Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Åh herregud, jag må vara förutsägbar men efter kvällens grammis har jag fanemej ett antal grejer att anmärka på. Det är bittert, det är gubbigt och det är gnälligt men jag MÅSTE få det ur mig! Here we go :

1.Lorentz, Lorentz, Lorentz. Låt oss prata om Lorentz. Varför blir han så orimligt hyllad? Var ligger briljansen? Är jag dum i huvudet som inte förstår? Jag sliter mitt hår och går runt i ringar i vardagsrummet. Hur kan han bli så otroligt hyllad när allt han gör är att med hjälp av autotune spottar ur sig textrader som : "Tänkte leva life, tänkte leva life, huh. Jag är nått som ingen, ingen annan är (woah!) Jag är nått som ingen annan är (schtåru?!)". Var är finessen? Det är inte catchy, det är inte nyskapande, det är bara en stor obegriblig massa. Jag kan verkligen uppskatta genren i övrigt, Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray, Ansiktet och så vidare gör verkligen grymma grejer med fina melodier och bra texter, befogade hyllningar men jag förstår verkligen inte Lorentz storhet, kan någon förklara för mig?

2. Denna galan är ljusår bättre än P3 GULD men jag anar samma tendenser. Om man nu strävar efter ett jämställt samhälle varför är det 95% tjejer som är nominerade och vinner? Uteslutningen av män kan väll knappast vara lösningen? Se till att det blir 50/50 istället.

3. Jag fullkomligt spyr på det rådande hipstermodet som verkar gå ut på att se ut som den stereotypiske ryssen, männen har platt flottig frisyr, träningskläder och kvinnorna har enorma platåskor, spretiga frisyrer och dunjackor. Vad hände med casualt och stilrent?

4. Att Tove Lo spöar Håkan i årets artist är ett skämt.

5. First Aid Kit är fantastiska, extremt välförtjänt vinst och grymt framträdande.

Jag inser att jag är konservativ och gnällig men jag tänker att man tillåts vara det i denna tråden.

Vad fan är "bra musik" enligt dig då, Weenerjävel, tänker ni nu?

Då säger jag, lyssna hellre på : Elvis Costello - Alison, Neil Young - Harvest Moon, America - Horse With No Name, First Aid Kit - Cedar Lane, Fleetwood Mac - Everywhere, Bruce Springsteen- Jungleland

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spenderat 50h de senate 7 dagarna med ett projekt i skolan, trots att man bara borde spendera 13,3h per vecka då det är en 5hp kurs! Saken är den att det är ett fixt projekt men man måste själv såklart lista ut hur man ska göra saker. Eftersom det handlar om programmering och inget är dokumenterat så gissar man sig i pricip fram till en lösning. Ibland funkar ens ideer och ibland inte, vilket gör att det tar sjukt lång tid.

Den enda anldningen till att jag kan lägga såhär mycket tid är att jag egentligen ska använda 5hp till att färdigställa mitt exjobb. Det suger hårt och jag kommer säkert inte vara klart med exjobbet till sommaren ändå >_<.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.Lorentz, Lorentz, Lorentz. Låt oss prata om Lorentz. Varför blir han så orimligt hyllad? Var ligger briljansen? Är jag dum i huvudet som inte förstår?

Du är inte dum i huvudet som inte förstår. Du är dum i huvudet som orkar lägga så mycket energi på en artist du inte uppskattar. Vem fan bryr sig om priser och vad andra tycker om? Lyssna på vad du vill och var tyst.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte dum i huvudet som inte förstår. Du är dum i huvudet som orkar lägga så mycket energi på en artist du inte uppskattar. Vem fan bryr sig om priser och vad andra tycker om? Lyssna på vad du vill och var tyst.

Jag instämmer, det är frustrerande att känna som jag gör, onödig energi liksom. Men det kokar i mig och jag måste få ut det nånstans. Jag skulle aldrig skriva det på min Facebookwall eller dra det på lunchrasten i skolan men här har jag min ventil. Tycker det är konstigt att be mig vara tyst när trådens syfte ändå är att klaga.

Edit : Kom på att du var ett Lorentzfan och uppdaterade minnet i "Årets musik"-tråden där han fanns med på samtliga punkter, även under "årets låttexter". Då undrar jag återigen, eftersom du uppenbarligen är en av dom som hyllar honom, vad är det geniala? Var ligger storheten?

