Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Hade egentligen slutat hänga här men fick för mig att titta in för någon dag sen och då blev man ju tvungen att följa debatten. StellHell orkar jag inte svara på för vartenda mening i hans inlägg provocerar mig.

I övrigt så amen till allting IceCandy skrivit. Allt StellHell skrivit gör mig mörkrädd.

Vilken tur att du har det fria valet då. Jag mår illa av all vänsterskit du och dina kumpaner sprider här, men "fritt land".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, sammantaget av det vi skrivit hittills. Stellhell är sanningen.

Det finns ingen sanning, bara ett gäng åsikter. Den som kommer närmst till att få lov att kallas för någon slags sanning är IceCandys då hon är den enda här som på riktigt upplever det systematiska förtrycket och orättvisorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen sanning, bara ett gäng åsikter. Den som kommer närmst till att få lov att kallas för någon slags sanning är IceCandys då hon är den enda här som på riktigt upplever det systematiska förtrycket och orättvisorna.

Förtryck mot kvinnor finns det gott om i världen men i Sverige har vi det oförtjänt bra. Finns större frågor att lägga krut på. Främlingsfientligheten tillexempel, den är på riktigt ett problem som vi aktivt måste kämpa mot. Det är inte synd om svenska kvinnor. Eller män. Överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förtryck mot kvinnor finns det gott om i världen men i Sverige har vi det oförtjänt bra. Finns större frågor att lägga krut på. Främlingsfientligheten tillexempel, den är på riktigt ett problem som vi aktivt måste kämpa mot. Det är inte synd om svenska kvinnor. Eller män. Överlag.

Det var en konstig formulering. Vad menar du med oförtjänt?

Det är förstås lätt för dig att säga att det finns större frågor och att vi har det "oförtjänt bra" men vi har liksom inte rätt att uttala oss om det då det inte är vi som är de utsatta. Fråga 3500 kvinnor om de känner att de har samma plats i samhället som mannen, om du till största del får tillbaka svaret att vi har det oförtjänt bra och att det finns större frågor att arbeta med, då kan jag ställa mig bakom dig. Det spelar inte heller någon roll om du jämför Sverige med exempelvis Kina ur ett jämställdhetsperspektiv, ett land som inte "lägger krut på" (arbetar med) alla frågor är ett handlingsfattigt land.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en konstig formulering. Vad menar du med oförtjänt?

Det är förstås lätt för dig att säga att det finns större frågor och att vi har det "oförtjänt bra" men vi har liksom inte rätt att uttala oss om det då det inte är vi som är de utsatta. Fråga 3500 kvinnor om de känner att de har samma plats i samhället som mannen, om du till största del får tillbaka svaret att vi har det oförtjänt bra och att det finns större frågor att arbeta med, då kan jag ställa mig bakom dig. Det spelar inte heller någon roll om du jämför Sverige med exempelvis Kina ur ett jämställdhetsperspektiv, ett land som inte "lägger krut på" (arbetar med) alla frågor är ett handlingsfattigt land.

Utav bara ren nyfikenhet, är det kvinnorna som bara känner så eller är sanningen att dom inte har samma plats? Allt jag hör av alla kvinnor runt om mig är att dom enbart säger så för att de får situationen att se värre ut än vad det är. Jag har ifrågasatt flera av kvinnorna som påstår att de har det dåligt men får aldrig något riktigt svar då det inte är baserat på någonting. Att män enbart anställer män, det är ren bullshit. Att kvinnor är mindre värda är inte sant, alla på min arbetsplats (7 kvinnor) har högre lön än mig, den enda mannen.

Jag står inte på någon sida, enbart för att jag vet att vi inte lever i en perfekt värld och det kommer finnas olikheter vart vi än vrider och vänder på oss. Men så som jag har uppfattat allt från erfarenhet och inte enligt statistik/någon artikel någonstans så tycker inte jag det är någon skillnad på könen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en konstig formulering. Vad menar du med oförtjänt?

Det är förstås lätt för dig att säga att det finns större frågor och att vi har det "oförtjänt bra" men vi har liksom inte rätt att uttala oss om det då det inte är vi som är de utsatta. Fråga 3500 kvinnor om de känner att de har samma plats i samhället som mannen, om du till största del får tillbaka svaret att vi har det oförtjänt bra och att det finns större frågor att arbeta med, då kan jag ställa mig bakom dig. Det spelar inte heller någon roll om du jämför Sverige med exempelvis Kina ur ett jämställdhetsperspektiv, ett land som inte "lägger krut på" (arbetar med) alla frågor är ett handlingsfattigt land.

Sen kan man fråga vad det kommer sig att Män begår 70 % av alla självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag bara måste flika in angående det här med våldtäkter. Jag orkar inte gå tillbaka och läsa om allt det ni redan skrivit om det en gång till, så detta riktar sig inte till någon specifik person i synnerhet utan till allmänheten överlag.

Den typiska våldtäktsmannen tillhör inte någon speciell samhällsklass, etnicitet, ålder eller liknande. Den typiska våldtäktsmannen är en vanlig snubbe, och det typiska offret är en vanlig flickvän/exflickvän/tjejkompis/tjej på fest/liknande. Den typiska våldtäktsmannen våldtar inte för att han är sjuk i huvudet och ondskefull av naturen. Den typiska våldtäktsmannen förstår nämligen inte själv att det han gör faktiskt är en våldtäkt.

