Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Det går att klaga på folk som lägger upp bilder på sin mat/sitt snask på sociala medier. Men det som är 100 gånger värre är den jobbiga jäveln som ska komma och kommentera något i stil med "Ööööh, skicka lite till mig då".

Haha, skyldig så det dånar om det! Gjorde det senast igår, eller i förrgår när en kompis skickade en bild där hon och hennes kompisar käkade våfflor.

"Kom hit med några då!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vill gnälla på den oerhörda hype som omger artister som Beatrice Eli, Silvana Imam etc. Texterna är billiga, musiken skit och innehållslös men den hyllas till skyarna på grund av det politiska klimatet som råder i vårt land. Det vinns priser åt höger och vänster som tusentals andra artister hade förtjänat bättre. Inte nödvändigtvis manliga sådana, First Aid Kit och Laleh förtjänar varenda pris i världen. Dom gör riktig musik. P3-Guld Maffian rapar upp bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism och blir älskade på det. Vettigt men billigt. Tacka vettja riktig musik.

/ Tjurig gubbe.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gnälla på den oerhörda hype som omger artister som Beatrice Eli, Silvana Imam etc. Texterna är billiga, musiken skit och innehållslös men den hyllas till skyarna på grund av det politiska klimatet som råder i vårt land. Det vinns priser åt höger och vänster som tusentals andra artister hade förtjänat bättre. Inte nödvändigtvis manliga sådana, First Aid Kit och Laleh förtjänar varenda pris i världen. Dom gör riktig musik. P3-Guld Maffian rapar upp bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism och blir älskade på det. Vettigt men billigt. Tacka vettja riktig musik.

/ Tjurig gubbe.

Jag vill klaga på att det där var ganska gubbigt sagt. Musik är musik, och vad än som färgar den är lika stor del av det slutliga musikaliska uttrycket, och Silvana Imam förtjänar alla priser och all kärlek just därför. Vill du att det politiska klimatet ska lämnas därhän? Och ska det inte belönas att det kommenteras?

Musik är en konstform, det är inte en kunskap. Världen vore betydligt tråkigare om de får pris efter hur bra de är på instrument. Det är nämligen en annan femma. Och bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism är uppenbarligen vad som behövs i vårt förfallna patriarkala, nyliberala, fascistoida skitsamhälle. Motstånd ska uppmärksammas och belönas, oavsett om en tjurig gubbe tycker att det är "riktig musik".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill klaga på att det där var ganska gubbigt sagt. Musik är musik, och vad än som färgar den är lika stor del av det slutliga musikaliska uttrycket, och Silvana Imam förtjänar alla priser och all kärlek just därför. Vill du att det politiska klimatet ska lämnas därhän? Och ska det inte belönas att det kommenteras?

Musik är en konstform, det är inte en kunskap. Världen vore betydligt tråkigare om de får pris efter hur bra de är på instrument. Det är nämligen en annan femma. Och bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism är uppenbarligen vad som behövs i vårt förfallna patriarkala, nyliberala, fascistoida skitsamhälle. Motstånd ska uppmärksammas och belönas, oavsett om en tjurig gubbe tycker att det är "riktig musik".

Varför är jag inte förvånad att våran största HBTQ/Queer/Feminazi tycker det dom gjorde är bra. Det är ju bara dig och dina likasinnade som fick som ni ville.

Varför i helvete är hans kommentar gubbig(även om han avslutar, onödigt med gubbe), bara för den inte faller in i dagens "titta på mig, jag är så jävla homovänlig och feminist" som råder.

Du är denna feminazi i manlig skepnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gnälla på den oerhörda hype som omger artister som Beatrice Eli, Silvana Imam etc. Texterna är billiga, musiken skit och innehållslös men den hyllas till skyarna på grund av det politiska klimatet som råder i vårt land. Det vinns priser åt höger och vänster som tusentals andra artister hade förtjänat bättre. Inte nödvändigtvis manliga sådana, First Aid Kit och Laleh förtjänar varenda pris i världen. Dom gör riktig musik. P3-Guld Maffian rapar upp bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism och blir älskade på det. Vettigt men billigt. Tacka vettja riktig musik.

/ Tjurig gubbe.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vilka artister syftar du på utöver Beatrice Eli och Silvana Imam? Vilka är de billiga texterna? Hur, till exempel, skiljer sig Silvanas verser från andra rappares? Hur skiljer sig Beatrice Elis pop från annan pop? Hur definierar du 'riktig musik'?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är jag inte förvånad att våran största HBTQ/Queer/Feminazi tycker det dom gjorde är bra. Det är ju bara dig och dina likasinnade som fick som ni ville.

