade position de har.

Problemet? Att Zlatans kommentarer är så jävla nedvärderande att man inte vet vart man ska ta vägen. Dessutom gör han ju ett retoriskt självmål när han säger att man inte ska jämföra herr- och damfotboll OCH SEDAN JÄMFÖR DEM. INGEN representant för damfotbollen vill jämföra herr- och damfotboll, det de vill är att damfotboll ska respekteras lika mycket som herrfotbollen, vilket det inte görs. Jämför med t.ex. friidrotten, herrarna springer snabbare/hoppar högre/kastar saker längre än damerna men inte fan är det snack om att "tjejer kan inte springa/hoppa/kasta" men likt förbannat finns denna jävla stenåldersmentalitet kvar på olika nivåer inom fotbollen.

Angående tramsebyxorna i SvFF och deras jävla bilutdelning: Utöver att det är trams i sig att ge en jävla bil till Anders när han slagit rekordet för antal landskamper så visar det att förbundet värderar damfotboll och herrfotboll olika. Inte bara för att Therese Sjögran har gjort flest damlandskamper och att det är fler än Anders gjort för herrarna, utan för att Sjögran slog rekordet för längesen - inte fan fick hon nån bil då. Och den som innehadde rekordet innan det, Victoria Svensson (166 matcher) fick inte heller nånting. Men när Anders slår nytt rekord då ska det belönas. SvFF bortförklarar med att "Anders förväntas lägga av i landslaget snart medans Therese fortsätter" vilket visade sig stämma men varför fick inte Victoria Svensson en bil när hon satte rekordet och sedan lade av? För att SvFF:s uppfuckade värdegrund värderar herrfotbollen högree.

Ja, herrlandslaget drar in pengarna, men kan vi reflektera över varför? Är det damlandslagets fel, samhällets fel eller medias fel? (t.ex. att inte alla kvalmatcher sänds och att TV4 inte gör nån EM-krönika för dam-EM i somras men gör det för t.ex. VM-guldet i herrhockeyn i år och gör det för varje herr-VM/EM i fotboll visar ju deras värdegrund herr/damfotboll. Varför har svenskar det mycket lättare att heja och stötta t.ex. Carro Klüft, Kajsa Bergqvist i friidrott eller Charlotte Kalla i skidor än vårt damlandslag i fotboll som precis som Klüft och Bergqvist gjorde och Kalla gör tillhör den yttersta världseliten i sin sport? Varför är det mycket bredare stöd och större intresse och mer utrymme för herrlandslaget som faktiskt inte tillhör den yttersta världseliten i sin sport? Notera här: Jag säger inte att damlandslaget är bättre än herrlandslaget, jag jämför damlandslaget med andra damlandslag och herrlandslaget med andra herrlandslag. Varför är det så jävla svårt att respektera damfotbollen jämfört med damfriidrotten, damskidsporten etc?

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker sexismen inom fotbollen är en förlegad debatt. Vi har större problem, exempelvis funkofobin. Vi borde arbeta fram en värdegrund där en som exempelvis föds utan ben ska ha samma chans att spela med Zlatan än en som föds med ben. Arbetet mot sexism kan bakas in i denna värdegrund, men fokus borde ligga på funkofobin.

Dessutom vet ju alla att Damkronorna är mer utsatta än damlandslaget i fotboll. Trist, eftersom Damkronorna jobbar väldigt bra med stickorna! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet? Att Zlatans kommentarer är så jävla nedvärderande att man inte vet vart man ska ta vägen. Dessutom gör han ju ett retoriskt självmål när han säger att man inte ska jämföra herr- och damfotboll OCH SEDAN JÄMFÖR DEM. INGEN representant för damfotbollen vill jämföra herr- och damfotboll, det de vill är att damfotboll ska respekteras lika mycket som herrfotbollen, vilket det inte görs. Jämför med t.ex. friidrotten, herrarna springer snabbare/hoppar högre/kastar saker längre än damerna men inte fan är det snack om att "tjejer kan inte springa/hoppa/kasta" men likt förbannat finns denna jävla stenåldersmentalitet kvar på olika nivåer inom fotbollen.

