Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Låt oss inte tala om hur kvinnan ska försvara sig, vi ska tala om hur män ska sluta våldta.

Hur ska våldet mot kvinnor lösas? Vad behövs för att

våldtäktskulturen ska försvinna?

Klassiskt argument som är det bästa i teorin, men svåraste i praktiken. Har alltid funnits idioter, kommer alltid finnas idioter.

Det skadar ju inte att lära kvinnor (och män också för den delen) hur man kan försvara sig, samtidigt som vi uppfostrar och lär människor hur man är mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du också att de flesta våldtäkter är överfallsvåldtäkter?

Missförstår jag dig eller menar du att du tror man kan hitta en röd tråd - en struktur - i form av etnicitet/klass/sexuell läggning hos våldtäktsmän, men du förnekar det enda de alla har gemensamt: könet?

Jag har ingen statistik över hur många våldtäkter som är överfallsvåldtäkter, men det är sådana rapporteringar jag läser om oftast, även om Facebook sprider många historier om våld och våldtäkter relationer emellan. Så ser min bild av det hela ut, du har väl säkert en helt annan uppfattning.

Jag tror inte att man kan hitta en absolut röd tråd eller struktur, men jag säger inte heller att det inte finns någon. Vad det är vet jag inte, det var därför jag undrade ifall någon annan har andra uppfattningar och teorier. Jag förnekar givetvis att alla som våldtar är män, allt annat är osanning. Och återigen, jag tänker inte generalisera och säga att MÄN våldtar. VISSA män våldtar. VISSA kvinnor våldtar. FLER män än kvinnor våldtar, men FLER män våldtar INTE än män som våldtar. Du, Jazz och okka talar väldigt mycket om männens kollektiva ansvar och att man som individ inte ska behöva tas för en våldtäktsman bara för att man just, en man. Men varje kollektiv utgörs av individer, och bland dessa individer finns du och jag, som inte våldtar. Jag vägrar påstå att jag tillhör kollektivet av män som bär en skuld och ett gemensamt ansvar för vad andra idioter gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen, låt mig belysa att du ursäktar ett problem som män orsakar genom att lägga skulden på kvinnor. Varför talar du inte om det riktiga problemet istället för svamla om hypoteser? Du är otroligt naiv som inte ser och tar verkligheten för vad den är istället för att, som den vita kränkta man du är, lägga skulden på offret och prata om ett icke-problem.

https://www.bra.se/b...misshandel.html

Jag ursäktar inget problem. Problemet finns där och det är dåligt, men med samma förutsättningar skulle det vara 50/50. Jag skuldbelägger inga kvinnor för att dom blir våldtagna, jag säger bara att problemet finns där just för dom är svagare och mindre (generellt), inte för att dom är just kvinnor. Och för guds skull, ta inte detta ur sitt sammanhang nu, vilket du säkert gärna hade gjort. Jag menar såklart inte att kvinnor är svagare individer och mindre värda. Jag menar helt enkelt Mindre = kroppsligt mindre, Svagare = kroppsligt svagare.

Även här har du fel, män (61% när det gäller småbarn) är generellt överrepresenterade i all misshandel som sker i hemmet. Den här länken kan också vara något för dig.

Jag har inte fel, antar att du inte ens orkar bemöda dig med att läsa. Jag sa att kvinnor utöver mer barnmisshandel än vanlig misshandel. Inte att dom var överrepresenterade eller hade majoritet. Dom slår helt enkelt barn mer än vuxna med tanke på kroppslig storlek.

Även här gör den vite kränkte mannen sitt avtryck. Det finns ju en anledning till varför ni blir så upprörda av feminismen och att 8 av 9 kvinnor vinner priser idag: Männen är normen. Ni är vana vid att mannen hyllas och att kvinnan bara finns till, ni är vana vid att mannen är det som är grunden och att kvinnan är något extra.

Ni kan ju ställa er frågan, hade den här diskussionen uppkommit om ytterligare 8 av 9 män hade vunnit priser i år?

Kan du få in i din trångsynta skalle att jag fullständigt skiter i vilket kön vinnaren har. Jag säger ju att det är just prestationen som ska hyllas, vilket jag tillsammans med Weener och antagligen en stor andel andra svenskar inte tycker årets P3 Guld gjorde. Det slängdes således priser på kvinnor, just för dom är kvinnor och feminister, oavsett om deras musik var något att hänga i granen eller inte.

Diskussionen hade givetvis varit på tapeten i.o.m. att varenda feminist hade slitit sitt könshår om 8/9 män vann.

Åh, vad synd det är om dig. Jäkla kvinnor som inte tar sitt ansvar och undviker våldtäkt, då hade inte du behövt bli kallad våldtäksman i kön på ICA!!!!!!!!!!!