Varför i helvete är hans kommentar gubbig(även om han avslutar, onödigt med gubbe), bara för den inte faller in i dagens "titta på mig, jag är så jävla homovänlig och feminist" som råder.

Du är denna feminazi i manlig skepnad.

Jag är så jäkla för homosexualitet och jag är feminist, och det är JÄKLIGT fint att det för första gången någonsin är majoriteten kvinnor som vinner priser. Om du inte har levt under sten kanske du är medveten om att det brukar vara tvärtom, vilket är ett resultat av vårt kära patriarkat. Ta upp en bok, vetja, så kanske du inser att samhället gör skillnad på kvinnor och män. Begriper inte riktigt uttrycket feminazi, verkar vara något av en motsättning. Hur som helst: jag lyssnar inte på någon av de artister Weener nämnde, det enda jag menade är att det är omöjligt att endast ha sin egen subjektiva idé av kvalité som måttstock i bedömningar av musik. Klart att jag tycker att det är tröttsamt att vissa människor anser att Slipknot är ett bra band, det tycker nämligen inte jag, men det gör mig knappast irriterad: det existerar ingen "absolut" musik som är bättre än någon annan, och att därtill klaga på att politik har med saken att göra är endast naivt och fåfängt. Musik är en tvärvetenskap och allting är beroende av kontext - vad skulle vi annars bedöma? Antalet noter, komplexitet i arr, tonsäkerhet, eller hur flink du är på gitarrsträngen? Bedömning är subjektiv, och vad gäller musik och film blir grammisgalor och Oscarstatyetter ett resultat av fler aspekter än hur "BRA" någonting är, precis som det Tweak är inne på ('Vad är "riktig" musik?'). Och om du råkar tycka att vad som vinner är kasst, så är det helt jävla OK.

Weener var fö. endast gubbig eftersom han skrev att han var gubbig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är jag inte förvånad att våran största HBTQ/Queer/Feminazi tycker det dom gjorde är bra. Det är ju bara dig och dina likasinnade som fick som ni ville.

Varför i helvete är hans kommentar gubbig(även om han avslutar, onödigt med gubbe), bara för den inte faller in i dagens "titta på mig, jag är så jävla homovänlig och feminist" som råder.

Du är denna feminazi i manlig skepnad.

Haha, den där jäkla debattartikeln alltså.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så jäkla för homosexualitet och jag är feminist, och det är JÄKLIGT fint att det för första gången någonsin är majoriteten kvinnor som vinner priser. Om du inte har levt under sten kanske du är medveten om att det brukar vara tvärtom, vilket är ett resultat av vårt kära patriarkat. Ta upp en bok, vetja, så kanske du inser att samhället gör skillnad på kvinnor och män. Begriper inte riktigt uttrycket feminazi, verkar vara något av en motsättning. Hur som helst: jag lyssnar inte på någon av de artister Weener nämnde, det enda jag menade är att det är omöjligt att endast ha sin egen subjektiva idé av kvalité som måttstock i bedömningar av musik. Klart att jag tycker att det är tröttsamt att vissa människor anser att Slipknot är ett bra band, det tycker nämligen inte jag, men det gör mig knappast irriterad: det existerar ingen "absolut" musik som är bättre än någon annan, och att därtill klaga på att politik har med saken att göra är endast naivt och fåfängt. Musik är en tvärvetenskap och allting är beroende av kontext - vad skulle vi annars bedöma? Antalet noter, komplexitet i arr, tonsäkerhet, eller hur flink du är på gitarrsträngen? Bedömning är subjektiv, och vad gäller musik och film blir grammisgalor och Oscarstatyetter ett resultat av fler aspekter än hur "BRA" någonting är, precis som det Tweak är inne på ('Vad är "riktig" musik?'). Och om du råkar tycka att vad som vinner är kasst, så är det helt jävla OK.

Weener var fö. endast gubbig eftersom han skrev att han var gubbig.

8 av 9 priser går till kvinnor, gärna med starka rötter i feminismen. Enda mannen som vinner är Timbuktu, SR's egna gullegris tillika programledare och står för allt vänsterdrivet.

2014 - 4män, 4kvinnor.. Men visst, för er feminister är det alltid jämställt först vid överantal på kvinnors sida.

