Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Alla olyckor är så klart tragiska, men jag tror inte vi ska se det som att det skett jättemånga olyckor. Två Malaysia-kärror har smällt, ett olustigt sammanträffande som så klart väckt människors och medias intresse.

Fast det första flygplanet är väl egentligen inte 100% bekräftat kraschad? ... jag bara tycker att det är sjukt konstigt att de inte hittat några vrakdelar, oavsett hur stort havet är. Air France hittades ju dagen efter, i alla fall ett stort aktervingparti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det första flygplanet är väl egentligen inte 100% bekräftat kraschad? ... jag bara tycker att det är sjukt konstigt att de inte hittat några vrakdelar, oavsett hur stort havet är. Air France hittades ju dagen efter, i alla fall ett stort aktervingparti.

Nej det är sant, det är inte bekräftat. Men passagerarna är med all säkerhet dödsförklarade vid det här laget, tills motsatsen är bevisad.

Det är ett mysterium varför transpondern (som gör det möjligt att se planet på radarn) slogs ut. Men att man därefter inte har kunnat spåra planet känns inte så konstigt i min värld. Vill minnas att man vid Air France-händelsen hade en rätt klar bild av nedslagsplatsen. Planet var synligt på radarn betydligt längre än MH370.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är sant, det är inte bekräftat. Men passagerarna är med all säkerhet dödsförklarade vid det här laget, tills motsatsen är bevisad.

Det är ett mysterium varför transpondern (som gör det möjligt att se planet på radarn) slogs ut. Men att man därefter inte har kunnat spåra planet känns inte så konstigt i min värld. Vill minnas att man vid Air France-händelsen hade en rätt klar bild av nedslagsplatsen. Planet var synligt på radarn betydligt längre än MH370.

Jo... men med tanke på den omfattade sökningen och att eventuella vrakdelar borde spridits ut såpass att en människa stött på dem är det konstigt att det officiellt sett inte hittats en enda skruv än. Puts väck. Mycket underligt... vad tror du hände med det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla olyckor är så klart tragiska, men jag tror inte vi ska se det som att det skett jättemånga olyckor. Två Malaysia-kärror har smällt, ett olustigt sammanträffande som så klart väckt människors och medias intresse.

Statistiken för 2014 kommer vara sämre än för 2013 (då dog bara 265 i flygrelaterade olyckor (Vilket kan jämföras med de 264 som dog i trafiken bara i Sverige samma år). Men kom ihåg att genomsnittet för de senaste 10 åren är ca 35 haverier och 770 döda.

Det blir bättre och bättre för varje år, även om 2014 är sämre än 2013- men fortfarande bättre än 2012 (475 döda).

Nu blev detta ett väldigt cyniskt inlägg, man kan inte bara räkna människors liv i statistik. Men det jag vill komma fram till är att det fortfarande var BETYDLIGT "farligare" att flyga för bara 10-20 år sedan.

Det läskiga är ju att ett av planen i fråga sköts ned av ett gäng idioter som verkar komma undan, utan att straffas, med ett massmord.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett klagomål dock som är lite relaterat till detta: Holländare vill utvisa Putins dotter. Nu är jag inte insatt i var hon står politiskt osv. Och nog för att landet är i shock, men vad är det för logik i att utvisa Putins dotter för att ett gäng seperatister har klantat sig? Det kommer ju lösa alla konflikter.

Man vill ju visa att man inte tycker att putin uppför sig som han borde. Just nu gör ju puting "ingenting" (vissa hävdar ju att han hjälper de proryska trupperna med vapen) och man vill att ryssland sätter ner foten mot de proryska trupperna istället för att göra ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo... men med tanke på den omfattade sökningen och att eventuella vrakdelar borde spridits ut såpass att en människa stött på dem är det konstigt att det officiellt sett inte hittats en enda skruv än. Puts väck. Mycket underligt... vad tror du hände med det?

Jag tror helt enkelt att det är som att leta efter en nål i en höstack. Förr eller senare kommer säkert rester hittas.

Tror inte på någon konspiratorisk förklaring här, vad som än har hänt ombord så tror jag att planet har havererat på ett avlägset ställe (hav eller skog).