Jag personligen får bli förbannad med tanke på att dom själva skiter i vem jag är som person och bara ser mig som mitt kön. Sen har du ju återigen lässvårigheter med tanke på att inget av det jag skrev var att jag blir kallad saker på Ica.

X såg att en kille kollade på henne i kön på Ica. X går hem och skriver på facebook att hon blir förtryckt och en våldtäktsman stod och dreglade på henne i kön på Ica. Y ställer hypotesen att Z helt enkelt kollade på henne och tyckte hon såg bra ut, varpå X kallar Y för våldtäktsman och generaliserar just pga. att dom delar samma kön.

Ska män inte få kolla på kvinnor, när den naturliga dragningskraften och människors ända syfte är att fortplanta sig? I.D.I.O.T.I.! = Feminism.

Du har inte funderat på att kanske tänka ett steg längre än "det bara är så"? Du ger ju själv ett exempel på en könsroll du uppenbarligen tycker är jobbig:

Jag säger att det uppenbarligen inte kräver någon jävla yttre påverkan med tanke på att hon med egen fri vilja har valt vilka färger hon gillar och vilka leksaker hon vill leka med. Tror du jag skulle bry mig ett uns om hennes favoritfärg var blå och hon gillar bilar och svärd?

Poängen är att det inte ska finnas något som är manligt eller kvinnligt, annat än beteenden som motiveras av biologiska faktorer (det vill säga det som är manligt och kvinnligt på riktigt). Tyvärr har din dotter formats av samhällets normer (genom exempelvis förskolemiljön), om du vill undvika att ditt barn ska fasas in i könsroller och normativa beteenden måste du idag göra en monsterinsats som förälder då vi blir bombade med könsroller i stort sett dygnet runt från alla plattformar.

Varför ska vissa beteenden få vara just manligt och kvinnligt men inte saker? Har det någonsin stoppat någon från att använda något som anses tillhöra ett annat kön? Tyvärr har du inte en aning om vad du talar om med tanke på att hon inte har gått på dagis. Jag vill inte undvika något. Hon har en egen fri vilja, något som folk inte ofta verkar fatta med tanke på att saker ska påtvingas.

Och samhället påtvingar barnen ett genus. Det fria valet är ju uppenbarligen att inte fasas in i antingen mans- eller kvinnolägret. Om ett barn inte lär sig att rosa är tjejigt och blått är manligt, att vapen och bilar är för killar och dockor och halsband är för tjejer, får de inte dubbelt så mycket frihet då?

Samhället gör inte ett skit. Vissa personer gör det. Det fria valet har alltid funnits, sen kan det finnas idioter från båda sidor som vill förbjuda eller uppmuntra vissa saker. Har någon, någonsin tvingat dig eller förbjudit dig från att ha rosa som favoritfärg och gilla dockor? Säger du ja ska du isf anklaga personen i fråga, inte patriarkatet.

De människor som är vettiga nog att inte balla ur när deras barn visar ett icke-könsnormativt beteende är också de som skulle vara sist med att placera sina barn i fack, det motsäger liksom sig själv.

Det sista påståendet har du inget belägg för.

Det jag säger har inget med NÄR deras barn skulle uppvisa ett icke-könsnormativt beteende, dom har aldrig det valet. Att från dag ett bara bära rosa och leka med dockor skulle per automatik göra att barnet i fråga inte har någon aning om något annat.

Har inga belägg med du kan räkna ut med rövhålet och en barkbit att så är fallet med tanke på att det per praxis är kvinnan som blir ensam vårdnadshavare med minsta lilla vita lögn om sin fd. man. Män har inget att säga till om, enda undantagen är om kvinnan har drogproblem eller andra psykiska problem.

Precis! Och det är dålig representation för att män är överrepresenterade i spelindustrin (och sätter sitt avtryck i spelet). Samhället säger också att "tjejer inte spelar dataspel och speciellt inte GTA" vilket alla vet inte stämmer och är något som förhoppningsvis kommer försvinna helt.

Att fler kvinnor ska få samma förutsättning i branschen är en självklarhet, med betoning på att dom givetvis ska vara lika duktiga. Det ska inte bli könskvotering bara för att det ska, utan kvinnor ska kunna bli ratade om dom gör ett sämre jobb. Spel med fler kvinnor i skapandet kan jag tycka ofta blir bättre. Kvinnor i spelen däremot är ett skämt. Jag antar att spel och porrbranschen går lite hand i hand då det blir mer intäkter på spel med lättklädda kvinnor när det egentligen är storyn i spelet man är ute efter.

huh_1193246_0.gif ... jag har aldrig sagt att en hermafrodit har ett kön, poängen var att en hermafrodit har båda och därför speglar båda könen och dess likheter.

Du drar upp hermafrodit när det inte har något med saken att göra. Homo sapiens som art har två kön, punkt. Dessa två är således de mest olika men samtidigt mest lika för det inte finns något annat än dessa två att jämföra med. Förstår du bättre nu?