Behöver inte ta upp en bok, vet att det görs skillnad och skillnad är bra. Orättvisa är dåligt, skillnad är bra. Kvinnor och män kommer aldrig vara samma sak, hur gärna ni än vill det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill klaga på att det där var ganska gubbigt sagt. Musik är musik, och vad än som färgar den är lika stor del av det slutliga musikaliska uttrycket, och Silvana Imam förtjänar alla priser och all kärlek just därför. Vill du att det politiska klimatet ska lämnas därhän? Och ska det inte belönas att det kommenteras?

Musik är en konstform, det är inte en kunskap. Världen vore betydligt tråkigare om de får pris efter hur bra de är på instrument. Det är nämligen en annan femma. Och bekväma klyschor om män och HBTQfrågor och rasism är uppenbarligen vad som behövs i vårt förfallna patriarkala, nyliberala, fascistoida skitsamhälle. Motstånd ska uppmärksammas och belönas, oavsett om en tjurig gubbe tycker att det är "riktig musik".

jag är helt med på den gubbiga aspekten i min åsikt, därav min lilla underskrift på posten. Vad jag menade var att jag personligen tycker det är tråkigt när musik prisas för att den är politisk och viktig snarare än väl utförd eller skickligt komponerad. Men det är ju bara mitt personliga tycke.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vilka artister syftar du på utöver Beatrice Eli och Silvana Imam? Vilka är de billiga texterna? Hur, till exempel, skiljer sig Silvanas verser från andra rappares? Hur skiljer sig Beatrice Elis pop från annan pop? Hur definierar du 'riktig musik'?

Självklart har en stor del att göra med att jag inte lyssnar eller uppskattar hiphop överlag. Det jag stör mig på är känslan av att en våg drar in över Sverige och något blir inne, ta Lorentz "Kärlekssånger" som exempel. Svindåliga texter och murriga halvdana produktioner men det hyllas för att det "ska hyllas" för att det är rätt i tiden, för att det råkar vara modernt och inne att göra den sortens musik. Inte för att den är bra utan för att den är rätt. Förstår du? Jag blir så jävla oinspirerad av sånt.

Jag är så jäkla för homosexualitet och jag är feminist, och det är JÄKLIGT fint att det för första gången någonsin är majoriteten kvinnor som vinner priser.

Det var lite den delen jag störde mig på, att det känns mer som att dom vann pga just sitt kön och inte sina prestationer. Att dom rider på feministvågen som sveper över Sverige, som oftast är fruktansvärt viktig och bra. Kan vara bitter för att mitt band (bestående av 5 gubbar naturligtvis) först hade fått ett gig på en större festival här i Göteborg men som vi sedan blev nekade för att vi var just 5 män i ett band. Då blir man lite trött, gå på svänget, musiken, känslan och låtarna istället för vad som dinglar mellan mina lår.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 av 9 priser går till kvinnor, gärna med starka rötter i feminismen. Enda mannen som vinner är Timbuktu, SR's egna gullegris tillika programledare och står för allt vänsterdrivet.

2014 - 4män, 4kvinnor.. Men visst, för er feminister är det alltid jämställt först vid överantal på kvinnors sida.

Behöver inte ta upp en bok, vet att det görs skillnad och skillnad är bra. Orättvisa är dåligt, skillnad är bra. Kvinnor och män kommer aldrig vara samma sak, hur gärna ni än vill det.

Jag vill inte att det ska vara samma. Och härligt att det var lika 2014, det säger mer om vår nutid än vår historia: manlig prestanda hyllas mer än kvinnlig och så har det varit alldeles för länge. Att åtta av nio priser går till kvinnor innebär att det för första gången är överslag åt andra hållet: hur kan du bli så jäkla leds av en sån sak? Kika på alla andra prisceremonier senaste femtio åren, alla bolagsstyrelser och andra högt avlönade och väl prisade grupper och hojta gärna när du hittar en till majoritet av kvinnor. "Det är alltid jämställt först vid överantal på kvinnors sida" - suck. Hur kan du inte se ett mönster?

edit.: weener - hehe, jaru, "synd" att du och dina fem snubbar inte är kvinnor så att ni FÖR EN GÅNGS SKULL hade fått en spelning pga. inkvotering istället för vad som INTE dinglar mellan era ben. Ärligt, gråt gärna en liten tår för att du blir bedömd efter ditt kön istället för din prestation, men sätt det gärna i perspektiv.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte att det ska vara samma. Och härligt att det var lika 2014, det säger mer om vår nutid än vår historia: manlig prestanda hyllas mer än kvinnlig och så har det varit alldeles för länge. Att åtta av nio priser går till kvinnor innebär att det för första gången är överslag åt andra hållet: hur kan du bli så jäkla leds av en sån sak? Kika på alla andra prisceremonier senaste femtio åren, alla bolagsstyrelser och andra högt avlönade och väl prisade grupper och hojta gärna när du hittar en till majoritet av kvinnor. "Det är alltid jämställt först vid överantal på kvinnors sida" - suck. Hur kan du inte se ett mönster?