Det läskiga är ju att ett av planen i fråga sköts ned av ett gäng idioter som verkar komma undan, utan att straffas, med ett massmord.

Jo, det håller jag med om. Det är fördjävligt. Dock inte första gången som ett civilt flygplan skjuts ner. På 80-talet sköt USA av misstag ner ett Iran Air-plan. USA betalade förvisso ett vite till Iran, men ingen stod åtalad.

Man vill ju visa att man inte tycker att putin uppför sig som han borde. Just nu gör ju puting "ingenting" (vissa hävdar ju att han hjälper de proryska trupperna med vapen) och man vill att ryssland sätter ner foten mot de proryska trupperna istället för att göra ingenting.

Förstår fortfarande inte varför man ska ge sig på dottern då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror helt enkelt att det är som att leta efter en nål i en höstack. Förr eller senare kommer säkert rester hittas.

Tror inte på någon konspiratorisk förklaring här, vad som än har hänt ombord så tror jag att planet har havererat på ett avlägset ställe (hav eller skog).

Jo, det håller jag med om. Det är fördjävligt. Dock inte första gången som ett civilt flygplan skjuts ner. På 80-talet sköt USA av misstag ner ett Iran Air-plan. USA betalade förvisso ett vite till Iran, men ingen stod åtalad.

Förstår fortfarande inte varför man ska ge sig på dottern då.

Man vågar inte ge sig på putin direkt för att det skulle riskera att bli krig. Därför gör man allting man kan för att göra det jobbigare för putin. Det samma gäller eus blockader mot ryssland, ingen har riktats direkt mot putin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stör mig en aning på begreppet teori i vetenskapliga sammanhang. Det bästa exemplet är förstås evolutionsteorin. För folk som inte är insatta i vetenskapligt språkbruk låter teori ungefär som en vild gissning eller en hypotes -- som om det finns stor osäkerhet. "Vi har ingen aning om hur det gick till men vi har en teori. Kanske den är sann, kanske inte. Vem vet?"

Å andra sidan är det knappast värt att försöka "ändra" namnet heller. De som förnekar evolutionen kommer att fortsätta förneka den oavsett vad den kallas...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Nu på sistone har, i brist på bättre uttryck, "Nej just det, jag behövde ju..."-ögonblick hänt mig extremt ofta. Med det menar jag till exempel att jag stänger bildörren för att sekunden efter inse att "just det, behöver ju min väska där inne" och blir tvungen att öppna bildörren igen. Eller till exempel att jag lägger ett par nycklar ovanpå ett annat par nycklar i fickan för att ögonblicket efter inse att fan, jag behöver ju nycklarna som ligger underst nu igen.

Småsaker, men adderade på varandra blir de riktigt irriterande. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag vill klaga på att jag har fått döda pixlar på min skärm. :( Får se vad Komplett har att säga om detta.

...att det finns pixelgaranti men den gäller bara om de döda pixlarna sitter mitt i eller på ett uppenbart störande ställe. Samt att det måste vara ett visst antal döda pixlar (10 st om jag minns rätt) för att garantin skall gälla...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Microsoft och Outlook och deras fruktansvärt irriterande system för att logga in på mailen. ALLTID, VARENDA GÅNG, när jag loggat in säger de "Vi är kan överbeskyddande men..." och sedan ska jag verifiera att jag är jag genom en sjukt efterbliven process som jag försökt ändra hur många gånger som helst. "Skicka din säkerhetskod till den här adressen" och så hänvisas jag till en adress jag inte använt på flera år... åh, herregud. Blir så fruktansvärt irriterad. I-landsproblem. Avreagerad. Använder inte ens skiten längre, har bara haft det till en temporär grej och nu skulle jag stänga av mail forwarding men jag antar att jag istället får blacklista min egen adress...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Microsoft och Outlook och deras fruktansvärt irriterande system för att logga in på mailen. ALLTID, VARENDA GÅNG, när jag loggat in säger de "Vi är kan överbeskyddande men..." och sedan ska jag verifiera att jag är jag genom en sjukt efterbliven process som jag försökt ändra hur många gånger som helst. "Skicka din säkerhetskod till den här adressen" och så hänvisas jag till en adress jag inte använt på flera år... åh, herregud. Blir så fruktansvärt irriterad. I-landsproblem. Avreagerad. Använder inte ens skiten längre, har bara haft det till en temporär grej och nu skulle jag stänga av mail forwarding men jag antar att jag istället får blacklista min egen adress...

