Jump to content

Facebook


Renard
 Share

Recommended Posts

De har rätt att sälja information om honom till reklamföretag.

I form av statestik i så fall, för reklambolagen kan ju omöjligt skicka hem reklam eller kontakta honom eftersom man inte uppger adressuppgifter?

Jag kan inte PUL till 100% och har inte läst avtalet på FB, men de får väl inte publicera bilderna någon annan stans (utan tillåtelse) bara för att de äger dem?

En kompis sa till mig fast jag betvivlar det eftersom jag inte vet hur det är möjligt rent tekniskt, men han sa att Facebook kan få information om vilka sidor du har besökt och sen riktar reklamen efter det på sidan. Som google-ads alltså, fast mycket ondare. Kan det stämma, kan webbläsaren skicka sidhistorik till facebook?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I form av statestik i så fall, för reklambolagen kan ju omöjligt skicka hem reklam eller kontakta honom eftersom man inte uppger adressuppgifter?

Jag kan inte PUL till 100% och har inte läst avtalet på FB, men de får väl inte publicera bilderna någon annan stans (utan tillåtelse) bara för att de äger dem?

En kompis sa till mig fast jag betvivlar det eftersom jag inte vet hur det är möjligt rent tekniskt, men han sa att Facebook kan få information om vilka sidor du har besökt och sen riktar reklamen efter det på sidan. Som google-ads alltså, fast mycket ondare. Kan det stämma, kan webbläsaren skicka sidhistorik till facebook?

Allt som laddas upp eller skrivs på facebook tillhör dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad mycket det var jag inte visste när jag reggade mig. Men vem fan sitter och läser ett licensavtal i två timmar innan man registrerar sig på en hemsida eller dyl? Även om man nu gör det så är ju hälften bortglömt när man är klar, eller 3/4 om man är jag :(. Men nu är jag fast i FB fällan. Kan inte avregistrera mig, då blir jag impopulär i klassen och det vill jag inte :huh::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men vem fan sitter och läser ett licensavtal i två timmar innan man registrerar sig på en hemsida eller dyl?

Jag gör, när det börjar lukta betalningstjänster eller skumraskaffärer. FB skulle jag tro var betaltjänst om jag inte hade hört talas om det, alltså skulle jag ta Ctrl+F efter "$", "pay", "free", "cost" etc. Man skulle inte hitta det där med att de äger bilderna ens om man snabbsökte efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad mycket det var jag inte visste när jag reggade mig. Men vem fan sitter och läser ett licensavtal i två timmar innan man registrerar sig på en hemsida eller dyl? Även om man nu gör det så är ju hälften bortglömt när man är klar, eller 3/4 om man är jag :D. Men nu är jag fast i FB fällan. Kan inte avregistrera mig, då blir jag impopulär i klassen och det vill jag inte ^_^:D

Du lever under grupptryck.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det inte och kommer inte att skaffa det heller, no way! Ogiller starkt deras rätt att använda allt man har på användarsidan, samt det här med reklamen. Dessutom tror jag det är en fluga, kanske inte en kortvarig fluga men den här Facebook-febern kommer nog att ha lagt sig inom en ganska så snar framtid. Och så tycker jag det är rätt jobbigt att alltid hela tiden vara kontaktbar och då är det ju inte konstigt att man undviker dylika sidor.

Det verkar inte vara någon här som var överlag positiv till Facebook? Vore intressant att höra dennes argument i så fall.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tar en bild på dig äger jag den. Betyder det att jag får publicera den hur som helst?

Du har helt rätt. Där träder PUL in. Suddar du ut P-C på bilden får du publicera den. Undantag görs även om en sida i fråga har utgivningsbevis. Har man utgivningsbevis så får man tyvärr gå runt större delen av PUL.

Har Facebook alltså utgivningsbevis så får de posta bilden på sin hemsida. Dock gäller säkert andra lagar i USA. Att ha i åtanke är att Facebook faktiskt har sina servrar i USA och lyder därför under amerikansk lag.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
Aight - inget personligt, men jag accepterar inte vännerförfrågningar från GTAsajtare längre. Jag vill försöka hålla isär mina umgängeskretsar.

Det har jag aldrig gjort heller. Tycker det är sjukt rävigt av Facebook att gå igenom ens msn-kontakter sådär utan att man ens har tryckt på "hitta dina vänner på Facebook"-knappen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Facebook brukar rekommendera människor som har många vänner gemensamma med mig, men Stefan Hultgren och jag har fan inga vänner gemensamma, betyder det att mina vänners vänner och Stefans vänners vänner är polare med varandra?

Har du honom på MSN?

Jag kliade mig också rejält i huvudet häromdagen när jag fick fram Hew härifrån på min "personer du kanske känner". Vi hade såklart inga vänner gemensamt så jag började bli orolig över att facebook viste att vi hände på gtasajten båda två. :) Sen kom jag på att jag hade honom på MSN, så den kollar igenom din mail-lista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...