edit.: weener - hehe, jaru, "synd" att du och dina fem snubbar inte är kvinnor så att ni FÖR EN GÅNGS SKULL hade fått en spelning pga. inkvotering istället för vad som INTE dinglar mellan era ben. Ärligt, gråt gärna en liten tår för att du blir bedömd efter ditt kön istället för din prestation, men sätt det gärna i perspektiv.

Fan vad skönt efterbliven du är. Mår du verkligen så bra av att trycka ner ditt eget genus? Du borde ju förakta dig själv för att du föddes till man. Hur tänkte dina föräldrar, att dom inte tog sitt ansvar! Bevare mig väl!

Varför ska jag, personligen, ta mitt ansvar som man; för att jag föddes som man; att män innan mig inte stod upp för ett mer jämställt samhälle?

"alla andra prisceremonier senaste femtio åren, alla bolagsstyrelser och andra högt avlönade och väl prisade grupper" -allt detta skapades med största sannolikhet av män, inte allt för otroligt med tanke på kvinnors rättigheter var betydligt mer begränsade, men det betyder ändå inte i praxis att kvinnor helt sonika ska ha minst hälften av kakan. Dom HADE kunnat skapat det, men det är det ingen som vet OM det hade gjorts.

Jag ser ju ett mönster. Det är just därför jag avskyr och föraktar dagens feminism; det borde förövrigt inte ens få kallas för feminism längre. Det är manshat rakt av. Det finns ingen radikal feminist som strider för likas värde längre. Allt ska gå till kvinnan, men jag ser fan ingen som tar strid för det. Det ska helt sonika bara ges av oss vidriga män i ett vidrigt partiarktiskt samhälle till dagens kvinnor, som aldrig levt under dess usla förhållanden som rådde för femtio år sedan, men som ALLTID ska dras upp i tid och otid och vara någon måttstock över hur det var förr men konstigt och vridet nog ska vara värre idag. Det är idioti och en feminist är således en idiot per automatik.

Slåss för allas lika värde och rättigheter istället och sluta jämföra grupper överhuvudtaget, såvida det är kön, hudfärg eller läggning. Med detta skulle du inte behöva feminism överhuvudtaget. Ett helt vanligt sunt förnuft är allt som behövs och påstå aldrig att jag ska behöva stå till svars för vad någon annan gör bara för jag är Man, Vit och Heterosexuell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska jag, personligen, ta mitt ansvar som man; för att jag föddes som man; att män innan mig inte stod upp för ett mer jämställt samhälle?

Ansvarstagandet måste börja någonstans, det är tankesätt som dessa som lett till att orättvisorna finns kvar. "Varför ska jag behöva ta ansvar när ingen annan gör det?"... kan en förvänta sig höra från ett trotsigt barn, inte från en vuxen person.

Helt fel användning av semikolon för övrigt.

Jag ser ju ett mönster. Det är just därför jag avskyr och föraktar dagens feminism; det borde förövrigt inte ens få kallas för feminism längre. Det är manshat rakt av. Det finns ingen radikal feminist som strider för likas värde längre. Allt ska gå till kvinnan, men jag ser fan ingen som tar strid för det. Det ska helt sonika bara ges av oss vidriga män i ett vidrigt partiarktiskt samhälle till dagens kvinnor, som aldrig levt under dess usla förhållanden som rådde för femtio år sedan, men som ALLTID ska dras upp i tid och otid och vara någon måttstock över hur det var förr men konstigt och vridet nog ska vara värre idag. Det är idioti och en feminist är således en idiot per automatik.

Du har fel. Feminismen menar på att kvinnans rättigheter kort och gott ska jämställas med mannen, ur sociala såväl som ekonomiska perspektiv (det vill säga ur alla perspektiv). Dagens feminism är fortfarande feminism, det är ett begrepp och en tidlös ideologi, allt annat du raljerar om är förutfattade meningar dragna ur Feministiskt Initiativs partiprogram eller förutfattade meningar om personer som representerar F!. Du håller ju med mig om att alla människor är lika mycket värda, därför är du också feminist. Det går alldeles utmärkt att vara feminist utan att rösta på F!.