Dom speglar inte heller båda könen (mer än kroppsligt) för det är en missbildning så i regel är dom antingen man eller kvinna "i sinnet", inte båda. Sen är det givetvis en kul teori om vi alla hade varit hermafroditer för det hade då tagit bort hela problemet.

ermm_1180962_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, så bara för att jag inte har att svära som nisch så känner du att du måste mästra mig med en uppfostran? Vad bidrog ditt inlägg med till debatten? Kom med något sakligt istället.

Jag har en fråga till alla er, speciellt Stell som verkar ge sken av att tycka att kvinnor blir våldtagna för att de har sämre förutsättningar att försvara sig:

Låt oss inte tala om hur kvinnan ska försvara sig, vi ska tala om hur män ska sluta våldta.

Hur ska våldet mot kvinnor lösas? Vad behövs för att

våldtäktskulturen ska försvinna?

Skjut alla våldtäktsmän, punkt. Du kan aldrig hitta en lätt lösning på problemet utan att ta bort problemet ur ekvationen.

Kvinnor har inget kroppsligt som kan hjälpa dom i en våldtäkt där det gäller ren styrka (generellt igen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skjut alla våldtäktsmän

Du har rätt i att jag inte orkar läsa något av det där gastandet, nu får det räcka.

Klassiskt argument som är det bästa i teorin, men svåraste i praktiken. Har alltid funnits idioter, kommer alltid finnas idioter.

Det skadar ju inte att lära kvinnor (och män också för den delen) hur man kan försvara sig, samtidigt som vi uppfostrar och lär människor hur man är mot varandra.

I praktiken har du rätt men jag tycker det är viktigt att diskussionen alltid utgår från att kvinnan (eller mannen för den delen, människan) inte ska behöva försvara sig annars riskerar diskussionen kring rotproblemet överskuggas av tillfälliga lösningar (läs: förbud mot tiggeri).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen bryr jag mig ju inte nämnvärt om vad rödstrumpekanalen P3 delar ut för priser, men det är talande för den moderna svenska trendfeminismen och dess agenda att det är idel kvinnor, samt en röd invandrarsnubbe, som vinner prisen. Medieetablissemanget gör sitt bästa för att konstruera någon sorts "illusion" av jämställdhet som egentligen inte existerar i verkligheten, och som aldrig heller kommer att existera. Dagens svenska trendfeminism har väldigt lite med ursprungsideologin att göra. De stora frågorna är sedan länge avgjorda och nu handlar nästan allt om gräddfil: kvinnor ska få företräde, av den enkla anledningen att de råkar vara kvinnor. Kön sätts före kompetens. I grunden handlar det om otillräcklighetskänslor och missnöje - inte olikt det missnöje som kan ses hos t.ex. många rasister och populister. Man försöker hitta grupper att skylla sina egna tillkortakommanden och misslyckanden på - och för trendfeministerna är den gruppen (vita) män.

Spoiler
tumblr_mry60fH54P1rq01f1o1_500_1263519_0.jpg

GTA, ett spel som ytterligare spär på könsrollerna och som gör ett jävligt dåligt jobb med att representera kvinnor.

Det där är för övrigt bland det enda jag håller med er SJWs här om.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat länge på om det är lönt att skriva något alls i denna debatten. Känner mig inte så välkommen och att läsa om vad många här tror om våldtäkt är väldigt triggande och jobbigt för mig.

Men jag vill iallafall ställa en fråga till er som tycker det är tråkigt att det bara var kvinnor som vann i år, ni som tror att feminister vill ha ett matriarkat, och ni som överlag hatar kvotering och rynkar pannan när det är för mycket brudar i eran tv-ruta.

När ni menar att "kvinnor kvoteras in bara för att dom är brudar, utan att vara "bra nog" för sitt jobb", har ni reflekterat över varför det genom tiderna har varit så fruktansvärt mycket män som tagit plats överallt och vunnit tävlingar och fått trevliga stämplar som "proffs" av sin genre osv? Tror ni på fullaste allvar att det beror på att män för det mesta gör ett bättre jobb än kvinnor? Även när det handlar om kreativa saker som musik och liknande?

Känns det inte lite som att det är MÄN som i alla tider har varit det inkvoterade könet? Eller tror ni på fullaste allvar att eran kuk gör er till bättre musikartister, börsmän, chefer, elektriker, programmerare, hantverkare och liknande?

Shame on you isåfall, era misogyna rövhål.

Jag arbetar på en mansdominerad arbetsplats, jag har mansdominerade hobbies, jag hänger på det här mansdominerade forumet och jag anser mig ha lika stor rätt som någon annan att ta min plats. Det är det feminism är. Men jag känner mig inte välkommen. Det går inte en dag på mitt jobb utan att någon praoande yngling ifrågasätter mina kunskaper eftersom jag är ensam tjej. Jag undviker onlinespel helt och hållet för att jag inte orkar med den manligt dominerande communityn och hur de behandlar kvinnor. Det här forumet triggar panikattacker när ni försöker prata om feminism. Redan på dagis var det tydligt för mig att jag baserat på kön kommer ha andra förutsättningar än män.