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att du var ett Lorentzfan och uppdaterade minnet i "Årets musik"-tråden där han fanns med på samtliga punkter, även under "årets låttexter". Då undrar jag återigen, eftersom du uppenbarligen är en av dom som hyllar honom, vad är det geniala? Var ligger storheten?

Weener. Under två veckor har du lyckats förpesta forumet med din pubertala inställning till musik (och annat), väldigt likt vad många av oss andra ägnade oss åt runt 2006; när man definierar musik i termer av 'riktig' och 'oriktig' sådan, och har så pass fuckad självbild att man tror sig ha nått upplysning om vad som objektivt sätt är det bästa. Vem tror du att du är? Jag tänker inte diskutera musik du uppenbarligen avskyr med dig. Det är tröttsamt och jag bad dig vara tyst, nu tänker åtminstone jag vara det.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Weener. Under två veckor har du lyckats förpesta forumet med din pubertala inställning till musik (och annat), väldigt likt vad många av oss andra ägnade oss åt runt 2006; när man definierar musik i termer av 'riktig' och 'oriktig' sådan, och har så pass fuckad självbild att man tror sig ha nått upplysning om vad som objektivt sätt är det bästa. Vem tror du att du är? Jag tänker inte diskutera musik du uppenbarligen avskyr med dig. Det är tröttsamt och jag bad dig vara tyst, nu tänker åtminstone jag vara det.

Grejen var ju ändå att jag är genuint nyfiken på varför folk tycker Lorentz är bra. Det är inte så att jag vill skrubba i ditt ansikte "Du gillar Lorentz, du är dum i huvudet och har sämst musiksmak". Jag har blivit besatt av frågan och satt uppe sent igår och läste Lorentzintervjuer och det jag kom fram till är jag inte är tillräckligt insatt i hiphopvärlden för att förstå. Det saknar någon komponent i min hjärna för att uppskatta hans musik och jag undrade bara om du kunde hjälpa mig förstå varför han blivit hyllad?

Sen har jag ju hela vägen i mitt "förpestande" dem senaste veckorna förklarat att jag vet att jag är gubbig och trångsynt så kör upp ditt snack om fuckad självbild nånstans. Jag har förklarat hela tiden att det är MIN smak, man får väll gilla vad fan man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med musik är ju att den inte kan vara bra eller dålig, den kan bara tilltala eller inte tilltala. Eftersom du inte kan mäta hur bra en text, en melodi, en harmoni, ett beat eller ett sound är kan du inte heller säga att musiken är av en viss kvalité. Därför är det "inte tillåtet" att säga

Det är inte catchy, det är inte nyskapande, det är bara en stor obegriblig massa.

eftersom du egentligen menar

Jag tycker inte det är inte catchy, jag tycker inte att det är nyskapande, jag tycker att det bara är en stor obegriblig massa.

vilket vi förstår. Du är självfallet välkommen att ur ett objektivt perspektiv diskutera kvalitén på produktionen, på specifika musikers tekniska insats och andra kvantifierbara attribut men det går aldrig att fullt ut veta om det kanske var med avsikt som en viss sak var på ett visst sätt. Något som uppfattas fel i dina öron uppfattas ju uppenbarligen helt rätt i andras.

När jag var ung gick jag också runt och hatade på musik, tyckte om att placera musik i fack tillsammans med människorna som lyssnade på den. Hellström var något jag gärna brölade högt om, att han inte kunde sjunga och att han hade stulit all sin musik... det blev i längden ohållbart, mest för att jag blev så trött på att hata. "Vad är grejen med Håkan Hellström? Grejen är att han fattar och inte du". Det där stämmer rätt bra. En person bör inte uttala sig om till något den inte vet något om... ofta beror ju hat mot en viss genre eller artist på okunskap (precis som med främlingsfientlighet!). "Jag hatar dansband" sa jag fram tills jag hörde Sven-Ingvars "Lilla Fröken Fräken". Jag lyssnar gärna på Håkan idag, det finns några låtar av honom i spellista "Gott och blandat" som bland annat innehåller Miles Davies, Beastie Boys, Disclosure, Beyoncé och Sven-Ingvars.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med musik är ju att den inte kan vara bra eller dålig, den kan bara tilltala eller inte tilltala. Eftersom du inte kan mäta hur bra en text, en melodi, en harmoni, ett beat eller ett sound är kan du inte heller säga att musiken är av en viss kvalité. Därför är det "inte tillåtet" att säga

eftersom du egentligen menar

vilket vi förstår. Du är självfallet välkommen att ur ett objektivt perspektiv diskutera kvalitén på produktionen, på specifika musikers tekniska insats och andra kvantifierbara attribut men det går aldrig att fullt ut veta om det kanske var med avsikt som en viss sak var på ett visst sätt. Något som uppfattas fel i dina öron uppfattas ju uppenbarligen helt rätt i andras.