Det blir lite svårt att ta till sig det du skriver när texten är fylld till bredden av hat, jag tror att du hade vunnit en hel del på att nyansera dig och försöka problematisera med ett neutralt förhållningssätt.

Att inte förstå att artikeln är satir kanske är en bra måttstock på ens (o)kunskap kring feminism.

Redigerad av Jazz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill klaga på hur forumet modereras. Hur kan det här, precis som flyktingdiskussionen i Snacka om nyheter-tråden, inte ha lyfts ut i egna trådar?

Sen är det förstås beklagansvärt att det enda som leder till diskussion här är just inbillad anti-feminism och att klaga på otacksamma flyktingar. Om man lyckas ha just de frågorna som sina politiska hjärtefrågor är det dags att kolla sig i spegeln.

Jag vill klaga på att jag inte förstod att artikeln var satir. sad_1182040_0.gif Men det finns ju verkligen folk som är sådär extrema, hur ska man kunna veta? sad_1182040_0.gif

Absolut. En del i det problemet ligger förmodligen i att tokstollar, från alla håll och kanter, förr i tiden inte hade en medial arena att nå ut med sina åsikter ifrån. Idag lyfts de istället upp - det bidrar ju till klick och därigenom intäkter. Det spelar måhända en liten roll i att folk på riktigt tror att en liknande krönika skulle vara representativ för feminism i stort. Ifall StellHell skrev en krönika om sina vanföreställingar om vad dagens feminism är hade Nyheter24 publicerat utan att varken blinka eller rätta stav- syftnings- och grammatikfel .

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill klaga på hur forumet modereras. Hur kan det här, precis som flyktingdiskussionen i Snacka om nyheter-tråden, inte ha lyfts ut i egna trådar?

Tja, det står ju i första posten att man är fri att kommentera en annan persons påståenden. Hur många gånger i rad har lämnats öppet att tolka. Vi har ju haft diskussioner om mastodonttrådar förr, men frågan är hur länge en nyskapad tråd skulle leva? En tråd om just feminism i allmänhet hade väl kanske inte varit helt fel. Senaste veckorna har aktiviteten varit ännu lägre en den tidigare låga känns det som, och det gör väl också att man blir lat i modererandet. Så vanlig hederlig lathet är säkert en orsak. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill klaga på att jag inte förstod att artikeln var satir. :( Men det finns ju verkligen folk som är sådär extrema, hur ska man kunna veta? :(

Det jag reagerade på, förutom innehållet, var att artikeln inte är signerad. Bildtexten är tillexempel inte en legitim signering. Vidare är ju inte bara sidan i sig tvivelaktig utan även de andra artiklarna (och annat material) som har publicerats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det står ju i första posten att man är fri att kommentera en annan persons påståenden. Hur många gånger i rad har lämnats öppet att tolka. Vi har ju haft diskussioner om mastodonttrådar förr, men frågan är hur länge en nyskapad tråd skulle leva? En tråd om just feminism i allmänhet hade väl kanske inte varit helt fel. Senaste veckorna har aktiviteten varit ännu lägre en den tidigare låga känns det som, och det gör väl också att man blir lat i modererandet. Så vanlig hederlig lathet är säkert en orsak. ph34r_1194151_0.gif

Ja, det var en ganska fjantig kommentar av mig, men om saker lyfts ut i rätt trådar är det åtminstone enklare att hitta till en diskussion vilket kan öka aktiviteten. Det finns ändå ett mönster - flyktingdiskussionen, den här feminismdiskussionen, och filmefterlysningarna i Troms som borde ligga i jag söker-tråden i musik-forumet. Samtidigt är det som sagt sjukt låg aktivitet på medlemmarna och då kanske vi (jag) inte borde kräva bättre av er.

Vi skiter i det här stickspåret! yes_1046272_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var en ganska fjantig kommentar av mig, men om saker lyfts ut i rätt trådar är det åtminstone enklare att hitta till en diskussion vilket kan öka aktiviteten. Det finns ändå ett mönster - flyktingdiskussionen, den här feminismdiskussionen, och filmefterlysningarna i Troms som borde ligga i jag söker-tråden i musik-forumet. Samtidigt är det som sagt sjukt låg aktivitet på medlemmarna och då kanske vi (jag) inte borde kräva bättre av er.

Asch, det är ju bra att någon bryr sig! Var ska man annars klaga om inte här?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...