Det är allt feminismen har handlat om. Att även jag och min fitta skall få ta plats på era mansdominerade plattformer; medan vi välkomnar er till att bli sjuksköterskor eller socionomer som jättegärna får följa med oss på våra danskurser och hästsporter. (Men det är klart att våra tjejgrejer har lägre status än era manliga och häftiga intressen, eller hur?)

Att en majoritet av vinnarna av P3 Guld i år var kvinnor borde inte vara något anmärkningsvärt. När en majoritet av män vinner någonting är det ingen som höjer på ögonbrynen, och det sker hela tiden. Möjligen grinar något ledsamt fan om att "fel låt vann", men INGEN ifrågasätter könet av vinnaren. Men här har det istället ägnats 3 sidor åt att diskutera om "rätt kön vann" med ytterst liten fokus på vilka artisterna var som individer, vilka dom individuella låtarna var, framträdanden, musikvideos, yada yada. För när kvinnor vinner något är det tydligen alltid en konspiration. Det kan omöjligen handla om skicklighet, stora fanskaror, hype, bra musik, PR eller liknande.

Och det mina vänner, är äckligt att ni tycker så.

  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att en majoritet av vinnarna av P3 Guld i år var kvinnor borde inte vara något anmärkningsvärt. När en majoritet av män vinner någonting är det ingen som höjer på ögonbrynen, och det sker hela tiden. Möjligen grinar något ledsamt fan om att "fel låt vann", men INGEN ifrågasätter könet av vinnaren. Men här har det istället ägnats 3 sidor åt att diskutera om "rätt kön vann" med ytterst liten fokus på vilka artisterna var som individer, vilka dom individuella låtarna var, framträdanden, musikvideos, yada yada. För när kvinnor vinner något är det tydligen alltid en konspiration. Det kan omöjligen handla om skicklighet, stora fanskaror, hype, bra musik, PR eller liknande.

Och det mina vänner, är äckligt att ni tycker så.

Problemet är att jag upplever det som att i år var det UPPENBART att 8/9 kvinnor vann pris enbart pga att dom är kvinnor och feminister och inte pga att dom gjort ett bra jobb, bra musik eller så. Feministtrenden som Umberto så fint beskrev det. Det är som att man enats om att det är viktigt att låta dessa tjejerna vinna pris som ett statement. Då blir det kladdigt och fel, som att ge bort ett mål till motståndarlaget.

När en majoritet av män vinner och ingen höjer på ögonbrynen är det väll naturligtvis för att det är befogat, dom har gjort bra musik och en grym prestation det året och det ska belönas. Sen att dom råkar vara män är fruktansvärt orelevant. Jag hade inte brytt mig om det var befogade pristagare i år, hade dom gett "Bästa Artist" till Laleh eller bästa låt till "First Aid Kit" hade det vart fullständigt rimligt eftersom dom musikaliskt sett gjort viktigast och bäst grejer det året.

När man ger pris till Silvana Imam och Beatrice Eli när det dom gör uppenbarligen är skit och vilken tonåring som helst kan knåpa ihop i sin källare, vad folk än säger, blir det så jävla genomskinligt att man försöker bygga upp en fasad av nånting. Hade blivit lika förbannad om Lorentz eller jävla piss Din Soldat-Albin vinner priser när dom bara gör skit.

Jag arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats och läser en kvinnodominerad utbildning men anser mig ha lika mycket rätt som nån annan att ta MIN plats.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att jag upplever det som att i år var det UPPENBART att 8/9 kvinnor vann pris enbart pga att dom är kvinnor och feminister och inte pga att dom gjort ett bra jobb, bra musik eller så. Feministtrenden som Umberto så fint beskrev det. Det är som att man enats om att det är viktigt att låta dessa tjejerna vinna pris som ett statement. Då blir det kladdigt och fel, som att ge bort ett mål till motståndarlaget.

När en majoritet av män vinner och ingen höjer på ögonbrynen är det väll naturligtvis för att det är befogat, dom har gjort bra musik och en grym prestation det året och det ska belönas. Sen att dom råkar vara män är fruktansvärt orelevant. Jag hade inte brytt mig om det var befogade pristagare i år, hade dom gett "Bästa Artist" till Laleh eller bästa låt till "First Aid Kit" hade det vart fullständigt rimligt eftersom dom musikaliskt sett gjort viktigast och bäst grejer det året.

När man ger pris till Silvana Imam och Beatrice Eli när det dom gör uppenbarligen är skit och vilken tonåring som helst kan knåpa ihop i sin källare, vad folk än säger, blir det så jävla genomskinligt att man försöker bygga upp en fasad av nånting. Hade blivit lika förbannad om Lorentz eller jävla piss Din Soldat-Albin vinner priser när dom bara gör skit.