Angående tramsebyxorna i SvFF och deras jävla bilutdelning: Utöver att det är trams i sig att ge en jävla bil till Anders när han slagit rekordet för antal landskamper så visar det att förbundet värderar damfotboll och herrfotboll olika. Inte bara för att Therese Sjögran har gjort flest damlandskamper och att det är fler än Anders gjort för herrarna, utan för att Sjögran slog rekordet för längesen - inte fan fick hon nån bil då. Och den som innehadde rekordet innan det, Victoria Svensson (166 matcher) fick inte heller nånting. Men när Anders slår nytt rekord då ska det belönas. SvFF bortförklarar med att "Anders förväntas lägga av i landslaget snart medans Therese fortsätter" vilket visade sig stämma men varför fick inte Victoria Svensson en bil när hon satte rekordet och sedan lade av? För att SvFF:s uppfuckade värdegrund värderar herrfotbollen högree.

Ja, herrlandslaget drar in pengarna, men kan vi reflektera över varför? Är det damlandslagets fel, samhällets fel eller medias fel? (t.ex. att inte alla kvalmatcher sänds och att TV4 inte gör nån EM-krönika för dam-EM i somras men gör det för t.ex. VM-guldet i herrhockeyn i år och gör det för varje herr-VM/EM i fotboll visar ju deras värdegrund herr/damfotboll. Varför har svenskar det mycket lättare att heja och stötta t.ex. Carro Klüft, Kajsa Bergqvist i friidrott eller Charlotte Kalla i skidor än vårt damlandslag i fotboll som precis som Klüft och Bergqvist gjorde och Kalla gör tillhör den yttersta världseliten i sin sport? Varför är det mycket bredare stöd och större intresse och mer utrymme för herrlandslaget som faktiskt inte tillhör den yttersta världseliten i sin sport? Notera här: Jag säger inte att damlandslaget är bättre än herrlandslaget, jag jämför damlandslaget med andra damlandslag och herrlandslaget med andra herrlandslag. Varför är det så jävla svårt att respektera damfotbollen jämfört med damfriidrotten, damskidsporten etc?

Tack, det var det här jag vill säga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har blivit ett stort problem, det är inte bara på nätet utan det händer utanför nätet också.

Jag citerar mig själv

"Do you remember the time, where you could play whatever you wanted and noone would judge you for it?

Yeah.... me neither"

Vadfan har hänt med spelmarknaden, närfan vart den invaderad av inavlade prepurbetala äckel?

"DU ÄR EN JÄVLA BÖG SOM SPELAR DOTA, MAN SKA SPELA LOL DIN FITTA"

Jag har helt ärligt blivit hotad för att jag inte spelar LoL (iofs var personen full, men fortfarande). Vad i helvete är fel med mänskligheten?

Har vi sjunkit så jävla lågt att vi måste hata på personers personliga preferenser när det kommer till spel?

Jag menar, det är jag som väljer att spela ett specifikt spel, inte den andra personen, så varför sitta och agera som nån jävla hövding som vill avrätta en för man inte själv är inne i den franchisen?

Jävla idioter

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna citera var han gör detta, för det är ett jävla hittepå att han skulle ha gjort det. Har du faktiskt läst intervjun? Låt oss ta ett citat som faktiskt kommer därifrån:

Hur fan nedvärderar han damfotbollen?

Men vad fan är det här för trams? Herrarna får bonusar betalda med de pengar de drar in (vilket kan vara tiotals miljoner), damerna får bonus betald med de pengar de drar in (dvs ingenting, eftersom att de konstant går med förlust). Jag var inte medveten om att fotbollsförbundet skulle vara något sorts jävla kommunistisk dystopi där man inte får vad men behöver eller förtjänar utan att alla ska få bilar även om man är en nettoförlust. Varför nöja sig med att herrarna ska betala för damfotbollen, borde de inte betala för skyttelandslagets bonusar också? Bilar till alla!

Ja, det är intresset som orsakar det? Det är mer folk som vill se herrarna, tror du att det är nån sorts jävla konspiration där miljontals tittare suktar efter en EM-krönika för dam-EM men TV4 vägrar bara för att jävlas? Vad fan är det för fel på värmegrunden när man visar vad folk vill se? Ska regeringen tvinga folk att gå på damernas matcher och sitta och titta på TV?

Nu förstår jag inte alls vad du menar här, om något håller du med mig. Alla dessa du nämner har fått betalt efter sin egen prestation. Och det är väl ingen som har sagt att damfotbollen inte ska respekteras? Zlatan: "- All respekt för damerna, men de ska få efter det de spelar in. Man ska jämföra på det sättet."