Det grundar sig i att män av olika skäl tror sig ha rätt till kvinnors kroppar. Dessa skäl kan vara allt från att tjejen i fråga var lättklädd/flirtig/snygg/berusad/flickvän/exflickvän/har legat med förövaren innan/har legat med någon man någonsin/är ensam/ osv.

Män tror att dom har rätt till kvinnors kroppar därför att vi lever i ett patriarkat. Många kvinnor tror också att män har rätt till deras kroppar för att vi lever i ett patriarkat. Det betyder att jättemånga tjejer aldrig vågar säga nej till sex, och därav har det mot sin vilja. Det finns däremot även jättemånga tjejer som faktiskt säger nej, för att sedan få stå till svars för varför hon inte vill knulla.

"Varför inte?" eller "men snällaråååå..." är en vanlig respons från män som blir nekade sex. Många tjejer viker sig redan där. När nejet blir taget som en utmaning än ett rakt svar är det väldigt lätt att bli submissiv. Många tjejer står dock fast vid sitt nej, men blir ändå utsatta för övergrepp.

Ovanstående är ett stort samhällsproblem idag, i synnerhet för unga tjejer skulle jag tro. Vad som förvärrar saken är att man som kvinna är totalt jävla rättslös om man blivit utsatt för sexualbrott. Här är några exempel på artiklar tagna från de senaste åren på rättsfall där domare har dömt åt förövarens fördel varenda gång. Märk väl hur det i många artiklar framkommer att offret och förövaren på olika vis känt varandra sedan innan, och hur det därav gång på gång verkar tas för givet att mannen har någon slags rättighet till sex.

Frias från våldtäkt – trots dna-bevis

Kvinnan skrek – mannen frias ändå för våldtäkt

Utnyttjade kollapsad flicka – frias från våldtäkt

Man frias i våldtäktsmål – trots att kvinna sa nej

Mannen frias från våldtäkt - gick i sömnen

Frias för gruppvåldtäkt – rummet var för mörkt

Minnesluckor friar man från våldtäkt

Ögonvittne och skador i underlivet räcker inte - frias från våldtäkt i hovrätten

Man frias för våldtäkt på Bup

Frias för våldtäkt på berusad kvinna

Det spelar alltså ingen roll om man säger nej, om man var medvetslös, om man fick bestående skador eller att det bevisligen hittats sperma i ens underliv. Det spelar heller ingen roll om det var en gruppvåldtäkt eller om man är minderårig. Det enda som spelar någon roll är att män inte förstår vad ordet "nej" betyder och att det tydligen är det enda alibit man behöver i en rättsprocess.

Det är därför det är så jävla viktigt att alla "vanliga killar" som ju aldrig skulle kunna begå en våldtäkt rannsakar sig själva innan dom börjar prata om att det bara är "en viss typ av män" som våldtar. Kanske finns det en del att önska även kring din egen kvinnosyn? Eller kanske har du en vän som pratar om kvinnor i termer av sifferbetygsystem eller som ett kollektiv av människor som främst är till för samlag? Märk väl att misogyna tankar finns rotade inom oss alla, och därav inte alltid är synliga och lättillgängliga att hitta.

Det är män med dålig kvinnosyn som riskerar att bli våldtäktsmän, och det är den typen av man som måste ändra sitt beteende och sin kvinnosyn för att man skall kunna förebygga våldtäkter. Inga upplysta parker, pepparsprejer eller långbyxor i hela världen kommer stoppa problemet, för problemet sitter i att en allmänt dålig kvinnosyn är normativt i vårat samhälle. En kvinnosyn där man ifrågasätter hennes trovärdighet som offer, istället för att i första hand ifrågasätta mannens trovärdighet ur förövarperspektiv. Dom värderingarna finns överallt. Bland män, kvinnor, syskon, föräldrar, lärare, barn, vuxna, pensionärer, kristna, muslimer, ateister, vänner, fiender och alla politiska grenar.

Alla män är inte våldtäktsmän. Men alla människor är färgade av patriarkatet, vilket gör världen till en lite osäkrare plats för kvinnor. Det här blir nog det enda jag skriver om våldtäkt. Om ni inte ser någon trovärdighet i min text kan ni dra åt helvete, jag är med stor sannolikhet den enda personen på denna plattformen som fått sörja och lida i åratal för att det finns män som inte tar ett nej. Eller hundra nej.

  • Gilla 9
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att män enbart anställer män, det är ren bullshit

En chef anställer en person som denne tror är mest lönsam. Den som gör det mesta för den summan arbetsgivaren betalar ut varje månad

Precis som en arrangör bokar det bandet som drar in störst publik och därmed säljer fler biljetter.

Tror verkligen folk att det handlar om något annat än pengar/lönsamhet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att skämskudden var framme långt innan Sean ens fick något spelrum i rutan. Snacka om att de borde avveckla det där programmet. :ph34r:

Verkligen, av alla de fyra som gästade var Perrelli minst oduglig... och bara det säger hur otroligt lågt programmet sjunkit. Jag vill minnas att det förr i tiden var ganska anrikt och bra, lite som Så mycket bättre fast så mycket bättre. Jag antar att mer åtråvärda artister idag inte vill bli förknippade med programmet och därför inte heller medverkar.

För övrigt kan Moreaus verkligen inte spela så bra gitarr som han försöker ge sken av, solot han drog av i den där Britney Spears-dängan (???) kunde platsat i cringe-tråden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...