Jag arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats och läser en kvinnodominerad utbildning men anser mig ha lika mycket rätt som nån annan att ta MIN plats.

Isåfall vill jag påminna dig om att du tydligen bara tycker att "fel låt vann", och därav inte behöver vara en sexist om du inte vill. Varför tror du att det är konspiration att vinnarna vann? Tror du inte att det finns folk som tycker om svensk hiphop och punkpop? Min last.fm talar nämligen för motsatsen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isåfall vill jag påminna dig om att du tydligen bara tycker att "fel låt vann", och därav inte behöver vara en sexist om du inte vill. Varför tror du att det är konspiration att vinnarna vann? Tror du inte att det finns folk som tycker om svensk hiphop och punkpop? Min last.fm talar nämligen för motsatsen.

Jag talar bara utifrån min gammalmodiga instinkt, att äkta instrument och analoga inspelningar ÄR bättre än den skiten som produceras idag. Jag vet att jag fäktar i luften eftersom hiphop är det folk gillar. Det jag stör mig på är att musikbranschen blivit så trendstyrd och den senaste trenden är att vara feminist. Jag är självklart för människors lika värde vare sig man är man, kvinna, mörk, vit, gul, blå, röd, utomjording eller övrigt. Tycker bara det är billigt och enkelt , jag hade också kunnat gå ut och säga att jag är feminist, skriva enkla texter med usla rim om att män är svin och patriarkatet är skit och plötsligt vips hade jag fått spelningar överallt. Men bara för att jag och mina övriga musikanter råkar vara vita unga medelklass grabbar är vi inte välkomna på vissa festivaler. Det kanske gör mig till en "vit kränkt man" för att jag berövas något som jag tagit för givet, men det är lugnt. Jag tycker bara det är SKIT när prestation ställs åt sidan och kvotering bestämmer vilka som ska få synas och höras.

Edit :

"Och snubbar som försöker jag har gått om er alla" sjunger Silvana Imam i en låt. Hon drivs alltså av att vara bättre än männen. Hur hade det mottagits om en vit man sjöng något liknande idag? Det är ju manshat hon pysslar med, inte jämställdhet!

Redigerad av Weener
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag talar bara utifrån min gammalmodiga instinkt, att äkta instrument och analoga inspelningar ÄR bättre än den skiten som produceras idag. Jag vet att jag fäktar i luften eftersom hiphop är det folk gillar. Det jag stör mig på är att musikbranschen blivit så trendstyrd och den senaste trenden är att vara feminist. Jag är självklart för människors lika värde vare sig man är man, kvinna, mörk, vit, gul, blå, röd, utomjording eller övrigt. Tycker bara det är billigt och enkelt , jag hade också kunnat gå ut och säga att jag är feminist, skriva enkla texter med usla rim om att män är svin och patriarkatet är skit och plötsligt vips hade jag fått spelningar överallt. Men bara för att jag och mina övriga musikanter råkar vara vita unga medelklass grabbar är vi inte välkomna på vissa festivaler. Det kanske gör mig till en "vit kränkt man" för att jag berövas något som jag tagit för givet, men det är lugnt. Jag tycker bara det är SKIT när prestation ställs åt sidan och kvotering bestämmer vilka som ska få synas och höras.

Försökte googla på det här med att du inte får spelningar någonstans.

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4n+f%C3%A5r+inte+spela+p%C3%A5+konserter&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=oGrfVOqLI-qrygOj74L4DA#safe=off&q=festival+inga+m%C3%A4n

Sökresultaten talar främst om att det är kvinnor som aldrig får några spelningar. Den högsta träffen leder dock till någon ideell och obunden verksamhet som försöker belysa problemet i att kvinnor aldrig får några spelningar. Är det den hemsidan du menar hindrar dig från att få spela på festival?

I övrigt låter det på dig som att du tror att alla vinnarna var samma person. Tror du att Silvana Imam, Linda Pira, Veronica Maggio, Beatrice Eli, Tove Lo, First Aid Kit och Crucified Barbara är ett enda stort feministiskt band? Isåfall har du en hel del musik framför dig att gå igenom, för du har varit fel ute hela tiden. Kanske upptäcker du att du gillar någon utav banden rent av, eller åtminstone får insikt i varför det finns andra människor som gör det.

"Och snubbar som försöker jag har gått om er alla" sjunger Silvana Imam i en låt. Hon drivs alltså av att vara bättre än männen. Hur hade det mottagits om en vit man sjöng något liknande idag? Det är ju manshat hon pysslar med, inte jämställdhet!

Hahaha! Det är ju ett sätt att tolka en textrad på. Har du tagit med i ekvationen att hon även reppar Beastie Boys, Wu Tang Clan, Tarantino och Liberace, som ju alla är män?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte googla på det här med att du inte får spelningar någonstans.