Ptja, till att börja med är cykelkommentaren sjukt nedvärderande. Även om han idag sa att det var ett skämt. Det är ändå ett nedvärderande skämt.

Läs Johanna Frändén och Anja Gatu. Som Frändén påpekar, det är inte bara damlandslaget som får åka på resor på herrlandslagets pengar, U17-landslaget som Zlatan tidigare i år hyllat stort då? Och var hade Zlatan varit om han inte fått spela turneringar med U-landslagen när han var i den åldern, finansierat av herrlandslaget?

Bara för att Zlatan säger "all respekt för damerna" betyder inte att han visar respekt för dem.

Jag tänker inte debattera mer med dig, det är för deprimerande. Läs Johanna Frändéns och Anja Gatus texter som jag länkade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har blivit ett stort problem, det är inte bara på nätet utan det händer utanför nätet också. Jag citerar mig själv"Do you remember the time, where you could play whatever you wanted and noone would judge you for it?Yeah.... me neither"Vadfan har hänt med spelmarknaden, närfan vart den invaderad av inavlade prepurbetala äckel?"DU ÄR EN JÄVLA BÖG SOM SPELAR DOTA, MAN SKA SPELA LOL DIN FITTA"Jag har helt ärligt blivit hotad för att jag inte spelar LoL (iofs var personen full, men fortfarande). Vad i helvete är fel med mänskligheten?Har vi sjunkit så jävla lågt att vi måste hata på personers personliga preferenser när det kommer till spel?Jag menar, det är jag som väljer att spela ett specifikt spel, inte den andra personen, så varför sitta och agera som nån jävla hövding som vill avrätta en för man inte själv är inne i den franchisen?Jävla idioter

Haha, känner igen mig… fast med bacon...

… ta det lugnt nu Kebab.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, mest sannolikt på exakt samma ställe med tanke på hur liten påverkan landslagsspel tycks ha på spelarutveckling. Men jag förstår mig inte på dig här - när herrlandslaget betalar för pojkarnas U17-landslag är det en investering i herrlandslagets framtid. Det är ju en helt befängd metafor.

Instämmer. Inte säker på om du är på riktig - och riktigt besviken på Frändén som annars brukar vara vettig. Men det går väl så när cheferna på Aftonbladet vill ha konflikter.

Insåg att jag glömde citera Caroline Seger.

"När jag var 5 år drömde jag om att en dag få spela i landslaget. Vid 28 års ålder har jag representerat mitt land i 9 år. Under min karriär har jag sett DAMfotbollen utvecklas och växa.

Jag har fått uppleva ett mästerskap på hemmaplan där jag sett unga flickor och pojkar få idoler och förebilder. Aldrig har jag under dessa år behövt känna mig så liten som jag gjorde när vår största idrottsprofil genom tiderna uttryckte sin åsikt om DAMfotbollen. En person som många om inte alla ser upp till och lyssnar på.

Jag har aldrig bett om att bli jämförd och jag är inte dummare än att jag förstår att det är enorm skillnad på herr och damfotboll men med det sagt så måste man kunna ha en respekt gentemot damfotbollen och de människor som både på och utanför plan lägger ner tid och energi på det dom älskar att göra.

Jag ber er att respektera DAMfotbollen men framförallt ber jag er att tänka efter vad ni säger för det finns många 5-åriga flickor som har samma dröm som jag en gång hade."

-----

Slutord: Allt vi vill är att damfotbollen ska respekteras lika mycket som herrfotboll. Svårare än så är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir totalt jävla lack när jag klickar på en länk till en artikel på en hemsida och det kommer upp någon ruta i stil med "Du måste vara XX år gammal, klicka OK ifall du är det" eller "Vill du hellre gå in på mobilversionen av hemsidan?" och man, efter att ha klickat bort rutan BLIR SKICKAD TILL -FUCKING- FÖRSTASIDAN OCH INTE TILL ARTIKELN.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visste ni att huvuddelen av Damkronorna betalar sina egna klubbor när vi nu åker till OS. Jag trodde inte mina öron när jag fick reda på det

— Leif Boork (@LBoork)

January 7, 2014

Leif Boork ‏@LBoork

Visste ni att huvuddelen av Damkronorna betalar sina egna klubbor när vi nu åker till OS. Jag trodde inte mina öron när jag fick reda på det