När jag var ung gick jag också runt och hatade på musik, tyckte om att placera musik i fack tillsammans med människorna som lyssnade på den. Hellström var något jag gärna brölade högt om, att han inte kunde sjunga och att han hade stulit all sin musik... det blev i längden ohållbart, mest för att jag blev så trött på att hata. "Vad är grejen med Håkan Hellström? Grejen är att han fattar och inte du". Det där stämmer rätt bra. En person bör inte uttala sig om till något den inte vet något om... ofta beror ju hat mot en viss genre eller artist på okunskap (precis som med främlingsfientlighet!). "Jag hatar dansband" sa jag fram tills jag hörde Sven-Ingvars "Lilla Fröken Fräken". Jag lyssnar gärna på Håkan idag, det finns några låtar av honom i spellista "Gott och blandat" som bland annat innehåller Miles Davies, Beastie Boys, Disclosure, Beyoncé och Sven-Ingvars.

Exakt! Helt rätt! jag ska inte behöva skriva "JAG anser..." "JAG tycker...." framför var och varannan mening, lite mer borde man kunna begära av forumiterna här?

Och jag förutsätter att folk på forumet tänker lite längre och förstår att jag talar utifrån vad JAG tycker. Det är liksom själva poängen med ett forum att kunna diskutera. Tweak är skitnödig och kallar mig dum i huvudet och barnslig istället för att diskutera med mig. Det är som du säger, som jag sa innan, är man inte insatt i något är det svårt att bedöma om det är bra eller inte. Jämför jag dock Lorentz texter och melodier med musik som jag personligen gillar blir det obegripligt för mig men det finns ju inga rätt eller fel nej, det stämmer.

Redigerad av Weener
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Weener. Under två veckor har du lyckats förpesta forumet med din pubertala inställning till musik (och annat), väldigt likt vad många av oss andra ägnade oss åt runt 2006; när man definierar musik i termer av 'riktig' och 'oriktig' sådan, och har så pass fuckad självbild att man tror sig ha nått upplysning om vad som objektivt sätt är det bästa. Vem tror du att du är? Jag tänker inte diskutera musik du uppenbarligen avskyr med dig. Det är tröttsamt och jag bad dig vara tyst, nu tänker åtminstone jag vara det.

Haha förlåt för att jag är den som är den som är den men sjukt att du typ slår rekord i personlig upprördhet över en tramsfråga.

--

Jag överklagar mitt beslut om att vara bakfull imorgon. Jag vet att kroppen kommer att vinna, men man bör strida för vad som är rätt. Legalisera mera, fuck P3/P1, systembolaget och höjda skatter på tobak, etc. etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt! Helt rätt! jag ska inte behöva skriva "JAG anser..." "JAG tycker...." framför var och varannan mening, lite mer borde man kunna begära av forumiterna här?

Och jag förutsätter att folk på forumet tänker lite längre och förstår att jag talar utifrån vad JAG tycker. Det är liksom själva poängen med ett forum att kunna diskutera. Tweak är skitnödig och kallar mig dum i huvudet och barnslig istället för att diskutera med mig. Det är som du säger, som jag sa innan, är man inte insatt i något är det svårt att bedöma om det är bra eller inte. Jämför jag dock Lorentz texter och melodier med musik som jag personligen gillar blir det obegripligt för mig men det finns ju inga rätt eller fel nej, det stämmer.

Heja Weener! Stå upp emot skitnödigheten och skicka ett PM om du vill ta en bärs någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha förlåt för att jag är den som är den som är den men sjukt att du typ slår rekord i personlig upprördhet över en tramsfråga.

Haha, jag vet, det är ju trams, rent jävla trams och extremt onödigt att ödsla energi på en sån här skitgrej, men som sagt, det bubblar över.

Heja Weener! Stå upp emot skitnödigheten och skicka ett PM om du vill ta en bärs någon gång.

Tack mannen, självklart ska vi ta en öl! Får dock antagligen alltid ha ögon i nacken då jag gjort mig ovän med dom flesta Göteborgare på forumet det senaste.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...