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4n+f%C3%A5r+inte+spela+p%C3%A5+konserter&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=oGrfVOqLI-qrygOj74L4DA#safe=off&q=festival+inga+m%C3%A4n

Sökresultaten talar främst om att det är kvinnor som aldrig får några spelningar. Den högsta träffen leder dock till någon ideell och obunden verksamhet som försöker belysa problemet i att kvinnor aldrig får några spelningar. Är det den hemsidan du menar hindrar dig från att få spela på festival?

haha, spelningar får vi absolut, det är väldigt lätt, oförskämt lätt för oss, därför är det märkligt av mig att klaga. Och det är beklagligt att det verkar som att många kvinnliga band och artister i landet inte får det, men då hoppas jag att det är pga deras prestationer, att musiken inte håller för den som bokar, snarare än att det bara är för att dom råkar ha snippa. Just därför reagerade jag när festivalen nekade oss, inte pga att dom tyckte vi var dåliga eller inte höll måttet, utan av den enkla anledningen att vi var män. Det må vara en förenklad bild av hela hiphopgenren men det är ingen hemlighet att hiphop är den enklaste och simplaste formen av musik.

I övrigt låter det på dig som att du tror att alla vinnarna var samma person. Tror du att Silvana Imam, Linda Pira, Veronica Maggio, Beatrice Eli, Tove Lo, First Aid Kit och Crucified Barbara är ett enda stort feministiskt band? Isåfall har du en hel del musik framför dig att gå igenom, för du har varit fel ute hela tiden. Kanske upptäcker du att du gillar någon utav banden rent av, eller åtminstone får insikt i varför det finns andra människor som gör det.

Absolut inte! Men eftersom jag vet att Beatrice Eli, Silvana Imam, Linda Pira och så vidare står för samma sak och är samma slags artister tar jag mig friheten att bunta ihop dem. I mina ögon är dom talanglösa låtskrivare och artister men så når framgång för att dom spelar på en trend och ett politiskt klimat. Hade dom försökt skriva icke politiska låtar hade dom fortfarande suttit i replokalen. Sen kan man diskutera hurvida det är bra eller dåligt men min personliga åsikt är att politisk musik blir kladdig och ointressant och att man inte bör blanda ihop politik och musik.

jag ÄLSKAR Maggio och First aid kit och Laleh, men dom skriver låtar som betyder något känslomässigt och har grymma melodier och arrangemang. Dom har arbetat med sin musik och den är grym rätt igenom. Det kan finnas politiska undertoner i vissa låtar men det är inte deras främsta spelkort. Det Redline-maffian gör är att kasta ihop ett beat och dra lite referenser från Wu Tang, beastie Boys och Tarantino kryddat med politiska ställningstaganden och dissar mot snubbar och kallar det för musik och konst.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

haha, spelningar får vi absolut, det är väldigt lätt, oförskämt lätt för oss, därför är det märkligt av mig att klaga. Och det är beklagligt att det verkar som att många kvinnliga band och artister i landet inte får det, men då hoppas jag att det är pga deras prestationer, att musiken inte håller för den som bokar, snarare än att det bara är för att dom råkar ha snippa. Just därför reagerade jag när festivalen nekade oss, inte pga att dom tyckte vi var dåliga eller inte höll måttet, utan av den enkla anledningen att vi var män. Det må vara en förenklad bild av hela hiphopgenren men det är ingen hemlighet att hiphop är den enklaste och simplaste formen av musik.

Då kan jag belysa dig om att kvinnor får färre spelningar än män på grund av rådande maktstrukturer. Du vet det där "patriarkatet" som vi tjatar så förbannat om. Män bokar andra män, män anställer andra män osv. Det är maktstrukturen vi vill ha bort. Massvis av kvinnor knackar på dörren för att få sin plats på mansdominerade ytor och då krävs det tyvärr att män kommer få ge plats också. Om du tycker om Veronica Maggio, Laleh och First Aid Kit så vet du redan om att det finns massvis av skickliga kvinnliga musiker också, varför inte välkomna dom?

Absolut inte! Men eftersom jag vet att Beatrice Eli, Silvana Imam, Linda Pira och så vidare står för samma sak och är samma slags artister tar jag mig friheten att bunta ihop dem. I mina ögon är dom talanglösa låtskrivare och artister men så når framgång för att dom spelar på en trend och ett politiskt klimat. Hade dom försökt skriva icke politiska låtar hade dom fortfarande suttit i replokalen. Sen kan man diskutera hurvida det är bra eller dåligt men min personliga åsikt är att politisk musik blir kladdig och ointressant och att man inte bör blanda ihop politik och musik.

jag ÄLSKAR Maggio och First aid kit och Laleh, men dom skriver låtar som betyder något känslomässigt och har grymma melodier och arrangemang. Dom har arbetat med sin musik och den är grym rätt igenom. Det kan finnas politiska undertoner i vissa låtar men det är inte deras främsta spelkort. Det Redline-maffian gör är att kasta ihop ett beat och dra lite referenser från Wu Tang, beastie Boys och Tarantino kryddat med politiska ställningstaganden och dissar mot snubbar och kallar det för musik och konst.