Förjävligt. Jag kommer aldrig kompromissa med mitt stöd för Damkronorna! Med hemmasnickrade klubbor vinna våra isvalkyrior guld i Öst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag måste klaga på min curlingförälder till kollega som, för andra dagen i rad, var hemma och VABade sin "magsjuka" 10-åriga dotter idag, med följden att vi andra (men mest jag, för jag får allt skitgöra!) var tvungna att göra hennes jobb. Jag har förståelse för att man stannar hemma med en sjuk 4-åring men en 10 år gammal unge borde fan klara sig ensam hemma några timmar mitt på dagen! Förbannade daltande familjelivsmorsor!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag måste klaga på min curlingförälder till kollega som, för andra dagen i rad, var hemma och VABade sin "magsjuka" 10-åriga dotter idag, med följden att vi andra (men mest jag, för jag får allt skitgöra!) var tvungna att göra hennes jobb. Jag har förståelse för att man stannar hemma med en sjuk 4-åring men en 10 år gammal unge borde fan klara sig ensam hemma några timmar mitt på dagen! Förbannade daltande familjelivsmorsor!

Jag vet inte riktigt... Jag har haft en väldigt självständig uppväxt; varit ensam hemma sedan ung ålder och aldrig blivit daltad med på något sätt. Men när jag var magsjuk var mamma alltid hemma med mig. Antar att det helt enkelt tar emot i en förälders hjärta att åka hemifrån när ens barn ligger kraftlös i sängen...

Men skitsamma, jag kom hit för att klaga. :angry: Blir så jävla lack på hemsidor som vill att man skapar ett användarkonto, för att sekunderna senare skicka ett bekräftningsmail där lösenordet står utskrivet i ren jävla klartext. Visst, jag har funnit mig i att typ min frisör gjorde så (även om det likväl gjorde mig förbannad att frisörskan kunde läsa upp lösenordet för mig efter bara ett par musklick), men att en såpass stor organisation som Friskis och Svettis gör det känns så jävla oseriöst alltså.

Kom ihåg att inte använda samma lösenord överallt, mina vänner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt... Jag har haft en väldigt självständig uppväxt; varit ensam hemma sedan ung ålder och aldrig blivit daltad med på något sätt. Men när jag var magsjuk var mamma alltid hemma med mig. Antar att det helt enkelt tar emot i en förälders hjärta att åka hemifrån när ens barn ligger kraftlös i sängen...

Men skitsamma, jag kom hit för att klaga. :angry: Blir så jävla lack på hemsidor som vill att man skapar ett användarkonto, för att sekunderna senare skicka ett bekräftningsmail där lösenordet står utskrivet i ren jävla klartext. Visst, jag har funnit mig i att typ min frisör gjorde så (även om det likväl gjorde mig förbannad att frisörskan kunde läsa upp lösenordet för mig efter bara ett par musklick), men att en såpass stor organisation som Friskis och Svettis gör det känns så jävla oseriöst alltså.

Kom ihåg att inte använda samma lösenord överallt, mina vänner.

Behöver dock inte betyda att databasen inte är krypterad. Mailet kan ju skickas i samband med att du registrerar dig. Det enda sättet du kan veta om lösenordet sparas i klartext är att skicka "glömt lösenord" och se om du får lösenordet i klartext.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag har hemtenta, grannarna över har inflyttningsfest. Har aldrig hört såhär jävla hög musik. De hade satt upp en lapp i trapphuset där de informerade om festen, bjöd in grannarna och gav ett nummer man kunde smsa ifall de störde. Jag smsade nyss och frågade ifall de hade för- eller hemmafest och sa att huset är galet lyhört. Fick ett jättetrevligt svar tillbaka där snubben skrev att det var förfest och att de skulle sänka, vilket omgående märktes att de gjorde. Kände mig som Buzz Killington och smsade att ifall de bara hade förfest var det lugnt och att de kunde höja igen.

Smsade sedan lite fram och tillbaka, han bjöd upp på fest, jag tackade nej men sa att de gärna fick komma på vår kommande fest. Kollade nu upp honom på Facebook och det verkar vara den absolut vidrigaste människan någon. Uberstek, backslick och profilbilder där han är helt neddränkt i champagne. Den jäveln blåste mig.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...