Har haft samma problem. Gick över till Gmail för bra många år sedan, men min hotmail ligger ju kvar ändå. Använder den för att regga mig på, hrrm, mindre seriösa sidor.

Till råga på allt ringde min mindre datorvana moster häromdagen och ville ha hjälp med det där, då visade det sig att dom reggat en mail i stil med "haha@haha.se" som "reservmail". Lätt att skicka säkerhetskoden till den! >_<

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Microsoft och Outlook och deras fruktansvärt irriterande system för att logga in på mailen. ALLTID, VARENDA GÅNG, när jag loggat in säger de "Vi är kan överbeskyddande men..." och sedan ska jag verifiera att jag är jag genom en sjukt efterbliven process som jag försökt ändra hur många gånger som helst. "Skicka din säkerhetskod till den här adressen" och så hänvisas jag till en adress jag inte använt på flera år... åh, herregud. Blir så fruktansvärt irriterad. I-landsproblem. Avreagerad. Använder inte ens skiten längre, har bara haft det till en temporär grej och nu skulle jag stänga av mail forwarding men jag antar att jag istället får blacklista min egen adress...

Hmm konstigt, det där har inte jag. Jag bara skriver in mitt lösen och loggar in. Kanske är för att jag kopplat det till mitt windowskonto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Microsoft och Outlook och deras fruktansvärt irriterande system för att logga in på mailen. ALLTID, VARENDA GÅNG, när jag loggat in säger de "Vi är kan överbeskyddande men..." och sedan ska jag verifiera att jag är jag genom en sjukt efterbliven process som jag försökt ändra hur många gånger som helst. "Skicka din säkerhetskod till den här adressen" och så hänvisas jag till en adress jag inte använt på flera år... åh, herregud. Blir så fruktansvärt irriterad. I-landsproblem. Avreagerad. Använder inte ens skiten längre, har bara haft det till en temporär grej och nu skulle jag stänga av mail forwarding men jag antar att jag istället får blacklista min egen adress...

Det började hända mig för några veckor sedan också. De ville att jag skulle verifiera mitt konto genom att skicka en kod till ett annat konto, vilket givetvis innebar att jag var tvungen att skapa ett nytt. Nu använder jag endast det nya dock, känner att Outlook har spelat ut sin roll..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det började hända mig för några veckor sedan också. De ville att jag skulle verifiera mitt konto genom att skicka en kod till ett annat konto, vilket givetvis innebar att jag var tvungen att skapa ett nytt. Nu använder jag endast det nya dock, känner att Outlook har spelat ut sin roll..

Verkligen. Vore intressant med siffror på hur mycket trafik outlook/hotmail förlorat till Gmail.

Update: Genom att frenetiskt klicka runt och skicka säkerhetskoder åt höger och vänster blev jag genom magi inloggad. Det visar inte bara att tvåstegsverifieringen är efterbliven utan dessutom helt onödig och trasig(?). Vad är poängen med att be om ytterligare verifiering om jag bara kan klicka förbi det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen. Vore intressant med siffror på hur mycket trafik outlook/hotmail förlorat till Gmail.

Update: Genom att frenetiskt klicka runt och skicka säkerhetskoder åt höger och vänster blev jag genom magi inloggad. Det visar inte bara att tvåstegsverifieringen är efterbliven utan dessutom helt onödig och trasig(?). Vad är poängen med att be om ytterligare verifiering om jag bara kan klicka förbi det?

Så vad då, du kunde bara skicka verifieringar till nonsensadresser och ändå lyckas komma in? Jag kommer gärna åt mitt gamla konto igen, har en del grejer där att spara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad då, du kunde bara skicka verifieringar till nonsensadresser och ändå lyckas komma in? Jag kommer gärna åt mitt gamla konto igen, har en del grejer där att spara.

Japp, klickade runt en massa och kom till punkten då man ska ange säkerhetskoden. Då öppnade jag en ny flik, gick till hotmail.com och såg inkorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...