Silvana Imam gör politisk hiphop, en otroligt stor genre även internationellt. Linda Pira gör förortshiphop och hennes hits handlar mycket om att vara rik och cool, vilket också är en stor genre internationellt. Beatrice Eli däremot gör electropop som handlar om kärlek och sex. Att hon är lesbisk är inget politiskt i sig. Vad du tycker om hiphop och electropop handlar om smak. Massvis av människor älskar den musiken och ser en stor skicklighet i sina favoritrappare och DJs. Att du inte tycker om hiphop och att två hiphoptjejer vann radiokanalstävling detta året behöver inte vara en politisk feministisk konspiration som måste utrotas.

Så snälla släpp bara dom sexistiska värderingarna i det här, och se det för vad det är. En tävling emellan årets största radiohittar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan jag belysa dig om att kvinnor får färre spelningar än män på grund av rådande maktstrukturer. Du vet det där "patriarkatet" som vi tjatar så förbannat om. Män bokar andra män, män anställer andra män osv. Det är maktstrukturen vi vill ha bort. Massvis av kvinnor knackar på dörren för att få sin plats på mansdominerade ytor och då krävs det tyvärr att män kommer få ge plats också. Om du tycker om Veronica Maggio, Laleh och First Aid Kit så vet du redan om att det finns massvis av skickliga kvinnliga musiker också, varför inte välkomna dom?

Jag är fullständigt medveten om vad "patriarkat" innebär, tack ändå för upplysningen. Är säkert så i många fall, men kan ju lika gärna vara bristande kvalité. Skulle inte kalla musikindustrin för mansdominerad och det finns gott om grymma kvinnor som gör ett grymt jobb. Det handlar inte om det. Jag tror inte att män aktivt väljer män för att dom är män i alla fall, tror det är vanligare att man väljer på vad som säljer och drar folk.

Silvana Imam gör politisk hiphop, en otroligt stor genre även internationellt. Linda Pira gör förortshiphop och hennes hits handlar mycket om att vara rik och cool, vilket också är en stor genre internationellt. Beatrice Eli däremot gör electropop som handlar om kärlek och sex. Att hon är lesbisk är inget politiskt i sig. Vad du tycker om hiphop och electropop handlar om smak. Massvis av människor älskar den musiken och ser en stor skicklighet i sina favoritrappare och DJs. Att du inte tycker om hiphop och att två hiphoptjejer vann radiokanalstävling detta året behöver inte vara en politisk feministisk konspiration som måste utrotas.

Så snälla släpp bara dom sexistiska värderingarna i det här, och se det för vad det är. En tävling emellan årets största radiohittar.

Sen undrar jag var och när jag vart sexistisk i mina värderingar? Spelar ingen roll om Linda Pira hette Lasse Pira eller Beatrice Eli hette Benny Eli, hade dom gjort samma musik i samma genre med samma usla urvattnade texter hade det vart samma skit.

Jag avskyr genren till hälften och jag avskyr att dom spelar på politik till den andra hälften.

Tacka vet jag First Aid Kit som är för människors lika värden men inte pressar upp det i folks ansikten.

Edit : Och så finns det dom som kallar den här musiken "viktig". Hur tror man att den ska förändra världen? Hur påverkar deras musik kvinnors situation i mellanöstern exempelvis? Gör något som spelar roll istället om ni nu så aktivit vill förändra något.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fullständigt medveten om vad "patriarkat" innebär, tack ändå för upplysningen. Är säkert så i många fall, men kan ju lika gärna vara bristande kvalité. Skulle inte kalla musikindustrin för mansdominerad och det finns gott om grymma kvinnor som gör ett grymt jobb. Det handlar inte om det. Jag tror inte att män aktivt väljer män för att dom är män i alla fall, tror det är vanligare att man väljer på vad som säljer och drar folk.

Sen undrar jag var och när jag vart sexistisk i mina värderingar? Spelar ingen roll om Linda Pira hette Lasse Pira eller Beatrice Eli hette Benny Eli, hade dom gjort samma musik i samma genre med samma usla urvattnade texter hade det vart samma skit.

Jag avskyr genren till hälften och jag avskyr att dom spelar på politik till den andra hälften.

Tacka vet jag First Aid Kit som är för människors lika värden men inte pressar upp det i folks ansikten.

Edit : Och så finns det dom som kallar den här musiken "viktig". Hur tror man att den ska förändra världen? Hur påverkar deras musik kvinnors situation i mellanöstern exempelvis? Gör något som spelar roll istället om ni nu så aktivit vill förändra något.

