Jump to content

Facebook


Renard
 Share

Recommended Posts

Jag var en av de personer som alltid gick omkring och sa till mina Facbook addicts till kompisar "Jag förstår mig inte på er, vad är det som är så kul med Facebook? Varför går ni aldrig ut och röjer med mig och de normala polarna istället för att sitta klistrade framför FB som dårar." Så lät det ja, tills jag själv bestämde mig för att testa det häringa Facebook för att se vad som nu är så jvla roligt. Här kommer det här inlägget in i bilden. Jag förstår helt enkelt inte vad som hänt mig. Jag sitter i flera timmar varje dag, som fastlåst framför datorn och surfar runt på en och samma sida, Facebook. Vad är det som gör FB som speciellt? Är det någon sorts undermedveten hypnos som påverkar lättsinnade eller vad är det här? Facebook har ju tagit världen med storm det senaste året (eller har det varit populärt längre :rolleyes:?). Något är det med sidan som gör att en stor del av världens befolkning inte kan hålla fingrarna borta från denna virtuella kakburk. Går jag in på FB för att kolla senaste inläggen på min Wall, då är jag fast. Kan sitta i timmar och adda applications och hitta kompisar, som om morgondagen inte existerade. Känner ni igen er mina kära forumiter? Är Facebook ett större problem i dagens samhälle? Det Lunarstorm och Playahead är för ungdomar är Facebook för både ungdomar och vuxna. Vissa hinner inte med sitt jobb eftersom de hela tiden sitter klistrade vid FB. Hur kommer världen se ut on några år om det här fortsätter?

Jag läste en intressant artikel om hur girigt Facebook har blivit (hänvisar till denna längre ner). Annonssystem som studerar dina surfvanor för att sedan skicka rätt reklam till dig är ju något som diskuterats en tid. Nu har det även Facebook börjat med detta. Är det detta som kommer att leda till FB's förfall? Kommer vi en dag att tröttna helt på Facebook eller kommer vi användare låta sidan utvecklas ännu mer, låta den utvecklas till den grad då den ett antal år in i framtiden helt och hållet påverkar våra dagliga inköp?

Jag är splittrad i Facebook frågan. Visst är det en rolig hemsida att umgås med sina kompisar både i Sverige och i utlandet på. Men även jag har börjat tycka att dessa annonser och reklamer börjar bli lite för mycket? Hur länge kommer Facebook hålla? Vi får se.

Artikeln

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade ganska snabbt på facebook. Alldeles för mycket skitaplikationer och inbjudningar hit och dit. NEJ JAG VILL INTE SPELA NÅGOT JÄVLA ZOMBIESPEL!! inte ninjaspel eller piratspel heller för den delen. Att man dessutom får så minimalt med information om folk man inte är "kompis" med att man inte kan lista ut om det är en bekant eller inte suger också. Facebook var kul att kolla festbilder på, ett tag. När sedan fotograferna började tröttna på att ladda upp alla bilder dit tröttnade även jag helt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vägrar använda FB.

Jag är med där av en slump, (så ni som addat mig och skickat mail men inte fått svar, inte för att jag vill vara otrevlig. Jag använder det inte bara) inget annat.

Jag sitter vid datorn 20h/dygnet och om jag börjar med FB kommer jag att sitta där de sista 4:a timmarna med, och jag måste sova mer än på helgerna...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade ganska snabbt på facebook. Alldeles för mycket skitaplikationer och inbjudningar hit och dit. NEJ JAG VILL INTE SPELA NÅGOT JÄVLA ZOMBIESPEL!! inte ninjaspel eller piratspel heller för den delen. Att man dessutom får så minimalt med information om folk man inte är "kompis" med att man inte kan lista ut om det är en bekant eller inte suger också. Facebook var kul att kolla festbilder på, ett tag. När sedan fotograferna började tröttna på att ladda upp alla bilder dit tröttnade även jag helt.

I second that opinion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade ganska snabbt på facebook. Alldeles för mycket skitaplikationer och inbjudningar hit och dit. NEJ JAG VILL INTE SPELA NÅGOT JÄVLA ZOMBIESPEL!! inte ninjaspel eller piratspel heller för den delen. Att man dessutom får så minimalt med information om folk man inte är "kompis" med att man inte kan lista ut om det är en bekant eller inte suger också. Facebook var kul att kolla festbilder på, ett tag. När sedan fotograferna började tröttna på att ladda upp alla bilder dit tröttnade även jag helt.

I second that opinion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värdelös tråd.

Dra åt Oblivion med dig din pilsnerkalv. Det här är ett skolexempel på hur en tråd skall se ut; en förklaring, en problematisering, berättande om egna erfarenheter, en frågeställning... Läs und lär.

Merparten av "diskussionen" i den här tråden får mig osökt att tänka på http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=42758 btw

-----------------------

Jag är inte medlem på Facebook, nej. Dels pga att det verkar vara väldigt beroendeframkallande och dels pga att det är alltför stort, jag menar sgs varje jävla människa verkar ju vara med. Det är nästan så att man börjar tro på konspirationsteorier egentligen, tidigare var ju Facebook relativt okänt bland folk i allmänhet men så plötsligt började media driva en gratis reklamkampanj för sidan och vips så registrerade sig halva jordklotet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Facebook var perfekt för mig som var ute och reste. Nästan alla backpackers man träffar har facebook och tack vare det så har vi kunnat hooka upp med folk vi gillat flera gånger under resan. Jag har också blivit taggad på roliga bilder som jag aldrig hade fått annars. Nu när man är hemma känns det dock lite överflödigt men jag kollar in där ibland.

Men sen tycker jag också att mycket av kritiken är befogad och hela grejen med att lägga upp personliga bilder på sig själv och andra kanske inte är helt bra. Vi träffade en kille vars förre chef hade haft ett allvarligt samtal med honom efter att på Facebook ha sett en bild där han röker gräs... Inte så kul kanske.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...