Det här är väll det främsta exemplet på sexism från din sida:

Problemet är att jag upplever det som att i år var det UPPENBART att 8/9 kvinnor vann pris enbart pga att dom är kvinnor och feminister och inte pga att dom gjort ett bra jobb, bra musik eller så.

När en majoritet av män vinner och ingen höjer på ögonbrynen är det väll naturligtvis för att det är befogat, dom har gjort bra musik och en grym prestation det året och det ska belönas.

Men i det stora hela så var det du som valde att svara på min efterfrågan av en man som ogillar feminism/kvinnliga artister/kvotering. Att du sedan går i god för Stellhells åsikter är väll inte heller så najs. Jag förstår dock att du inte är en elak människa, men mycket av vad du säger är genomsyrade av patriarkala tankar.

Om musik kan förändra världen är svårt att säga. Men det väcker ju uppenbarligen debatt iallafall. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat länge på om det är lönt att skriva något alls i denna debatten. Känner mig inte så välkommen och att läsa om vad många här tror om våldtäkt är väldigt triggande och jobbigt för mig.

Vill bara skriva att jag tycker det är tråkigt om du inte känner dig välkommen och du har lika stor rätt till en åsikt som någon annan. När ett gäng grabbar sitter och diskuterar "sjävklarheter" rörande feminism och närliggande ämnen så kan det väl inte skada att kvinnor hoppar in? Hoppas du inte lessnar på forumet totalt. ;)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade egentligen slutat hänga här men fick för mig att titta in för någon dag sen och då blev man ju tvungen att följa debatten. StellHell orkar jag inte svara på för vartenda mening i hans inlägg provocerar mig.

Men Weener, orkar inte citera pga det skulle bli ett jäkla klipp- och klistra-projekt och det mesta har IceCandy svarat på, men:

Du kan ju inte särskilja politik och musik. Det kan man inte göra med någonting. Det här en debatt som skär över till alla kulturformer, jag har fått ta den inom både litteratur och fotboll som är mina huvudintressen. Givetvis kan man bedöma i det här fallet en låt på enbart musikaliska grunder. Men man kan ju inte skita i allt annat. Kultur är ju alltid i samspel med samhället, är en del av det, det existerar inte i en skyddad bubbla. Det klassiska litterära kretsloppet är Författare-Text-Läsare-Samhälle (föreställ dig alltså med pilar kors och tvärs mellan alla komponenter), det inom musiken måste vara ungefär det samma fast byt ut författare för musiker, text för text/musik och läsare för lyssnare såklart. Artisten skapar låten som lyssnaren hör och lyssnaren är en del av samhället. Musikern har en inverkan på låten, låten ger intryck och kan ha inverkan på lyssnaren, lyssnare kan ha inverkan på samhället, och samhället har inverkan på musikern när den skriver låten. Och i ett större sammanhang kan låten ha inverkan på samhället eller musikern på samhället. The bottom line är att allt påverkar varann. Bedömer man musik bara på rent musikaliska grunder får man inte hela kakan alltså, även om det såklart kan göras och ibland är en låt inget mer än en skön låt att lyssna på. På vilka kriterier de bedömer när de delar ut priserna vet jag inte men själva akten att ha en musikgala är ju en del av den kontexten med samhället osv. Min poäng är i alla fall att alla kulturformer måste kontextualiseras.

Dina åsikter om Beatrice Eli, SIlvana Imams och andras musik är ju din högst subjektiva åsikt. SJälv lyssnar jag faktiskt inte så mycket på dem pga verksamma i genres jag inte lyssnar så mycket på men tycker båda är stencoola och Beatrice Eli var så jävla grym på gaygalan i kväll. Men i alla fall så tycker jag dina personliga åsikter om dem och deras musik osar pretentioner, elitism och lite navelskåderi. Elitism är alltid töntigt till olika grader men fan vet om inte musikelitism är det jag finner töntigast. Kanske är för att jag är fullständigt ointresserad av hur "svår" en genre är.

Det du skrev om hur de borde förändra världen istället, att deras musik inte hjälper kvinnor i Mellanöstern eller vad fan du svammlade om: Man kan förändra världen på många sätt. Och är det något jag är fullständigt övertygad om är att kultur kan förändra världen.

I övrigt så amen till allting IceCandy skrivit. Allt StellHell skrivit gör mig mörkrädd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, sammantaget av det vi skrivit hittills. Stellhell är sanningen. Den svider, är obekväm och deppig men likväl sann. Den kommer alltid finnas där. Tar vi IceCandy och Okkas ståndpunkter kan vi långlångsamt hissa en flagga om att allt kommer ordna sig och att mänskligheten skärper sig snart.

Vi behöver både Stell och Okka i ekvationen för att inte bli galna tror jag. Jag själv placerar mig precis i mitten mellan dom två.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...